Algemeen baanwerkzaamheden topic

Voor alles wat met de HTM trams te maken heeft

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor Charles » 21 mei 2020 08:31

Zo nu en dan worden die wissels nog gebruikt voor lijn 6 om te driehoeken. Aangezien de keerlus op het Stuyvesantplein er niet meer is, wat ik een onnadenkend besluit heb gevonden, is die bewuste driehoek de enige mogelijkheid voor lijn 6 in geval van calamiteiten op de Loudonstraat of Het Kleine Loo. De trams moeten dan wel dat hele traject achteruit rijden en op de genoemde kruising kunnen ze pas keren. Vanzelfsprekend met de nodige begeleiding van de HTM verkeersdienst.
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 874
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor Tiktak » 21 mei 2020 11:11

Charles schreef:Zo nu en dan worden die wissels nog gebruikt voor lijn 6 om te driehoeken. Aangezien de keerlus op het Stuyvesantplein er niet meer is, wat ik een onnadenkend besluit heb gevonden, is die bewuste driehoek de enige mogelijkheid voor lijn 6 in geval van calamiteiten op de Loudonstraat of Het Kleine Loo. De trams moeten dan wel dat hele traject achteruit rijden en op de genoemde kruising kunnen ze pas keren. Vanzelfsprekend met de nodige begeleiding van de HTM verkeersdienst.


de keerlus bij station LvnOI kan zolang hij er ligt gebruikt worden.
Tiktak
 
Berichten: 689
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor iljitsch » 21 mei 2020 13:36

Ik geloof nooit dat HTM trams op het linkerspoor gaat laten rijden door de Loudonstraat. Het is weliswaar maar een klein stukje tussen Stuyvesantplein en waar de tram de vrije baan heeft, maar zelfs een paarhonderd meter aan de verkeerde kant van de weg tussen het overige verkeer rijden lijkt mij niet doenbaar.

Bij de werkzaamheden laatst zag je dat ze gewoon 6 via de route van 2 lieten rijden en een extra bus inzetten op de gemiste haltes.

Driehoeken op de kruising Juliana van Stolberglaan / Laan van NOI lijkt me ook niet echt handig vanwege het overige verkeer en gebrek aan vrije trambaan.

Ik denk dat er in de huidige situatie voldoende uitwijkmogelijkheden zijn hier: als CS onbereikbaar is zijn rondjes via LvNOI mogelijk, en er zijn twee routes van CS naar Leidsendam. Het voornaamste knelpunt is dat alles via CS of via een enorme omweg moet.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor Admin » 21 mei 2020 22:38

iljitsch schreef:Kan je dat sowieso aan de buitenkant zien?

Strikt genomen niet, tenzij je weet waar je naar moet kijken. Zo zaten er bij de betreffende wissels vaste bordjes die de rijrichting lieten zien, ofwel: het wissel kan niet bediend worden. Ik ben er nog niet langs gereden, maar ik neem aan dat die bordjes nu verdwenen zijn.
Admin
Site Admin
 
Berichten: 728
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor wattman » 22 mei 2020 07:55

iljitsch schreef:Ik geloof nooit dat HTM trams op het linkerspoor gaat laten rijden door de Loudonstraat.
M.b.t. achteruit rijden, er is ooit een lijn 19 vanaf Leidsenhage over verkeerd spoor naar de driehoek Weidevogelsingel teruggereden. Dat men wellicht een EBS-bus op die route zou kunnen tegenkomen werd op de koop toegenomen. Dat was wel ten tijde van de zeer beperkte dienstregeling ten tijde van het dieptepunt van de Corona crisis.
http://twitter.com/de_wattman
http://www.flickr.com/photos/mars1940/
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1089
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor iljitsch » 22 mei 2020 15:29

Waar is dat? Apple en Google kennen de Weidevogelsingel niet.

Maar sowieso rijdt 19 toch overal over een vrije trambaan? In de Loudonstraat heb je het over een gewone straat waar de tram tussen het overige verkeer rijdt (klein stukje weliswaar, maar toch). En dan ook nog een stukje waar de tram met ander verkeer mengt op de Juliana van Stolberglaan tussen het Stuyvesantplein en LvNOI.

Ik zou er in elk geval aardig van schrikken als ik ineens een tram achteruitrijdend op me af zou zien komen met geen uitwijkmogelijkheid...
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor Stadsbus » 22 mei 2020 15:44

Waarschijnlijk wordt er de Weidevogellaan bedoelt. Een Weidevogelsingel kan ik ook niet vinden.
Avatar gebruiker
Stadsbus
 
Berichten: 33
Geregistreerd: 22 mei 2017 16:59

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor joostvansurksum » 22 mei 2020 19:15

Het is ook de vraag hoeveel voorzieningen je wilt treffen om bij een verstoring het (tram)verkeer zoveel mogelijk door te kunnen laten gaan. Geld versus de een tijdje stilstaan. Het kan een bewuste keuze zijn om wat minder in keerlussen, calamiteitenroutes e.d. te investeren op trajecten waar de impact wat minder groot is, bijvoorbeeld omdat er alternatieven in de buurt zijn. Dan maar even een tijdje stilstaan tot de boel gefixt is.
joostvansurksum
 
Berichten: 272
Geregistreerd: 11 feb 2010 21:47

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor Tiktak » 22 mei 2020 21:23

Het leggen van overloopwissels kan bij stremmingen heel veel uitkomst bieden, vooral als er straks enkel maar tweerichtings voertuigen zijn.
Het probleem blijft bij de museum PCC's en de restaurant GTL tramvoertuig en de pekel GTL's. Deze zijn niet geschikt (verlichting kop en sluit lampen) om langdurig achteruit te rijden
en moeten gebruik maken van keerlussen en keer driehoeken.
Tiktak
 
Berichten: 689
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor Admin » 23 mei 2020 08:32

Ik heb zo het vermoeden dat als de laatste GTL uit dienst gaat ook de pekeltrams gaan verdwijnen en er modulaire rail/weg voertuigen voor terug komen. Modulair, omdat gespecialiseerde voertuigen simpelweg te duur gaan zijn voor hun verwachte inzettijd, zodat het basisvoertuig (chassis enzo) onder normale omstandigheden in een ander deel v/h bedrijf inzetbaar zullen zijn, bv als slepers in de remises of met baanonderhoudsapparatuur. En ik schat in dat tegen die tijd ook de restauranttram z'n langste tijd wel gehad heeft zodat ook deze GTL v/d rails verdwijnt. Blijft over het museummaterieel. Het éénrichtingmaterieel (PCC, GTL) zal bepaalde delen v/h netwerk niet meer kunnen bereiken, hoewel ze er in het verleden tijdens de dienst wel konden komen. De meeste keerlussen zullen wel blijven liggen, hoewel een aantal vermoedelijk worden omgebouwd tot kopeindpunt als de lus aan vervanging toe is. Het meest bedreigd daarvoor is Zeerust (lijn11), vanwege de dure grond zo direct aan de kust. Wateringen en L'dam-Noord zullen wel blijven omdat de wisselcomplexen die er naar toe leiden geen alternatieve verbindingen toestaan. Het is makkelijker/sneller om een tram op eigen kracht in een werkende cabine weg te rijden dan wegslepen omdat de cabine het aan die kant niet meer doet.

Maar goed, da's mijn inschatting, de HTM heeft natuurlijk ook andere afwegingen te maken. ;)
Admin
Site Admin
 
Berichten: 728
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor Chris » 23 mei 2020 10:01

Een inschatting die wel heel erg bol staat van aannames... Voorlopig blijft GTL nog wel zo'n acht jaar rijden.
Chris
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor iljitsch » 23 mei 2020 14:18

Ik denk wat je gaat zien is dat nieuwe eindpunten voor een enkele lijn eigenlijk altijd keersporen worden. (Zie de nieuwe RR-eindpunten.) Maar zou bijvoorbeeld Zwarte Pad nu nieuw zijn, dan denk ik dat een lus toch meer voor de hand ligt dan meerdere keersporen naast elkaar met een ingewikkeld wisselcomplex, omdat hier standaard twee lijnen keren en er relatief veel extra capaciteit voor evenementen nodig is. Je ziet bijvoorbeeld ook dat het eindpunt van 2 en 19 maar net te doen is, vaak moet een binnenkomende tram wachten tot een vertrekkende weg is. Keersporen werken immers via het "last in, first out" principe terwijl lussen werken met "first in, first out", wat vaker is wat je wilt.

Qua opheffen hebben we gezien dat de keerdriehoeken vrij hard aan het sneuvelen zijn en ook de pleinen die ooit als keerlus gebruikt konden worden die functie verloren zijn. Maar voor zover ik me kan herinneren is van bestaande eindpunten alleen Antioniushove verbouwd van keerlus naar keerspoor. 2 heeft nog een zeer uitgebreide keerlus bij eindpunt Kraayenstein die al een tijd niet meer nodig is. Zelfs eindpunt Uithof van 4 wordt nog als keerlus gebruikt terwijl het daar ook mogelijk is zonder de lus te gebruiken te keren, en deze handhaven voor éénrichtingstrams is zeker niet nodig omdat die ook via de remise een paarhonderd meter verderop zouden kunnen keren.

Misschien als de sporen/wissels versleten zijn deze "overbodige" lussen omgebouwd worden, maar als het afstoten van de grond geen voordelen oplevert (aan de rand van de bebouwde kom) zou het zomaar kunnen dat ze blijven. Ook een lus als Savornin Lohmanplein zal wel blijven denk ik: de sporen weghalen levert geen nuttige grond/ruimte op, en een keerspoor midden op een lijn aansluiten lijkt me lastiger dan een lus.

Maar ik kan me inderdaad voorstellen dat zodra het kan de lus door de Frederikstraat en die van 11 eraan gaan.

Ik denk dat de HTM zich niet al te veel zorgen maakt om calamiteiten, die duren meestal niet lang. Onderhoud is een ander verhaal. Een enkele lijn zoals 6 is goed te vervangen door een bus, maar je wilt van de lange lijnen wel een deel kunnen handhaven, en verder zijn er lijnen die op plekken komen waar de bus niet (goed) kan komen (tramtunnel...) of er rijden teveel lijnen waar niet tegenop te bussen valt. Vandaar dat de uitwijkroute via de Grote Kerk blijkbaar wel prioriteit gekregen heeft.

Je ziet ook dat er nog relatief veel plekken zijn waar je een volledige driehoek aan bogen/wissels hebt terwijl één daarvan in de dienstregeling niet gebruikt wordt. Zo kan je niet alleen een andere kant op rijden dan normaal, maar ook driehoeken.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor wattman » 23 mei 2020 19:49

iljitsch schreef:Waar is dat? Apple en Google kennen de Weidevogelsingel niet.

Maar sowieso rijdt 19 toch overal over een vrije trambaan? In de Loudonstraat heb je het over een gewone straat waar de tram tussen het overige verkeer rijdt (klein stukje weliswaar, maar toch). En dan ook nog een stukje waar de tram met ander verkeer mengt op de Juliana van Stolberglaan tussen het Stuyvesantplein en LvNOI.

Ik zou er in elk geval aardig van schrikken als ik ineens een tram achteruitrijdend op me af zou zien komen met geen uitwijkmogelijkheid...

Sorry Weidevogellaan; driehoek met lijn 15. Lijn 19 heeft inderdaad een vrije baan, maar dus tussen Ypenburg en Leidschenveen gecombineerd met EBS bussen. Met begeleiding kan alles, in dit geval van lijn 19 werd er niet eens begeleid. Hoe het ook zij, achteruit halen komt wel vaker voor.
http://twitter.com/de_wattman
http://www.flickr.com/photos/mars1940/
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1089
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor Roland » 25 mei 2020 10:49

iljitsch schreef:Zelfs eindpunt Uithof van 4 wordt nog als keerlus gebruikt terwijl het daar ook mogelijk is zonder de lus te gebruiken te keren, en deze handhaven voor éénrichtingstrams is zeker niet nodig omdat die ook via de remise een paarhonderd meter verderop zouden kunnen keren.

Misschien als de sporen/wissels versleten zijn deze "overbodige" lussen omgebouwd worden, maar als het afstoten van de grond geen voordelen oplevert (aan de rand van de bebouwde kom) zou het zomaar kunnen dat ze blijven. Ook een lus als Savornin Lohmanplein zal wel blijven denk ik: de sporen weghalen levert geen nuttige grond/ruimte op, en een keerspoor midden op een lijn aansluiten lijkt me lastiger dan een lus.

Maar ik kan me inderdaad voorstellen dat zodra het kan de lus door de Frederikstraat en die van 11 eraan gaan.


De 'tailtrack'-functie van keerlus de Uithof is al zo'n 10 jaar onklaar gemaakt, het kan alleen nog handmatig onder begeleiding. De lus zal voorlopig niet weggaan.

Als ergens een lus ligt is het in de regel goedkoper deze te vernieuwen bij einde levensduur ipv een tailtrack te bouwen. Dat moet dan echt voordelen opleveren of andere planologische redenen. De keerlus van lijn 16 gaat bijvoorbeeld sneuvelen omdat men de Fred tramvrij wil hebben. Daarnaast zijn het ook redelijk veel loze meters die je rijdt. Dat gaat op lange termijn ook meespelen. De keerlus van lijn 11 zal mogelijk ook sneuvelen om het eindpunt toegankelijk te maken voor minder validen.
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 836
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor Charles » 30 mei 2020 09:52

In mijn post van 11 april zie je o.a. een foto staan van het bord waarop staat dat er verkeershinder zou zijn tot 29 - 05 16h. We zijn nu 1 dag verder en de verkeershinder is gebleven. De werkzaamheden op de Hofzichtlaan zijn nog niet klaar en de tramhalte op het Kleine Loo moet nog gebouwd worden. Er zijn op dit moment zelfs nog geen halteperrons, alleen een berg zand op de plek waar de halte moet komen. Alleen de perronranden langs het spoor zijn geplaatst.
Kortom, de werkzaamheden duren blijkbaar veel langer dan gedacht.
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 874
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor Slagathor » 20 jul 2020 07:36

Ik probeer een overzichtje te maken welke trajecten gereed zijn voor breed materieel, maar daar heb ik hulp bij nodig. Er zijn nogal wat trajecten waar ik gewoon nooit kom, eerlijk gezegd. :D

Trajecten volledig geschikt voor breed materieel:

2, 3, 4, 9, 11, 15, 17, 19

Trajecten deels geschikt voor breed materieel:

Lijn 1 Geschikt:
Duinstraat - Vredespaleis
Kneuterdijk - Lorentzplein
Delft Nieuwe Plantage - Delft Krakeelpolderweg

Lijn 1 Nog ongeschikt:
Scheveningen Noord - Duinstraat (werkzaamheden vanaf augustus 2020)
Vredespaleis - Kneuterdijk
Lorentzplein - Delft Nieuwe Plantage
Delft Krakeelpolderweg - Delft Tanthof

Lijn 6 Geschikt:
Leyenburg - Tienhovenselaan
Brouwersgracht - Ternoot
Leidsenhage - Leidschendam Noord

Lijn 6 Nog ongeschikt:
Tienhovenselaan - Brouwersgracht
Ternoot - Leidsenhage

Lijn 12 Geschikt:
Goudenregenstraat - Fahrenheitstraat
Delftselaan - Rijswijkseplein

Lijn 12 Nog ongeschikt:
Duindorp - Goudenregenstraat
Fahrenheitstraat - Delftselaan

Lijn 16 Geschikt:
Gravenstraat - Lorentzplein
Loevesteinlaan - Leggelostraat

Lijn 16 Nog ongeschikt:
Statenkwartier - Gravenstraat
Lorentzplein - Loevesteinlaan
Leggelostraat - Dorpskade

Wie kan mijn fouten corrigeren en aanvullingen geven? :)
Avatar gebruiker
Slagathor
 
Berichten: 266
Geregistreerd: 20 jul 2011 10:17
Woonplaats: 's-Gravenhage

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor iljitsch » 20 jul 2020 09:14

Hoe bepaal ik als amateur of een trajekt geschikt is?

Volgens mij liggen de sporen in principe ver genoeg uit elkaar dat op bijna alle bestaande rechte stukken Avenio's kunnen rijden. Op het oog zou ik bijvoorbeeld zeggen dat lijn 6 tussen eindpunt Leidsendam en halte Carel Reinierszkade wel geschikt is voor Avenio's. Als ik me niet vergis zijn de haltes ook over het algemeen voorzien van extra strips die makkelijk weggehaald kunnen worden als er bredere trams gaan rijden.

Blijft over de bogen waar wellicht twee passerende trams binnen elkaars profiel kunnen komen of er obstakels te dicht langs het spoor staan. Misschien ook dat GTLs een krappere boogstraal aankunnen dan Avenio's?

Ik zou dus zeggen dat bijvoorbeeld het Stuivesantplein, Prins Hendrikplein, Teijlerstraat / De Geinstraat lastige plekken zijn, maar er zullen er vast meer zijn die mij nooit opgevallen zijn.

Ik kan me ook voorstellen dat er straten zijn waar een GTL nog net gaat en in theorie een Avenio ook wel, maar dat nog bredere trams in zo'n smalle straat onwenselijk zijn. Zolang je er auto's wil laten parkeren, tenminste.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor xCookiesolax » 20 jul 2020 10:31

Sommige dingen zijn met het blote oog zichtbaar. Andere dingen zoals masten en palen die mogelijk binnen het PVR staan niet. Dat vereist het nodige meetwerk.

Tramlijn 1
De haltes langs de vliet (Broekpolder tot en met Verffabriek) moeten nog worden aangepast. De weg zelf is al ingericht als fietsstraat.
Er rijden soms al Avenio's door de Jan Hendrikstraat. Dit gebeurde een paar jaar geleden dagelijks tijdens de werkzaamheden aan het Stationsplein toen tramlijn 15 hier reed.

Tramlijn 6
Het deel van de Hobbemastraat tussen de Vaillantlaan en het Om en Bij is wel geschikt naar mijn weten.
Er was overigens ooit een Regio Citadis vanaf Leidschendam per ongeluk naar Margarethaland gereden.

Tramlijn 16
Er rijden met enige regelmaat instructieritten over de route van tramlijn 16 t.h.v. de Gravenstraat. De Avenio kan hier gewoon langs. De Regio Citadis mag nog niet langs het oude stadhuis en de Passage zover ik weet. Er rijden ook dagelijks Avenio's over de Dedemsvaartweg (Steenwijklaan - Dorpskade) i.v.m. in- uitrukken tramlijn 17.
xCookiesolax
 
Berichten: 445
Geregistreerd: 09 jan 2014 21:27

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor WKZH5A » 20 jul 2020 11:22

De eerste en de belangrijkste aspect is de tramhalte. Als die niet aangepast is naar de huidige stijl, waar de perronbanden afstelbaar is, dan is het niet geschikt om met nieuw breed materieel te rijden. De haltes Carel Reinierszkade en Vlamenburg zijn helaas niet geschikt daarvoor en moeten aangepast worden wat bij de halte Hofzichtlaan recentelijk gebeurd is. De haltes Reigersbergenweg, Om en Bij en Brouwersgracht hoeven wellicht alleen de perronbanden vervangen te worden en hoeft niet de hele halte eruit. Dat is al geschikt.

De tweede aspect is de infrastructuur met oa de sporen, bovenleidingsmasten en palen. Soms is het direct te zien of het binnen de PVR past of niet, maar soms wordt er ook gemeten of dat zo is. Ook wordt er gekeken naar de kwaliteit of op termijn de sporen en eventueel de masten vervangen moeten worden.

Tram 1
Vredespaleis - Kneuterdijk wordt ook aangepakt vanaf 31 augustus 2020, behalve de Parkstraat en de halte Kneuterdijk. Want die is al recentelijk vernieuwd en geschikt voor breed materieel. Alleen de openbare ruimte rondom Kneuterdijk wordt aangepakt, maar dat staat los van deze werkzaamheden.

Lorentzplein - Hoornbrug is al aangepast en geschikt vanwege in-/uitrukroute tram 19 en calamiteitenroute tram 15.

Tram 16
Eigenlijk Jonckbloetplein - Loevesteinlaan ipv Lorentzplein - Loevesteinlaan.

Leggelostraat - Dorpskade is al aangepast en geschikt vanwege in-/uitrukroute tram 17. Alleen de perronbanden en eventuele PVR-conflicten zouden afgesteld of aangepast kunnen worden voor breed materieel.

Voor de geïnteresseerden: Afgelopen donderdag vond er een online presentatie plaats van de gemeente over het traject tussen Waldeck Pyrmontkade/Obrechtstraat en Torenstraat. Hierin werden plannen en schetstekeningen gepresenteerd (ontwerpen is in het najaar). Wie dat wil zien kan via deze link: https://teams.microsoft.com/l/meetup-jo ... %3atrue%7d Let wel, je hebt Microsoft Teams nodig.

Voor de rest klopt de lijst in principe wel.
WKZH5A
 
Berichten: 188
Geregistreerd: 21 jan 2013 19:19

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

Berichtdoor wattman » 20 jul 2020 11:36

Lijn 1 is in elk geval vanaf de Brasserskade geschikt. Immers samenloop met lijn 19. En, aan de Scheveningse kant dan eindigt het aangepaste deel vlak voor de halte Duinstraat, het vernieuwde baanvak eindigt vlak voor de halte. Dat wacht allemaal nog op de wegreconstructie en de aanleg van de rotonde. Dat laatste werd reeds in 2006 aangekondigd...
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1089
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

VorigeVolgende

Keer terug naar HTM tram

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten