Proef met nieuwe pantograaf GTL

Voor alles wat met de HTM trams te maken heeft

Re: Proef met nieuwe pantograaf GTL

Berichtdoor Zoef de Haas. » 13 jun 2012 15:11

bliksem is vaak in de orde van de 100kV en meer...


Is mij bekend daar heb ik genoeg voorbeelden van gezien in koppelstations en woonhuizen na een bliksem bezoekje. Tegen een voltreffer is echt niets bestand, maar er zijn wel beperkte voorzieningen te treffen. Ik ben weleens met mijn zoon mee geweest voor een liftstoring, de bliksem had daar de bliksemafleider genomen die aan het dak van de machinekamer zat. Je wilt niet weten wat een ravage dit had aangericht!

Groetjes Hans.
Een half ons geluk doet meer dan een kilo wijsheid!
Avatar gebruiker
Zoef de Haas.
 
Berichten: 78
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:38
Woonplaats: Den Haag.

Re: Proef met nieuwe pantograaf GTL

Berichtdoor dAb » 16 jun 2012 09:41

Zoef de Haas. schreef: Is mij bekend daar heb ik genoeg voorbeelden van gezien in koppelstations en woonhuizen na een bliksem bezoekje. Tegen een voltreffer is echt niets bestand, maar er zijn wel beperkte voorzieningen te treffen.
Groetjes Hans.

Ja Hans de Haas, de toenmalige Heer Wernsing = hoofd E.I. en ik hebben -- i.o.m. Chef Bovenleiding Cees Jansen -- nog knap wat rekenwerk verricht aan (bij en door blikseminslag ontstane: reflecterende) lopende golven op rijdraden en draagkabels die meestal de grootste problemen veroorzaakten door opslingeringen en uiteraard het zeer complexe maar zeldzamer gebeuren met bolbliksems, en daartoe (ook later nog) contacten onderhouden, o.a. met dr.ir. Geert Dijkhuis van Convectron NV en dr. Arnoud Oomens van het FOM Instituut voor Plasmafysica = Rijnhuizen ... :idea: ... zie evt. http://www.iter-nl.nl/nl/over/organisatie ;)
Groet van 8-) D.André Borgdorff :shock:
dAb
 
Berichten: 288
Geregistreerd: 17 jan 2010 22:29

Vorige

Keer terug naar HTM tram

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten

cron