wattman schreef:Update vanuit B&W Delft aan de gemeenteraad.
* Om te borgen dat de TU Delft aan toekomstige, steeds toenemende kwaliteitseisen voor onderzoek kan voldoen, is besloten dat tramlijn 19 in eerste instantie gaat rijden tot een nieuw eindpunt. Dit eindpunt ligt tussen TU Delft Sport & Cultuur - gebouw 37 en de Kruithuisweg.
Hiermee lijkt me de discussie over hoe het nu verder moet eigenlijk beslist: er is nl een beslissing genomen: de tramlijn wordt ingekort tot een eindpunt net voorbij de belangrijkste TU gebouwen. Zo wordt het grootste deel v/d nog nooit gebruikte sporen alsnog in gebruik genomen en ik schat in dat de busbaan ter plekke opengebroken wordt om een setje overloopwissels in te bouwen, waarna de situatie voor de voorzienbare toekomst "tijdelijk" blijft liggen. Uiteraard met opgebroken busbaan zodat een vervangende busdienst bij stremmingen feitelijk onmogelijk wordt gemaakt, of op z'n minst zeer gecompliceerd omdat bepaalde haltes niet kunnen worden bediend.
Wat de frequentieverlaging betreft: onder de streep blijft er niks aan besparing over na verlenging v/d lijn naar het TU terrein, omdat je door de langere rijtijd weer een extra wagen nodig hebt, wellicht zelfs 2. Nee, lijn 19 blijft een zorgenkindje voor zowel opdrachtgever als vervoerder! Wat de lijn wel zou kunnen helpen is een verlenging naar Scheveningen (route lijn 2) via de v. Alkemadelaan. De ruimte is er, er liggen nu 2x2 rijstroken en de gemeente kan gelijk de kruising met de Benoordenhoutseweg (N44) aanpakken en ongelijkvloers maken (zoals bij de N14 in L'dam is gebeurd voor lijnen 2 en 6), in lijn met de kruising N14/N44 verderop. Daarmee zou je bus 23 kunnen inkorten tot station LvNOI, komende uit Rijswijk. Het geeft een 3e, hoge capaciteit corridor voor strandbezoekers vanaf de diverse stations (Delft, Ypenburg, LvNOI) en de aanpalende wijken, waarmee het drukke Koninginnegracht-trace (en CS!) ontlast wordt. Nadeel is wel dat Antoniushove slechter bereikbaar wordt vanuit het vervoersgebied van tram 19, daar staat dan tegenover dat Bronovo juist beter bereikbaar wordt. En vergeet ook niet dat de wijken tussen het Haagse Bos en Scheveningen hoofdzakelijk door ouderen worden bewoond, die wel degelijk de voorkeur geven aan een tram over een bus, zelfs met lage instap!
Maar goed, wat weet
ik daar nou van