Pagina 38 van 39

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

BerichtGeplaatst: 14 dec 2021 12:28
door Roland
wattman schreef:Ik zou zeggen: in deze situatie is het normaal bereden spoor het doorgaande spoor in het uitrijwissel, en het zijspoor takt af. In het door je aangegeven alternatief is juist het zijspoor het doorgaande spoor en het normaal bereden spoor het aftakkende spoor.


Dat is helemaal juist, het meest bereden spoor van een wissel is bij voorkeur de rechtdoorgaande beweging. De afbuigende beweging slijt namelijk harder.

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

BerichtGeplaatst: 15 dec 2021 17:36
door WeKra
YC52000 schreef:Waarom zit hier zo'n vreemde knik?


Zoals aangegeven wordt het buitenste spoor als hoofdbaan gebruikt. Om slijtage van de wisseltongen te reduceren ligt de 'rechtdoorstand' in de exploitatie. Maar dan heb je wel een knik nodig voor de aansluiting. Sowieso snap ik dat soort knikken niet. Ruimtetechnisch moet het misschien hier, maar de knik op de Escamplaan is - zelfs na volledige spoorvernieuwing afgelopen zomer - gewoon weer terug, waardoor we moeten afremmen. Of... een whiplash bezorgt bij de reizigers van bestuurders die er niet voor afremmen... :roll:

EDIT: Zie nu pas Roland's reactie. Dubbel gestikt houdt beter.

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

BerichtGeplaatst: 17 jan 2022 14:34
door iljitsch
Vandaag werk bij de halte Carel Reinierszkade van lijn 6:

Afbeelding

Oude kiezels werden opgezogen door een zuigwagen op de weg, en daarna nieuwe uitgestrooid door een graafmachine met rupsbanden plus spoorwielen vanaf het spoor.

Lijkt erop dat het alleen om de halte en een klein stukje vlak erna ging. Wellicht omdat de trams hier veel remmen/optrekken en ballast nodig is om eea stabiel te houden? Maar er is hier geen sprake van een traditionele bielzen/ballast-constructie, voor zover ik volledig ongetraind kan inschatten.

Of vanwege al het zand dat hier in de loop der jaren terecht gekomen is met al dat remmen en optrekken?

Tramverkeer bleef gewoon doorgaan, dus blijkbaar ging de graafmachine steeds als er een tram aankwam even van het spoor af. (Heb dit een wagen voor bovenleidinginspectie ook wel eens zien doen op dezelfde plek.)

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

BerichtGeplaatst: 18 jan 2022 10:36
door Roland
Dat is best een goede inschatting. Ballast verliest namelijk zijn functie als het vol met zand zit.

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

BerichtGeplaatst: 07 apr 2022 09:39
door Tiktak
Nu het traject van lijn 16 tussen de Melis Stokelaan/Loevesteinlaan naar de Goeverneurlaan AV klaar is,
word dan de keerlus Loevesteinlaan binnenkort ook gedaan.
Dit ivm een stremming op de Melis Stokelaan tussen de Loevesteinlaan en de Dedemsvaartweg.
Lijn 9 kan driehoeken in het Zuiderpark, dan kan lijn 16 de keerlus gebruiken op de Loevesteinlaan.

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

BerichtGeplaatst: 07 apr 2022 13:56
door Roland
Keerlus Loevestein zal opgedoekt worden. Er wordt nog gezocht naar een nieuwe keerlocatie. Dat zal waarschijnlijk ergens op de Melis Stokelaan worden, zodat ook lijn 9 er iets aan heeft.

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

BerichtGeplaatst: 07 apr 2022 22:50
door Tiktak
Dan zou ik op de Loevesteinlaan een overloopwissel plaatsen voor lijn 16.
Lijn 9 heeft er immers al in één het Zuiderpark. (keerdriehoek)
Hierover hoeft je niet lang over na te denken.

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

BerichtGeplaatst: 08 apr 2022 07:28
door Chris
Dan kies je toch een locatie waar beide lijnen wat aan hebben? Beetje onlogisch om dan op de Loevesteinlaan wat aan te gaan leggen. Ik zou ergens tussen Leyweg en Leggelostraat handiger vinden.
Keerlus bij Moerwijk blijft nog even in dienst ook al kan Avenio daar niet doorheen. Maar zal in de toekomst verdwijnen. Tijdens de buitendienststelling zijn ook daar kleine werkzaamheden uitgevoerd en op 2 april heeft de 3135 daar nog testgereden.

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

BerichtGeplaatst: 08 apr 2022 08:27
door xCookiesolax
Het klinkt logisch om een locatie te kiezen waar beide tramlijnen er gebruik van kunnen maken maar ik hoop dat men ook analyseert op welke locaties er juist vaak problemen zijn. Zo heb ik juist het idee dat de stremmingen in die omgeving vaak worden veroorzaakt door aanrijdingen op de Loevesteinlaan/Erasmusweg & Loevesteinlaan/Melis Stokelaan. Een stremming op het kruispunt Loevesteinlaan/Erasmusweg bekend dan geen tram meer tussen Jonckbloetplein en Loevesteinlaan.

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

BerichtGeplaatst: 08 apr 2022 11:42
door OVinDelft
Zou een overloopwissel direct ten noordoosten van de halte Hardenbroekstraat niet iets zijn voor calamiteiten?

Voor regelmatig gebruik (bijvoorbeeld als die geplande korttrajectritten tot Hardenbroekstraat ooit nog gaan komen), zou je de bestaande keerlus kunnen ombouwen tot keerspoor.

Keerspoor Hardenbroekstraat.jpg

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

BerichtGeplaatst: 08 apr 2022 12:13
door Tiktak
xCookiesolax schreef:Het klinkt logisch om een locatie te kiezen waar beide tramlijnen er gebruik van kunnen maken maar ik hoop dat men ook analyseert op welke locaties er juist vaak problemen zijn. Zo heb ik juist het idee dat de stremmingen in die omgeving vaak worden veroorzaakt door aanrijdingen op de Loevesteinlaan/Erasmusweg & Loevesteinlaan/Melis Stokelaan. Een stremming op het kruispunt Loevesteinlaan/Erasmusweg bekend dan geen tram meer tussen Jonckbloetplein en Loevesteinlaan.


De meeste ongevallen zijn op het kruispunt Loevesteinlaan/ Melis Stokelaan.
Hierdoor is lijn 16 meestal gestremd (bocht naar Loevesteinlaan vanaf de Melis Stokelaan v.v.) Lijn 16 rijd dan om via lijn 9.
Maar als het ongeval bij de wissel (bloemenkios) gebeurt dan staan beide lijnen gestremd, dan heb je niks aan een overloopwissel thv de Leggelolstraat.
Lijn 9 heeft dan de mogelijkheid te driehoeken in het Zuiderpark, evt samen met lijn 16 wat mij onlogisch lijkt (vanaf HS het zelfde traject laten volgen).
En als er voor lijn 16 een overloopwissel het zei voor de halte Loevesteinlaan plaats, dan blijft het traject HS - Laakkwartier - Moerwijk - Loevesteinlaan bedient.

Ik zie dat OV in Delft ook een goede oplossing heeft bedacht

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

BerichtGeplaatst: 08 apr 2022 14:58
door Admin
En om de zaak universeel te houden kan ook een keerdriehoek worden gemaakt zodat je vanaf het oude beginpunt van lijn 16 ook met éénrichtingwagens kan rijden (GTL/PCC/ander museummaterieel, ex-LTM bv ;) ) Zit je wel met de drukke Erasmusweg, maar daar is ook wel een mouw aan te breien. (doorsteken voorbij het kruispunt, dan VETAG aanvraag "verkeerd spoor" om terug te steken richting Cannenburglaan)

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

BerichtGeplaatst: 08 apr 2022 20:49
door iljitsch
Maar is dat zinnig?

Je hebt al de keerlus van lijn 9 en kan eventueel door naar Wateringen, driehoeken Zuiderpark... Als er nog wat bij moet lijkt me een overloopwissel wel de beste optie.

Kan me ook nog voorstellen dat het zijspoor Zuiderpark aangepast wordt zodat-ie alleen van/naar het centrum werkt, dus nog maar één keer kopmaken voor tweerichtingstrams. Maar dan hebben de éénrichtingstrams er niks meer aan. Of beide opties open houden met nog een extra wissel.

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

BerichtGeplaatst: 08 apr 2022 23:28
door Tiktak
Zie vandaag het voorbeeld (08-04-22) .
Persoon onder de tram van lijn 9 halte Leyweg, lange tijd geen tram verkeer mogelijk.
lijn 16 kon geen kant op, ik weet niet of ze de oude keerlus gebruikt hebben.

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

BerichtGeplaatst: 25 okt 2022 14:24
door q-quan
https://www.zuid-holland.nl/actueel/ver ... houd-2023/

Begin volgend jaar wordt de Hoornbrug voor ongeveer vijf weken afgesloten, ook voor tramlijnen 1 en 15. Er staat dat het vorige grote onderhoud aan deze brug 12 jaar geleden plaats heeft gevonden, welke omleidingen golden er toen?

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

BerichtGeplaatst: 25 okt 2022 16:38
door wattman
Een variant uit het verleden is lijn 1 tot Voorburg Station, pendelbussen Voorburg - Delft.

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

BerichtGeplaatst: 25 okt 2022 16:48
door PAV
Of een veer over de Vliet naar 's-Gavenmade :mrgreen:

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

BerichtGeplaatst: 25 okt 2022 17:39
door Admin
Herbouw Schutbrug? :mrgreen:

Snelbus CS-busplatform<->R'damsebaan<->Vrijenbanselaan<->Delft station, pendeltrams Nootdorp<->Abtwoudsepark, belbusje Ypenburg<->Broekpolder<->Vrijenban. In principe zou je stad-uit een ommetje kunnen maken via de halte Bierkade, maar dan moet je op het Rijswijkseplein weer capriolen uithalen om alsnog naar de Binckhorstlaan te komen. De Boomsluiterskade en de Pletterijstraat zijn nou niet bepaald geschikt voor bussen. Snelbussen eigenlijk alleen maar gelede wagens, dan wordt een rondje Centrum toch wel errug krap. :roll:

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

BerichtGeplaatst: 25 okt 2022 18:35
door Slagathor
PAV schreef:Of een veer over de Vliet naar 's-Gavenmade :mrgreen:


Ik zeg: doen! :lol:

Afbeelding
Bron: Wikipedia.

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

BerichtGeplaatst: 25 okt 2022 19:39
door iljitsch
Is er ergens een overloopwissel voor lijn 19 ten noorden van halte leidseveen? Dat is toch de beste tram-aansluiting tussen Delft en Den Haag zonder de Hoornbrug. Maar je hebt natuurlijk ook altijd gewoon de trein tussen Delft en Den Haag.

Kunnen er op dat moment al bredere trams rijden tussen Scheveningen en Rijswijk? En tussen Tanthof en Broekpolder?