willem schreef:Het is allemaal wat dubbel: dat van die spoortunnel en de daaruit voortvloeiende beperkingen zal wel. Aan de andere leek qua rijtijden een besparing (lees: bezuiniging) te halen te zijn die in de praktijk niet haalbaar bleek. Plus dat, naar mijn inschatting , de reizigersaantallen van lijn 19 sinds de inkorting flink gedaald zijn.
Opeens blijkt verlenging van lijn 19 tot het station van Delft, op voorwaarde dat de tunnel voldoende afgebouwd is, wel haalbaar te zijn. Alle ov - reizigers en -organisaties hadden dat al vanaf het begin aangegeven, maar gemeente en stadsgewest zijn kennelijk alleen op basis van de voorspelbare daling van de reizigersaantallen van lijn 19 te overtuigen.
Dat het aantal reizigers op lijn 19 is gedaald, dat is duidelijk. Met zekere regelmaat stap ik in lijn 19, midden op de dag en zeker 's avonds is het aantal reizigers op de vingers van één hand te tellen. Soms zelf, ben ik de avonduren, de enige passagier van station Ypenburg tot Brasserskade.
Voor wat betreft de rijtijden: lijn 19 is niet bepaald een van de snelste lijnen. Van een beetje tempo is geen sprake: het stuk van de Brasserskade tot de Weidevogellaan v.v. wordt altijd met een sukkeldrafje bereden: volgens dienstregeling is de rijtijd van Brasserskade tot station Ypenburg 11 minuten: zelfs de fiets is sneller.
Dat gebrek aan snelheid is des te opvallender, als men bedenkt dat het slingerspoor over de bult bij de molen in de Phoenixstraat door lijn 1 niet zelden met een dusdanige snelheid wordt genomen, dat het effect doet denken aan een kermisattractie. De waarschuwing om zich tijdens de rit vast te houden, is hier zeker op zijn plaats.