Lijn 19

Voor alles wat met de HTM trams te maken heeft

Re: Lijn 19

Berichtdoor trambestuurder » 11 dec 2017 21:29

Tiktak schreef:Is er al iets bekent of lijn 19 enkel met RR wagens gaat rijden of AV wagens, dan wel gecombineerd zoals op lijn 2.


Lijn 19 wordt vooralsnog alleen met regio citadis gereden, de route is namelijk nog niet vrij gegeven voor de Avenio buiten het feit dat er niet genoeg Avenio's zijn
Avatar gebruiker
trambestuurder
 
Berichten: 544
Geregistreerd: 29 maart 2010 11:21

Re: Lijn 19

Berichtdoor Tiktak » 17 dec 2017 10:38

Ik ben benieuwd als morgen de nieuwe dienstregeling voor lijn 19 ingaat na de resultaten ivm het aantal reizigers die mee rijden naar het nieuwe eindpunt.
Maar ik blijft het toch een gemiste kans vinden dat ze bij de halte Zuidpoort aan de Zuidwal geen tijdelijke keervoorziening hebben gemaakt, hiermee hadden ze
de bezoekers van het winkelcentrum "de Veste" en de bewoners van de omgeving Mijnbouwplein ( op loop afstand) goed kunnen voorzien van lijn 19.
Tiktak
 
Berichten: 689
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Lijn 19

Berichtdoor willem » 17 dec 2017 14:25

Op de Zuidpoort is geen ruimte voor een keerspoor en anders staat de tram de bussen in de weg. Bovendien ligt op de Kapelsbrug nog geen rails.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Lijn 19

Berichtdoor Admin » 17 dec 2017 14:44

Daar is al een hele tijd geleden een oplossing voor geopperd: een tijdelijk keerspoor in de Ezelsveldlaan, op het fietspad. Uiteraard netjes met hekken afgezet en met de nodige aanpassingen aan straatmeubilair (stoplichten enzo) om ruimte te maken. Kost (relatief) weinig, zeker als je het totaal gaat bekijken wat lijn 19 de gemeente Delft en HTM al gekost hebben, en biedt de eerder genoemde voordelen. Deze link (Google Streetview) laat zien dat de ruimte er is, fietsers op de rijbaan of omleiding via Bastiaansplein of Gasthuislaan.
Admin
Site Admin
 
Berichten: 728
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Lijn 19

Berichtdoor Roland » 18 dec 2017 14:28

Admin schreef:Daar is al een hele tijd geleden een oplossing voor geopperd: een tijdelijk keerspoor in de Ezelsveldlaan, op het fietspad. Uiteraard netjes met hekken afgezet en met de nodige aanpassingen aan straatmeubilair (stoplichten enzo) om ruimte te maken. Kost (relatief) weinig, zeker als je het totaal gaat bekijken wat lijn 19 de gemeente Delft en HTM al gekost hebben, en biedt de eerder genoemde voordelen. Deze link (Google Streetview) laat zien dat de ruimte er is, fietsers op de rijbaan of omleiding via Bastiaansplein of Gasthuislaan.


Ook al is het tijdelijk, dan nog duurt dat vrij lang voor een omleiding. Het is een vrij smalle straat, bewoners en winkeliers zullen niet per definitie blij zijn dat er daar een tramspoor komt. Het zal echter vooral het financiële plaatje zijn, het gaat makkelijk 1 miljoen kosten om daar een keerspoor te bouwen. Daar moeten aardig wat mensen voor mee wil je dat er uit hebben op korte termijn. Mogelijk komt er ook nog een extra dienstwagen bij welke ook weer geld kost.
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 836
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: Lijn 19

Berichtdoor Tiktak » 18 dec 2017 15:16

Roland schreef:
Admin schreef:Daar is al een hele tijd geleden een oplossing voor geopperd: een tijdelijk keerspoor in de Ezelsveldlaan, op het fietspad. Uiteraard netjes met hekken afgezet en met de nodige aanpassingen aan straatmeubilair (stoplichten enzo) om ruimte te maken. Kost (relatief) weinig, zeker als je het totaal gaat bekijken wat lijn 19 de gemeente Delft en HTM al gekost hebben, en biedt de eerder genoemde voordelen. Deze link (Google Streetview) laat zien dat de ruimte er is, fietsers op de rijbaan of omleiding via Bastiaansplein of Gasthuislaan.


Ook al is het tijdelijk, dan nog duurt dat vrij lang voor een omleiding. Het is een vrij smalle straat, bewoners en winkeliers zullen niet per definitie blij zijn dat er daar een tramspoor komt. Het zal echter vooral het financiële plaatje zijn, het gaat makkelijk 1 miljoen kosten om daar een keerspoor te bouwen. Daar moeten aardig wat mensen voor mee wil je dat er uit hebben op korte termijn. Mogelijk komt er ook nog een extra dienstwagen bij welke ook weer geld kost.


Slechts één klapwissel en 60 meter spoor.
Winkeliers juigen het vast toe, meer klandizie.
Tiktak
 
Berichten: 689
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Lijn 19

Berichtdoor Admin » 18 dec 2017 16:59

@Roland: gezien het feit dat de St. Sebastiaansbrug voorlopig nog niet wordt vervangen om lijn 19 te kunnen dragen zal het qua tijdspanne wel meevallen. Daarbij, de aanleg v/d keervoorziening die nu door lijn 19 gebruikt wordt is vele malen duurder (hoewel natuurlijk permanent) en wordt ook maar een beperkte tijd gebruikt, daarna zal lijn 19 er gewoon als halte langs rijden, zoals lijn 1 dat nu al doet. IMO is de optie v/e keerspoor bij de Zuidwal niet goed onderzocht of onvoldoende serieus genomen in de besluitvorming. De kans dat dit alsnog gebeurd acht ik bijzonder klein nu met veel fanfare het 'tijdelijke' eindpunt bij het station in gebruik is genomen, juist vanwege de kosten (aanpassen/vervangen Kapelsbrug, aanleg keerspoor Ezelsveldlaan) die nu dus bovenop de al uitgegeven gelden voor het huidige eindpunt zouden komen. Gemiste kans, zeker.
Admin
Site Admin
 
Berichten: 728
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Lijn 19

Berichtdoor OVinDelft » 18 dec 2017 17:37

Ik denk daar dan weer anders over. Oorspronkelijk lag er vlak bij de Krakeelpolderweg een keerdriehoek, welke goed van pas kwam om de tram in te korten bij calamiteiten. De locatie hiervan was onpraktisch; een keermogelijkheid bij het station is vanuit het oogpunt van calamiteiten en werkzaamheden altijd meer wenselijk geweest.

Het keerspoor bij de Nieuwe Plantage is zoals bekend alleen aangelegd omdat doorrijden naar Tanthof te duur geacht werd en omdat er geen ruimte was bij het station voor een tijdelijke keerlus of keerdriehoek. Ruimte voor een tijdelijk keerspoor was er wel, maar daar kon een GTL niet keren en een RegioCitadis kon daar vanwege de werkzaamheden in de Phoenixstraat niet komen.

Een tijdelijk keerspoor in de Ezelsveldlaan is vanuit de gedachte om lijn 19 zover mogelijk door te laten rijden op zich geen slechte idee, maar ook dan krijg je te maken met hoge kosten voor een tijdelijk spoortje. Kijk maar naar het keerspoor Nieuwe Plantage dat miljoenen kostte en vanaf vandaag absoluut nul nut meer heeft.

Het keerspoor op de Westvest bij het station daarentegen biedt zinvolle inkortingsmogelijkheden in het geval van calamiteiten of werkzaamheden. Ook maakt dit spoor het mogelijk om bijvoorbeeld spitsritten te rijden op bepaalde trajecten, bijvoorbeeld tussen station Delft en de TU (wat overigens ook daadwerkelijk de bedoeling is).

Tenslotte denk ik dat de huidige haltes van lijn 19 prima voldoen voor reizigers die in het centrum van Delft moeten zijn. Vanaf de haltes Prinsenhof en station is het echt niet zo ver lopen naar de winkels. Als je écht in het midden van het centrum wilt komen zal de enige optie hoe dan ook bus 61 die via de Markt rijdt zijn.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Lijn 19

Berichtdoor Charles » 18 dec 2017 18:51

Ik snap iets niet.
Waarom staat er in de display als bestemming "Delft Noord" terwijl de tram daar nog altijd niet komt?
Vooral omdat het nog wel jaren gaat duren voordat het traject van lijn 19 in zijn geheel voltooid zal zijn.
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 874
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Lijn 19

Berichtdoor Edwin » 18 dec 2017 21:49

Charles schreef:Ik snap iets niet.
Waarom staat er in de display als bestemming "Delft Noord" terwijl de tram daar nog altijd niet komt?
Vooral omdat het nog wel jaren gaat duren voordat het traject van lijn 19 in zijn geheel voltooid zal zijn.


Omdat het eindpunt aan de Nieuwe Plantage, die lijn 19 tot vandaag gebruikte, ten Noorden van de binnenstad van Delft ligt? Wat het voltooien van de rest van deze lijn er mee te maken heeft, snap ik niet helemaal.
Edwin
 
Berichten: 97
Geregistreerd: 02 sep 2013 16:00

Re: Lijn 19

Berichtdoor willem » 19 dec 2017 12:24

Misschien dat Charles per abuis denkt dat de TU in het noorden van Delft ligt?
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Lijn 19

Berichtdoor Charles » 19 dec 2017 13:18

Tja, ik ben geen Delftenaar.
Meende dat met "Delft Noord" het -toekomstige- eindpunt werd bedoeld, ook al reed de tram niet verder dan Nieuwe Plantage.
Thans zou dan als bestemming "Delft station" in het display moeten komen. Denk ik dan he :)
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 874
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Lijn 19

Berichtdoor Roland » 19 dec 2017 14:29

Mijn kosteninschatting geldt voor als je dit project morgen zou starten. Op dit moment heeft het gewoon geen zin (meer). Als men van te voren had geweten dat de oplevering van de brug zo laat zou zijn dan was het wellicht het overwegen waard geweest. De tailtrack bij het station heeft ook voor de toekomst een veel logischer plek. Het idee is namelijk dat doordeweeks extra ritten ingezet kunnen worden voor studenten en in de weekenden in te korten tot het station. Dit kan later natuurlijk weer anders zijn, wellicht dat er voor lijn 1 in de toekomst ook gebruik van kan worden gemaakt.

Daarnaast speelt mee dat het contract voor de spoorzone wijzigen nog wel eens duur zou kunnen uitvallen.
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 836
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: Lijn 19

Berichtdoor Tiktak » 20 dec 2017 07:59

Roland schreef,

"Het zal echter vooral het financiële plaatje zijn, het gaat makkelijk 1 miljoen kosten om daar een keerspoor te bouwen. "

Wat is nou tegenwoordig 1 miljoen euro waard voor OV bedrijven, kijk naar de Hoekse lijn daar komt 90 miljoen euro extra bij.
Als men naar de wissels kijk die maar eenzijdig gebruik worden zoals bij de aftakking van lijn 19 naar de Zuidwal zijn die bij in gebruik name over een
paar jaar al weer aan vernieuwing toe door inslijten in de richting die lijn 1 volgt.

Ik zou zeggen, legt aan die tijdelijke keervoorziening, want de nieuwe brug is pas in 2020 klaar als het niet tegenzit ( wat ik wel verwacht, zo als gebruikelijk)
Tiktak
 
Berichten: 689
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Lijn 19

Berichtdoor Roland » 20 dec 2017 09:03

Denk je dat die 90 miljoen van een OV-bedrijf komt?! Die hebben helemaal geen geld. Al dit soort projecten worden door gemeentes en MRDH gefinancierd. HTM heeft heel weinig te vertellen. Wie betaald bepaald, geldt er nou eenmaal.

Dat het wisselcomplex voor de aftakking naar lijn 19 er al ligt is ook het gevolg van het langlopende contract in de Spoorzone Delft. Je moet je voorstellen dat ruim 10 jaar geleden de tunnelbouw en de bijbehorende zone is aanbesteedt. Dat gaat in concurrentie. Als je uitgangspunten gaat wijzigen dan betaal je daar de hoofdprijs voor.
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 836
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: Lijn 19

Berichtdoor Tiktak » 22 dec 2017 00:21

Ik ben benieuwd wat er gaat gebeuren met de oude keervoorziening Nieuwe Plantage.
Deze ligt er nu geheel overbodig bij maar heeft wel onderhoudt nodig aan de wissels, wat weer een kostenplaatje mee neemt.
Tiktak
 
Berichten: 689
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Lijn 19

Berichtdoor wattman » 22 dec 2017 15:28

Het viel me op dat de chipkaartlezers uitvallen tussen Prinsenhof en Delft Station. D.w.z. passagiers wordt verzocht bij Prinsenhof alvast uit te checken en je kan richting Ypenburg niet aan Delft station inchecken.
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1089
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Lijn 19

Berichtdoor trambestuurder » 24 dec 2017 11:08

Tiktak schreef:Ik ben benieuwd wat er gaat gebeuren met de oude keervoorziening Nieuwe Plantage.
Deze ligt er nu geheel overbodig bij maar heeft wel onderhoudt nodig aan de wissels, wat weer een kostenplaatje mee neemt.


Deze zal tzt worden verwijderd waardoor ook de nieuww plantage een andere en definitieve uitstraling zou gaan krijgen

wattman schreef:Het viel me op dat de chipkaartlezers uitvallen tussen Prinsenhof en Delft Station. D.w.z. passagiers wordt verzocht bij Prinsenhof alvast uit te checken en je kan richting Ypenburg niet aan Delft station inchecken.


er is inderdaad een soort storing, ze zijn hier hard mee bezig om dit op te lossen, dit zou naar verwachting in de eerste week van janauri opgelost zijn.
Dit geldt overigens alleen voor lijn 19 dus met lijn 1 is het niet verstandig om eerder uit te checken
Avatar gebruiker
trambestuurder
 
Berichten: 544
Geregistreerd: 29 maart 2010 11:21

Re: Lijn 19

Berichtdoor Tiktak » 25 dec 2017 16:31

trambestuurder schreef:
Tiktak schreef:Ik ben benieuwd wat er gaat gebeuren met de oude keervoorziening Nieuwe Plantage.
Deze ligt er nu geheel overbodig bij maar heeft wel onderhoudt nodig aan de wissels, wat weer een kostenplaatje mee neemt.


Deze zal tzt worden verwijderd waardoor ook de nieuww plantage een andere en definitieve uitstraling zou gaan krijgen
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Misschien opslaan, en eventuweel gebruiken als de Vroondaal toch in de toekomst nog van een tramlijn word voorzien.
Tiktak
 
Berichten: 689
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Lijn 19

Berichtdoor Tiktak » 06 jan 2018 12:16

Ik las op een andere website dat afgelopen vrijdag getest is door een AV voertuig, welke in het geheel goed is verlopen,
Tiktak
 
Berichten: 689
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

VorigeVolgende

Keer terug naar HTM tram

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten