Pagina 68 van 82

Re: Lijn 19

BerichtGeplaatst: 16 sep 2019 18:41
door willem
Dat van die fietsstraat geldt alleen voor het deel tussen de Michiel de Ruyterweg en het Poortlandplein. ;)

Overigens verstandig want de studenten naar bouwkunde trokken zich toch al niets van de verkeersregels aan.

Re: Lijn 19

BerichtGeplaatst: 17 sep 2019 16:15
door Bert
Aan de stadszijde van de Sint Sebastiaansbrug ontbreken de sporen van de halte Zuidpoort naar de oprit van de brug en op de Zuidwal over de onlangs vernieuwde Kapelbrug. Er ligt alleen stukje rails tussen Zuidpoort en de Kapelsebrug. Daar moet dus nog wat gebeuren en vooralsnog lijkt het er niet op, dat er spoedig begonnen gaat worden.

De grote en normaal erg drukke halte Zuidpoort is nu zo goed als verlaten: een goed moment om daar nu de tramsporen neer te leggen. Maar, het duurt nog wel even voordat de nieuwe Sint Sebastiaansbrug klaar is...

Re: Lijn 19

BerichtGeplaatst: 17 sep 2019 21:03
door Admin
Kans is groot dat de ontbrekende stukken pas worden aangelegd wanneer de nieuwe brug wordt voorzien, het scheelt nogal in de kosten.

Re: Lijn 19

BerichtGeplaatst: 28 jan 2020 23:56
door OVinDelft
Eerst het positieve nieuws. De afgelopen weken is men begonnen met het aanleggen van de tramsporen ter hoogte van de halte Zuidpoort. De railgroeven en betonnen fundering die al jarenlang gereed zijn komen weer tevoorschijn op deze foto van 13 januari.

IMG_20200113_140229.jpg

Het werk aan de Sint Sebastiaansbrug vordert ook, want het wegdek op het beweegbare deel inclusief de bovenleidingsconstructie is al gereed. Deze foto is van 22 januari, maar vandaag (28 januari) zag ik dat ze het resterende (niet-bewegende) brugdek aan het inhijsen zijn.

IMG_20200122_160300.jpg

Dan het negatieve nieuws, want een aantal dagen geleden stond in het AD een artikel met de titel "Tramlijn 19 naar TU Delft kan niet voor eind 2020 rijden door vrijkomende stralingen":
https://www.ad.nl/delft/tramlijn-19-naa ... ~ac27bc7b/
Ik vind het maar een bizar verhaal, want het is al jaren bekend dat RegioCitadis en/of Avenio naar de TU zullen gaan rijden. De RegioCitadis rijdt zelfs al sinds 2013 op deze lijn, ondanks dat dat destijds meer van tijdelijke aard was.

Re: Lijn 19

BerichtGeplaatst: 29 jan 2020 21:00
door wattman
En in 2013 verscheen dit bericht over een oplossing: https://www.cobouw.nl/bouwbreed/nieuws/ ... -101121675

D e oplossing blijkt een systeem te zijn waarbij de lussen in het voedingscircuit worden verkleind. Bij een conventionele DC-voeding loopt er stroom door een paar kilometer bovenleiding naar de tram en vervolgens weer door een paar kilometer spoorstaven terug naar het voedingsstation. Daardoor ontstaat een groot elektromagnetisch veld langs de gehele tramlijn.

Door de bovenleiding in kleine stukjes te knippen van 20 tot 40 meter en elk stukje te voeden met een kabel vanaf de begane grond, wordt het elektromagnetische veld veel kleiner. “De stroom halen we als het ware van boven naar beneden”, licht Dick van Bekkum van EM Power Systems toe. De luchtspleet in de bovenleiding is maar enkele millimeters breed, voldoende om de stroom niet door de gehele bovenleiding te laten lopen.

Maar is zo'n oplossing waarbij je - als ik het goed begrijp - een reeks districtschakelaars op korte afstand van elkaar construeert in de praktijk wel werkbaar?

Re: Lijn 19

BerichtGeplaatst: 30 jan 2020 06:13
door Admin
Ja. Op diverse plaatsen rijden trams door binnensteden zonder rijdraad boven het spoor, die op dergelijke trajecten via een stroomrail in de grond worden gevoed. Ook bij deze systemen wordt de spanning pas op de stroomrail gezet als de tram er overheen rijdt. Die secties zijn zeer veel korter dan de voorgestelde 40m. Een eeuw geleden speelde in Leiden een soortgelijk probleem: bij de electrificatie v/d tramlijn naar Voorschoten werd de lijn verlegd v/d Haagweg/Noordeinde naar het Leidse station. Langs de voorgestelde route lag een laboratorium v/d plaatselijke universiteit waar belangrijke proefnemingen aangaande supergeleiding plaats vonden, die door de rij/retourstroom v/d tram zouden worden verstoord. De oplossing toen was simpel: de trambaan werd nogmaals verlegd en de Korevaarstraat ontstond.

Re: Lijn 19

BerichtGeplaatst: 30 jan 2020 07:48
door joostvansurksum
Ik snap niet dat dit gemier nu weer de kop opsteekt in het AD. Jaren geleden was al een oplossing bedacht, maar nu ineens weer vertraging. Heeft men in de tussentijd dit niet tot werkende oplossing uitgestippeld, die tijdig gerealiseerd kon worden?

Re: Lijn 19

BerichtGeplaatst: 30 jan 2020 17:51
door willem
De trambaan door de TU is als eerste aangelegd, inmiddels heel lang geleden toen de Mekelweg veranderde in Mekelpark. Ik kan me voorstellen dat ze toen in 2006 ofzo daar niet op bedacht waren.

Re: Lijn 19

BerichtGeplaatst: 30 jan 2020 18:02
door joostvansurksum
In 2009 was de oplossing voor dit probleem al in beeld, lees ik in een oude brief van de gemeente Delft. Daarom verbaast de vertraging mij.

Re: Lijn 19

BerichtGeplaatst: 31 jan 2020 15:00
door Roland
Naar verluid heeft de TU het sectioneringssysteem bedacht wat nu in Utrecht op de Uithoflijn succesvol in gebruik is genomen. Nu twijfelt men blijkbaar over hun eigen idee!?

Re: Lijn 19

BerichtGeplaatst: 27 maart 2020 08:54
door Tiktak
Er is weer vooruitgang in de aanleg van lijn 19.
Op de website van de Digitaletram staan een paar nieuwe foto's.

Re: Lijn 19

BerichtGeplaatst: 03 apr 2020 10:18
door Roland
Roland schreef:Naar verluid heeft de TU het sectioneringssysteem bedacht wat nu in Utrecht op de Uithoflijn succesvol in gebruik is genomen. Nu twijfelt men blijkbaar over hun eigen idee!?


Update: De sporen zijn niet voldoende geïsoleerd aangebracht zoals in Utrecht, dit is dus nog iets wat aangepast moet gaan worden.

Re: Lijn 19

BerichtGeplaatst: 11 apr 2020 08:49
door Tiktak
Weet iemand of er al werkzaamheden zijn aan de keerlus in Delft ???

Re: Lijn 19

BerichtGeplaatst: 14 apr 2020 12:04
door Roland
Die zullen nooit starten, want er komt geen keerlus :P Er komt wel een tailtrack, die zal later dit jaar worden aangelegd.

Re: Lijn 19

BerichtGeplaatst: 15 apr 2020 08:13
door Chris
Roland, weet je toevallig al iets over de retourstroom problematiek en vooral de oplossingen daarvoor bij de TU?

Re: Lijn 19

BerichtGeplaatst: 15 apr 2020 14:07
door Roland
Nee, nog niets nieuws van gehoord...

Re: Lijn 19

BerichtGeplaatst: 11 jun 2020 20:36
door HansW
Sint Sebastiaansbrug gaat morgen open! EBS en RET rijden hier binnenkort. Ben benieuwd of lijn 19 het vanaf dienstregeling 2021 gaat redden.

Re: Lijn 19

BerichtGeplaatst: 11 jun 2020 21:27
door Bert
Aan de vooravond van de opening van de Sint Sebastiaansbrug zag ik nog veel werklieden en werkverkeer aan de stadszijde van de brug. De tram-/bushalte Zuidpoort lijkt klaar te zijn. Ik ben benieuwd wanneer die weer in gebruik genomen wordt.
En wanneer de tram daar eindelijk gaat stoppen.

Re: Lijn 19

BerichtGeplaatst: 11 jun 2020 21:29
door PAV
EBS rijdt vanaf zondag 14 juni de nieuwe dienstregeling rondom Delft. RET meldt op hun site dat de 40 en 174 een omleiding rijden tot en met 14 juni. Dit impliceert dat zij vanaf 15 juni weer doorrijden, maar ik vermoed dat zij zondag al gaan doorrijden, aangezien het traditie is om wijzigingen op zondag te laten ingaan.

Wat betreft lijn 19 moest er eerst nog wat aan straling gedaan worden. De vraag is of alles voor december gereed is. Ik heb mijn twijfels.

Re: Lijn 19

BerichtGeplaatst: 12 jun 2020 09:53
door willem
De lijnen van de RET die in Delft komen (40 en 174) rijden alleen op werkdagen. Daarom rijden zij pas vanaf maandag over de Sebastiaansbrug.