Inkorting Lijn 1&19 Delft

Voor alles wat met de HTM trams te maken heeft

Re: Inkorting Lijn 1&19 Delft

Berichtdoor Zoef de Haas. » 23 sep 2011 23:36

Soms lijkt dat maar zo, een chauffeur rijdt echt niet door rood. Er zit bij het verkeerslicht zo'n klein vierkant kastje met daarin 2 rode en 2 witte lichten. Staat het licht voor het overige verkeer op rood, dan kan dat kastje 2 witte lichten hebben en mag de bus door. Veel mensen weten dat niet, vandaar die misverstanden.

Groetjes Hans.
Een half ons geluk doet meer dan een kilo wijsheid!
Avatar gebruiker
Zoef de Haas.
 
Berichten: 78
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:38
Woonplaats: Den Haag.

Re: Inkorting Lijn 1&19 Delft

Berichtdoor mibia » 24 sep 2011 02:49

Is dat "kastje", niet een "negenoog"of te wel: stoplicht voor o.a.trams.
mibia
 
Berichten: 69
Geregistreerd: 08 sep 2011 12:48
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Inkorting Lijn 1&19 Delft

Berichtdoor OVinDelft » 24 sep 2011 09:46

Er staan op die twee kruispunten echt geen speciale verkeerslichten voor bussen, alleen de standaard rood-geel-groen voor al het verkeer en voor de tram inderdaad van die vierkante stoplichten met kleine lampjes. Maar er zit niet in de autoweg een detectiesysteem om de lichten van de tram op 'groen' te laten gaan, dat lijkt ook helemaal niet logisch. En ook rijdt daar normaal gesproken geen bus vanaf die kant, dus waarom zouden ze een speciaal buslicht installeren? Op het kruispunt over de Kruithuisweg is daar wél zo'n speciaal stoplicht voor de bus in 1 richting, maar die staat los van de tram omdat de bus over de autoweg rijdt en de tram en aparte baan heeft met gras.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Inkorting Lijn 1&19 Delft

Berichtdoor hharry » 15 okt 2011 22:44

Nog twee maanden en dan is het half december. Vanmiddag zag ik dat er op de Zuidwal nieuwe sporen gelegd zijn op de oude plek door de Irenetunnel.
hharry
 
Berichten: 260
Geregistreerd: 20 jan 2010 22:38

Re: Inkorting Lijn 1&19 Delft

Berichtdoor koploper46 » 18 okt 2011 23:02

valt me wel op deze maand dat ze ineens veel meer werkzaamheden doen dan de vorige maanden.
volgens mij op hun kop gehad van de gemeente :D maar ik ga er zeker vanuit dat december niet haalbaar is.
ik denk 2012 in april/mei. de gemeente is helaas wel vaker nalatig in delft (sebastiaanbrug en de garage bij oostpoort in de buurt).
het probleem is de irenetunnel. wat me nu wel opviel is dat de masten zijn verplaatst waar nu de trams eindigen tot de tunnel in de bocht.
koploper46
 
Berichten: 44
Geregistreerd: 01 maart 2010 22:32
Woonplaats: Delft

Re: Inkorting Lijn 1&19 Delft

Berichtdoor hharry » 24 okt 2011 21:26

Wat ik later even snel gezien had vanuit de trein, lijkt het er op dat de nieuwe sporen moeten aansluiten op het kopspoor waar vroeger bebouwing stond. Ik zag dat er nieuwe masten geplaatst zijn voor de kade vanuit het station gezien.

Maar ik kan het ook fout gezien hebben.
hharry
 
Berichten: 260
Geregistreerd: 20 jan 2010 22:38

Re: Inkorting Lijn 1&19 Delft

Berichtdoor wattman » 25 okt 2011 12:32

Je waarneming klopt. Het nieuwe traject naar de tunnel ligt in het verlengde van de driehoek.
http://twitter.com/de_wattman
http://www.flickr.com/photos/mars1940/
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1096
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Inkorting Lijn 1&19 Delft

Berichtdoor hharry » 26 okt 2011 21:44

Dan moet er wel een spoortje naast het huidige kopspoor komen. Of wordt het spoor richting Phoenisstraat aangesloten aan het bestaande spoor op Westvest? Dan hoeft over een paar jaar niet opnieuw sporen aangelegd te worden als de tweede (oost) tunnel gegraven wordt?
hharry
 
Berichten: 260
Geregistreerd: 20 jan 2010 22:38

Re: Inkorting Lijn 1&19 Delft

Berichtdoor OVinDelft » 26 okt 2011 22:01

Zover ik het me kan herinneren uit een diapresentatie van de voorlichting van de spoorzone Delft komen de twee sporen naast elkaar te liggen, maar je weet het nooit.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Inkorting Lijn 1&19 Delft

Berichtdoor trambestuurder » 27 okt 2011 03:31

op het breede stuk waar we nu over het water heen gaan komt een tweede spoor te liggen.
we gaan dus via de bypass ( nu nog keer driehoek ) richting de irenetunnel.

Dit alles zou rond 13 december gereed moeten zijn, en naar mijn inzicht gaan ze deze datum ook wel reden, want er zijn heel veel werkzaamheden nu in en rond Delft Tanthof.
Avatar gebruiker
trambestuurder
 
Berichten: 545
Geregistreerd: 29 maart 2010 11:21

Re: Inkorting Lijn 1&19 Delft

Berichtdoor koploper46 » 02 nov 2011 23:18

het klopt wat trambestuurder zegt dat de trams vanuit de driehoek naar de tunnel gaan richting tanthof.
wat ik me nu afvraag is hoe ze dat gaan doen bij de tunnel?
de werkzaamheden zijn nu gedeeltelijk begonnen aan de bouw van de treintunnel aan de irenetunnelkant, maar weet niet wanneer het 'dak' van de tunnel af is.
dat zou betekenen dat de tram daar over heen moet gaan en dan door een tunnel moet gaan waar nu de treinen nog rijden.
wanneer dat af is durf ik niet te zeggen maar dat word wel de grootste opstakel voor de tram naar delft!
koploper46
 
Berichten: 44
Geregistreerd: 01 maart 2010 22:32
Woonplaats: Delft

Re: Inkorting Lijn 1&19 Delft

Berichtdoor OVinDelft » 03 nov 2011 10:31

@koploper46
De nieuwe tijdelijke tramtunnel komt in december (althans, dat was de bedoeling) boven de spoortunnel, en dan boven de tramtunnel zullen de treinen gewoon nog bovengronds rijden. Ik heb verschillende stukken beton uit de grond zien steken daar, dus dat lijken mij delen van het dak van de spoortunnel.
Op beide fronten lopen ze volgens mij achter, want ze waren in het zuiden van Delft ook vreselijk traag met het vernieuwen van de sporen, nu gaan ze wel iets sneller, maar ik betwijfel of ze het op tijd halen.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Inkorting Lijn 1&19 Delft

Berichtdoor wattman » 03 nov 2011 13:49

Op een afstand lijkt het ingewikkelder dan het is. Het gaat hier namelijk om de inrit/oprit van de onderdoorgang van de tram in de Prinses Irenetunnel. Het deel van de spoortunnel dat nu gebouwd wordt ligt namelijk naast het bestaande spoor. Was het anders dan was er ook geen plek voor de voormalige Post T waar nog allerlei elektronica in zit. Wel ligt het dak van de spoortunnel iets hoger als het tramspoor vroeger op die plek lag.
De luchtfoto op http://www.spoorzonedelft.nl/Locatie/Pr ... renetunnel verduidelijkt het.
http://twitter.com/de_wattman
http://www.flickr.com/photos/mars1940/
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1096
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Inkorting Lijn 1&19 Delft

Berichtdoor willem » 04 nov 2011 22:38

OVinDelft schreef:Op beide fronten lopen ze volgens mij achter, want ze waren in het zuiden van Delft ook vreselijk traag met het vernieuwen van de sporen, nu gaan ze wel iets sneller, maar ik betwijfel of ze het op tijd halen.

De laatste tijd zie je ze vaak 's avonds nog doorwerken, dus er zit druk op. Moeten de sporen op de Papsouwselaan niet vernieuwd worden, of zijn die daar nog goed genoeg om nog een tijdje mee te gaan?
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 981
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Inkorting Lijn 1&19 Delft

Berichtdoor OVinDelft » 04 nov 2011 23:13

willem schreef:
OVinDelft schreef:Op beide fronten lopen ze volgens mij achter, want ze waren in het zuiden van Delft ook vreselijk traag met het vernieuwen van de sporen, nu gaan ze wel iets sneller, maar ik betwijfel of ze het op tijd halen.

De laatste tijd zie je ze vaak 's avonds nog doorwerken, dus er zit druk op. Moeten de sporen op de Papsouwselaan niet vernieuwd worden, of zijn die daar nog goed genoeg om nog een tijdje mee te gaan?

Tussen de Irenetunnel en de rotonde bij de Hoven (Papsouwselaan) stamt alles volgens mij nog uit de jaren '90 toen de verlenging naar Tanthof werd aangelegd, ik kan me in ieder geval niet herinneren dat daar ooit de sporen zijn vervangen. Maar helemaal met zekerheid kan ik dat niet zeggen.
De rotonde zelf waren ze de afgelopen maanden mee bezig. Het stuk tussen de rotonde en Abtswoudsepark zijn ze ook de afgelopen maanden mee bezig. Alleen het allerlaatste stukje (zo'n 800 meter gok ik) inclusief de keerlus in Tanthof zijn ze nog niet aan begonnen. Het lijkt erop dat ze geen zin hebben om in asfalt te gaan drillen en daarbij de bussen om moeten gaan leiden. Het is tenslotte onmogelijk om in Tanthof een busdienst gaande te houden wanneer de sporen bij de halte Abtswoudsepark worden vervangen. De enige mogelijkheid is omrijden via de Latijns-Amerikalaan. Dat over het asfalt heeft natuurlijk ook betrekking op de Papsouwselaan.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Inkorting Lijn 1&19 Delft

Berichtdoor trambestuurder » 05 nov 2011 13:48

OVinDelft schreef:Op beide fronten lopen ze volgens mij achter, want ze waren in het zuiden van Delft ook vreselijk traag met het vernieuwen van de sporen, nu gaan ze wel iets sneller, maar ik betwijfel of ze het op tijd halen.


ze lopen idd achtert, en de datum van 12 december is al verschoven naar 9 januari, maar aangezien de winter nog moet komen zal deze datum waarschijnlijk ook nog ter discussie staan :mrgreen:

Herstel : de planning is nog steeds dat we op 12 december weer naar Delft Tanthof gaan rijden, op de datum 9 januari krijgen we een nieuwe halte Delft Station , deze ligt dan op de plek waar we nu nog driehoeken.
Laatst bijgewerkt door trambestuurder op 15 nov 2011 11:44, in totaal 1 keer bewerkt
Avatar gebruiker
trambestuurder
 
Berichten: 545
Geregistreerd: 29 maart 2010 11:21

Re: Inkorting Lijn 1&19 Delft

Berichtdoor wattman » 10 nov 2011 10:43

Inmiddels ligt er al rails in het verlengde van de keerdriehoek richting Irenetunnel. Vanochtend was men bezig aan het tweede spoor (toekomstig richting Scheveningen/Leidsenhage) op de brug over het water bij de Westvest.
http://twitter.com/de_wattman
http://www.flickr.com/photos/mars1940/
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1096
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Inkorting Lijn 1&19 Delft

Berichtdoor robert55 » 16 nov 2011 20:29

Die sporen die nu gelegd worden: is dat een tussenfase of is dit de definitieve ligging?
Bestaat er ergens een kaartje?
robert55
 
Berichten: 190
Geregistreerd: 20 jan 2010 18:35

Re: Inkorting Lijn 1&19 Delft

Berichtdoor OVinDelft » 16 nov 2011 21:40

trambestuurder schreef:
OVinDelft schreef:Op beide fronten lopen ze volgens mij achter, want ze waren in het zuiden van Delft ook vreselijk traag met het vernieuwen van de sporen, nu gaan ze wel iets sneller, maar ik betwijfel of ze het op tijd halen.


ze lopen idd achtert, en de datum van 12 december is al verschoven naar 9 januari, maar aangezien de winter nog moet komen zal deze datum waarschijnlijk ook nog ter discussie staan :mrgreen:

Herstel : de planning is nog steeds dat we op 12 december weer naar Delft Tanthof gaan rijden, op de datum 9 januari krijgen we een nieuwe halte Delft Station , deze ligt dan op de plek waar we nu nog driehoeken.

Serieus, daar een halte? Hoe moeten we dat dan in godsnaam bereiken?

robert55 schreef:Die sporen die nu gelegd worden: is dat een tussenfase of is dit de definitieve ligging?
Bestaat er ergens een kaartje?

Nee, zover ik het weet komen ze uiteindelijk ongeveer te liggen als ze lagen, alleen dan bovengronds. Ik weet niet precies wat de bedoeling is op de plek waar eerst de bocht lag op de plaats waar de Westvest en de Zuidwal.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Inkorting Lijn 1&19 Delft

Berichtdoor robert55 » 17 nov 2011 19:40

Zoals ik het me voorstel gaan de nieuwe tramsporen over de tunnelbak, maken dan een slinger tussen de tunnelbak en het huidige spoorviaduct waarbij ze dalen naar het niveau van de oude tunnel en daarop aansluiten. Klopt dat zo'n beetje?
robert55
 
Berichten: 190
Geregistreerd: 20 jan 2010 18:35

VorigeVolgende

Keer terug naar HTM tram

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten