robert55 schreef:Toch snap ik niet goed waarom een GTL makkelijker onder een afsluiter zou stranden. De 1300-en en de gerenoveerde 1000-en reden met vrijwel dezelfde stra. Waren daar dan ook dit soort problemen mee?
Dat heeft alleen met de positie van de pantograaf en de plaatsing van een afsluiter te maken. Stel je hebt een afsluiter precies na een halte, dan heb je met een GTL rijdend op de voorste pantograaf een grote kans dat je stil komt te staan, je rijdt maar langzaam en er zijn allerlei onverwachte verkeerssituaties pal voor je neus. Als je niet genoeg vaart hebt kom je er dan niet meer weg. Rij je op de achterste pantograaf of met een PCC dan is de kans weer kleiner op diezelfde locatie. Materieel en infra moeten natuurlijk enigszins samenwerken, bij een andere positie van de pantograaf kan het zijn dat er opeens een hele partij ongelukkige locaties bij komen.
Bij de trams met een enkel sleepstuk en oude pantograaf met zwikstuk zoals die op bijvoorbeeld de H5 is te vinden was het vaak ook mogelijk door je beugel te trekken en weer op te laten dat je weer stroom had. Zodra je je beugel naar beneden trekt komt het zwikstuk weer rechtop te staan en met wat geluk ben je dan voorbij de afsluiter.