Proef met nieuwe pantograaf GTL

Voor alles wat met de HTM trams te maken heeft

Re: Proef met nieuwe pantograaf GTL

Berichtdoor Roland » 17 mei 2012 13:25

robert55 schreef:Toch snap ik niet goed waarom een GTL makkelijker onder een afsluiter zou stranden. De 1300-en en de gerenoveerde 1000-en reden met vrijwel dezelfde stra. Waren daar dan ook dit soort problemen mee?


Dat heeft alleen met de positie van de pantograaf en de plaatsing van een afsluiter te maken. Stel je hebt een afsluiter precies na een halte, dan heb je met een GTL rijdend op de voorste pantograaf een grote kans dat je stil komt te staan, je rijdt maar langzaam en er zijn allerlei onverwachte verkeerssituaties pal voor je neus. Als je niet genoeg vaart hebt kom je er dan niet meer weg. Rij je op de achterste pantograaf of met een PCC dan is de kans weer kleiner op diezelfde locatie. Materieel en infra moeten natuurlijk enigszins samenwerken, bij een andere positie van de pantograaf kan het zijn dat er opeens een hele partij ongelukkige locaties bij komen.

Bij de trams met een enkel sleepstuk en oude pantograaf met zwikstuk zoals die op bijvoorbeeld de H5 is te vinden was het vaak ook mogelijk door je beugel te trekken en weer op te laten dat je weer stroom had. Zodra je je beugel naar beneden trekt komt het zwikstuk weer rechtop te staan en met wat geluk ben je dan voorbij de afsluiter.
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 837
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: Proef met nieuwe pantograaf GTL

Berichtdoor dAb » 17 mei 2012 16:34

Roland schreef:
robert55 schreef:Toch snap ik niet goed waarom een GTL makkelijker onder een afsluiter zou stranden. De 1300-en en de gerenoveerde 1000-en reden met vrijwel dezelfde stra. Waren daar dan ook dit soort problemen mee?
...[...]... Bij de trams met een enkel sleepstuk en oude pantograaf met zwikstuk zoals die op bijvoorbeeld de H5 is te vinden was het vaak ook mogelijk door je beugel te trekken en weer op te laten dat je weer stroom had. Zodra je je beugel naar beneden trekt komt het zwikstuk weer rechtop te staan en met wat geluk ben je dan voorbij de afsluiter.

Zo is het helemaal :mrgreen: en ook wat daar boven staat geschreven : proficiat met dank.!. :shock: André Borgdorff 8-)
dAb
 
Berichten: 288
Geregistreerd: 17 jan 2010 22:29

Re: Proef met nieuwe pantograaf GTL

Berichtdoor trambestuurder » 18 mei 2012 12:02

de plaats van sommige afsluiters zijn niet altijd op de meest handige plaatsen geplaatst zoals op een halte.
bij de Kalvermarkt ligt hij dan wel niet op een halte maar als je hier op het spui moet stoppen voor een tram die van rechts komt dan is de kans dat je er onder staat groot omdat je stopt voor de wisseltongen en dan staat je pantograaf net onder de afsluiter.
Als je dan een voertuig hebt met een pantograaf mag je wachten op hulp, het opduwen kan niet meer ivm de botsneuzen :mrgreen:
Avatar gebruiker
trambestuurder
 
Berichten: 545
Geregistreerd: 29 maart 2010 11:21

Re: Proef met nieuwe pantograaf GTL

Berichtdoor hharry » 30 mei 2012 21:51

Ik heb eens gekeken welke wagens hun "achterstroomafnemers" nog hebben. Buiten het duo 3047 & 3048, heb ik vandaag 3026, 3029, 3040, 3044 en nog een onbekende (zonder reclame) GTL op lijn 15/16.
hharry
 
Berichten: 260
Geregistreerd: 20 jan 2010 22:38

Re: Proef met nieuwe pantograaf GTL

Berichtdoor TrambestuurderAdam » 08 jun 2012 11:13

Mensen, ik vraag me af waarom de afsluiters niet doorgeschakeld zijn? Vooral op het normale tramnet is dit misschien erg handig.
TrambestuurderAdam
 
Berichten: 39
Geregistreerd: 24 aug 2011 18:19

Re: Proef met nieuwe pantograaf GTL

Berichtdoor Admin » 08 jun 2012 12:55

De afsluiters staan ook allemaal doorgeschakeld, anders staat er geen stroom op de draad :P Wat jij bedoeld zijn de onderbrekers. Voeding via aparte circuits heeft een reden: als er kortsluiting ontstaat schakelt alleen de sectie met de sluiting af, de rest v/h tramnet blijft dan gewoon rijden.
Admin
Site Admin
 
Berichten: 744
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Proef met nieuwe pantograaf GTL

Berichtdoor TrambestuurderAdam » 08 jun 2012 13:35

Wat ik bedoel: In amsterdam zul je niet stroomloos komen te staan onder een afsluiter op straat. Om het even makkelijk uit te leggen: de draad aan de ene kant is doorgetrokken aan de ene kant van de afsluiter, de draad aan de andere kant, aan de andere kant van de afsluiter. Alleen in de remises zul je moeten oppassen met waar je stopt.
TrambestuurderAdam
 
Berichten: 39
Geregistreerd: 24 aug 2011 18:19

Re: Proef met nieuwe pantograaf GTL

Berichtdoor TrambestuurderAdam » 08 jun 2012 14:39

Na wat googlen kwam ik deze foto tegen:
Afbeelding

Bron
TrambestuurderAdam
 
Berichten: 39
Geregistreerd: 24 aug 2011 18:19

Berichtdoor Charles » 08 jun 2012 16:18

...
Laatst bijgewerkt door Charles op 31 okt 2013 16:19, in totaal 1 keer bewerkt
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 899
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Proef met nieuwe pantograaf GTL

Berichtdoor TrambestuurderAdam » 08 jun 2012 17:18

Op het moment dat de brug open is, bungelt de bovenleiding wat over de brug gaat losjes naar beneden. Deze maakt op dat moment geen contact en zit er dus geen stroom op.

Ik heb er eigenlijk weinig verstand van (wat ik weet, omdat het tot de lesstof behoorde tijdens mijn opleiding als trambestuurder), maar volgens mij is de daadwerkelijke onderbreker stroomloos. Alleen op die 2 kabels aan de zijkanten zit er stroom.
TrambestuurderAdam
 
Berichten: 39
Geregistreerd: 24 aug 2011 18:19

Re: Proef met nieuwe pantograaf GTL

Berichtdoor dAb » 08 jun 2012 23:34

TrambestuurderAdam schreef:Na wat googlen kwam ik deze foto tegen:
Afbeelding

Ja die "gereïncarneerde" leidingonderbreker maakt natuurlijk doorverbinding van de 2 normaal gescheiden secties tijdens de passage van de stroomafnemer met haar koolstrippen. Dat werd en is nooit in Den Haag toegestaan, noch met de oudere (= voor 1973) scheiders van het zware NS-type, met vonkenhoorns, noch bij het (door mij in 1973 ontworpen) en nog steeds toegepaste lichtere type afsluiter met dubbele = parallele (geïsoleerde maar aan de bvl-paal doorschakelbare) midden-rijdraden ... opdat er nimmer bij aardsluiting en/of rijdraadbreuk -- in de bij HTM toegepaste groep-schakeling -- enige vorm van tandem kortsluiting via deze koolstrippen zou kunnen vóórkomen :!:
Je kunt natuurlijk ook het risico met die goedkopere Google Mebius uitvoering op de koop toenemen .....
M.vr.gr. :shock: D.André Borgdorff 8-) Zie voor HTM : http://www.rienkmebius.nl/images/bovenl ... cf2407.jpg
dAb
 
Berichten: 288
Geregistreerd: 17 jan 2010 22:29

Re: Proef met nieuwe pantograaf GTL

Berichtdoor Roland » 11 jun 2012 10:11

Er zijn vele verschillende typen leidingonderbrekers. Tussen twee secties die allebei door een verschillend onderstation gevoed worden, worden meestal onderbrekers toegepast waar je de ene sectie niet met de andere sectie kunt verbinden als je er onder door rijdt. Hieronder kan je dus stil komen te staan. Een sectie kan weer in meerdere delen verdeeld zijn, deze staan doorgaans doorgeschakeld en kunnen van een type zijn zoals op het plaatje van Amsterdam. Deze zijn vaak bij voedingspunten te vinden. Bij de HTM worden tegenwoordig ook diode-onderbrekers toegepast, hier kan je niet onder stil komen te staan. De werking hiervan is enigszins vergelijkbaar met het Amsterdamse voorbeeld, alleen door de diodes kan de ene sectie niet met de andere worden verbonden door de stroomafnemer.
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 837
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: Proef met nieuwe pantograaf GTL

Berichtdoor Admin » 11 jun 2012 14:16

Dat zijn dan stevige diodes* ;) Hangen die in de bvl of via kabels naar een kast?

*de 1N4148 zal het wel niet zijn :roll: :mrgreen:
Admin
Site Admin
 
Berichten: 744
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Proef met nieuwe pantograaf GTL

Berichtdoor dAb » 11 jun 2012 14:41

Admin schreef:Dat zijn dan stevige diodes* ;) Hangen die in de bvl of via kabels naar een kast?

*de 1N4148 zal het wel niet zijn :roll: :mrgreen:

Nee die ouwe trouwe zeker niet ... evenmin als dat vroegere *TOR* werkpaard 2N3055. Mogelijk hebben ze nog wat van mijn in 1992 aangeschafte voorraad halve bruggen ABB-IXYS MDD 310-12 N1 kunnen gebruiken ??... zie voor details van dit diode-blokje : http://sigma.octopart.com/8357831/image ... 0-22N1.jpg }» Kan Roland gelijk even zijn functie verstrekken ... :geek: ... ahum. Vol verwachting blijf ik overigens immer in afwachting 8-) D.A. Borgdorff :shock:
Laatst bijgewerkt door dAb op 12 jun 2012 15:02, in totaal 1 keer bewerkt
dAb
 
Berichten: 288
Geregistreerd: 17 jan 2010 22:29

Re: Proef met nieuwe pantograaf GTL

Berichtdoor Zoef de Haas. » 12 jun 2012 14:06

Dan ga ik voor een 1N4007, gaat in elk geval tot 1000 volt!
Een half ons geluk doet meer dan een kilo wijsheid!
Avatar gebruiker
Zoef de Haas.
 
Berichten: 78
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:38
Woonplaats: Den Haag.

Re: Proef met nieuwe pantograaf GTL

Berichtdoor Roland » 12 jun 2012 16:08

Het was even zoeken, maar dit zijn ze volgens mij: http://catalog.kuma.ch/Default.aspx?ID=-2144256698 Het zijn geen enorme kasten dus die ergens aan een mast hangen, dat zou veel duurder zijn dan een conventionele.

André, jouw halve bruggen zijn vrees ik weggegooid. Zo gaat dat tegenwoordig, 'alles moet weg' is het motto van het magazijn :D Ik ben werkzaam bij het ingenieursbureau van HTM Infra (tegenwoordig HTM Middelen :? en vroeger Weg & Gebouwen 8-) )
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 837
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: Proef met nieuwe pantograaf GTL

Berichtdoor Admin » 12 jun 2012 16:47

Dank Roland :) Gezien de ophangmethode moeten er dus dubbele isolatoren in de draagkabel, wat het duurder maakt in montage en onderhoud. Dat zal dan wel opwegen tegen het gemak in bedrijf (lagere storinggevoeligheid)...

Opvallend: men geeft een max. spanning van 750V DC, terwijl de diodes een spanning van 3200V kunnen hebben...
Admin
Site Admin
 
Berichten: 744
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Proef met nieuwe pantograaf GTL

Berichtdoor Zoef de Haas. » 12 jun 2012 23:31

Dioden worden altijd wat ruimer bemeten in verband met piekspanningen die kunnen ontstaan. Er zullen ook wel vonkbruggen in het systeem zitten voor beveiliging bij bliksem inslag. Dan is wel de bedoeling dat de dioden heel blijven. Bij consumenten electronica gaat in de voeding ook een cel van 400 volt terwijl de netspanning 230 volt is.

Groetjes Hans.
Een half ons geluk doet meer dan een kilo wijsheid!
Avatar gebruiker
Zoef de Haas.
 
Berichten: 78
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:38
Woonplaats: Den Haag.

Re: Proef met nieuwe pantograaf GTL

Berichtdoor Admin » 13 jun 2012 02:15

Klopt Hans, maar gezien de enorme spanningen en stromen bij een (in)directe inslag denk ik dat eerder de isolatie zal doorslaan en in geval van zulke scheidingen domweg overslag via de isolatoren in de draagkabel zal plaatsvinden. Daarbij, met 3,2kV trekken de diodes het nog niet, bliksem is vaak in de orde van de 100kV en meer... ;)

Lezenswaardig artikel op de Engelstalige Wiki pagina (de NL versie is stukken minder uitgebreid):
http://en.wikipedia.org/wiki/Lightning
Admin
Site Admin
 
Berichten: 744
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Proef met nieuwe pantograaf GTL

Berichtdoor dAb » 13 jun 2012 09:40

Roland schreef:Het was even zoeken, maar dit zijn ze volgens mij: http://catalog.kuma.ch/Default.aspx?ID=-2144256698 Het zijn geen enorme kasten dus die ergens aan een mast hangen, dat zou veel duurder zijn dan een conventionele.
André, jouw halve bruggen zijn vrees ik weggegooid. Zo gaat dat tegenwoordig, 'alles moet weg' is het motto van het magazijn :D Ik ben werkzaam bij het ingenieursbureau van HTM Infra (tegenwoordig HTM Middelen :? en vroeger Weg & Gebouwen 8-) )

Admin schreef:Dank Roland :) Gezien de ophangmethode moeten er dus dubbele isolatoren in de draagkabel, wat het duurder maakt in montage en onderhoud. Dat zal dan wel opwegen tegen het gemak in bedrijf (lagere storinggevoeligheid)...
Opvallend: men geeft een max. spanning van 750V DC, terwijl de diodes een spanning van 3200V kunnen hebben...

Zoef de Haas. schreef:Dioden worden altijd wat ruimer bemeten in verband met piekspanningen die kunnen ontstaan. Er zullen ook wel vonkbruggen in het systeem zitten voor beveiliging bij bliksem inslag. Dan is wel de bedoeling dat de dioden heel blijven. Bij consumenten electronica gaat in de voeding ook een cel van 400 volt terwijl de netspanning 230 volt is.
Groetjes Hans.

En om direct aan te haken op de laatste wijze post van de Admin HM : daar is reeds indertijd zeker rekening mee gehouden, o.a. door beproeving tegen bliksem en doorslag bij het (toenmalige) KEMA-hoogspannings-Lab in Arnhem. Ik zal trachten mijn ontwerpen en het KEMA-rapport te dien aanzien hier nog als foto's of linken bij te posten. :idea: Ik hoop dat het zo gelukt is via panomario: http://www.panoramio.com/user/4610749?p ... 2&show=all -|- Het gaat natuurlijk om de laatste vijf (5) bovenste scans bij / namens de HTM 1974-77 8-) D.André Borgdorff :shock:
dAb
 
Berichten: 288
Geregistreerd: 17 jan 2010 22:29

VorigeVolgende

Keer terug naar HTM tram

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten