Lijn 19

Voor alles wat met de HTM trams te maken heeft

Re: Lijn 19

Berichtdoor Bert » 08 feb 2018 22:34

Admin schreef:Daar is al een hele tijd geleden een oplossing voor geopperd: een tijdelijk keerspoor in de Ezelsveldlaan, op het fietspad. Uiteraard netjes met hekken afgezet en met de nodige aanpassingen aan straatmeubilair (stoplichten enzo) om ruimte te maken. Kost (relatief) weinig, zeker als je het totaal gaat bekijken wat lijn 19 de gemeente Delft en HTM al gekost hebben, en biedt de eerder genoemde voordelen. Deze link (Google Streetview) laat zien dat de ruimte er is, fietsers op de rijbaan of omleiding via Bastiaansplein of Gasthuislaan.


Op het oog lijkt er voldoende ruimte om op de Ezelsveldlaan een keerspoor aan te leggen, ware het niet dat over dit stukje van de Ezelsveldlaan veel vrachtverkeer rijdt om - via de verderop gelegen Kruisstraat - de winkels te bevoorraden. Een wachtende tram vormt dan natuurlijk een hinderlijk obstakel. Verder wordt de straat ook veel gebruikt door hulpdiensten.
Nieuw op dit forum; freqente gebruiker van tram 1 & 19, Metro E
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 105
Geregistreerd: 06 maart 2012 01:09
Woonplaats: Delft

Re: Lijn 19

Berichtdoor Admin » 08 feb 2018 22:58

Nee, je begrijpt het verkeerd: het keerspoor komt op het fietspad te liggen. Het wegverkeer heeft er dus in principe geen last van. Fietsverkeer kan via andere routes worden geleid zodat het betreffende stukje fiets-vrij wordt/blijft (zover het de rijbaan voor autoverkeer betreft)
Admin
Site Admin
 
Berichten: 728
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Lijn 19

Berichtdoor Tiktak » 22 maart 2018 15:29

Op de site van Honderd procent Haags las ik dat de werkzaamheden in Delft weer aanvang hebben genomen.
Op de kruising Zuidwal en de Asvest worden er nieuwe tramsporen die ontbraken gelegd, evenals op de Mekelweg.
De werkzaamheden duren 3 maanden en ze denken dat in de loop 2020 de tram daar gaat rijden.
Toch een gemiste kans geen eindpunt (tijdelijk) bij de Veste.
Tiktak
 
Berichten: 689
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Lijn 19

Berichtdoor joostvansurksum » 22 maart 2018 15:54

Ik vind het wel grappig. Nu al tramsporen leggen terwijl die hele Bastiaansbrug nog vervangen moet worden... Tegen de tijd dat de brug er is zijn de rails al half weggeroest. :shock:
joostvansurksum
 
Berichten: 272
Geregistreerd: 11 feb 2010 21:47

Re: Lijn 19

Berichtdoor willem » 23 maart 2018 18:02

Ja, maar het voorkomt wel dat er t.z.t., als de stad weer netjes is, de boel opnieuw opgebroken moet worden om de rails aan te zeggen.
In die zin is het verstandig om het nu al aan te leggen en te combineren met andere werkzaamheden die op die plek moeten gebeuren. Dat de rails dan een tijdje ongebruikt erbij ligt zei maar zo.

Per saldo is dit wel de goedkoopste en meest efficiënte oplossing.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Lijn 19

Berichtdoor iljitsch » 23 maart 2018 18:56

Je zou denken: ongebruikte rails roesten weg. Maar volgens mij roesten rails waarover gereden wordt ook, alleen wordt dat er dan weer af gereden. Dus: ongebruikte rails zouden langer goed moeten blijven dan gebruikte...

Ik neem tenminste aan dat rails van roestvast staal zijn wat betekent dat de roestlaag zich tot de oppervlakte beperkt.

Ik heb wel eens 's morgens vroeg de eerste trams zien rijden nadat het 's nachts geregend had en dan kwamen er flink vonken van de wielen. Ik neem aan vanwege het roestlaagje.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Lijn 19

Berichtdoor wattman » 29 maart 2018 16:05

Bij de halte Zuidpoort in Delft zijn de werkzaamheden begonnen. Er was vanochtend wat verwarring over de vervangende bushaltes langs de normale rijbanen. Die zijn al geplaatst, maar de bussen kunnen/moeten nu nog via de vrije busbaan. Van een buschaffeur begreep ik dat dinsdag het wegdek bij de halte Zuidpoort echt open gaat.
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1089
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Lijn 19

Berichtdoor Roland » 17 apr 2018 11:19

iljitsch schreef:Je zou denken: ongebruikte rails roesten weg. Maar volgens mij roesten rails waarover gereden wordt ook, alleen wordt dat er dan weer af gereden. Dus: ongebruikte rails zouden langer goed moeten blijven dan gebruikte...

Ik neem tenminste aan dat rails van roestvast staal zijn wat betekent dat de roestlaag zich tot de oppervlakte beperkt.

Ik heb wel eens 's morgens vroeg de eerste trams zien rijden nadat het 's nachts geregend had en dan kwamen er flink vonken van de wielen. Ik neem aan vanwege het roestlaagje.


Rails zijn niet van RVS, dat zou héél duur worden. Ze kunnen wel degelijk helemaal wegroesten, maar dat duurt tientallen jaren onder normale omstandigheden. 10 jaar onbruik kunnen ze wel hebben.
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 836
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: Lijn 19

Berichtdoor wattman » 21 apr 2018 20:00

Afgelopen week zijn in Delft, op de Zuidwal de eerste rails in de reeds bestaande fundering ('gootjes') gelegd.
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1089
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Lijn 19

Berichtdoor Tiktak » 23 apr 2018 13:45

wattman schreef:Afgelopen week zijn in Delft, op de Zuidwal de eerste rails in de reeds bestaande fundering ('gootjes') gelegd.


Zijn ze ook bezig met de railsen leggen bij de halte Zuidpoort ??
Tiktak
 
Berichten: 689
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Lijn 19

Berichtdoor wattman » 25 apr 2018 20:14

Nog niet. Ik ga morgen eens kijken hoe het precies bij die halte er bij staat.
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1089
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Lijn 19

Berichtdoor Ype » 26 apr 2018 20:40

buschauffeur gelooft nog in het sprookje dat de trams van lijn 19 altijd leeg heen en weer rijden...
Ype
 
Berichten: 35
Geregistreerd: 22 jan 2010 21:52

Re: Lijn 19

Berichtdoor Tiktak » 27 apr 2018 14:28

Is er al onderzoek naar gedaan met het eventuwele toename van de reizigers nu lijn 19 is verlengt naar Station Delft.
Tiktak
 
Berichten: 689
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Lijn 19

Berichtdoor wattman » 30 apr 2018 12:14

Tiktak schreef:
wattman schreef:Afgelopen week zijn in Delft, op de Zuidwal de eerste rails in de reeds bestaande fundering ('gootjes') gelegd.


Zijn ze ook bezig met de railsen leggen bij de halte Zuidpoort ??

Het duurde wat langer, maar vanochtend (in dit weinig technische weer, de werkers zaten terecht dan ook in hun schaftkeet) ben ik gaan kijken. Een maand na het begin van de werkzaamheden is bij de halte Zuidpoort zelf de bestating nog niet verwijderd. Slechts een deel van de fundering aan de kop van de halte is al vrijgemaakt. Het wegdek op het deel waar de rails zijn gelegd is ook nog niet hersteld.
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1089
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Lijn 19

Berichtdoor max01 » 20 mei 2018 20:01

las op haagstramnieuws.org dat de 5019 vandaag op lijn 19 reed!
Weet iemand of dit vaker gaat voorkomen en of we dus een tram 2-situatie krijgen op lijn 19?
max01
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 22 dec 2016 17:31

Re: Lijn 19

Berichtdoor Tiktak » 20 mei 2018 21:57

Ik ben benieuwd of er met een AV doorgereden kan worden naar Tanthof.
Tiktak
 
Berichten: 689
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Lijn 19

Berichtdoor trambestuurder » 21 mei 2018 10:44

max01 schreef:las op haagstramnieuws.org dat de 5019 vandaag op lijn 19 reed!
Weet iemand of dit vaker gaat voorkomen en of we dus een tram 2-situatie krijgen op lijn 19?


ja dit kan vaker gebeuren maar je krijg dan idd een combinatie Avenio/C|itadis op lijn 2, dit heeft op dit moment
vooral te maken wegens beperkte inzet van beide voertuigen omdat er een tekort aan is.

Tiktak schreef:Ik ben benieuwd of er met een AV doorgereden kan worden naar Tanthof.

nee dat is op dit moment nog niet mogelijk, de route is nog niet getest dus ook nog niet vrij gegeven, wanneer dit gaat gebeuren is nog onbekend
Avatar gebruiker
trambestuurder
 
Berichten: 544
Geregistreerd: 29 maart 2010 11:21

Re: Lijn 19

Berichtdoor Tiktak » 22 mei 2018 18:06

trambestuurder schreef:
max01 schreef:las op haagstramnieuws.org dat de 5019 vandaag op lijn 19 reed!
Weet iemand of dit vaker gaat voorkomen en of we dus een tram 2-situatie krijgen op lijn 19?


ja dit kan vaker gebeuren maar je krijg dan idd een combinatie Avenio/C|itadis op lijn 2, dit heeft op dit moment
vooral te maken wegens beperkte inzet van beide voertuigen omdat er een tekort aan is.

Tiktak schreef:Ik ben benieuwd of er met een AV doorgereden kan worden naar Tanthof.

nee dat is op dit moment nog niet mogelijk, de route is nog niet getest dus ook nog niet vrij gegeven, wanneer dit gaat gebeuren is nog onbekend


Ik dacht dat een paar jaar geleden bij de vernieuwing van het spoor alles RR proof was gemaakt.
Tiktak
 
Berichten: 689
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Lijn 19

Berichtdoor trambestuurder » 24 mei 2018 19:18

Tiktak schreef:
Ik dacht dat een paar jaar geleden bij de vernieuwing van het spoor alles RR proof was gemaakt.


aangepast wel maar nog niet getest dus ook nog niet vrijgegeven, hoewel ik me afvraagt of alle haltes na krakeelpolderweg wel RR proef zijn :?
Avatar gebruiker
trambestuurder
 
Berichten: 544
Geregistreerd: 29 maart 2010 11:21

Re: Lijn 19

Berichtdoor willem » 24 mei 2018 21:30

Zou me niets verbazen als op dat stuk nog ergens een hik zit.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

VorigeVolgende

Keer terug naar HTM tram

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten

cron