Algemeen baanwerkzaamheden topic

Voor alles wat met de HTM trams te maken heeft

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor wattman » 21 feb 2017 18:12

Ja, er resteert nog wel een afgesloten stukje spoor op het Lange Voorhout, het tweede spoor was aldaar al reeds eerder weggehaald. De wissels in de trambaan van lijn 17 zijn niet meer teruggekeerd (zoals Roland al meldde).
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1090
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor Charles » 23 feb 2017 22:47

iljitsch schreef:Van keerdriehoeken gesproken: bij de spoorvernieuwing op het korte voorhout is die voor de Amerikaanse ambassade gesneuveld. Pech gehad voor het HOVM dus.
Het zou mij niets verbazen als binnen afzienbare tijd geen museumtrams meer de baan op mogen. Er rijden immers al een paar museumtrams als reguliere touristentram door de stad en de HTM zal op enig moment kunnen gaan zeggen dat het daarbij blijft. De rest blijft op het museumterrein.
Die touristentrams zijn in originele haagse kleuren herstelde PCC-trams die aan alle hedendaagse technische eisen voldoen om de baan op te mogen. Daarin is behoorlijk geinvesteerd. En met het verdwijnen van opstelplaatsen in de stad voor museumwagens (het Lange Voorhout is niet de eerste) hebben we feitelijk reeds twee aanwijzingen voor mijn aanname dat we straks geen museumtrams meer op de baan zullen zien.
Alleen de PCC-touristentram zullen we als museumwagens zien rijden.
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 887
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor Chris » 24 feb 2017 00:29

Wat een onzin aanname bedenksel Charles...
Dus aan het verwijderen van een keerdriehoek kan je zien wat het beleid van een vervoersbedrijf gaat worden, knap!
Chris
 
Berichten: 499
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor Slagathor » 24 feb 2017 09:40

Ik werk al 8 jaar in een kantoor aan het Lange Voorhout maar ik kan me eerlijk gezegd niet herinneren ooit een tram op dat doodlopende stukje te hebben gezien... Zo cruciaal zal 't niet geweest zijn.

Ik zal in ieder geval erg blij zijn wanneer dat eindeloze gegraaf af is. We zitten al ruim anderhalf jaar in de zooi hierzo.
Avatar gebruiker
Slagathor
 
Berichten: 266
Geregistreerd: 20 jul 2011 10:17
Woonplaats: 's-Gravenhage

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor willem » 24 feb 2017 10:29

En niet alleen daar. Er wordt al jaren op wisselende plekken gewerkt en het is wel eens lekker als alles weer eens netjes is. Voor Delft geldt dat trouwens nog sterker: de tunnelbouw en alles daaromheen wordt je zo langzamerhand wel eens zat.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor Slagathor » 24 feb 2017 10:30

Ja, nou! Ik merk aan mezelf dat er een aantal jaren waren dat ik Delft maar vermeed en er veel minder vaak kwam. Gewoon geen zin in die bende.
Avatar gebruiker
Slagathor
 
Berichten: 266
Geregistreerd: 20 jul 2011 10:17
Woonplaats: 's-Gravenhage

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor Charles » 24 feb 2017 11:37

Dat zou je dan ook van Utrecht Centraal kunnen zeggen.
Dat was de afgelopen jaren ook een hectiek van steeds weer andere looppaden en afgesloten perrons.

Vanmorgen naar het Lange Voorhout geweest.
De trambaan en bovenleiding zijn voltooid, maar er rijden nog geen trams. Er staat nog een en ander aan bouwmateriaal op de trambaan. Van de keerdriehoek resteerd nu alleen nog een stuk spoor. Bovenleiding en masten zijn verwijderd. Ik denk dat spoedig ook het spoor eruit gaat, bij het herbestraten van dit deel van het Lange Voorhout. Erlangs liggen nog betonplaten wat een tijdelijke rijbaan was voor het verkeer tijdens de werkzaamheden.
En daarna herinnerd niets meer aan deze keerdriehoek.
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 887
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor Charles » 24 feb 2017 22:23

Slagathor schreef:Ik werk al 8 jaar in een kantoor aan het Lange Voorhout maar ik kan me eerlijk gezegd niet herinneren ooit een tram op dat doodlopende stukje te hebben gezien
Gelukkig bestaan er foto's van :)
Wel allemaal museumwagens, maakt niet uit toch? Een tram is een tram :mrgreen:

Deze drie opnames zijn gemaakt op 5 april 2010:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Deze opname is gemaakt op 30 april 2010:
Afbeelding
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 887
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor wattman » 25 feb 2017 09:50

In een (min of meer) grijs verleden werd de keerdriehoek Lange Voorhout wel gebruikt voor het opstellen van de marktextra's voor lijn 12. Ook werd het spoor gebruikt voor Parkpopextra's. Ik herinner mij ook de onthulling van de Engeltjestram 3006. Uitrangeren van defect materieel gebeurde hier ook wel. Maar inderdaad in de afgeopen jaren zag je hier alleen nog museummaterieel.
Ik meen dat de wissels in dat (inmiddels afgesloten) spoor erg oud zijn en dateren uit de beginperiode van de elektrificatie. Staat iets over geschreven in de Railatlas van Blok. Mijn exemplaar ligt echter nu op mijn werk dus ik kan het niet snel nazoeken.
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1090
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor Admin » 25 feb 2017 10:33

De reden voor het in onbruik raken van deze driehoek heeft niks te maken met het spoor, maar alles met de Amerikaanse ambassade. Omdat het gebouw midden in het centrum ligt was beveiligen heel erg moeilijk en al sinds de 9/11 aanslagen wordt verkeer ter plekke gehinderd. En de Amerikanen interesseert het geen moer dat de HTM (en SHTM) hun infra niet meer kan gebruiken, ze zijn dan ook zeer karig met toestemming om de driehoek te gebruiken, zelfs bij grote incidenten. Dit is mede de reden waarom de gemeente al jaren probeert deze ambassade te laten verhuizen. Dat gaat nu dan ook eindelijk gebeuren, maar dat verhaal past niet in dit draadje ;)
Admin
Site Admin
 
Berichten: 737
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor PAV » 25 feb 2017 19:07

En straks zijn de keerdriehoek en de ambassade allebei weg daar...
PAV
 
Berichten: 342
Geregistreerd: 18 jan 2010 01:15
Woonplaats: Den Haag

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor xCookiesolax » 27 feb 2017 11:15

De hekken op het eilandperron in de rijnstraat werden vanochtend verwijderd. Ik ben benieuwd of er een abri etc wordt geplaatst of dat mensen onder het viaduct mogen staan als het regent :mrgreen:
xCookiesolax
 
Berichten: 445
Geregistreerd: 09 jan 2014 21:27

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor Slagathor » 27 feb 2017 12:15

xCookiesolax schreef:De hekken op het eilandperron in de rijnstraat werden vanochtend verwijderd. Ik ben benieuwd of er een abri etc wordt geplaatst of dat mensen onder het viaduct mogen staan als het regent :mrgreen:


Regen is één ding, maar een abri met brede zijwanden is wel zo fijn in verband met die Bijbelse tochtstroom in de Rijnstraat. Als je tijdens een hittegolf ooit verkoeling zoekt, gewoon even daar gaan staan.
Avatar gebruiker
Slagathor
 
Berichten: 266
Geregistreerd: 20 jul 2011 10:17
Woonplaats: 's-Gravenhage

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor lcyerbanga3 » 27 feb 2017 12:18

Ja, maar dan gaan de trams al langs deze sporen rijden
lcyerbanga3
 
Berichten: 94
Geregistreerd: 08 mei 2016 14:47

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor max01 » 27 feb 2017 16:03

Weet iemand trouwens wanneer die werkzaamheden aan het team platform plaats zullen vinden?
max01
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 22 dec 2016 17:31

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor hharry » 27 feb 2017 21:25

De Keerdriehoek op het lange Voorhout werd ook in 1982 's avonds gebruikt voor lijn 9, die toen ingekort was (CS-Vrederust) LIjn 1 reed toen al via lijn 9 door naar Scheveningen Zwarte Pad.
hharry
 
Berichten: 260
Geregistreerd: 20 jan 2010 22:38

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor Tiktak » 27 feb 2017 23:52

Vroeger lag op het Korte Voorhout een overloopwissel, nu de keerdriehoek weg is gehaald vraag ik mij af waarom er geen overloopwissel is terug geplaats.(of op de Koningskade)
Nu als er stremming is na CS laag richting Scheveningen cq een stremming richting Lange Vijverberg moeten de tramvoertuigen voor CS een rondje centrum rijden en doen in feiten CS laag niet aan.
Hiermee kan door middel van de overloopwissel CS laag dan gewoon als eind/begin halte gebruikt worden en hierdoor vele nutteloze kilometers door de cirkel centrum vermeden worden.
Het is misschien een zinloze gedachte van me, maar toch. :!:
Tiktak
 
Berichten: 691
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor iljitsch » 28 feb 2017 09:02

Kunnen tweerichtingstrams niet keren bij CS laag?

(Driehoeken via de schedeldoekshaven of bij de afslag korte voorhout kan natuurlijk maar lijkt mij minder handig...)
iljitsch
 
Berichten: 1755
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor Roland » 28 feb 2017 10:49

In theorie kan dat wel. In de praktijk zal men liever een rondje rijden. De kruising is er niet op gemaakt om linker spoor te rijden. Dan moet er eerst altijd een blik verkeersregelaars worden open getrokken en dat is een dure grap. Die paar kilometers door het centrum heb je er dan zo uit. Daarnaast verstoor je dan ook altijd andere lijnen die nog wel hun normale route kunnen rijden.

Gezien de hoge kosten voor de aanleg en het onderhoud van infra moet je wel heel erg vaak een verstoring hebben wil je deze terugverdienen. Het is puur een geldkwestie.
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 836
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor iljitsch » 28 feb 2017 14:31

Het zou toch vrij makkelijk zijn de binnensporen bij CS laag aan de koekampkant van een overloopwissel te voorzien?
iljitsch
 
Berichten: 1755
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

VorigeVolgende

Keer terug naar HTM tram

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten

cron