Pagina 3 van 3

Re: lijn 5

BerichtGeplaatst: 12 mei 2017 02:32
door trambestuurder
nog een rede waarom lijn 5 niet zal gaan rijden is dat ivm werkzaamheden bij Station Hollandsspoor lijn 15 aan lijn 11 gekoppeld zal gaan worden.
Zo hebt je eigenlijk elke dag een verbinding met scheveningen.

koploper46 schreef:Stom besluit! 1: je heb nu een tram minder, terwijl ik juist vind dat scheveningen kurhaus, zwarte pad fors is afgeschaald op een goede tramverbinding, de capaciteit van 2 lijnen is veel te wijnig! 2: de kaartjes zijn nu fors duurder!


Is volkomen onzin, lijn 5 was eigenlijk nooit een succes omdat deze vlak achter een lijn 9 reedt, en het niet altijd mooi weer is.
Nu worden er bij mooi weer dus extra trams ingezet op lijn 9 tussen scheveningen en Centraal station, waar je naar mijn mening meer aan hebt dan lijn 5
En daarbij zullen er ook extra tram ingezet worden op lijn 1, dus al met al een goede oplossing als het mooi weer is.

Re: lijn 5

BerichtGeplaatst: 12 mei 2017 10:12
door Edwin
trambestuurder schreef:nog een rede waarom lijn 5 niet zal gaan rijden is dat ivm werkzaamheden bij Station Hollandsspoor lijn 15 aan lijn 11 gekoppeld zal gaan worden.
Zo hebt je eigenlijk elke dag een verbinding met scheveningen.


Hoe lang gaat dat duren? (eigenlijk: met hoeveel verlies aan bezoekers van de binnenstad via P+R Hoornwijk is daarbij rekening gehouden?)

Re: lijn 5

BerichtGeplaatst: 12 mei 2017 14:06
door lcyerbanga3
Tot december volgens mij.

Re: lijn 5

BerichtGeplaatst: 12 mei 2017 14:12
door Roland
Zie: https://www.htm.nl/reisinformatie/wijzi ... tation-hs/

Lijn 5 is een gesubsidieerd project geweest, met de hoop dat er veel mensen van gebruik zouden gaan maken. Het succes is blijkbaar maar beperkt geweest. Er zijn heel wat mensen bij HTM, gemeente en MRDH met dit soort vraagstukken bezig. Je kunt er vanuit gaan dat er over nagedacht is.

Re: lijn 5

BerichtGeplaatst: 12 mei 2017 19:49
door koploper46
Wat ik juist ook bedoel is dat nu het in 2017 veel drukker is dan 25 jaar gelede, dat men nu maar 2 lijnen heeft bij noorderstrand terwijl daar toen veel meer mogelijkheden waren!
Ik kan best begrijpen als 5 achter 9 aan bungeld, dat het ook niet veel meerwaarde heeft.

Re: lijn 5

BerichtGeplaatst: 13 mei 2017 00:00
door Chris
Vroeger reden er inderdaad vier tramlijnen naar Scheveningen Noorderstrand en nu nog maar twee. Maar op die twee rijden in de zomerperiode wel extra wagens zodat lijn 9 tussen CS en Scheveningen een 5 minuten interval heeft en lijn 1 elke tien minuten rijdt. Dat zijn dus 18 trams per uur tegen de 16 die er vroeger planmatig reden... Maar op drukke stranddagen is dat nog steeds niet genoeg capaciteit...

Re: lijn 5

BerichtGeplaatst: 13 mei 2017 07:09
door iljitsch
En buslijnen 21, 22 en 23 stoppen ook bij 't kurhaus, waarbij 23 een redelijk goede overstap heeft met randstadrail op laan van noi waarmee je waarschijnlijk de drukte bij CS/centrum ontloopt.

Mijn plan om op stranddagen lijn 15 door te laten rijden naar het strand is problematisch omdat het dan niet meer mogelijk is zowel halte centrum als CS aan te doen.

Dat zou op te lossen zijn met een halte aan het spui voor het stadhuis in plaats van de huidige halte centrum. Dan kunnen trams uit beide richtingen na deze halte spui nog richting CS. Je zou dan ook de haltes stadhuis-kalvermarkt en bierkade kunnen opheffen en deze nieuwe halte met een eilandperron en twee zijperrons aanleggen zodat er meer trams tegelijk kunnen halteren. Dan heb je een mooi knooppunt plus snellere doorstroming. De trams richting CS zouden dan zoveel mogelijk langs het eilandperron halteren en de trams de andere kant op langs de zijperrons. En deze halte zou ook als uitwijkkeerlocatie gebruikt kunnen worden als CS niet bereikbaar is omdat tweerichtingstrams kunnen keren terwijl er toch nog trams kunnen passeren.

Re: lijn 5

BerichtGeplaatst: 13 mei 2017 20:18
door PAV
Als lijn 15 het komende halfjaar aan lijn 11 is gekoppeld heb je alsnog een verbinding van Nootdorp naar Scheveningen, die notabene op een steenworp afstand van het strand eindigt. Vanaf de P&R heb je dan dus de keuze tussen lijn 1 via het centrum en het Vredespaleis/Scheveningseweg naar het Kurhaus/Zwarte Pad, of lijn 15/11 via Haagse Markt naar de Strandweg. Lijn 15/11 komt dan niet langs het centrum en eindigt niet nabij het Kurthaus en de Pier, maar als je naar het strand wilt is het eindpunt van lijn 11 ook prima lijkt me. Dus dat lijn 5 sneuvelt lijkt mij niet zo'n probleem. En deze verbinding is rijdt dagelijks en niet alleen op zondag.

Re: lijn 5

BerichtGeplaatst: 14 mei 2017 13:11
door willem
Juist op stranddagen heb je via lijn 11 de snelste verbinding vanaf de P+R. Voor het strand heb je zo een mooie oplossing die inderdaad de hele week rijdt.
Of dit voordeel opweegt tegen het nadeel dat Ypenburg twee tramlijnen heeft die allebei net niet komen op de plaatsen (lijn 15 komt niet in het Haagse centrum en niet bij de stations en lijn 19 doet dat in Delft weer niet) waar de bewoners naartoe willen is een andere vraag. De argumentatie snap ik, maar de HTM gaat het nog lang merken in de vorm van dalende reizigersaantallen. Aangezien men gekozen heeft om dat te accepteren geeft dat ook niet.

Re: lijn 5

BerichtGeplaatst: 05 apr 2018 20:37
door hharry
Gaat lijn 5 dit jaar wel rijden? Vorig jaar waren er werkzaamheden die rijden van lijn 5 onmogelijk maakten.

Re: lijn 5

BerichtGeplaatst: 06 apr 2018 00:03
door Chris
Ik geloof dat de structureel rijdende extra's op lijn 9 tussen Scheveningen en CS wel bevielen... Die reden ook de hele week gedurende de zomerdienst regeling.

Re: lijn 5

BerichtGeplaatst: 07 apr 2018 03:17
door trambestuurder
hharry schreef:Gaat lijn 5 dit jaar wel rijden? Vorig jaar waren er werkzaamheden die rijden van lijn 5 onmogelijk maakten.


Lijn 5 was in het leven geroepen om de reizigers van scheveningen naar P&R hoornwijck te vervoeren, gezien de P&R is verplaatst naar de Laan van Zuidhoorn is deze nu ook met lijn 1 te bereiken dus zal lijn 5 niet meer terug komen schat ik zo in

Ook door de koppeling van 15 aan 17 is het niet meer mogelijk omdat je anders overbezetting krijgt op het traject richting Nootdorp

Re: lijn 5

BerichtGeplaatst: 07 apr 2018 18:28
door willem
Of je moet die koppeling loslaten, maar dat zal qua planning wat ingewikkelder zijn.

Re: lijn 5

BerichtGeplaatst: 08 apr 2018 09:45
door verst107
Is het niet handiger om extra’s op lijn 1 te rijden die beginnen/eindigen bij ‘s Gravenmade? De nieuwe locatie van de P+R verwijst ook naar lijn 1. Deze kunnen dan naast de extra’s op lijn 9 die dan keer in het Centrum. Zo worden beide stations met extra’s aangedaan en heeft de P+R ook een functie.

Re: lijn 5

BerichtGeplaatst: 08 apr 2018 15:37
door Tiktak
De extra's van 's-Gravenmade als sneltram laten rijden via de Rijswijkseweg naar CS laag en via Madurodam naar het Noorderstrand.
De sneltram stopt enkel op de tussen liggende haltes bij CS en Madurodam en Kurhaus.
Lijn 11 , lijn 9 en lijn 1 kunnen dan de strandgasten die op HS uitstappen meenemen.
De extra's op lijn 11 kunnen ook als sneltram rijden, die bijna geen haltes aandoen.

Re: lijn 5

BerichtGeplaatst: 08 apr 2018 15:50
door buschauffeur
Sneltram? En die sukkelt dan achter de stoppende trams aan?

Re: lijn 5

BerichtGeplaatst: 08 apr 2018 20:44
door Tiktak
buschauffeur schreef:Sneltram? En die sukkelt dan achter de stoppende trams aan?


Je kan ook de sneltram gelijk tijdig laten vertrekken als eerste wagens voor de diensttram, dan sukkelt de diensttram er achteraan.

Re: lijn 5

BerichtGeplaatst: 08 apr 2018 20:53
door Admin
Yup, totdat de sneltram de vorige diensttram tegen komt ;) Het werkt alleen als de interval v/d normale diensttram groter is als de reistijd v/d sneltram en da's op het Haagse tramnet nauwelijks te realiseren. de NZH had niet voor niets een seininrichting bij Park Vronesteyn welke de wagenvoerder v/d Lokaaldienst verbood te vertrekken als de lamp brandde, want dan was de sneltram uit Leiden in aantocht. De NZH had halfuursdiensten (IIRC), de HTM heeft veel kortere intervallen.

Re: lijn 5

BerichtGeplaatst: 09 apr 2018 08:28
door wattman
Het "sneltramconcept" is gebruikt in het eerste jaar van de Strandexpress (1988). Dat betrof een dienst CS - Madurodam - Kurhaus - Noorderstrand, waarbij de trams leeg keerden via het HS.

Uit ervaring weet ik dat dat niet bepaald een succes was. En dan was theoretisch nog sprake van een afstemming met de lijnen 1 en 9. Als je zoiets gaat doen over een langer traject, waarbij je tussen diverse andere tramlijnen komt (centrum!), dan lukt het helemaal niet meer.
Daarbij kwam in de tijd van de Strandexpres nog bleek dat passagiers het concept niet begrepen. En zeg nu zelf, als je onderweg aan de halte (bijv. Bosbrug) niet in een volle lijn 9 mee kan en je ziet vervolgens een half lege "sneltram" voorbij komen die dus niet stopt... Ander probleem is dat een passagier er halverwege uit wil, maar tram stopt niet. Dat werkt allemaal niet goed, en kan zelfs tot agressie tegen het personeel leiden.