lijn 5

Voor alles wat met de HTM trams te maken heeft

lijn 5

Berichtdoor hharry » 06 apr 2011 21:52

Komt er dit jaar, net als in 2009 & 2010, weer een tramlijn 5 in de zomermaanden als versterking van tramlijn 9 op de zondagen?
hharry
 
Berichten: 260
Geregistreerd: 20 jan 2010 22:38

Re: lijn 5

Berichtdoor grizzler » 24 apr 2011 19:29

Van begin juni tot begin september, als je de teksten op de schutting rond vak B van de werkzaamheden aan de boulevard mag geloven. Ik ben daar vanochtend langsgelopen en had kunnen zweren dat er 6 juni tot en met 12 september stond. Maar dat zijn maandagen. En het ging toch echt over 2011...
Avatar gebruiker
grizzler
 
Berichten: 149
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:20
Woonplaats: Scheveningen (Noord)

Re: lijn 5

Berichtdoor trambestuurder » 01 mei 2011 19:33

strandexpress 5 rijdt vanaf Zondag 5 juni tot Zondag 11 September
Avatar gebruiker
trambestuurder
 
Berichten: 544
Geregistreerd: 29 maart 2010 11:21

Re: lijn 5

Berichtdoor Roland » 27 mei 2011 07:07

Lijn 5 zal ook op 2 juni (Hemelvaartsdag) rijden, dit is dus de eerste rijdag van lijn 5. Hieronder alle beschikbare info over lijn 5 dit jaar:

Strand Express” rijdt tussen Nootdorp en Scheveningen Noorderstrand via “P + R Hoornwijck”


Betreft : Tram 5, “Strand Express”

Aanvang : Donderdag 2 juni 2011

Duur : Wekelijks op zondag tot en met 11 september 2011

Teneinde de bereikbaarheid van Scheveningen – Bad te verbeteren heeft de gemeente Den Haag de HTM dit jaar wederom verzocht een directe railverbinding tot stand te brengen tussen “P + R Hoornwijck” en Scheveningen Noorderstrand. (Hierna te noemen “Strand Express”.)

Op de dagen dat Strand Express rijdt vervalt de exploitatie van tram 15 . Dit betekent tevens dat tram 16 tijdens de “Strand Express” wordt ontkoppeld van tram 15 en dus niet meer in het centrum overloopt. Ook rijdt Strand Express de gehele (zon)dag, van aanvang tot einde exploitatie. Let wel, uitsluitend op de dagen dat Strand Express in exploitatie is!

De “Strand Express” rijdt iedere zondag* de gehele dag in de periode 2 juni tot en met zondag 11 september 2011. De “Strand Express” stopt op het traject “Scheveningen Noorderstrand - Nootdorp” op iedere tussenliggende halte.

* Strand Express rijdt ook op Hemelvaartdag (2 juni) en 2e Pinksterdag (13 juni)

Route.

De “Strand Express” rijdt vanaf Scheveningen Noorderstrand via de route van tram 9 naar het Centraal Station. Vandaar via de standaard route van tram 15 langs het parkeerterrein “P + R Hoornwijck” (halte “’Laan van s-Gravenmade”) naar het eindpunt van tram 15 “Nootdorp”.

Zwarte Pad, perron 2 … Gevers Deynootweg … Nieuwe Parklaan … Koninginnegracht … Bosbrug … Centraal Station (perron H*) … Schedeldoekshaven … Kalvermarkt … Spui … Zieken .. Rijswijkseplein …. Rijswijkseweg … Hoornbrug …. Broekpolder … Laan van s’- Gravenmade (“P + R Hoornwijck”) … Laan van Ypenburg …. Laan van Hoornwijck …. Nootdorpse Landingslaan ... Laan van Nootdorp, eindpunt tram 15.

*Richting SN: CS, perron E

Halten.

213 “Zwarte Pad”, perron 2; 204, 202 “Kurhaus”; 709, 708 “Circustheater”; 713, 712 “Stevinstraat”; 729,728 “Nieuwe Duinweg”; 302, 301 “Cremerweg”; 303, 304 “Wagenaarweg”; 602, 601 “Madurodam”; 506, 505 “Riouwstraat”; 513, 514 “Laan Copes van Cattenburch”; 519, 520 “Javabrug”; 2309, 2310 “Dr. Kuyperstraat”; 2810, 2811 “Malieveld”; 2601, 2604 “Centraal Station”; 2863, 2862 “Kalvermarkt – Stadhuis”; 2851, 2852 “Bierkade”; 2705, 2706 “Rijswijkseplein / Station H.S.” 3801, 3802 “Goudriaankade”; 3814, 3813 “Van Musschenbroekstraat”; 3827, 3828 “Wenckebachstraat”; 3837, 3838 “Broeksloot”; 5103, 5104 “Herenstraat”; 5108, 5107 “Hoornbrug”; 5935, 5934 “Broekpolder”; 5937, 5936 “Laan van ’s-Gravenmade”; 5939, 5938 “Laan van Ypenburg”; 5941, 5940 “Plesmanlaan”; 9811, 9810 “Scholekstersingel”; 9813, 9812 “Gruttosingel”; 9815 “Nootdorp Centrum”

Vervoerbewijs.

Reizigers vanaf de “P + R Hoornwijck” reizen op het traject “Scheveningen Noorderstrand <> P + R Hoornwijck” tegen een gereduceerd tarief van €2,- voor maximaal 4 personen. Dit vervoerbewijs is uitsluitend verkrijgbaar vanuit de parkeerautomaat op “P + R Hoornwijck”. Overigens zijn alle overige vervoerbewijzen geldig op de Strand Express.

Tram 1, Scheveningen Noorderstrand.

Bestuurders van tram 1 worden verzocht rekening te houden met de ingebruikname door de “Strand Express” van perron 2, halte “Zwarte Pad”.

Tram 15 en Strand Express.

Strand Express rijdt op het traject Nootdorp <> Centraal Station in plaats van tram 15. Tram 15 vervalt dus tijdens de exploitatie van de Strand Express.

Codering.

Strand Express rijdt op code 57 – xx

Alle wissels op het traject Scheveningen Noorderstrand – Nootdorp zijn aangepast.

Lijn- en richtingfilm.

Lijnfilm: “Strand Express” rijdt onder lijn 5.

Richtingfilm:

“Scheveningen Noorderstrand” + “Strand Express”

“Nootdorp” + “Strand Express”

Visiotainment

De route “Strand Express” is opgenomen in Visiotainment.

Tram 16.

Tijdens de exploitatie van Strand Express vervalt tram 15 waardoor tevens de koppeling van tram 15 aan tram 16 vervalt. Tram 16 rijdt de normale route tussen Wateringen en Centraal Station. Vanaf Centraal Station rijdt tram 16 rechtsaf Schedeldoekshaven … rechtsaf Spui … rechtsaf Kalvermarkt … Schedeldoekshaven … linksaf Rijnstraat / Centraal Station.

Codering

Tram 16 rijdt de normale code 16 – xx.
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 836
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: lijn 5

Berichtdoor grizzler » 03 jun 2011 18:29

LOL! Er staat inderdaad "Alleen op zondag van 6 juni tot 12 september" op die schutting waar ik het op 24 april over had.

Tekst is zeker aangeleverd door iemand die op de kalender van vorig jaar zat te kijken. :)
Avatar gebruiker
grizzler
 
Berichten: 149
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:20
Woonplaats: Scheveningen (Noord)

Re: lijn 5

Berichtdoor verst107 » 11 sep 2011 13:44

Vandaag reed 3056/5 met lijnnr 57 ipv 5, maar wel met het Strand Express bijschrift. Wie weet waardoor dat komt? Omleiding bv?
verst107
 
Berichten: 28
Geregistreerd: 11 jun 2010 17:20

Re: lijn 5

Berichtdoor hharry » 11 sep 2011 22:02

verst107 schreef:Vandaag reed 3056/5 met lijnnr 57 ipv 5, maar wel met het Strand Express bijschrift. Wie weet waardoor dat komt? Omleiding bv?


Normaal hoort er "5" op te staan. En "Strand Express" bij beide bestemmingen.
Vandaag was de laatste dag voor dit jaar.
hharry
 
Berichten: 260
Geregistreerd: 20 jan 2010 22:38

Re: lijn 5

Berichtdoor grizzler » 28 mei 2012 11:53

Het 'lijnnummerprobleem' van lijn 5 speelt ook dit jaar weer. Op het Gevers Deynootplein zag ik vanochtend de 3045 op lijn 57 richting Nootdorp. ;)

Toch wel een beetje slordig.
Avatar gebruiker
grizzler
 
Berichten: 149
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:20
Woonplaats: Scheveningen (Noord)

Berichtdoor Charles » 21 jul 2013 16:27

...
Laatst bijgewerkt door Charles op 31 okt 2013 18:37, in totaal 1 keer bewerkt
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 874
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: lijn 5

Berichtdoor OVinDelft » 21 jul 2013 19:26

Vroeger reden er extra kort traject lijnen tussen CS/HS(?) en strand. Financieel gezien zou dit lijkt mij ook niet slecht zijn, want met zulke passagiersaantallen kan je een mooie omzet draaien toch?
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: lijn 5

Berichtdoor trambestuurder » 22 jul 2013 11:17

Charles schreef:Ik pleur mijn bericht hier maar neer :mrgreen:

Vanmiddag was ik in de stad en ondanks het zeer warme zomerse weer toch behoorlijk veel volk.
Wat mij opviel, maar niet verbaasde natuurlijk, was dat de wagens op de lijnen 1, 5, 9, 22 & 24 richting het strand stampvol waren. Eigenlijk konden die vanuit het centrum gelijk non-stop dóórrijden naar hun eindpunt, want d'r kon toch (bijna) niemand er meer bij. Vraag me af hoe men hiermee omgaat...


precies zoals je zegt Charles we rijden dan inderdaad Non-stop door ( mits er mensen uit moeten dan he ;) ) het is vervellend voor de wachtende passagiers maar als we vol zitten kan er echt niemand meer bij.

Nu is de aanvoer meer verspreid over de dag maar de afvoer is elk jaar te gelijk, dus daar reden we al vanaf het Kurhaus Non-stop door naar Madurodam en dan met beide lijnen en er reed zelfs een extra 9 rond.
Lijn 1 daarin tegen kreeg het zwaar voor de kiezen omdat er geen extra reden en we wel een 15 minuten dienst hadden.

verder laat ik me er maar niet over uit anders zit ik zo op mijn kookpunt :x
Avatar gebruiker
trambestuurder
 
Berichten: 544
Geregistreerd: 29 maart 2010 11:21

Re: lijn 5

Berichtdoor Slagathor » 22 jul 2013 13:28

Als ze die metro uit Rotterdam nou ondergronds hadden laten eindigen op Centraal, had je die op termijn kunnen doortrekken naar Scheveningen. Één halte ertussen: Madurodam, en verder gewoon heen en weer knallen.
Avatar gebruiker
Slagathor
 
Berichten: 266
Geregistreerd: 20 jul 2011 10:17
Woonplaats: 's-Gravenhage

Re: lijn 5

Berichtdoor OVinDelft » 22 jul 2013 14:41

Tja, maar dat gaat gewoon echt niet gebeuren. Dat weten we nu ondertussen wel... hoe handig het ook had geweest ter aanvulling op lijn 9 etc.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: lijn 5

Berichtdoor willem » 22 jul 2013 15:11

Lijn 9 had dan niet meer bestaan...
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: lijn 5

Berichtdoor Slagathor » 22 jul 2013 15:50

Gelukkig rijden straks de iets grotere Avenio's op lijn 9, dat geeft iets lucht (in ieder geval qua airco :D ). Jammer alleen dat gekoppeld rijden door de beperkte lengtes van de haltes geen optie zal zijn. Misschien dat met aanpassing van de verkeerslichten en de voorrangssituaties de frequentie nog wat kan worden opgevoerd? Dan heb ik het over 2014-15 wanneer de Avenio's allicht al binnenstromen en de Bosbrug weer beschikbaar is.
Avatar gebruiker
Slagathor
 
Berichten: 266
Geregistreerd: 20 jul 2011 10:17
Woonplaats: 's-Gravenhage

Re: lijn 5

Berichtdoor OVinDelft » 22 jul 2013 19:50

Dan zou die metro wel heel veel haltes moeten hebben, en dat is dus juist het punt van een metro; die heeft weinig haltes om door te karren. In Rotterdam rijden toch ook trams+metro's(+bussen) over (gedeeltelijk) hetzelfde traject, om die reden.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: lijn 5

Berichtdoor willem » 23 jul 2013 17:25

Om een gokje te wagen: er zullen dan haltes komen onder/bij ergens langs de Raamweg, Madurodam en dan pas bij het Kurhaus. Misschien onderweg nog bij de Stevinstraat ofzo, maar dat lijkt niet zo logisch.
Dan moet er nog een bovengronds alternatief zijn, maar gezien de vervoervraag die toch minder is dan in Rotterdam (vooral 's winters uiteraard) zal dat wel een buslijn worden. Eventueel door middel van een routeverlegging van lijn 22.
Er is immers nog de tram over de Scheveningseweg, die wel gewoon kan blijven rijden.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: lijn 5

Berichtdoor wattman » 23 jul 2013 17:51

Inhakende op deze discussie, in Parijs heeft de metro een gemiddelde halteafstand van ca 450 meter. Het net is destijds als een soort ondergrondse tram aangelegd.
Ik schat in - op basis van een blik op Google Earth - dat voor lijn 9 tussen CS en Scheveningen de haltes momenteel op ca 350 meter van elkaar liggen.
Theoretisch zou je elke tweede tramhalte kunnen schrappen. Vgl. de opheffing van de tramhalte bij de Zuid Hollandlaan, daardoor heb je nu een halteafstand Bosbrug - Dr. Kuyperstraat van 500 meter.
Even door fantaserend krijg je de volgende metrolijn:
Centraal Station - Bosbrug/Financien - Kuyper - Cattenburgh (evt. Atjeh/Archipel) - Madurodam - Badkapel - Circus/Kurhaus (onder Gevers Deynootplein) - Noorderstand.
http://twitter.com/de_wattman
http://www.flickr.com/photos/mars1940/
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1089
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: lijn 5

Berichtdoor robert55 » 23 jul 2013 22:54

Dat zijn de oude lijnen. De recente lijn 14 heeft de tegenwoordig gebruikelijke halteafstanden van 800 meter en meer. Ondergrondse stations zijn door alle veiligheidseisen een giga kostenpost. Ik denk dat zo.n lijn veel minder stations zou krijgen: Javastraat, Maduridam en Badkapel. Het zou de opheffing van de tram op dit traject betekenen, wie ongeveer op de tussengelegen haltes moet wezen of naar het centrum wil zou het met bus 22 moeten doen. Echt dit is een heel slecht idee, maar zo onrendabel dat het nooit zal gebeuren
robert55
 
Berichten: 190
Geregistreerd: 20 jan 2010 18:35

Re: lijn 5

Berichtdoor hharry » 24 apr 2014 21:24

komt tramlijn 5 in 2014 weer terug?
hharry
 
Berichten: 260
Geregistreerd: 20 jan 2010 22:38

Volgende

Keer terug naar HTM tram

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten