iljitsch schreef:Verder stond bij het beatrixkwartier aangekondigd dat 3 en 4 vanuit Zoetermeer tot leidseveen rijden maar op htm.nl tot forepark. Ik zag ook op LvNOI een RegioCitadis met nummer 53 richting Loosduinen rijden, dus lijkt me de vervanging voor 3 maar die zou tot CS moeten rijden...
De overstappunten op de pendelbussen zijn op CS en Leidsenveen.
Inderdaad rijden 3 en 4 door tot Forepark met passagiers.
Voor de route van 53 & 53 naar Ternoot en Laan van NOI (laag) is deze keer gekozen voor passagiers tot CS en leeg door naar Laan van NOI. Daarbij voeren de trams nu juist wel Laan van NOI in de bestemmingsdisplay (!). De ontsporing gisterenmiddag van de 4044 bij vertrek vanaf de Laan van NOI zou dan ook een lege tram moeten zijn geweest. In de praktijk is er wat onduidelijkheid, er zijn bestuurders die passagiers meenemen. Vanwege de stremming in de middag werden 53 en 54 daadwerkelijk ingekort tot CS (hoog), met kopmaken via perron A.
Wat bij de omleidingen nu in vergelijking met de omleidingen wegens de werkzaamheden in de tramtunnel opmerkelijk is, is dat er aan de Haagse zijde nu gekozen is voor de lijnnummer 53 (en 54) met Laan van NOI in de display. De vorige keer reed lijn 3 met lijnummer 3 (danwel 3DH in de eerste dagen van de omleidingen) met bestemming Zoetermeer. "Daar zou wat meer lijn in mogen komen, als u begrijpt wat ik bedoel", zou een bekend Heer van Stand zeggen.
Om een vergelijking te trekken met twee bedrijven bij onze zuiderburen, deze wijze van lijnvoering lijkt er op die van de
SNCV groep Henegouwen waar je trams tegenkwam met eindbestemmingen die niet werden aangedaan, of juist werden voorbij gereden, of het befaamde "Service Special" voor reguliere versterkingsdiensten, zonder enige indicatie wat die versterking nu eigenlijk ging doen. Voorts een redelijk complex stelsel van extra lijnnummers als inkortingen/versterkingen/alternatieve routes. In de huidige TEC tijd zie je die erfenis van "de reguliere passagier weet het, en de anderen behoeven het niet te weten" nog altijd: bij omleidingen verschenen soms onbegrijpelijke teksten of kaartjes die weinig met de praktijk te maken lijken te hebben. De
MIVB/STIB (Brussel) heeft daarentegen een helder en consequent systeem met de doorstreept/barré lijnummers, eventueel aangevuld met een bord achter de voorruit van tram en bus. Het mooie is dat zo'n systeem ook gewoon vanuit de 'oudheid' consequent tot in het 'digitale tijdperk' gehanteerd wordt.