Pagina 64 van 72

Re: Lijn 19

BerichtGeplaatst: 25 dec 2018 11:44
door buschauffeur
q-quan schreef:Ik had deze kaart al eerder bekeken, ik vraag me af hoe de situatie wordt op de buslijnen naar de TU (RET 40 &174, Connexxion 55 & 69), waarop het in de spitsen nu al een drukte van jewelste is.

Dat kun je op het kaartje zien.
40 en 174 komen niet meer op het station maar keren door op de campus.
55 en 69 rijden vanaf het station om via WC Hovenpassage naar de Kruithuisweg en maken dan een rondje campus.

Het zal een hoop morrende TU studenten opleveren want die zijn veel langer onderweg.

Re: Lijn 19

BerichtGeplaatst: 25 dec 2018 12:36
door willem
Of ze moeten op station Delft-Zuid uit de trein stappen. Daarvoor was het handig om tijdelijk de oude halte bij de Schieweg weer in gebruik te nemen.

Re: Lijn 19

BerichtGeplaatst: 25 dec 2018 22:39
door buschauffeur
willem schreef:Of ze moeten op station Delft-Zuid uit de trein stappen. Daarvoor was het handig om tijdelijk de oude halte bij de Schieweg weer in gebruik te nemen.

Helaas stoppen de omgeleide bussen niet bij Delft Zuid. Het moet mensen ook niet te gemakkelijk gemaakt worden he.

En als daarna de tram rijdt en de bussen zijn opgeheven ontstaat er een capaciteitsprobleem met eens in de 20 minuten een tram.

Re: Lijn 19

BerichtGeplaatst: 27 dec 2018 09:35
door Tiktak
Misschien in de piekuren extra tramstellen TU Campens Delft naar station Delft (19K) v.v.

Re: Lijn 19

BerichtGeplaatst: 27 dec 2018 09:43
door joostvansurksum
Tram 19 rijdt nu een kwartierdienst overdag.

Re: Lijn 19

BerichtGeplaatst: 27 dec 2018 10:12
door iljitsch
Ik ben wel benieuwd naar het aantal reizigers naar de TU in tram 19. Nu komt iedereen er ook zonder tram dus je zou verwachten dat het er niet gelijk enorm veel zijn maar het zal ongetwijfeld gaan groeien naarmate mensen eraan gewend raken.

Kwartierdienst in de spits houdt natuurlijk niet over...

Re: Lijn 19

BerichtGeplaatst: 27 dec 2018 11:01
door joostvansurksum
Er zullen er straks best veel vanaf station Delft de tram nemen in plaats van de bus, denk ik. En, al eerder geschreven, HTM kan makkelijk extra pendeltrams Delft station <> TU gedurende de spitstijden inzetten.

Re: Lijn 19

BerichtGeplaatst: 27 dec 2018 19:21
door wattman
Het huidige busvervoer is tijdens de piekmomenten aanzienlijk, zelfs zo dat het in de middag aan de Julianalaan kan gebeuren dat je drie volle bussen voorbij ziet komen die niet meer halteren.
Een 15 minuten frequentie met grote voertuigen heeft in elk geval al het voordeel dat je niet te maken hebt met onregelmatig rijdende bussen (40, 55 en 174 komen van verre, in de splits regelmatig met vertraging, alleen 69 pendelt uitsluitend tussen de campus en het station), die soms pal achterelkaar rijden (en vervolgens 10 minuten niets). Vaak zie je dan nog het verschijnsel dat iedereen zich in eerste bus perst , en de opvolgende half gevuld volgt.

Re: Lijn 19

BerichtGeplaatst: 28 dec 2018 08:45
door buschauffeur
Het voordeel van het busvervoer is dat er altijd een (volle) bus rijdt en de studenten dus nauwelijks wachttijd hebben. Met de tram zal dat een ander verhaal worden. Ben overigens benieuwd wat er t.z.t. met het busvervoer gaat gebeuren. Opgeheven, ingekort, omgeleid?

Re: Lijn 19

BerichtGeplaatst: 28 dec 2018 21:01
door q-quan
Ik dacht gelezen/gehoord te hebben dat bus 69 (naar Delft Technopolis) opgeheven zal worden. Maar het zal me niet verbazen als bussen 55, 40, 174 langs de TU geleid blijven worden tezamen met de tram.

Re: Lijn 19

BerichtGeplaatst: 29 dec 2018 08:43
door Chris
Er bestaat natuurlijk ook nog een mogelijkheid dat lijn 1 naar de TU gaat en 19 naar Tanthof. Heb je meteen meer trams per uur... ;)

Re: Lijn 19

BerichtGeplaatst: 29 dec 2018 10:07
door iljitsch
Hm, ik zie op de satellietfoto's iets wat op een keerlus lijkt, dus dat zou zelfs gelijk kunnen, zonder eerst te wachten op nieuwe trams.

Is de huidige route van 1 overigens wel volledig geschikt voor bredere trams? Ik kan me voorstellen dat met RC naar Tanthof nooit het plan was...

Re: Lijn 19

BerichtGeplaatst: 29 dec 2018 20:28
door willem
Bij de TU is inderdaad een keerlus voorzien.

Die omwisseling van lijn 1 en 19 is niet zozeer vanwege de reiziger alswel dat bepaalde figuren op een kaart gezien hebben dat als lijn 1 naar de TU gaat allerlei instituten rechtsreeks verbonden worden. Dat zal.

Maar lijn 1 verbindt wijken van waaruit Delftenaren naar het station van Delft en naar Den Haag willen. Dat moet je vooral zo laten.
Lijn 19 is voor het dakpanvervoer: van de TU naar het station Delft, van station Delft naar Ypenburg, van Ypenburg naar de stations Ypenburg en Leidschenveen, van die twee stations naar de wijk Lsidschenveen en tenslotte van Lsidschenveen naar Leidschendam. Ook die lijn moet je zo laten

Het rechtstreeks verbinden van allerlei al dan niet internationale instituten is leuk, maar niet de kerntaak van een tramlijn. Dat is het verplaatsen van de inwoners rondom de tramlijn en die zijn het beste geholpen met de huidige lijnvoering.

Re: Lijn 19

BerichtGeplaatst: 29 dec 2018 21:24
door buschauffeur
Lijn 19 is natuurlijk het lachertje van de eeuw.
Van nergens naar nergens. Overal wordt het traject gedekt door prima busvervoer. De nutteloze investering in lijn 19, het verspillen van DRU's, het rondrijden met lege wagens, was dat nou niet te voorzien?

Re: Lijn 19

BerichtGeplaatst: 29 dec 2018 21:45
door wattman
Lijn 19 is behoorlijk druk in ochtendspits en avondspits. In de ochtend zijn er diverse ritten (in beide richtingen) waar je als haringen in een ton op het balkon mag staan.
Lijn 60 (elke 30 minuten, in de spits vaak vertraagd) is geen alternatief voor de kern van Ypenburg , en doet er vanaf Nootdorp langer over om naar Delft te komen in vergelijking met lijn 15 plus overstap op 19. Daarbij komt dat lijn 60 een ander deel van Delft bedient.
Lijn 30 gaat langs de kern van Ypenburg heen en rijdt elke 30 minuten (bepaalde ritten ook overvol).
Andere buslijnen rijden niet in Ypenburg.
Een prima busverbinding tussen Ypenburg en Leidsenhage is louter fantasie.

Terzijde:
buschauffeur schreef:Het voordeel van het busvervoer is dat er altijd een (volle) bus rijdt en de studenten dus nauwelijks wachttijd hebben.
Een blik op de dienstregeling leert dat de bussen slecht verdeeld rijden, niet onderling afgestemd. Dus als je pech hebt, kun je 10-15 minuten wachten (of een verstandig mens loopt naar Delft station). En zoals eerder gezegd, in de winter als er veel mensen de bus pakken, zie je twee tot drie bussen voorbij rijden zonder te stoppen. Zo geweldig is die busverbinding niet. Eerder onbetrouwbaar en weinig comfortabel.

Re: Lijn 19

BerichtGeplaatst: 30 dec 2018 11:47
door Charles
willem schreef:Bij de TU is inderdaad een keerlus voorzien.

Die omwisseling van lijn 1 en 19 is niet zozeer vanwege de reiziger alswel dat bepaalde figuren op een kaart gezien hebben dat als lijn 1 naar de TU gaat allerlei instituten rechtsreeks verbonden worden. Dat zal.
Zou het kunnen zijn dat die geplande keerlus er komt om een hele andere reden?
Denk dan aan: meettram; partytram; pekeltram; restauranttram. Allemaal eenrichtingwagens :idea:

Re: Lijn 19

BerichtGeplaatst: 30 dec 2018 12:01
door PAV
Het ontwerp voor lijn 19 met keerlus is volgens mij al van voor 2006 en toen waren er alleen eenrichtingswagens.

Re: Lijn 19

BerichtGeplaatst: 30 dec 2018 12:35
door Charles
Het kan ook voorzien zijn als calamiteitenroute voor lijn 1 als Tanthof gestremd is.

Re: Lijn 19

BerichtGeplaatst: 30 dec 2018 13:27
door willem
Ja, de driehoek bij de Krakeelpolderweg is immers verdwenen.

Re: Lijn 19

BerichtGeplaatst: 30 dec 2018 14:34
door HenkH
Er komt geen keerlus aan het eindpunt TU, wordt een kopeindpunt.