Lijn 19

Voor alles wat met de HTM trams te maken heeft

Re: Lijn 19

Berichtdoor Edwin » 27 mei 2016 11:25

@Willem,

Ypenburg is gewoon een wijk van Den Haag....
Edwin
 
Berichten: 97
Geregistreerd: 02 sep 2013 16:00

Re: Lijn 19

Berichtdoor iljitsch » 27 mei 2016 13:15

Dat is zo, maar ik denk dat er betere plaatsen in Den Haag zijn om een tram naar Leiden uit te laten komen...

Je zou bijvoorbeeld lijn 2 kunnen verlengen, heb je mooi een verbinding van Leiden naar Den Haag CS en Den Haag centrum en een goede overstap op RR 3/4/E bij station Voorburg 't Loo en ook een overstap op 19 bij Leidsenhage.

Ik vraag me dan wel af waar je 'm wilt laten rijden want ofwel je rijdt door het groen wat relatief makkelijk aan te leggen is maar weinig reizigers, of je moet door bestaande bebouwing wat niet goedkoop zal zijn voor 10 km of meer nieuw spoor en de vraag is hoe vlot je dan kan rijden. Sowieso zal de tram er aanzienlijk langer over doen dan de trein, hoewel dat blijkbaar voor lijn 1 ook geen al te groot probleem is.
iljitsch
 
Berichten: 1755
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Lijn 19

Berichtdoor willem » 27 mei 2016 21:05

Edwin schreef:Ypenburg is gewoon een wijk van Den Haag....

Misschien word ik oud, maar ik kom nog uit de tijd dat Ypenburg onderdeel van Rijswijk, Nootdorp en Pijnacker was. Nu heb ik geen last van frustraties over de annexatie van pakweg 15 jaar geleden, maar voor mij als Delftenaar voelt Ypenburg toch anders dan Den Haag. Enerzijds omdat tussen Ypenburg en Den Haag nog een snelweg en Rijswijk ligt, maar vooral omdat veel Delftse vrienden nu in Ypenburg wonen (iets met huizenprijzen enzo). En je dat dan toch als een verlengstuk van Delft gaat zien.

Hoe dan ook Edwin, je hebt wel gelijk. ;)
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Lijn 19

Berichtdoor xCookiesolax » 27 mei 2016 21:08

iljitsch schreef:Sowieso zal de tram er aanzienlijk langer over doen dan de trein, hoewel dat blijkbaar voor lijn 1 ook geen al te groot probleem is.

Er zijn op zich meerdere redenen te bedenken waarom een tramlijn zoals lijn 1 succesvol kan zijn ondanks de langere reistijd. Lijn 1 biedt namelijk voor de mensen vanaf Tanthof een snelle verbinding naar Delft Station (v.v.) Vanaf Delft Station vervoerd lijn 1 weer mensen richting Delft Noord (v.v.)

Vanaf de halte Brasserskade is het daarnaast simpelweg sneller om tramlijn 1 naar het Hollands Spoor te nemen i.p.v. eerst naar Delft station en vanaf daar met de trein te reizen. Daarnaast zijn er ook mensen die wellicht de 8 á 10 minuten langere reis voor lief nemen omdat ze dan niet verplicht worden om 10 of 20 euro op hun OV chipkaart te zetten om te kunnen reizen met de NS.

Wat betreft tramlijn 19 denk ik dat deze lijn nooit echt druk zal worden. Leidschendam en Den Haag Ypenburg zijn gemakkelijk te bereiken met de auto (en in tegenstelling tot het centrum van Den Haag geen hoge kosten voor de parkeergarage) en in de avonden en weekenden zal het stuk naar TU ook erg rustig zijn vrees ik. Wellicht wordt de tramlijn wel aantrekkelijk voor mensen die vanaf Ypenburg een keertje naar het centrum van Delft willen of Delft Station om daarna door te reizen naar Rotterdam/Dordrecht met de trein.
xCookiesolax
 
Berichten: 445
Geregistreerd: 09 jan 2014 21:27

Re: Lijn 19

Berichtdoor OVinDelft » 27 mei 2016 22:04

xCookiesolax schreef:Wat betreft tramlijn 19 ... in de avonden en weekenden zal het stuk naar TU ook erg rustig zijn vrees ik.

Dat is ook een van de redenen waarom men heeft besloten om een keerspoor te bouwen voor station Delft. De bedoeling is om tijdens de rustige uren bij de TU tramlijn 19 in te korten tot Leidschendam - Delft station. Bus 69, die in zijn geheel vervangen gaat worden door tram 19, rijdt tenslotte ook 's avonds en in het weekend niet. Dan kunnen de andere buslijnen die door de TU-wijk rijden de vervoersvraag prima aan. Die andere buslijnen zullen ook gewoon blijven rijden wanneer tram 19 naar de TU gaat rijden.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Lijn 19

Berichtdoor wattman » 28 mei 2016 06:52

xCookiesolax schreef:
iljitsch schreef:Sowieso zal de tram er aanzienlijk langer over doen dan de trein, hoewel dat blijkbaar voor lijn 1 ook geen al te groot probleem is.

Er zijn op zich meerdere redenen te bedenken waarom een tramlijn zoals lijn 1 succesvol kan zijn ondanks de langere reistijd. Lijn 1 biedt namelijk voor de mensen vanaf Tanthof een snelle verbinding naar Delft Station (v.v.) Vanaf Delft Station vervoerd lijn 1 weer mensen richting Delft Noord (v.v.)

Vanaf de halte Brasserskade is het daarnaast simpelweg sneller om tramlijn 1 naar het Hollands Spoor te nemen i.p.v. eerst naar Delft station en vanaf daar met de trein te reizen. Daarnaast zijn er ook mensen die wellicht de 8 á 10 minuten langere reis voor lief nemen omdat ze dan niet verplicht worden om 10 of 20 euro op hun OV chipkaart te zetten om te kunnen reizen met de NS.

Voor weinig mensen zal Den Haag HS de eindbestemming zijn. Als je vanuit de trein weer moet overstappen op de tram in Den Haag is de tijdwinst met de trein in een veel gevallen verdwenen. Als ervaringsdeskundige is mijn ervaring dat als ik de tram aan Delft Station zou laten passeren ik veel geluk met de vertrektijd van de trein moet hebben om aan HS nog de voorganger van die lijn 1 te halen. Voor mij loont die moeite niet. Vandaar dat ik tussen Delft en Scheveningen altijd de rechtstreekse lijn 1 neem.
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1090
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Lijn 19

Berichtdoor Edwin » 28 mei 2016 09:20

willem schreef:voor mij als Delftenaar voelt Ypenburg toch anders dan Den Haag.

Hoe dan ook Edwin, je hebt wel gelijk. ;)


Dat klopt helemaal. Het is Den Haag, maar toch ook weer niet....
Ook ik heb nog mijn Delftse 015 telefoonnummer en de postcode klinkt ook al niet Haags.

De provincie dacht er anders over en Den Haag zei natuurlijk geen Nee....
Edwin
 
Berichten: 97
Geregistreerd: 02 sep 2013 16:00

Re: Lijn 19

Berichtdoor Edwin » 28 mei 2016 09:26

xCookiesolax schreef:Leidschendam en Den Haag Ypenburg zijn gemakkelijk te bereiken met de auto


Te bereiken wel, maar parkeren is in veel delen van de wijk Ypenburg moeilijk, omdat mensen hier hun privéparkeerplaats niet gebruiken en daardoor parkeerplaatsen voor bezoekers 'blokkeren'. Hoeken en stoepen zijn populair en als je met een rolstoel de wijk door wil, moet je bijna altijd de straat door, omdat de afritten geblokkeerd worden door geparkeerde auto's
Edwin
 
Berichten: 97
Geregistreerd: 02 sep 2013 16:00

Re: Lijn 19

Berichtdoor willem » 28 mei 2016 20:17

OVinDelft schreef: De bedoeling is om tijdens de rustige uren bij de TU tramlijn 19 in te korten tot Leidschendam - Delft station. Bus 69, die in zijn geheel vervangen gaat worden door tram 19, rijdt tenslotte ook 's avonds en in het weekend niet. Dan kunnen de andere buslijnen die door de TU-wijk rijden de vervoersvraag prima aan. Die andere buslijnen zullen ook gewoon blijven rijden wanneer tram 19 naar de TU gaat rijden.

De gedachte daarvan snap ik, maar tegelijkertijd is het ergens wat krom om voor geld een tramlijn aan te leggen die 's avonds en op zondag vervolgens weer door een bus vervangen wordt. Op die tijdstippen zou een halfuursdienst met de tram voldoende zijn omdat studenten soms 's avonds blijven studeren, sporten en er ook steeds meer studentenwoningen worden gebouwd.
De eerste gedachte die in me op komt is om dan maar de bus op te heffen, maar dat wordt lastig omdat je mensen uit Pijnacker uiteraard niet bij de TU laat overstappen. Aan de andere kant: die 55 naar Pijnacker en Zoetermeer is de enige bus die ook in de daluren nog rijdt. En die bus slaat na bij de aula af richting de Wippolder. Alle haltes voorbij de aula hebben dan 's avonds en in het weekeinde geen ov meer. En dat is dan wel weer aan de karige kant.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Lijn 19

Berichtdoor iljitsch » 28 mei 2016 22:49

Tja, je zou zeggen dat als er voldoende passagiers zijn de trams wel gaan rijden.

Maar ik stapte net bij 't malieveld in 9 en die was goed vol. Zelfs na flink uitstappen bij CS waren voor zover ik kon zien alle stoelen bezet. Die zou dus wel wat vaker dan vier keer per uur mogen rijden, zelfs (zaterdag)avond.
iljitsch
 
Berichten: 1755
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Lijn 19

Berichtdoor bobo90 » 29 mei 2016 09:41

De reden dat er 's avonds veel minder ov rijdt is volgens mij ook omdat de meeste studenten dan toch in de ub zitten. En als je 's avonds in de ub zit woon je wss gwn in delft en pak je dus gwn de fiets.
bobo90
 
Berichten: 45
Geregistreerd: 17 maart 2015 04:13

Re: Lijn 19

Berichtdoor wattman » 07 jun 2016 20:04

Laatste bericht van B&W aan de gemeenteraad van Delft over de St. Sebastiaanbrug d.d. 1 juni: men is nu in de fase van een voorlopig ontwerp, welke rond de zomervakantie gereed zal zijn.
Nadat het definitief ontwerp klaar is zal de bouwvergunning worden aangevraagd en wordt de aanbesteding voorbereid. De planning die wij eerder met u gedeeld hebben is nog ongewijzigd, hetgeen inhoudt dat start realisatie begin 2018 is voorzien.

We zullen zien.
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1090
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Lijn 19

Berichtdoor bobo90 » 08 jun 2016 12:47

http://www.spoorzonedelft.nl/actueel/ni ... tlandseweg
Ze gaan ook beginnen aan het keerspoor in deze periode, iemand enig idee wat ze gaan doen?
bobo90
 
Berichten: 45
Geregistreerd: 17 maart 2015 04:13

Re: Lijn 19

Berichtdoor willem » 08 jun 2016 13:49

Het keerspoor ligt nu in de Krakeelpolderweg. Die wordt verplaatst naar de middenberm van de Westlandseweg (richting ziekenhuis). Dan staat een tram die moet keren op een eigen plek in plaats van midden op straat de boel te blokkeren. Dat maakt het makkelijker om langer stil te staan als een tram bijvoorbeeld defect is.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Lijn 19

Berichtdoor OVinDelft » 08 jun 2016 14:00

In het artikel op de website van de Spoorzone staat dat er gewerkt gaat worden aan het toekomstige keerspoor op de Westvest. Zo ver ik heb begrepen zal de keerdriehoek Krakeelpolderweg vervallen en komt er, in tegenstelling tot de geruchten, geen vervangende keerdriehoek in de berm op de Westlandseweg. Dat wordt hier vermeld: http://www.htmfoto.net/nieuws/tonen.php ... 4&item=250
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Lijn 19

Berichtdoor bobo90 » 08 jun 2016 14:38

ja klopt volgens mij ook dat er geen keerdriehoek meer terugkomt in delft en dat er een keerspoor komt op de westvest. Na komende buitendienstelling is de keerdriehoek bij de brandweer buiten werking. Maar er staat ook dat ze gaan beginnen aan het werk op de westvest voor het keerspoor daar, maar weet iemand wat ze gaan doen? Gaan ze de wissels neerleggen ofzo?
bobo90
 
Berichten: 45
Geregistreerd: 17 maart 2015 04:13

Re: Lijn 19

Berichtdoor joostvansurksum » 08 jun 2016 15:19

Consequentie is dan wel dat GTL-trams in Delft niet meer kunnen keren bij een stremming in Delft. RC kan nog tot Delft Noord komen i.i.g.

GTL's moeten dan al bij 's Gravenmade driehoeken, of naar Voorburg rijden of richting Ypenburg en daar ergens driehoeken. Nootdorp is ook al niet handig, omdat daar momenteel alleen een enkelsporige keerlus met een enkel uitstapperron ligt (wordt eind van het jaar kopspoor voor Avenio).
joostvansurksum
 
Berichten: 281
Geregistreerd: 11 feb 2010 21:47

Re: Lijn 19

Berichtdoor Marc-sch » 08 jun 2016 15:55

Afgelopen maandag zijn de wissels van de keerdriehoek krakeelpolderweg geklemd. De driehoek is dus al buiten dienst. In de buitendienststelling van 9 dagen vanaf komende zaterdag wordt het nieuwe spoor op de westlandseweg ter hoogte van de papsouwselaan en zuidwal aangesloten op de bestaande sporen. Op de westvest worden in het hoofdspoor 4 wissels en 2 kruizen ingebouwd tbv de tailtrack. Direct na de buitendienststelling wordt de keerdriehoek krakeelpolderweg opgebroken en het 5e en 6e wissel op de westvest geplaatst. Er komt dus geen nieuwe driehoek op de Westlandsweg.
Marc-sch
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 11 sep 2015 17:50

Re: Lijn 19

Berichtdoor OVinDelft » 08 jun 2016 16:30

Ik denk dat het de investering niet waard wordt gevonden om voor die paar resterende jaren eenrichtingstrams nog een complete keerdriehoek aan te leggen die bij de komst van tweerichtingstrams en het keerspoor op de Westvest overbodig wordt. Dan krijg je dezelfde taferelen als bij het keerspoor Nieuwe Plantage, die bij de aanleg van het keerspoor Westvest ook overbodig wordt. Een keerdriehoek inclusief wissels en alles erop en eraan is niet goedkoop denk ik. Ik hoop maar dat de tweerichtingstrams op lijn 1 niet al te lang op zich zullen laten wachten.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Lijn 19

Berichtdoor wattman » 08 jun 2016 19:52

OVinDelft schreef: Ik hoop maar dat de tweerichtingstrams op lijn 1 niet al te lang op zich zullen laten wachten.
Als ik zie hoe lang de ombouw van lijn 9 duurt, dan zie ik de eerste drie jaar nog geen Avenio op lijn 1 rijden. Of ze moeten ook lijn 1 gaan inkorten tot Den Haag Centrum.
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1090
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

VorigeVolgende

Keer terug naar HTM tram

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten

cron