Zal de OV reiziger die graag van station Delft naar HS of CS reist niet liever dat vervoermiddel nemen waarvoor stations eigenlijk gebouwd zijn? Ook wel trein genoemd....iljitsch schreef:Wat volgens mij wel toegevoegde waarde zou geven is als je met de tram van de TU Delft in één keer naar Den Haag CS kan, met z'n aansluitingen richting Utrecht.
Nu is 1 nogal dubbelop met de trein door station Delft en HS aan te doen, terwijl CS vanuit Delft altijd een overstap nodig heeft.
Ik zie alleen buslijn 69 sneuvelen. De rest van de lijnen zou gewoon gehandhaafd blijven. Het is natuurlijk al niet handig dat de tramlijn ingekort wordt...wattman schreef:Ik lees allemaal - ik erken goedbedoelde - technische oplossingen voor iets dat in mijn ogen een suboptimale inrichting is: drie verschillende opstaplocaties voor dezelfde bestemming. Ik wil in dat verband liever teruggaan naar de vraag die terecht door forumgenoot buschauffeur is opgeworpen: wat gaat die tram naar de TU wijk nu voor de passagier verbeteren t.o.v. de huidige situatie? Voor de parallel lopende buslijnen kan ook zo'n technische oplossing worden bedacht, namelijk alle bussen inkorten tot de aansluiting op lijn 19. Maar ook dan geldt: is dat nu een verbetering voor de passagier?
Admin schreef:Ja, laten we vooral de miljoenen die al lang zijn uitgegeven om het al liggende spoor aan te leggen (staal voor de rails en koper voor de rijdraad zijn echt niet goedkoop!) in het putje gooien door het stoppen v/h project, met nog meer miljoenen om die rails weer weg te halen en laten we vooral niet vergeten dat de subsidieverstrekkers hun geld terug willen hebben als het project wordt gestaakt, gaat ook weer over miljoenen.
Lijn 19 wordt afgebouwd. Punt. Ook met een permanent "tijdelijk" eindpunt op TU terrein. Het is nl behoorlijk veel goedkoper dan stoppen. Zo simpel is het. Had de St Sebastiaansbrug niet vervangen hoeven worden en/of had Delft geen Artikel 12 gemeente geweest, zodat de brug kon worden vervangen tijdens de aanleg van lijn 19, was het voorgenomen eindpunt op het TU terrein gewoon als keerlus in gebruik genomen met de rest van lijn 19 en had er nu geen haan meer neer gekraaid. Je kan wel blijven roepen dat lijn 19 slecht is en prestige en te duur en te lange bouwtijd en weet ik wat, feit is dat lijn 19 er gewoon komt, dus dat roepen heeft weinig nut.
Chris schreef:Zoals op alle fora bestaan ook hier veel aannames...
Maar dat de rails weer verwijderd gaat worden is nog niet zo lang bekend natuurlijk.
Groet van een OV fan... (voordat ik weer in een hokje wordt geslingerd).
Tiktak schreef:Chris schreef:Zoals op alle fora bestaan ook hier veel aannames...
Maar dat de rails weer verwijderd gaat worden is nog niet zo lang bekend natuurlijk.
Groet van een OV fan... (voordat ik weer in een hokje wordt geslingerd).
De rails hoeft niet verwijderd worden, enkel los gekoppeld worden van het sporen net.
De bus heeft er geen last van dat de rails blijft liggen.
En wie weet in de verre toekomst kan dit gesloten baanvak met een eventuele uitbreiding in zuidelijke richting weer gebruik gaan worden.
Inleiding
In de raadsoplegger van 21 juni 2022 hebben wij u geïnformeerd over de stand van zaken van het tramproject. We
hebben toegezegd u op gezette tijden met een tussenrapportage te informeren over de ontwikkelingen en de
stappen die worden gezet. In deze raadsoplegger informeren wij u over de huidige stand van zaken.
Planning
Nadat in de zomer van 2022 de Uitvoeringsovereenkomst door de TU Delft en de MRDH is ondertekend is gestart
met de voorbereidingen van de afbouw van het laatste gedeelte van het tramtracé op het TU-terrein. De
aanbestedingen zijn inmiddels afgerond en de hoofdaannemers en leveranciers zijn gecontracteerd.
De bestaande HOV-baan wordt in de periode 27 april t/m 7 mei 2023 gesloopt. Direct na de sloopwerkzaamheden
wordt gestart met de aanleg van een nieuwe trambaan op de Mekelweg tussen de Aula en Sport en Cultuur. De
nieuwe trambaan wordt voorzien van diverse EMC-maatregelen om de verstoring van onderzoeksfaciliteiten zoveel
mogelijk te voorkomen. Deze maatregelen bestaan onder andere uit plaatsing van meer bovenleiding masten
(grofweg 2 keer zo dicht op elkaar als in een normale situatie), zwaardere bovenleiding draden en extra kabels in
de grond. Ter hoogte van de vd Broekweg tussen de sportvelden en de parkeergarage wordt het nieuwe eindpunt/
de keervoorziening aangelegd.
De bomen die op het laatste gedeelte van de aan te leggen trambaan staan kunnen vanaf 15 juli 2023 worden
gekapt. De aanleg van het eindpunt van de tramlijn zal daarom pas na de zomervakantie 2023 starten.
In het 4e kwartaal van 2023 wordt ook de bovenleiding op het hele nieuwe tracé aangebracht, zodat in het 1e
kwartaal van 2024 gestart kan worden met de testwerkzaamheden.
MRDH en TU Delft verwachten dat aan het eind van het 1e kwartaal van 2024 tramlijn 19, na de halte station Delft,
door naar de TU Delft Campus gaat rijden.
Exploitatie
In beginsel is exploitatie voorzien op werkdagen van 7.00 uur tot 19.00 uur met een frequentie van maximaal 4 keer
per uur in de daluren en 6 keer per uur in de spits. Op het campusterrein van de TU geldt een maximumsnelheid
van 30km/u. Deze maximumsnelheid is noodzakelijk om de veiligheid in het verblijfsgebied waar de tram doorheen
rijdt te borgen en om het EMC-systeem goed te laten functioneren.
Als tramlijn 19 gaat rijden blijft Campus-Zuid met busverbindingen bereikbaar. Met de bus vervoerders vindt nog
verdere afstemming plaats over de aanpassingen van de bus regelingen na de ingebruikname van tramlijn 19.
Buslijn 69 vervalt, tramlijn 19 bedient grotendeels hetzelfde verzorgingsgebied. De lijnen 40 en 174 worden
mogelijk nog geoptimaliseerd om Campus Zuid goed te kunnen bedienen.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten