Pagina 1 van 3

lijn 5

BerichtGeplaatst: 06 apr 2011 21:52
door hharry
Komt er dit jaar, net als in 2009 & 2010, weer een tramlijn 5 in de zomermaanden als versterking van tramlijn 9 op de zondagen?

Re: lijn 5

BerichtGeplaatst: 24 apr 2011 19:29
door grizzler
Van begin juni tot begin september, als je de teksten op de schutting rond vak B van de werkzaamheden aan de boulevard mag geloven. Ik ben daar vanochtend langsgelopen en had kunnen zweren dat er 6 juni tot en met 12 september stond. Maar dat zijn maandagen. En het ging toch echt over 2011...

Re: lijn 5

BerichtGeplaatst: 01 mei 2011 19:33
door trambestuurder
strandexpress 5 rijdt vanaf Zondag 5 juni tot Zondag 11 September

Re: lijn 5

BerichtGeplaatst: 27 mei 2011 07:07
door Roland
Lijn 5 zal ook op 2 juni (Hemelvaartsdag) rijden, dit is dus de eerste rijdag van lijn 5. Hieronder alle beschikbare info over lijn 5 dit jaar:

Strand Express” rijdt tussen Nootdorp en Scheveningen Noorderstrand via “P + R Hoornwijck”


Betreft : Tram 5, “Strand Express”

Aanvang : Donderdag 2 juni 2011

Duur : Wekelijks op zondag tot en met 11 september 2011

Teneinde de bereikbaarheid van Scheveningen – Bad te verbeteren heeft de gemeente Den Haag de HTM dit jaar wederom verzocht een directe railverbinding tot stand te brengen tussen “P + R Hoornwijck” en Scheveningen Noorderstrand. (Hierna te noemen “Strand Express”.)

Op de dagen dat Strand Express rijdt vervalt de exploitatie van tram 15 . Dit betekent tevens dat tram 16 tijdens de “Strand Express” wordt ontkoppeld van tram 15 en dus niet meer in het centrum overloopt. Ook rijdt Strand Express de gehele (zon)dag, van aanvang tot einde exploitatie. Let wel, uitsluitend op de dagen dat Strand Express in exploitatie is!

De “Strand Express” rijdt iedere zondag* de gehele dag in de periode 2 juni tot en met zondag 11 september 2011. De “Strand Express” stopt op het traject “Scheveningen Noorderstrand - Nootdorp” op iedere tussenliggende halte.

* Strand Express rijdt ook op Hemelvaartdag (2 juni) en 2e Pinksterdag (13 juni)

Route.

De “Strand Express” rijdt vanaf Scheveningen Noorderstrand via de route van tram 9 naar het Centraal Station. Vandaar via de standaard route van tram 15 langs het parkeerterrein “P + R Hoornwijck” (halte “’Laan van s-Gravenmade”) naar het eindpunt van tram 15 “Nootdorp”.

Zwarte Pad, perron 2 … Gevers Deynootweg … Nieuwe Parklaan … Koninginnegracht … Bosbrug … Centraal Station (perron H*) … Schedeldoekshaven … Kalvermarkt … Spui … Zieken .. Rijswijkseplein …. Rijswijkseweg … Hoornbrug …. Broekpolder … Laan van s’- Gravenmade (“P + R Hoornwijck”) … Laan van Ypenburg …. Laan van Hoornwijck …. Nootdorpse Landingslaan ... Laan van Nootdorp, eindpunt tram 15.

*Richting SN: CS, perron E

Halten.

213 “Zwarte Pad”, perron 2; 204, 202 “Kurhaus”; 709, 708 “Circustheater”; 713, 712 “Stevinstraat”; 729,728 “Nieuwe Duinweg”; 302, 301 “Cremerweg”; 303, 304 “Wagenaarweg”; 602, 601 “Madurodam”; 506, 505 “Riouwstraat”; 513, 514 “Laan Copes van Cattenburch”; 519, 520 “Javabrug”; 2309, 2310 “Dr. Kuyperstraat”; 2810, 2811 “Malieveld”; 2601, 2604 “Centraal Station”; 2863, 2862 “Kalvermarkt – Stadhuis”; 2851, 2852 “Bierkade”; 2705, 2706 “Rijswijkseplein / Station H.S.” 3801, 3802 “Goudriaankade”; 3814, 3813 “Van Musschenbroekstraat”; 3827, 3828 “Wenckebachstraat”; 3837, 3838 “Broeksloot”; 5103, 5104 “Herenstraat”; 5108, 5107 “Hoornbrug”; 5935, 5934 “Broekpolder”; 5937, 5936 “Laan van ’s-Gravenmade”; 5939, 5938 “Laan van Ypenburg”; 5941, 5940 “Plesmanlaan”; 9811, 9810 “Scholekstersingel”; 9813, 9812 “Gruttosingel”; 9815 “Nootdorp Centrum”

Vervoerbewijs.

Reizigers vanaf de “P + R Hoornwijck” reizen op het traject “Scheveningen Noorderstrand <> P + R Hoornwijck” tegen een gereduceerd tarief van €2,- voor maximaal 4 personen. Dit vervoerbewijs is uitsluitend verkrijgbaar vanuit de parkeerautomaat op “P + R Hoornwijck”. Overigens zijn alle overige vervoerbewijzen geldig op de Strand Express.

Tram 1, Scheveningen Noorderstrand.

Bestuurders van tram 1 worden verzocht rekening te houden met de ingebruikname door de “Strand Express” van perron 2, halte “Zwarte Pad”.

Tram 15 en Strand Express.

Strand Express rijdt op het traject Nootdorp <> Centraal Station in plaats van tram 15. Tram 15 vervalt dus tijdens de exploitatie van de Strand Express.

Codering.

Strand Express rijdt op code 57 – xx

Alle wissels op het traject Scheveningen Noorderstrand – Nootdorp zijn aangepast.

Lijn- en richtingfilm.

Lijnfilm: “Strand Express” rijdt onder lijn 5.

Richtingfilm:

“Scheveningen Noorderstrand” + “Strand Express”

“Nootdorp” + “Strand Express”

Visiotainment

De route “Strand Express” is opgenomen in Visiotainment.

Tram 16.

Tijdens de exploitatie van Strand Express vervalt tram 15 waardoor tevens de koppeling van tram 15 aan tram 16 vervalt. Tram 16 rijdt de normale route tussen Wateringen en Centraal Station. Vanaf Centraal Station rijdt tram 16 rechtsaf Schedeldoekshaven … rechtsaf Spui … rechtsaf Kalvermarkt … Schedeldoekshaven … linksaf Rijnstraat / Centraal Station.

Codering

Tram 16 rijdt de normale code 16 – xx.

Re: lijn 5

BerichtGeplaatst: 03 jun 2011 18:29
door grizzler
LOL! Er staat inderdaad "Alleen op zondag van 6 juni tot 12 september" op die schutting waar ik het op 24 april over had.

Tekst is zeker aangeleverd door iemand die op de kalender van vorig jaar zat te kijken. :)

Re: lijn 5

BerichtGeplaatst: 11 sep 2011 13:44
door verst107
Vandaag reed 3056/5 met lijnnr 57 ipv 5, maar wel met het Strand Express bijschrift. Wie weet waardoor dat komt? Omleiding bv?

Re: lijn 5

BerichtGeplaatst: 11 sep 2011 22:02
door hharry
verst107 schreef:Vandaag reed 3056/5 met lijnnr 57 ipv 5, maar wel met het Strand Express bijschrift. Wie weet waardoor dat komt? Omleiding bv?


Normaal hoort er "5" op te staan. En "Strand Express" bij beide bestemmingen.
Vandaag was de laatste dag voor dit jaar.

Re: lijn 5

BerichtGeplaatst: 28 mei 2012 11:53
door grizzler
Het 'lijnnummerprobleem' van lijn 5 speelt ook dit jaar weer. Op het Gevers Deynootplein zag ik vanochtend de 3045 op lijn 57 richting Nootdorp. ;)

Toch wel een beetje slordig.

BerichtGeplaatst: 21 jul 2013 16:27
door Charles
...

Re: lijn 5

BerichtGeplaatst: 21 jul 2013 19:26
door OVinDelft
Vroeger reden er extra kort traject lijnen tussen CS/HS(?) en strand. Financieel gezien zou dit lijkt mij ook niet slecht zijn, want met zulke passagiersaantallen kan je een mooie omzet draaien toch?

Re: lijn 5

BerichtGeplaatst: 22 jul 2013 11:17
door trambestuurder
Charles schreef:Ik pleur mijn bericht hier maar neer :mrgreen:

Vanmiddag was ik in de stad en ondanks het zeer warme zomerse weer toch behoorlijk veel volk.
Wat mij opviel, maar niet verbaasde natuurlijk, was dat de wagens op de lijnen 1, 5, 9, 22 & 24 richting het strand stampvol waren. Eigenlijk konden die vanuit het centrum gelijk non-stop dóórrijden naar hun eindpunt, want d'r kon toch (bijna) niemand er meer bij. Vraag me af hoe men hiermee omgaat...


precies zoals je zegt Charles we rijden dan inderdaad Non-stop door ( mits er mensen uit moeten dan he ;) ) het is vervellend voor de wachtende passagiers maar als we vol zitten kan er echt niemand meer bij.

Nu is de aanvoer meer verspreid over de dag maar de afvoer is elk jaar te gelijk, dus daar reden we al vanaf het Kurhaus Non-stop door naar Madurodam en dan met beide lijnen en er reed zelfs een extra 9 rond.
Lijn 1 daarin tegen kreeg het zwaar voor de kiezen omdat er geen extra reden en we wel een 15 minuten dienst hadden.

verder laat ik me er maar niet over uit anders zit ik zo op mijn kookpunt :x

Re: lijn 5

BerichtGeplaatst: 22 jul 2013 13:28
door Slagathor
Als ze die metro uit Rotterdam nou ondergronds hadden laten eindigen op Centraal, had je die op termijn kunnen doortrekken naar Scheveningen. Één halte ertussen: Madurodam, en verder gewoon heen en weer knallen.

Re: lijn 5

BerichtGeplaatst: 22 jul 2013 14:41
door OVinDelft
Tja, maar dat gaat gewoon echt niet gebeuren. Dat weten we nu ondertussen wel... hoe handig het ook had geweest ter aanvulling op lijn 9 etc.

Re: lijn 5

BerichtGeplaatst: 22 jul 2013 15:11
door willem
Lijn 9 had dan niet meer bestaan...

Re: lijn 5

BerichtGeplaatst: 22 jul 2013 15:50
door Slagathor
Gelukkig rijden straks de iets grotere Avenio's op lijn 9, dat geeft iets lucht (in ieder geval qua airco :D ). Jammer alleen dat gekoppeld rijden door de beperkte lengtes van de haltes geen optie zal zijn. Misschien dat met aanpassing van de verkeerslichten en de voorrangssituaties de frequentie nog wat kan worden opgevoerd? Dan heb ik het over 2014-15 wanneer de Avenio's allicht al binnenstromen en de Bosbrug weer beschikbaar is.

Re: lijn 5

BerichtGeplaatst: 22 jul 2013 19:50
door OVinDelft
Dan zou die metro wel heel veel haltes moeten hebben, en dat is dus juist het punt van een metro; die heeft weinig haltes om door te karren. In Rotterdam rijden toch ook trams+metro's(+bussen) over (gedeeltelijk) hetzelfde traject, om die reden.

Re: lijn 5

BerichtGeplaatst: 23 jul 2013 17:25
door willem
Om een gokje te wagen: er zullen dan haltes komen onder/bij ergens langs de Raamweg, Madurodam en dan pas bij het Kurhaus. Misschien onderweg nog bij de Stevinstraat ofzo, maar dat lijkt niet zo logisch.
Dan moet er nog een bovengronds alternatief zijn, maar gezien de vervoervraag die toch minder is dan in Rotterdam (vooral 's winters uiteraard) zal dat wel een buslijn worden. Eventueel door middel van een routeverlegging van lijn 22.
Er is immers nog de tram over de Scheveningseweg, die wel gewoon kan blijven rijden.

Re: lijn 5

BerichtGeplaatst: 23 jul 2013 17:51
door wattman
Inhakende op deze discussie, in Parijs heeft de metro een gemiddelde halteafstand van ca 450 meter. Het net is destijds als een soort ondergrondse tram aangelegd.
Ik schat in - op basis van een blik op Google Earth - dat voor lijn 9 tussen CS en Scheveningen de haltes momenteel op ca 350 meter van elkaar liggen.
Theoretisch zou je elke tweede tramhalte kunnen schrappen. Vgl. de opheffing van de tramhalte bij de Zuid Hollandlaan, daardoor heb je nu een halteafstand Bosbrug - Dr. Kuyperstraat van 500 meter.
Even door fantaserend krijg je de volgende metrolijn:
Centraal Station - Bosbrug/Financien - Kuyper - Cattenburgh (evt. Atjeh/Archipel) - Madurodam - Badkapel - Circus/Kurhaus (onder Gevers Deynootplein) - Noorderstand.

Re: lijn 5

BerichtGeplaatst: 23 jul 2013 22:54
door robert55
Dat zijn de oude lijnen. De recente lijn 14 heeft de tegenwoordig gebruikelijke halteafstanden van 800 meter en meer. Ondergrondse stations zijn door alle veiligheidseisen een giga kostenpost. Ik denk dat zo.n lijn veel minder stations zou krijgen: Javastraat, Maduridam en Badkapel. Het zou de opheffing van de tram op dit traject betekenen, wie ongeveer op de tussengelegen haltes moet wezen of naar het centrum wil zou het met bus 22 moeten doen. Echt dit is een heel slecht idee, maar zo onrendabel dat het nooit zal gebeuren

Re: lijn 5

BerichtGeplaatst: 24 apr 2014 21:24
door hharry
komt tramlijn 5 in 2014 weer terug?