Lijn 19

Voor alles wat met de HTM trams te maken heeft

Re: Lijn 19

Berichtdoor wattman » 18 aug 2020 12:12

Het aantal passagiers op lijn 19 is momenteel dramatisch laag. Daar is niets aan te doen. Ik vraag me wel af hoe dat gaat als het ROC in Delft en de scholen langs de route per 31/8 weer open gaan. Normaal zaten daar al verschrikkelijk drukke riten tussen in ochtend- en middagspits. Ik zie dat niet veranderen. Aanvullende spitsritten op 19 zijn natuurlijk onhaalbaar gelet op de lange uitrukroute. Dus dat soort ritten ga ik op zeker vermijden.
Ik zie op termijn voor de avond nog een 30 minuten ingevoerd worden. Met de rijtijd van ca 34 minuten, heb je nog drie wagens nodig i.p.v. vier. Wel met een lange rusttijd aan elk eindpunt.
Gelukkig komt de nieuwe remise in Ypenburg, dus de infrastructuur is nodig. Verbussen is al wegens de route een zeer lastige zaak.
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1089
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Lijn 19

Berichtdoor iljitsch » 18 aug 2020 17:34

Normaliter zou je zeggen: zeer slechte zaak en dat gaat reizigers definitief wegjagen, maar 19 gaat toch wel een verjonging meemaken als-ie na 300 jaar eindelijk door gaat rijden tot de TU-wijk...

Maar toch: 3 x per uur? Is 4 x echt niet haalbaar? Als je kijkt naar de gemiddelde wachttijd is 10 minuten niet zo heel veel meer dan 7,5 minuten, maar ik vind de maximale wachttijd relevanter: die gaat van 14 minuten naar 19 minuten. Als die tram net voor je neus wegrijdt is dat wel een heel lange tijd wachten. En als je dan nog naar ergens in de bewoonde wereld wilt reizen is dat ook nog eens overstappen, kan je nog een keer wachten.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Lijn 19

Berichtdoor buschauffeur » 18 aug 2020 17:58

Die drukke ritten zijn alleen een uurtje in de ochtendspits. En dan vanaf station Delft. Want de meeste mensen komen uit Den Haag of Rotterdam en nemen de trein naar Delft die veel sneller is dan de tram.
Echt, deze vertramming van het stukje Station Delft - TU is volslagen overbodig geweest en een verspilling van (overheids)geld. Bussen zijn op dat drukke stukje veel flexibeler.
buschauffeur
 
Berichten: 293
Geregistreerd: 02 sep 2016 15:49

Re: Lijn 19

Berichtdoor OVinDelft » 18 aug 2020 20:24

Soms vraag ik me wel eens af of tram 19 beter niet in het dal elke 20 minuten kan rijden en in de spits elk 10 minuten. Zo'n dienstregeling past beter bij de vervoersvraag en dergelijke intervallen maken het makkelijker om overstappen te creëren op de lijnen 1, 2, 3, 4, 6, 15 en E (voor zover mogelijk). Lijn 19 heeft tenslotte voornamelijk potentie als feeder. Het aantal dienstregelingsuren zal vermoedelijk vergelijkbaar zijn met nu, aangezien je simpelweg ritten van de daluren verschuift naar de spits. In financieel opzicht ga je er dus niet op achteruit.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Lijn 19

Berichtdoor wattman » 19 aug 2020 14:00

buschauffeur schreef:Die drukke ritten zijn alleen een uurtje in de ochtendspits. En dan vanaf station Delft. Want de meeste mensen komen uit Den Haag of Rotterdam en nemen de trein naar Delft die veel sneller is dan de tram.
Dat zijn inderdaad de ritten tussen Delft station en TU. Ik doelde zelf op die paar drukke ritten op de huidige lijn 19. Dat zijn ritten in de ochtendspits, zowel richting Leidschendam (drukte tot Leidschenveen) als Delft. En ritten in de middag vanaf Delft richting Ypenburg. Nu zullen de meeste kantoorgangers zijn weggevallen, maar de scholieren komen weer per 31 augustus. Elke 20 minuten is dan eigenlijk te krap, zeker als je nog een redelijke ruimte tussen mensen wil houden wegens virusbesmetting. Maar we gaan het zien. Zolang het redelijk weer is loop ik die paar keer wel tussen Ypenburg en Delft. Een uurtje wandelen. 8-)
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1089
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Lijn 19

Berichtdoor willem » 21 aug 2020 16:09

De aansluitingen op de trein in Delft en op Ypenburg worden met een twintigminutendienst erg slecht omdat de NS met kwartierdiensten werkt.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Lijn 19

Berichtdoor iljitsch » 21 aug 2020 18:08

Drie of vier keer per uur scheelt ook maar minimaal in materieel en personeel, vrij typisch dat HTM op deze lijn die nog niet "af" is en die ook niet bijvoorbeeld een drukke buslijn vervangt nu op deze manier onaantrekkelijk maakt.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Lijn 19

Berichtdoor Tiktak » 21 aug 2020 22:09

Ze kunnen nu de tramlijn een beetje aantrekkelijker maken door een tijdelijk een overloopwissel te maken in de Schoenmakersstraat thv de Prof. Evertslaan.
Hiermee heb je in ieder geval de tramlijn verlengt en bedient tevens deze woonwijk wat voor de bewoners van deze wijk de stap vergroot om de tram te pakken.
Tiktak
 
Berichten: 689
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Lijn 19

Berichtdoor joostvansurksum » 21 aug 2020 22:54

Daar komt de tram niet, de Schoemakerstraat. Hij rijdt straks over de Mekelweg. Of bedoel je tijdelijk een andere route? Gaan ze vast niet doen.
joostvansurksum
 
Berichten: 272
Geregistreerd: 11 feb 2010 21:47

Re: Lijn 19

Berichtdoor Admin » 22 aug 2020 03:47

wattman schreef:Update vanuit B&W Delft aan de gemeenteraad.
* Om te borgen dat de TU Delft aan toekomstige, steeds toenemende kwaliteitseisen voor onderzoek kan voldoen, is besloten dat tramlijn 19 in eerste instantie gaat rijden tot een nieuw eindpunt. Dit eindpunt ligt tussen TU Delft Sport & Cultuur - gebouw 37 en de Kruithuisweg.

Hiermee lijkt me de discussie over hoe het nu verder moet eigenlijk beslist: er is nl een beslissing genomen: de tramlijn wordt ingekort tot een eindpunt net voorbij de belangrijkste TU gebouwen. Zo wordt het grootste deel v/d nog nooit gebruikte sporen alsnog in gebruik genomen en ik schat in dat de busbaan ter plekke opengebroken wordt om een setje overloopwissels in te bouwen, waarna de situatie voor de voorzienbare toekomst "tijdelijk" blijft liggen. Uiteraard met opgebroken busbaan zodat een vervangende busdienst bij stremmingen feitelijk onmogelijk wordt gemaakt, of op z'n minst zeer gecompliceerd omdat bepaalde haltes niet kunnen worden bediend. :roll:

Wat de frequentieverlaging betreft: onder de streep blijft er niks aan besparing over na verlenging v/d lijn naar het TU terrein, omdat je door de langere rijtijd weer een extra wagen nodig hebt, wellicht zelfs 2. Nee, lijn 19 blijft een zorgenkindje voor zowel opdrachtgever als vervoerder! Wat de lijn wel zou kunnen helpen is een verlenging naar Scheveningen (route lijn 2) via de v. Alkemadelaan. De ruimte is er, er liggen nu 2x2 rijstroken en de gemeente kan gelijk de kruising met de Benoordenhoutseweg (N44) aanpakken en ongelijkvloers maken (zoals bij de N14 in L'dam is gebeurd voor lijnen 2 en 6), in lijn met de kruising N14/N44 verderop. Daarmee zou je bus 23 kunnen inkorten tot station LvNOI, komende uit Rijswijk. Het geeft een 3e, hoge capaciteit corridor voor strandbezoekers vanaf de diverse stations (Delft, Ypenburg, LvNOI) en de aanpalende wijken, waarmee het drukke Koninginnegracht-trace (en CS!) ontlast wordt. Nadeel is wel dat Antoniushove slechter bereikbaar wordt vanuit het vervoersgebied van tram 19, daar staat dan tegenover dat Bronovo juist beter bereikbaar wordt. En vergeet ook niet dat de wijken tussen het Haagse Bos en Scheveningen hoofdzakelijk door ouderen worden bewoond, die wel degelijk de voorkeur geven aan een tram over een bus, zelfs met lage instap!

Maar goed, wat weet ik daar nou van :P
Admin
Site Admin
 
Berichten: 728
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Lijn 19

Berichtdoor Tiktak » 22 aug 2020 07:48

joostvansurksum schreef:Daar komt de tram niet, de Schoemakerstraat. Hij rijdt straks over de Mekelweg. Of bedoel je tijdelijk een andere route? Gaan ze vast niet doen.


Foutje van mijn kant. :oops: :oops:
Ik bedoelde de Michiel de Ruyterweg bij de Julianalaan, daar als tijdelijk eindpunt.
Tiktak
 
Berichten: 689
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Lijn 19

Berichtdoor wattman » 22 aug 2020 11:18

Eindpunt Julianalaan is weinig zinvol. Voor de studenten heb je dan alleen de faculteit Bouwkunde binnen handbereik. Sport en Cultuur (of in de huidige benaming de "X") is een mooi compromis. Vrijwel de gehele campus wordt bediend. De ontwikkelingen rond Technopolis gaan toch niet hard, en een tramlijn gaat daar geen verbetering in brengen. Een overloopwissel kan, net zoals nu bij Weigelia in het wegdek. Alleen moeten de buschauffeurs van EBS en de RET goed uitkijken. Maar ik neem aan dat ze dat toch altijd doen.
http://twitter.com/de_wattman
http://www.flickr.com/photos/mars1940/
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1089
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Lijn 19

Berichtdoor joostvansurksum » 22 aug 2020 12:44

Laten ze tram 19 vanaf Sport & Cultuur maar doortrekken naar station Delft Zuid Campus. Lijkt me beter dan een eindpunt in the middle of nowhere en dan kunnen de studenten ook van daaruit met de tram makkelijker het uni-terrein bereiken. ;)
joostvansurksum
 
Berichten: 272
Geregistreerd: 11 feb 2010 21:47

Re: Lijn 19

Berichtdoor winterapfel » 22 aug 2020 20:28

19 naar Tanthof (met hoge frequenties in de spits voor forenzen en studenten ROC), rest van de dag lage frquentie
1 naar TU, met de hele dag een hoge frequentie TU, station, Den Haag

Is dat een idee?
winterapfel
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 06 nov 2013 17:32

Re: Lijn 19

Berichtdoor Tiktak » 22 aug 2020 21:54

Misschien nog beter om dan de tram om en om te laten rijden lijn 1 naar Tanthof en dan Lijn 1A naar TU Delft en dan weer lijn 1 naar Tanthof
en voor lijn 19 word dan Lijn 19A naar Tanthof en dan lijn 19 naar TU Delft en dan weer lijn 19A naar Tanthof.
Op deze manier bedien je twee eindpunten met twee tramlijnen met de zelfde hoeveelheid aan tramvoertuigen.
Tiktak
 
Berichten: 689
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Lijn 19

Berichtdoor Chris » 23 aug 2020 04:48

Beetje onzin om 19 te verlengen naar Scheveningen en zo o.a. een mogelijkheid te bieden voor een verbinding van Delft naar het strand.
Schijnen al treinen naar Den Haag te rijden die aansluiting geven op bestaande lijnen. En met zo'n omweg ben je wel heel lang onderweg naar Scheveningen vanuit Delft. Voor Ypenburg heeft het ook geen toegevoegde waarde...
Het telkens wisselen van lijn 19 naar Tanthof of TU, samen met lijn 1, zullen de reizigers niet echt op prijs stellen. Ineens de helft van het aantal dienstwagens weg of je moet overstappen. Nou, laat dat een reiziger juist niet willen...

Overigens lijkt me de frequentie verlaging één van tijdelijke duur. Mocht de tramlijn dan eindelijk worden doorgetrokken zal ie heus wel weer meer gaan rijden. Ik denk dat het herstel aan Leidschendamse zijde ook wel weer wat reizigers zal trekken. Maar ja, daar moeten we nog even een paar maanden op wachten.

Voor de gein moeten jullie eens kijken naar de dienstregeling van lijn 19 op de HTM site en vergelijk die van werkdagen eens met de dienstregeling in de weekends...
Chris
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: Lijn 19

Berichtdoor buschauffeur » 23 aug 2020 22:14

Was het maar zo simpel, sporen leggen op de Laan van Nieuw Oost-Indië. Je rijdt je met de tram hopeloos klem op de Zwolsestraat. Die paar mooie dagen rechtvaardigen echt niet nog een tramlijn naar Scheveningen. Bovendien is bus 23 echt niet zo heel druk. Er waren extra spitsritten om de mensen tussen LvNOI en de ANWB weg te krijgen. Maar die zijn er nu niet meer. Nee, een nieuwe trambaan LvNOI naar Scheveningen is net zo zinloos als lijn 19.
buschauffeur
 
Berichten: 293
Geregistreerd: 02 sep 2016 15:49

Re: Lijn 19

Berichtdoor iljitsch » 24 aug 2020 08:50

Ik ga niet zo vaak met de bus dat stuk tussen LvNOI en scheveningen, maar dat was dan meestal toch redelijk druk. Een goede tramverbinding over deze route zou zeker een deel van de reizigers die nu op CS uitstappen en lijn 9 nemen kunnen bedienen. Er zijn inderdaad wel de nodige haken en ogen, zoals het laatste stuk en de ruimte die nodig is voor haltes.

Maar ja als bijvoorbeeld bezuidenhout door alle nieuwe woningbouw gaat verdubbelen qua inwoners (maar veel minder nieuwe parkeerplaatsen tenzij ik me zeer vergis) dan komt er een moment dat je het niet gaat redden met de infrastructuur die er nu ligt. Op dit moment wordt alles door CS en de tramtunnel gepompt, dat houdt een keer op.

Lijn 19 was altijd al, laten we zeggen, een ongebruikelijk concept, en die bruggen-nonsens in Delft heeft daarbij niet geholpen...

Overigens, als 19 de route van 2 door leidsendam en voorburg overneemt, moet 2 dan niet ingekort worden? Je zou 2 of 6 vanaf CS naar de binkhorst kunnen laten rijden. Als dat 6 wordt kan 2 de route van 6 vanaf CS overnemen.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Lijn 19

Berichtdoor Tiktak » 24 aug 2020 13:37

Misschien en wellicht een raar idee.
Lijn 19 van Weigelia links af de route van lijn 2 laten volgen en vervolgens via de Alkemadelaan/Zwolsestraat naar Scheveningen.
Op het Station LvnOI een mooie overstaphalte maken voor de reizigers van lijn 3 en lijn 4 vanuit Zoetermeer die naar strand gaan e.d.
En voor de kantoormensen die met de trein komen voor de kantoren/bedrijven die aan de route liggen.
Ook een voordeel is dat bewoners van Leidschendam, Nootdorp en Ypenburg rechtstreeks met de tram naar Scheveningen kunnen gaan.
( en hierbij in mijn verre gedachten word de Hofpleinlijn enersinds via een andere route weer hersteld :roll: )
Tiktak
 
Berichten: 689
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Lijn 19

Berichtdoor Chris » 24 aug 2020 23:26

Tiktak, lees even twee reacties boven die van jou en blijkt het idee niet zo simpel uitvoerbaar te zijn...
Chris
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

VorigeVolgende

Keer terug naar HTM tram

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten