Algemeen baanwerkzaamheden topic

Voor alles wat met de HTM trams te maken heeft

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor iljitsch » 03 aug 2018 19:11

Lekker handig ook dat tegelijk de NS bezig is tussen Woerden en Den Haag CS (en meer). Dus je kan ook niet met de trein van Zoetermeer (of Gouda) naar Den Haag... Wordt nog druk met al die vervangende bussen op de snelweg.

(Ik ga vaak om zaterdag op m'n inline skates naar Zoetermeer Oost of Gouda en dan met de tram of trein terug. Morgen niet dus.)
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor trambestuurder » 04 aug 2018 23:10

iljitsch schreef:Van za 4 t/m di 7 aug vervangen bus 32 en 33 de route van tram 3, 4 en RET Metro E tussen Leidschenveen en Den Haag Centraal
Tram 3 en 4 en RET Metro E rijden aangepaste routes wegens spoorvervanging werkzaamheden tussen Laan van NOI en Forepark.


Gaan ze echt over vele kilometers spoor vervangen in maar een paar dagen? Of misschien wissels waardoor het niet meer mogelijk is te keren bij LvNOI? Als ze door zouden kunnen rijden naar Voorburg 't Loo kan je daar overstappen op 2, wel zo handig.

In relatie tot de discussie over uitbreiding van het tramnet elders: je merkt wel heel erg dat er nauwelijks uitwijkroutes zijn aan de noord/oostkant van CS.


Ja ze gaan idd veel kilometers spoor vervangen tussen Laan van Noi en Leidschendam Voorburg

er zal overigens altijd gekeerd kunnen worden bij Laan van Noi
Avatar gebruiker
trambestuurder
 
Berichten: 544
Geregistreerd: 29 maart 2010 11:21

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor trambestuurder » 04 aug 2018 23:12

iljitsch schreef:Lekker handig ook dat tegelijk de NS bezig is tussen Woerden en Den Haag CS (en meer). Dus je kan ook niet met de trein van Zoetermeer (of Gouda) naar Den Haag... Wordt nog druk met al die vervangende bussen op de snelweg.

(Ik ga vaak om zaterdag op m'n inline skates naar Zoetermeer Oost of Gouda en dan met de tram of trein terug. Morgen niet dus.)


In de Vakantietijd wordt er minder gebruik gemaakt dus vandaar dat in die periode heel veel spoorwerkzaamheden zijn
Avatar gebruiker
trambestuurder
 
Berichten: 544
Geregistreerd: 29 maart 2010 11:21

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor iljitsch » 05 aug 2018 08:53

Maar dat HTM en NS tegelijk parallel aan elkaar aan de slag gaan blijft toch een slechte zaak.

Ik was gister op mijn skates richting Rotterdam gegaan maar bij Berkel/Rodenrijs was de fut er wel uit. In eerste instantie wilde ik de metro naar Rotterdam nemen en met de trein terug, maar toen besloten het als volgt te doen: E naar Leidseveen, 19 naar Leidschendam, laatste stukje met 6. Zal je altijd zien dat 19 net wegrijdt als ik de trap af loop. Misschien als die HTM-er niet voor m'n neus had gestaan bij het uitstappen dat ik net een paar seconden bespaard had en het gehaald had... En 6 kreeg het voor elkaar om op dat stukje vanaf het eindpunt vier minuten vertraging op te lopen.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor Edwin » 05 aug 2018 20:47

trambestuurder schreef:In de Vakantietijd wordt er minder gebruik gemaakt dus vandaar dat in die periode heel veel spoorwerkzaamheden zijn


Minder gebruik door forensen, maar meer door vakantiegangers en bezoekers van evenementen.
Edwin
 
Berichten: 97
Geregistreerd: 02 sep 2013 16:00

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor iljitsch » 06 aug 2018 07:41

Ik zag gister een graafmachine-achtig apparaat over de boog tussen haltes beatrixkwartier en LvNOI rijden. Wel typisch, want bij de vorige werkzaamheden een paar weken geleden is vlak voor die boog al spoor vervangen. Maar misschien dat ze nu de metro ook niet rijdt ook de wissels onder handen kunnen nemen. Wel typisch dat ze een klein gat tussen die verschillende werkzaamheden gelaten hebben.

Verder stond bij het beatrixkwartier aangekondigd dat 3 en 4 vanuit Zoetermeer tot leidseveen rijden maar op htm.nl tot forepark. Ik zag ook op LvNOI een RegioCitadis met nummer 53 richting Loosduinen rijden, dus lijkt me de vervanging voor 3 maar die zou tot CS moeten rijden...
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor Roland » 06 aug 2018 08:17

De kruising van complex Beatrixkwartier (waar de metro ook over rijdt) moest ook vervangen worden, dat kon eerder niet.
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 836
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor wattman » 06 aug 2018 09:04

iljitsch schreef:Verder stond bij het beatrixkwartier aangekondigd dat 3 en 4 vanuit Zoetermeer tot leidseveen rijden maar op htm.nl tot forepark. Ik zag ook op LvNOI een RegioCitadis met nummer 53 richting Loosduinen rijden, dus lijkt me de vervanging voor 3 maar die zou tot CS moeten rijden...

De overstappunten op de pendelbussen zijn op CS en Leidsenveen.
Inderdaad rijden 3 en 4 door tot Forepark met passagiers.
Voor de route van 53 & 53 naar Ternoot en Laan van NOI (laag) is deze keer gekozen voor passagiers tot CS en leeg door naar Laan van NOI. Daarbij voeren de trams nu juist wel Laan van NOI in de bestemmingsdisplay (!). De ontsporing gisterenmiddag van de 4044 bij vertrek vanaf de Laan van NOI zou dan ook een lege tram moeten zijn geweest. In de praktijk is er wat onduidelijkheid, er zijn bestuurders die passagiers meenemen. Vanwege de stremming in de middag werden 53 en 54 daadwerkelijk ingekort tot CS (hoog), met kopmaken via perron A.

Wat bij de omleidingen nu in vergelijking met de omleidingen wegens de werkzaamheden in de tramtunnel opmerkelijk is, is dat er aan de Haagse zijde nu gekozen is voor de lijnnummer 53 (en 54) met Laan van NOI in de display. De vorige keer reed lijn 3 met lijnummer 3 (danwel 3DH in de eerste dagen van de omleidingen) met bestemming Zoetermeer. "Daar zou wat meer lijn in mogen komen, als u begrijpt wat ik bedoel", zou een bekend Heer van Stand zeggen.

Om een vergelijking te trekken met twee bedrijven bij onze zuiderburen, deze wijze van lijnvoering lijkt er op die van de SNCV groep Henegouwen waar je trams tegenkwam met eindbestemmingen die niet werden aangedaan, of juist werden voorbij gereden, of het befaamde "Service Special" voor reguliere versterkingsdiensten, zonder enige indicatie wat die versterking nu eigenlijk ging doen. Voorts een redelijk complex stelsel van extra lijnnummers als inkortingen/versterkingen/alternatieve routes. In de huidige TEC tijd zie je die erfenis van "de reguliere passagier weet het, en de anderen behoeven het niet te weten" nog altijd: bij omleidingen verschenen soms onbegrijpelijke teksten of kaartjes die weinig met de praktijk te maken lijken te hebben. De MIVB/STIB (Brussel) heeft daarentegen een helder en consequent systeem met de doorstreept/barré lijnummers, eventueel aangevuld met een bord achter de voorruit van tram en bus. Het mooie is dat zo'n systeem ook gewoon vanuit de 'oudheid' consequent tot in het 'digitale tijdperk' gehanteerd wordt.
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1089
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor iljitsch » 06 aug 2018 10:46

Ik blijf het raar vinden om een bestemming aan te geven waar je niet heen gaat. Zeker als je in principe ook voldoende ruimte hebt om te zeggen "Zoetermeer (tot Laan van NOI)" of zoiets.

Maar een nieuw lijnnummer gaat nog wel drie stappen verder. Dan snappen mensen die zich niet vantevoren geïnformeerd hebben er niks meer van, terwijl die trams op zich geen afwijkende route rijden maar alleen ingekort zijn, en mensen dus gewoon in kunnen/moeten stappen en aldaar dan wel verdere info kunnen krijgen. Maar zou iemand die op 3 staat te wachten in 53 stappen?

Keren bij CS als je komt uit de richting centrum gaat normaal toch via de twee middelste sporen, die aftakken naar een keerspoortje tussen CS en de KB?

Nadeel daarvan is wel dat nu ALLE trams op de middelste sporen komen. Beste oplossing om alles goed te verdelen lijkt mij:

6: linkerkant perron, anders zo lastig in/uitstappen :shock:
4: linkerkant perron, dan keren bij CS
3: rechterkant perron, met passagiers door naar LvNOI
2: rechterkant i.p.v. linkerkant perron

Ik hoor hier thuis op een paarhonderd meter van het spoor tussen LvNOI en Voorburg 't Loo flink wat drilboorgeluid. Zal straks eens kijken of dat van spoorwerkzaamheden is of iets anders (wordt hier in de buurt ook aan de riolen gewerkt, maar dat heeft toch niet zoveel hakken nodig zou je denken).
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor iljitsch » 06 aug 2018 16:14

Deze kwam ik tegen tussen LvNOI en Voorburg 't Loo:

Afbeelding

De rails ter plaatse waren niet vervangen. En het geluid van drilboren kwam van het afbreken van de laatste paar verdiepingen van het CBS-gebouw daar vlak naast...

Ik vroeg me af hoe dat vervaarlijk uitziende apparaat van Volker Rail hier gekomen is. Inspectie van de satellietfoto's laat zien dat er dus nog wel een mogelijkheid is om van de werkplaats Leidschendam vanaf het trein-gedeelte op het randstadrail-spoor te komen.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor mibia » 06 aug 2018 17:04

dat voertuig van Volkerrails trilt de nieuwe ballast letterlijk onder de (vaak nieuwe) rails en dwarsliggers, zodat de rail stabieler, steviger, in de perfecte gradenboog komt te liggen. Net zoals bij de spoorwegen [respect]
mibia
 
Berichten: 69
Geregistreerd: 08 sep 2011 12:48
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor Chris » 06 aug 2018 23:16

De machine onderstopt niet alleen de ballast maar zorgt er ook voor dat de rails op de goede hoogte komt te liggen. Niet alleen in bogen maar ook de rechter stukken.
Chris
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor Tiktak » 07 aug 2018 00:41

iljitsch schreef:Ik vroeg me af hoe dat vervaarlijk uitziende apparaat van Volker Rail hier gekomen is. Inspectie van de satellietfoto's laat zien dat er dus nog wel een mogelijkheid is om van de werkplaats Leidschendam vanaf het trein-gedeelte op het randstadrail-spoor te komen.


Ik dacht dat bij de lijnwerkplaats een verbings wissel ligt van NS spoor na RR spoor, om precies te zijn bij de halte Forepark.
Tiktak
 
Berichten: 689
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor René W » 07 aug 2018 06:23

De werkzaamheden lopen uit waardoor de omleidingen ook op woensdag 8 augustus 2018 nog van kracht zijn.
gr.
Rene
Avatar gebruiker
René W
 
Berichten: 257
Geregistreerd: 30 jan 2010 16:52

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor Chris » 07 aug 2018 22:57

Tiktak schreef:
iljitsch schreef:Ik vroeg me af hoe dat vervaarlijk uitziende apparaat van Volker Rail hier gekomen is. Inspectie van de satellietfoto's laat zien dat er dus nog wel een mogelijkheid is om van de werkplaats Leidschendam vanaf het trein-gedeelte op het randstadrail-spoor te komen.
Ik dacht dat bij de lijnwerkplaats een verbings wissel ligt van NS spoor na RR spoor, om precies te zijn bij de halte Forepark.
Klopt, die ligt er ook!
Maar deze kleine stopmachine kan ook op een inzetplaats of overweg op het spoor worden gezet vanaf een vrachtwagen.
Chris
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor Charles » 05 nov 2018 13:41

Het is nu een ongeregeld zooitje op de Schedeldoekshaven. Het deel tussen Spui en het Bernhardviaduct. De bussen moet slingeren tussen de afzettingen en de tramsporen zijn deels weggebroken.
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 874
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor dejanj » 05 nov 2018 20:39

Blijft nog een paar dagen zo, bus 24 rijdt bijv. vanaf CS hoog via de Rijnstraat, la Bezuidenhoutseweg, la Fluwelen Burgwal, ra Spui, vervolg eigen route.
dejanj
 
Berichten: 93
Geregistreerd: 16 jan 2010 23:04
Woonplaats: Den Haag

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor q-quan » 06 nov 2018 00:55

Het is nu een ongeregeld zooitje op de Schedeldoekshaven


Het gaat er voorlopig niet echt minder op een ongeregeld zooitje lijken. Planning werkzaamheden van de gemeente.
q-quan
 
Berichten: 85
Geregistreerd: 06 jun 2018 21:07

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor Charles » 11 apr 2020 12:08

Tramhalte Hofzichtlaan

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 874
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor xCookiesolax » 11 apr 2020 16:07

Ben benieuwd of de halte gelijk een upgrade krijgt of dat het puur alleen spoorvervanging is. De halte Margarethaland in de richting van Station Mariahoeve vervalt van maandag 13 april t/m zondag 24 mei.
xCookiesolax
 
Berichten: 445
Geregistreerd: 09 jan 2014 21:27

VorigeVolgende

Keer terug naar HTM tram

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten