Pagina 62 van 82

Re: Lijn 19

BerichtGeplaatst: 08 feb 2018 22:34
door Bert
Admin schreef:Daar is al een hele tijd geleden een oplossing voor geopperd: een tijdelijk keerspoor in de Ezelsveldlaan, op het fietspad. Uiteraard netjes met hekken afgezet en met de nodige aanpassingen aan straatmeubilair (stoplichten enzo) om ruimte te maken. Kost (relatief) weinig, zeker als je het totaal gaat bekijken wat lijn 19 de gemeente Delft en HTM al gekost hebben, en biedt de eerder genoemde voordelen. Deze link (Google Streetview) laat zien dat de ruimte er is, fietsers op de rijbaan of omleiding via Bastiaansplein of Gasthuislaan.


Op het oog lijkt er voldoende ruimte om op de Ezelsveldlaan een keerspoor aan te leggen, ware het niet dat over dit stukje van de Ezelsveldlaan veel vrachtverkeer rijdt om - via de verderop gelegen Kruisstraat - de winkels te bevoorraden. Een wachtende tram vormt dan natuurlijk een hinderlijk obstakel. Verder wordt de straat ook veel gebruikt door hulpdiensten.

Re: Lijn 19

BerichtGeplaatst: 08 feb 2018 22:58
door Admin
Nee, je begrijpt het verkeerd: het keerspoor komt op het fietspad te liggen. Het wegverkeer heeft er dus in principe geen last van. Fietsverkeer kan via andere routes worden geleid zodat het betreffende stukje fiets-vrij wordt/blijft (zover het de rijbaan voor autoverkeer betreft)

Re: Lijn 19

BerichtGeplaatst: 22 maart 2018 15:29
door Tiktak
Op de site van Honderd procent Haags las ik dat de werkzaamheden in Delft weer aanvang hebben genomen.
Op de kruising Zuidwal en de Asvest worden er nieuwe tramsporen die ontbraken gelegd, evenals op de Mekelweg.
De werkzaamheden duren 3 maanden en ze denken dat in de loop 2020 de tram daar gaat rijden.
Toch een gemiste kans geen eindpunt (tijdelijk) bij de Veste.

Re: Lijn 19

BerichtGeplaatst: 22 maart 2018 15:54
door joostvansurksum
Ik vind het wel grappig. Nu al tramsporen leggen terwijl die hele Bastiaansbrug nog vervangen moet worden... Tegen de tijd dat de brug er is zijn de rails al half weggeroest. :shock:

Re: Lijn 19

BerichtGeplaatst: 23 maart 2018 18:02
door willem
Ja, maar het voorkomt wel dat er t.z.t., als de stad weer netjes is, de boel opnieuw opgebroken moet worden om de rails aan te zeggen.
In die zin is het verstandig om het nu al aan te leggen en te combineren met andere werkzaamheden die op die plek moeten gebeuren. Dat de rails dan een tijdje ongebruikt erbij ligt zei maar zo.

Per saldo is dit wel de goedkoopste en meest efficiënte oplossing.

Re: Lijn 19

BerichtGeplaatst: 23 maart 2018 18:56
door iljitsch
Je zou denken: ongebruikte rails roesten weg. Maar volgens mij roesten rails waarover gereden wordt ook, alleen wordt dat er dan weer af gereden. Dus: ongebruikte rails zouden langer goed moeten blijven dan gebruikte...

Ik neem tenminste aan dat rails van roestvast staal zijn wat betekent dat de roestlaag zich tot de oppervlakte beperkt.

Ik heb wel eens 's morgens vroeg de eerste trams zien rijden nadat het 's nachts geregend had en dan kwamen er flink vonken van de wielen. Ik neem aan vanwege het roestlaagje.

Re: Lijn 19

BerichtGeplaatst: 29 maart 2018 16:05
door wattman
Bij de halte Zuidpoort in Delft zijn de werkzaamheden begonnen. Er was vanochtend wat verwarring over de vervangende bushaltes langs de normale rijbanen. Die zijn al geplaatst, maar de bussen kunnen/moeten nu nog via de vrije busbaan. Van een buschaffeur begreep ik dat dinsdag het wegdek bij de halte Zuidpoort echt open gaat.

Re: Lijn 19

BerichtGeplaatst: 17 apr 2018 11:19
door Roland
iljitsch schreef:Je zou denken: ongebruikte rails roesten weg. Maar volgens mij roesten rails waarover gereden wordt ook, alleen wordt dat er dan weer af gereden. Dus: ongebruikte rails zouden langer goed moeten blijven dan gebruikte...

Ik neem tenminste aan dat rails van roestvast staal zijn wat betekent dat de roestlaag zich tot de oppervlakte beperkt.

Ik heb wel eens 's morgens vroeg de eerste trams zien rijden nadat het 's nachts geregend had en dan kwamen er flink vonken van de wielen. Ik neem aan vanwege het roestlaagje.


Rails zijn niet van RVS, dat zou héél duur worden. Ze kunnen wel degelijk helemaal wegroesten, maar dat duurt tientallen jaren onder normale omstandigheden. 10 jaar onbruik kunnen ze wel hebben.

Re: Lijn 19

BerichtGeplaatst: 21 apr 2018 20:00
door wattman
Afgelopen week zijn in Delft, op de Zuidwal de eerste rails in de reeds bestaande fundering ('gootjes') gelegd.

Re: Lijn 19

BerichtGeplaatst: 23 apr 2018 13:45
door Tiktak
wattman schreef:Afgelopen week zijn in Delft, op de Zuidwal de eerste rails in de reeds bestaande fundering ('gootjes') gelegd.


Zijn ze ook bezig met de railsen leggen bij de halte Zuidpoort ??

Re: Lijn 19

BerichtGeplaatst: 25 apr 2018 20:14
door wattman
Nog niet. Ik ga morgen eens kijken hoe het precies bij die halte er bij staat.

Re: Lijn 19

BerichtGeplaatst: 26 apr 2018 20:40
door Ype
buschauffeur gelooft nog in het sprookje dat de trams van lijn 19 altijd leeg heen en weer rijden...

Re: Lijn 19

BerichtGeplaatst: 27 apr 2018 14:28
door Tiktak
Is er al onderzoek naar gedaan met het eventuwele toename van de reizigers nu lijn 19 is verlengt naar Station Delft.

Re: Lijn 19

BerichtGeplaatst: 30 apr 2018 12:14
door wattman
Tiktak schreef:
wattman schreef:Afgelopen week zijn in Delft, op de Zuidwal de eerste rails in de reeds bestaande fundering ('gootjes') gelegd.


Zijn ze ook bezig met de railsen leggen bij de halte Zuidpoort ??

Het duurde wat langer, maar vanochtend (in dit weinig technische weer, de werkers zaten terecht dan ook in hun schaftkeet) ben ik gaan kijken. Een maand na het begin van de werkzaamheden is bij de halte Zuidpoort zelf de bestating nog niet verwijderd. Slechts een deel van de fundering aan de kop van de halte is al vrijgemaakt. Het wegdek op het deel waar de rails zijn gelegd is ook nog niet hersteld.

Re: Lijn 19

BerichtGeplaatst: 20 mei 2018 20:01
door max01
las op haagstramnieuws.org dat de 5019 vandaag op lijn 19 reed!
Weet iemand of dit vaker gaat voorkomen en of we dus een tram 2-situatie krijgen op lijn 19?

Re: Lijn 19

BerichtGeplaatst: 20 mei 2018 21:57
door Tiktak
Ik ben benieuwd of er met een AV doorgereden kan worden naar Tanthof.

Re: Lijn 19

BerichtGeplaatst: 21 mei 2018 10:44
door trambestuurder
max01 schreef:las op haagstramnieuws.org dat de 5019 vandaag op lijn 19 reed!
Weet iemand of dit vaker gaat voorkomen en of we dus een tram 2-situatie krijgen op lijn 19?


ja dit kan vaker gebeuren maar je krijg dan idd een combinatie Avenio/C|itadis op lijn 2, dit heeft op dit moment
vooral te maken wegens beperkte inzet van beide voertuigen omdat er een tekort aan is.

Tiktak schreef:Ik ben benieuwd of er met een AV doorgereden kan worden naar Tanthof.

nee dat is op dit moment nog niet mogelijk, de route is nog niet getest dus ook nog niet vrij gegeven, wanneer dit gaat gebeuren is nog onbekend

Re: Lijn 19

BerichtGeplaatst: 22 mei 2018 18:06
door Tiktak
trambestuurder schreef:
max01 schreef:las op haagstramnieuws.org dat de 5019 vandaag op lijn 19 reed!
Weet iemand of dit vaker gaat voorkomen en of we dus een tram 2-situatie krijgen op lijn 19?


ja dit kan vaker gebeuren maar je krijg dan idd een combinatie Avenio/C|itadis op lijn 2, dit heeft op dit moment
vooral te maken wegens beperkte inzet van beide voertuigen omdat er een tekort aan is.

Tiktak schreef:Ik ben benieuwd of er met een AV doorgereden kan worden naar Tanthof.

nee dat is op dit moment nog niet mogelijk, de route is nog niet getest dus ook nog niet vrij gegeven, wanneer dit gaat gebeuren is nog onbekend


Ik dacht dat een paar jaar geleden bij de vernieuwing van het spoor alles RR proof was gemaakt.

Re: Lijn 19

BerichtGeplaatst: 24 mei 2018 19:18
door trambestuurder
Tiktak schreef:
Ik dacht dat een paar jaar geleden bij de vernieuwing van het spoor alles RR proof was gemaakt.


aangepast wel maar nog niet getest dus ook nog niet vrijgegeven, hoewel ik me afvraagt of alle haltes na krakeelpolderweg wel RR proef zijn :?

Re: Lijn 19

BerichtGeplaatst: 24 mei 2018 21:30
door willem
Zou me niets verbazen als op dat stuk nog ergens een hik zit.