Pagina 2 van 3

Re: lijn 5

BerichtGeplaatst: 24 apr 2014 21:46
door WKZH5A
Bron: http://www.deleidschenveenschecourant.nl/laatste-nieuws/strand-express-gaat-weer-rijden.htm

Daar staat:
Strand Express gaat weer rijden

Van 29 mei tot 1 september 2014 gaat de Strand Express weer rijden. Dat wil zeggen dat u op zon- en feestdagen gebruik kunt maken van tramlijn 5 en voor de rest van de dagen met tramlijn 15 moet reizen waarna u een overstap moet maken naar waarschijnlijk tramlijn 9.

Dus lijn 5 komt weer terug.

Re: lijn 5

BerichtGeplaatst: 24 apr 2014 23:48
door OVinDelft
Wat ik me afvraag is of ze tram 5 ook laten rijden wanneer lijn 1 via Ypenburg (en dus het P+R terrein) gaat rijden. Die gaat tenslotte ook naar Scheveningen en om dan 15 óók door te trekken als lijn 5 lijkt mij een beetje overbodig.

Re: lijn 5

BerichtGeplaatst: 25 apr 2014 13:47
door joostvansurksum
Dan heb je wel twee verschillende mogelijkheden. Iedere lijn een eigen route. 8-)

Re: lijn 5

BerichtGeplaatst: 26 apr 2014 12:12
door willem
Weer een reden om lijn 1 langs de Vliet te laten rijden, als de renovatie van de Hoornbrug klaar is. Dat voorkomt dubbelingen met lijn 5 en 19 . Bovendien verliest lijn 1 zo de concurrentie met de trein, wegens de almaar langer wordende reistijd.

Wat lijn 5 betreft: kennelijk is er vraag naar een verbinding tussen Hoornwijck en Scheveningen die zal er niet alleen op zondag maar ook doordeweeks zijn. Vooral als het komende zomer weer mooi weer gaat worden. Wellicht is het duidelijker om van lijn 5 een lijn te maken die de hele week rijdt. Alleen zal er dan met lijn 9 iets anders moeten gaan gebeuren. Tussen Vrederust en Scheveningen rijdt ook nog een bus.

Re: lijn 5

BerichtGeplaatst: 26 apr 2014 12:19
door OVinDelft
Lijn 9 inkorten tot Vrederust-Madurodam? Lijkt mij een nette oplossing want dat traject is erg druk en er rijden nu natuurlijk al korttrajectdiensten tot Madurodam.

Re: lijn 5

BerichtGeplaatst: 06 jun 2015 02:01
door koploper46
Vandaag viel mij de drukte erg op van en naar het scheveningse strand, normaal vind ik dit heel normaal dat het druk is als de eerste zomerse dag is, enkel kwam ik wel tot de conclusie dat de vraag mischien in de toekomst veel groter is met reizigers.
Zo staat het ook al omchreven in de plannen van een tramlijn naar het norfolkterrein (2e duindorplijntje).

Nu is mijn vraag: zal tramlijn 5 ook op zaterdag kunnen rijden?
Dat je een geheel weekend in de zomerdienst als proef extra versterking heb?! Zijn daar genoeg wagens voor beschikbaar?

Re: lijn 5

BerichtGeplaatst: 06 jun 2015 07:59
door trambestuurder
koploper46 schreef:Vandaag viel mij de drukte erg op van en naar het scheveningse strand, normaal vind ik dit heel normaal dat het druk is als de eerste zomerse dag is, enkel kwam ik wel tot de conclusie dat de vraag mischien in de toekomst veel groter is met reizigers.
Zo staat het ook al omchreven in de plannen van een tramlijn naar het norfolkterrein (2e duindorplijntje).

Nu is mijn vraag: zal tramlijn 5 ook op zaterdag kunnen rijden?
Dat je een geheel weekend in de zomerdienst als proef extra versterking heb?! Zijn daar genoeg wagens voor beschikbaar?


Wagens zijn er wel voor maar er is geen geld voor om dat te kunnen doen.

Re: lijn 5

BerichtGeplaatst: 06 jun 2015 10:00
door iljitsch
Betaalt dat zichzelf niet door alle extra kaartjes die verkocht worden?

Lijkt me ook handiger lijn 5 te laten rijden afhankelijk van het weer en niet op vaste dagen.

Re: lijn 5

BerichtGeplaatst: 07 jun 2015 10:45
door koploper46
Indd je zal zeggen dat de opbrengst op dit soort dagen meer is dan de andere kosten! Ik heb een idee dat twee tramlijntjes echt te weinig is, reden dat er veel meer groei is met reizigers binnen 5 jaar. Dan is een avenio ook wel druk! Trams die een kort traject rijden zie je ook niet vaak meer op 1 en 9.

Re: lijn 5

BerichtGeplaatst: 07 jun 2015 12:13
door wattman
Op lijn 1 merk je de laatste twee jaar in het weekend een enorme toename van hotelgasten die de tram pakken. Dat er nu ook op de zaterdag en zondag een 10 minuten frequentie wordt gereden was een noodzakelijke verbetering (voorheen werd er de hele dag met een 15 minuten frequentie gereden). Toch vind ik dat op zaterdag de 10 minuten frequentie uit Scheveningen een uur te laat begint. De hotelgasten verlaten na 10 uur hun verblijven. Gisteren trof ik bij de Keizerstraat een tram rond 11 uur waarbij alle zitplaatsen al bezet waren en een hoop staanplaatsen waren ingenomen.

Re: lijn 5

BerichtGeplaatst: 07 jun 2015 17:39
door iljitsch
Hm, misschien de route van bus 22/23 tussen CS en Scheveningen vertrammen?

Re: lijn 5

BerichtGeplaatst: 07 jun 2015 19:33
door wattman
Lijn 22 heeft 's avonds nauwelijks passagiers.

Re: lijn 5

BerichtGeplaatst: 07 jun 2015 19:43
door iljitsch
Was het probleem niet dat 1 en 9 te vol zitten? (En dat de frequentie verhogen problematisch is vanwege impact op het overige verkeer.)

Een nieuwe tramlijn naar Scheveningen kan die twee dus ontlasten en gelijk ook nog wat andere bestemmingen beter ontsluiten dan via de huidige buslijnen. Zoals het Bronovoziekenhuis.

Re: lijn 5

BerichtGeplaatst: 09 jun 2015 10:15
door little john
Ben zaterdag richting Scheveningen geweest met trams 9 maar wat hier al aangehaald werd is het best wel druk vooral op cs tram zit dan bommetje vol en als je ook nog bij madurodam wilt wordt het moeilijk om er uit te komen zo vol de trams zitten en was het 12:oo in de middag. heb me onderweg beetje op gelet maar de trams 9 zaten echt vol richting Scheveningen.

Re: lijn 5

BerichtGeplaatst: 10 mei 2017 21:10
door hharry
Gaat tramlijn 5 deze zomer nog rijden?

Re: lijn 5

BerichtGeplaatst: 10 mei 2017 21:17
door joostvansurksum

Re: lijn 5

BerichtGeplaatst: 11 mei 2017 02:33
door koploper46
Stom besluit! 1: je heb nu een tram minder, terwijl ik juist vind dat scheveningen kurhaus, zwarte pad fors is afgeschaald op een goede tramverbinding, de capaciteit van 2 lijnen is veel te wijnig! 2: de kaartjes zijn nu fors duurder!

Re: lijn 5

BerichtGeplaatst: 11 mei 2017 10:51
door Roland
Lijn 5 reed al 6 dagen per week niet, die ene dag extra moet ook niet veel uitmaken :lol:

Sinds de bouw van Rotterdamse baan is begonnen is het P+R terrein verplaatst. Halte Laan van 's Gravenmade is nu even ver als halte Broekpolder van lijn 15 én lijn 1.

Die kaartjes vanaf P+R LvHoornwijck werden gesubsidieerd. Dat geld komt van de belastingbetaler. Ik vind het nou niet echt noodzakelijk dat ik mee moet betalen als mensen naar het strand willen.

Re: lijn 5

BerichtGeplaatst: 11 mei 2017 20:39
door willem
Andersom kun je net zo goed redeneren: lijn 5 rijdt (of: reed) een dag per week, maar wellicht is op de andere zes dagen eveneens vraag naar die verbinding. Bij de HTM zullen ze wel de exacte argumenten hebben waarom het op zondag handig is en de rest van de week niet. Als niet ingewijde is het in zekere zin gissen naar de exacte argumentie.

In ieder geval zijn de Haagse tramlijnen niet evenwichtig per windrichting (noord, oost etc.) verdeeld, maar uit sommige delen van de stad komen (te) veel lijnen. Dat maakt het moeilijk om een goede lijnvoering te bedenken. Constructies als die met lijn 5 zijn daarvan het gevolg.

Anders gezegd: het ontstaan en verdwijnen van lijn 5 is begrijpelijk. Een spa dieper: welke lijnvoering naar Scheveningen en lijnen die in het centrum eindigen valt te bedenken die recht doet aan de vraag waar de reiziger heen wil. In combinatie met het Haagse sporenplan valt snel op dat er concessies gedaan moeten worden. Lijn 5 is het mooiste voorbeeld van zo'n situatie.

Re: lijn 5

BerichtGeplaatst: 11 mei 2017 23:10
door iljitsch
Dus: een tram Zoetermeer - Scheveningen.

Is het niet logischer om bij strandweer 15 door te laten rijden naar het strand? Dat vergt relatief weinig extra inzet als je het vergelijkt met een aparte lijn naar 't strand.

Wat meer reclame voor de bus zou ook helpen: stap op Laan van NOI over van RR op de bus naar Scheveningen in plaats van op CS op tram 9. Een wat betere looproute zou dan natuurlijk wel helpen.

Het blijft een enorme gemiste kans dat de metro nooit van CS naar Scheveningen doorgetrokken is. Met alleen haltes malieveld en Bronovo schiet dat veel sneller op dan tram of bus en de capaciteit is met gekoppelde metro's ook veel groter.