Pagina 37 van 39

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

BerichtGeplaatst: 01 dec 2021 08:34
door Chris
De catering van de Hoftrammm wordt ingeladen op de Laan van Middenburg. Voordeel van het vertrek vanaf station Voorburg is ook de parkeergelenheid voor de auto nabij de tram. Probeer dat maar 'ns makkelijk en gratis te doen bij het CS. Omgeving van Voorburg is ook wat gezelliger...

Het driehoeken bij de Geestbrugweg/Herenstraat gebeurt wel eens met Avenio's van lijn 15 mocht er wat op de normale route gebeuren van de tramlijn en men niet verder kan.

Gelukkig bestaan er nog veel keerdriehoeken, keerlussen die normaal niet gebruikt worden of een baanvak wat er ligt en normaal niet gebruikt wordt. Deze stukken infra worden meer gebruikt dan je vooraf bedenkt. Je kan het saneren maar op landelijk niveau maken we al genoeg ellende mee met een infrabeheerder die het liefst geen wissels of opstelsporen ziet omdat onderhoud geld kost.....

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

BerichtGeplaatst: 01 dec 2021 10:35
door HaagsePeter
En vergeet niet dat men graag een lightrail door de Binckhorst naar Voorburg en verder wil aanleggen. Dan zou het vreemd zijn om nu infrastructuur daar weg te halen..

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

BerichtGeplaatst: 01 dec 2021 15:29
door iljitsch
Nadeel van opstappen bij station Voorburg is dat het niet direct een centrale of erg goed per OV bereikbare plek is. Komt er een bus? Maar ja die rijden altijd lange slingerroutes door de stad om de plekken waar geen trams rijden te bedienen. Of anders een klein stukje met de trein... Of kan je ook elders opstappen?

Met al het ge- her-en-verbouw in Den Haag e.o. in het algemeen en ook aan het tramspoor is tijdelijk een alternatieve route kunnen rijden natuurlijk wel erg belangrijk. Tel daarbij demonstraties en onlusten of evenementen en dan komen al die extra bogen, overloopwissels, driehoeken en uitwijkroutes goed van pas. Niet Prorail inhuren om dat te gaan stroomlijnen dus.

Waar ze overigens wel Prorail voor ingehuurd hebben is het verhoogde metroeindpunt op CS. Want de NS wilde zo graag sporen 11 en 12 op de begane grond terug. Waar ze vervolgens nog steeds niks mee gedaan hebben.

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

BerichtGeplaatst: 01 dec 2021 16:03
door Lange_Dre
Station Voorburg is gewoon een goede opstap locatie voor de Hoftrammm.

1 Voldoende parkeer gelegenheden.
2 Een frequent sprinter trein station
3 Er stoppen 3 stadsbus lijnen en twee streekbus lijnen

Vooral parkeer gelegenheden dicht bij een opstap locatie in het centrum van Den Haag of bij andere Haagse trein stations zijn niet zo snel te vinden.

Plus dat de Hoftrammm zoals genoemd, in de buurt van station Voorburg bevoorraad wordt en dus sowieso al langs het station komt. Bijkomend voordeel, op station Voorburg hoeft de Hoftrammm geen keerlus te delen, ruimte zat zonder de dienstregeling van de HTM in de weg te zitten.

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

BerichtGeplaatst: 01 dec 2021 17:16
door Admin
Chris schreef:[....] een infrabeheerder die het liefst geen wissels of opstelsporen ziet omdat onderhoud geld kost.....

Er is dus nog niks veranderd sinds ik weg ben uit dat moeras :roll:

Groot slachtoffer van deze vercorridoring-naar-Tokio-model was de (zeer populaire!) doorgaande sneltrein tussen Den Haag en Arnhem, die ingekort werd tot Utrecht omdat de mogelijkheden om vanaf Woerden naar Bunnik te rijden drastisch werden beperkt (van 4-6 onafhankelijke rijweg-mogelijkheden tot precies 1). Nu kijkend op Google Earth zie ik dat men toch nog een 2e rijweg-mogelijkheid heeft gecreëerd. Maar NS wil niet: men houdt star vast aan de vercorridoring v/h spoornet, wat daarmee degradeert tot Nederlandse Metrowegen :roll: :evil:

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

BerichtGeplaatst: 01 dec 2021 18:04
door iljitsch
Precies. Elke keer als ik naar Ede of Arnhem ga sta ik weer tien minuten zachtjes voor me uit te vloeken op een tochtig perron in Utrecht.

Wat de NS hard nodig heeft is oog voor de lange-afstandsreiziger. Waarom stoppen ALLE treinen tussen Den Haag en Utrecht in Gouda? Als je van Vlissingen naar Amsterdam wilt stop je regelmatig op twee stations op een half uurtje lopen van elkaar.

Hoge frequentie is leuk op korte afstanden, maar op langere afstanden is een rechtstreekse trein die niet elke 30 kilometer vol en weer leeg loopt met regionale reizigers toch aanzienlijk prettiger.

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

BerichtGeplaatst: 01 dec 2021 21:05
door Charles
iljitsch schreef:Elke keer als ik naar Ede of Arnhem ga sta ik weer tien minuten zachtjes voor me uit te vloeken op een tochtig perron in Utrecht.
En voor mij is het goed 50 minuten om in Arnhem te komen, zonder te hoeven over te stappen :) Verhuizen heeft zo zijn voordelen :mrgreen:
En het scheelt mij ook behoorlijk in reiskosten.

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

BerichtGeplaatst: 02 dec 2021 06:46
door Chris
iljitsch schreef:Nadeel van opstappen bij station Voorburg is dat het niet direct een centrale of erg goed per OV bereikbare plek is. Komt er een bus? Maar ja die rijden altijd lange slingerroutes door de stad om de plekken waar geen trams rijden te bedienen. Of anders een klein stukje met de trein... Of kan je ook elders opstappen?
De klanten vinden het niet erg gezien dat de tram altijd ruim van te voren is uitverkocht. Met buslijnen die vele wijken in Den Haag, Leidschendam, Rijswijk, Scheveningen en Voorburg aan doen is station Voorburg goed te bereiken. Oh ja, een station. Zelfs de trein stopt voor de deur!

Admin schreef:
Chris schreef:[....] een infrabeheerder die het liefst geen wissels of opstelsporen ziet omdat onderhoud geld kost.....
Er is dus nog niks veranderd sinds ik weg ben uit dat moeras :roll:

Groot slachtoffer van deze vercorridoring-naar-Tokio-model was de (zeer populaire!) doorgaande sneltrein tussen Den Haag en Arnhem, die ingekort werd tot Utrecht omdat de mogelijkheden om vanaf Woerden naar Bunnik te rijden drastisch werden beperkt (van 4-6 onafhankelijke rijweg-mogelijkheden tot precies 1). Nu kijkend op Google Earth zie ik dat men toch nog een 2e rijweg-mogelijkheid heeft gecreëerd. Maar NS wil niet: men houdt star vast aan de vercorridoring v/h spoornet, wat daarmee degradeert tot Nederlandse Metrowegen :roll: :evil:
Nou, men heeft de verbinding liever op Schiphol gericht. Dat zie je aan meer verbindingen. Den Haag is best al veel directe verbindingen kwijt geraakt. Naast Arnhem zijn eindbestemmingen Heerlen en Venlo ook niet meer direct bereikbaar en binnenkort is het ook gedaan met Antwerpen en Brussel. Maar goed, die paar treinen naar België waren zo 'traag' dat je met een IC later naar Eindhoven nog gemakkelijk kon overstappen te Breda om deze tot boemel gedegradeerde IC Brussel te halen.

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

BerichtGeplaatst: 02 dec 2021 12:35
door buschauffeur
Vanmorgen reed er een GTL op de Geestbrugweg - Prinses Mariannelaan richting station Voorburg.
99 INSTRUCIE om precies te zijn.

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

BerichtGeplaatst: 03 dec 2021 21:07
door hharry
Charles schreef:
Tiktak schreef:
vincent95 schreef:Met het oog op een eventuele tram via de Binckhorst, naar station Voorburg, denk ik dat het spoor daar niet zo gauw verwijderd zal worden. Eén van de mogelijke tracés loopt namelijk op de Mariannelaan, vanaf de Binckhorstlaan. Dan zou dat stuk spoor weer dagelijks gebruikt gaan worden.

Andere stukken spoor die (bijna) nooit gebruikt worden (in de normale dienst tenminste):
- Stukje Jan Hendrikstraat tussen Grote Kerk en Prinsegracht
- Keerlus Loevesteinlaan
- Keerlus Laan van Noi (sinds de avenio's van l2 maar tot CS gaan)
- Keerdriehoek Thorbeckelaan
- Keerdriehoek Volmerlaan


De sporen van de remise 's-Gravenmade, binnen de hekken.

Keerdriehoek Meester P. Droogleever Fortuynweg (Zuiderpark).


Er is ook nog het stuk spoor door de Duinstraat dat gebruikt wordt als in- en uitrukroute voor lijn 16.

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

BerichtGeplaatst: 04 dec 2021 11:49
door Chris
Alleen als uitrukroute. Inrukken vanaf Statenkwartier lukt niet meer. Dat doen de wagens bij de Eisenhowerlaan en Scheveningenseweg.

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

BerichtGeplaatst: 04 dec 2021 22:58
door willem
Daarnaast zijn er nog de stukken op de Laakkade en langs het congresgebouw.

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

BerichtGeplaatst: 05 dec 2021 03:52
door YC52000
Waarom zit hier zo'n vreemde knik?

Afbeelding


Waarom niet rechdoor en daar een wissel plaatsen?

Afbeelding

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

BerichtGeplaatst: 05 dec 2021 09:10
door wattman
Ik zou zeggen: in deze situatie is het normaal bereden spoor het doorgaande spoor in het uitrijwissel, en het zijspoor takt af. In het door je aangegeven alternatief is juist het zijspoor het doorgaande spoor en het normaal bereden spoor het aftakkende spoor.

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

BerichtGeplaatst: 05 dec 2021 09:43
door Admin
Ter info: vroeger liep het spoor daar gewoon rechtdoor, bij de aanleg v/h keerspoor is de 'hoofdbaan' opgeschoven om ruimte te maken. Dat kon, het NS spoor wat er lag was al jaren niet meer in gebruik, ooit het raccordementspoor naar de overgave NS<->HTM bij de Delftselaan.

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

BerichtGeplaatst: 05 dec 2021 11:25
door wattman
Inderdaad In de oude situatie heeft er ongeveer op de plek van de bovenstaande foto in 1991/992 nog enige tijd een wissel gelegen in het HTM spoor richting Wouwermanstraat, met een kort aftakkend spoor richting het NS emplacement. Dat was in de tijd dat men nog overwoog om de 3100'en per trein te brengen. Er zou dan een nieuwe losplaats op NS terrein gebouwd zijn.

Afbeelding

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

BerichtGeplaatst: 05 dec 2021 13:13
door Tiktak
De enigste aansluiting op het HTM net is volgens mij op de lijnwerkplaats in Leidschendam ( nu Den Haag).

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

BerichtGeplaatst: 05 dec 2021 19:20
door Charles
Tiktak schreef:De enigste aansluiting op het HTM net is volgens mij op de lijnwerkplaats in Leidschendam ( nu Den Haag).
Bijna goed, t.h.v. Forepark ligt een overloopwissel, dat is hier op dit youtube filmpje te zien :)
Afgaand op de roestvorming wordt het slechts sporadisch gebruikt.

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

BerichtGeplaatst: 05 dec 2021 19:48
door Charles
wattman schreef:Inderdaad In de oude situatie heeft er ongeveer op de plek van de bovenstaande foto in 1991/992 nog enige tijd een wissel gelegen in het HTM spoor richting Wouwermanstraat, met een kort aftakkend spoor richting het NS emplacement. Dat was in de tijd dat men nog overwoog om de 3100'en per trein te brengen. Er zou dan een nieuwe losplaats op NS terrein gebouwd zijn.

Afbeelding
En een beter beeld daarvan zie je hier in dit youtube filmpje.

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

BerichtGeplaatst: 06 dec 2021 08:33
door Chris
Charles schreef:
Tiktak schreef:De enigste aansluiting op het HTM net is volgens mij op de lijnwerkplaats in Leidschendam ( nu Den Haag).
Bijna goed, t.h.v. Forepark ligt een overloopwissel, dat is hier op dit youtube filmpje te zien :)
Afgaand op de roestvorming wordt het slechts sporadisch gebruikt.
Ook dit stukje infra hoort bij de werkplaats Leidschendam.