Inkorting Lijn 1&19 Delft

Voor alles wat met de HTM trams te maken heeft

Re: Inkorting Lijn 1&19 Delft

Berichtdoor OVinDelft » 17 nov 2011 20:11

Ik snap niet wat je bedoelt met het spoorviaduct in dit geval, want die is helemaal aan de andere kant van het station. Daardoor begrijp ik niet wat je bedoelt. :?
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Inkorting Lijn 1&19 Delft

Berichtdoor Roland » 17 nov 2011 22:03

Met een beetje inlevingsvermogen en de foto's moet je toch wel concluderen dat de spoordijk bij de Irenetunnel wordt bedoeld.

Op deze kaart zie je hoe het moet worden, de blauwe lijn geeft de volgende fase aan (eind 2011) en de rode is de eind situatie. Het water en de tram komen op eenzelfde wijze terug als dat het was.

http://maps.google.nl/maps/ms?msid=2015 ... 9,0.013937
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 837
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: Inkorting Lijn 1&19 Delft

Berichtdoor willem » 18 nov 2011 20:50

Aan de andere kant van de spoorlijn wordt het wel anders: de sporen bij de huidge halte Krakeelpolderweg komen in het midden van de Westlandseweg te liggen, terwijl dat nu aan de zijkant is. De sporen zullen dus een helft van de Westlandseweg moeten oversteken. Wellicht dat dat gaat gebeuren op de plek van de huidige Irenetunnel (die straks uiteraard niet meer bestaat).
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 981
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Inkorting Lijn 1&19 Delft

Berichtdoor OVinDelft » 18 nov 2011 23:44

Ik denk dat het veel logischer is om het komen in het midden van de Westlandseweg komen gewoon wordt gedaan door het stuk op de Westvest een aantal meter door te laten lopen, uiteindelijk zal lijn 19 ook op die plaats naar links moeten en is het wel zo handig dat er een mogelijkheid om de splitsing om te bouwen tot een driehoek. Ik vraag me eigenlijk af wat voor nut het heeft om de tramhalte in het midden van de weg te maken, de auto's rijden er dan toch aan beide zijden langs en dan wordt het een helemaal onbereikbaar halte, wat het nu ook al een beetje is.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Inkorting Lijn 1&19 Delft

Berichtdoor robert55 » 19 nov 2011 17:42

Roland, bedankt voor het verhelderende plaatje.

Die plek een viaduct noemen was misschien niet super scherp, maar ik zie dat alleen vanuit de trein en dan zie je hetzelfde als [vroeger] bij de Put en bij de Rijswijkseweg: een [spoor]weg die over een [iets verdiepte] weg gaat.
robert55
 
Berichten: 190
Geregistreerd: 20 jan 2010 18:35

Re: Inkorting Lijn 1&19 Delft

Berichtdoor wattman » 19 nov 2011 21:34

OVinDelft schreef:Ik denk dat het veel logischer is om het komen in het midden van de Westlandseweg komen gewoon wordt gedaan door het stuk op de Westvest een aantal meter door te laten lopen, uiteindelijk zal lijn 19 ook op die plaats naar links moeten en is het wel zo handig dat er een mogelijkheid om de splitsing om te bouwen tot een driehoek. Ik vraag me eigenlijk af wat voor nut het heeft om de tramhalte in het midden van de weg te maken, de auto's rijden er dan toch aan beide zijden langs en dan wordt het een helemaal onbereikbaar halte, wat het nu ook al een beetje is.


Het is denk ik goed om er nog op te wijzen dat de hoofdroute voor het wegverkeer tussen Delft centrum en de Poptahof, etc aan de achterzijde van het station komt te liggen. De gevolgen van de aanleg van de spoorzone zijn dus ingrijpender dan alleen het spoor onder de grond stopppen.
http://twitter.com/de_wattman
http://www.flickr.com/photos/mars1940/
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Inkorting Lijn 1&19 Delft

Berichtdoor OVinDelft » 19 nov 2011 21:44

wattman schreef:
OVinDelft schreef:Ik denk dat het veel logischer is om het komen in het midden van de Westlandseweg komen gewoon wordt gedaan door het stuk op de Westvest een aantal meter door te laten lopen, uiteindelijk zal lijn 19 ook op die plaats naar links moeten en is het wel zo handig dat er een mogelijkheid om de splitsing om te bouwen tot een driehoek. Ik vraag me eigenlijk af wat voor nut het heeft om de tramhalte in het midden van de weg te maken, de auto's rijden er dan toch aan beide zijden langs en dan wordt het een helemaal onbereikbaar halte, wat het nu ook al een beetje is.


Het is denk ik goed om er nog op te wijzen dat de hoofdroute voor het wegverkeer tussen Delft centrum en de Poptahof, etc aan de achterzijde van het station komt te liggen. De gevolgen van de aanleg van de spoorzone zijn dus ingrijpender dan alleen het spoor onder de grond stopppen.

Dan dacht ik dat ik behoorlijk goed op de hoogte was, maar hier wist ik niets van.
Dus eigenlijk moet het wegverkeer dan in plaats van over de Westvest, over de Laan van Vollering/de oude treinsporen gaan rijden en dus eigenlijk pal achter het oude stationsgebouw? Maar was het niet zo dat het nieuwe stationsgebouw over de oude sporen heen zou worden gebouwd?
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Inkorting Lijn 1&19 Delft

Berichtdoor wattman » 21 nov 2011 11:31

Zie wikipedia: http://nl.wikipedia.org/wiki/Spoorzone_Delft

De Coenderstraat (gelegen aan de westzijde van het huidige station) wordt verbreed tot wijkontsluitingsweg met bomenrijen en aan weerszijden bebouwing, en wordt doorgetrokken tot de Westlandseweg. Het doorgaande verkeer van de Westvest zal verdwijnen en is alleen nog bedoeld voor bestemmingsverkeer en openbaar vervoer.


Zoals het daar beschreven is, is het mij ook uitgelegd bij een bezoek aan het informatiecentrum dit voorjaar. De bussen komen dus weer via de Westvest op het statonsplein. Autoverkeer gaat via de Coendersstraat. Als je de maquette in het infocentrum bekijkt wordt het duidelijker.
http://twitter.com/de_wattman
http://www.flickr.com/photos/mars1940/
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Inkorting Lijn 1&19 Delft

Berichtdoor Roland » 25 nov 2011 10:09

Op 8 december is het de bedoeling dat er een testrit gaat plaatsvinden op het tracé tussen het Delflandplein en Tanthof. Gezien de tunnel dan nog niet gereed is zal er een GTL per dieplader van de Werf (is weer eens wat anders dan een RegioCitadis) naar de Papsouwselaan in Delft worden gebracht. Voor de vroege vogels: hij zou moeten gaan vertrekken rond 4.00 uur vanaf de Werf.

De komende week is op het traject een stopmachine in actie te spotten als hij werkt (gisteren stond ie namelijke defect)
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 837
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: Inkorting Lijn 1&19 Delft

Berichtdoor Roland » 30 nov 2011 15:33

Bedrijfsvoeringsbericht:

In het weekend van 10 en 11 december 2011 wordt gewerkt aan de verbinding van de sporen tussen de Westvest ( keerdriehoek) en de Westlandseweg. Hierdoor wordt met ingang van maandag 12 december de doorgaande verbinding van en naar Delft Tanthof voor tram 1 en 19 hersteld. Hiermee komt ook per 12 december een einde aan het vervangend tramvervoer tussen Delft Tanthof en het Busplein Delft Station.

Eindsituatie 12 december:
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 837
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: Inkorting Lijn 1&19 Delft

Berichtdoor OVinDelft » 30 nov 2011 19:03

Ik ben verbaasd, maar wel goed dat ze toch nog de deadline halen.

Waarom leggen ze het trouwens niet zo aan dat de keerdriehoek ook nog gebruikt kan worden? Dat is wel zo handig, want volgens mij gaat de constructie van afgelopen jaar nog wel een keer gebeuren. Zeker weten zal het in ieder geval gebeuren dat de tram af en toe een weekend niet tot Tanthof kan rijden en dat er weer bussen moeten worden ingezet, en dan is het veel handiger om gewoon bij Delft Station te kunnen keren i.p.v. 's Gravenmade.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Inkorting Lijn 1&19 Delft

Berichtdoor Roland » 30 nov 2011 20:04

Ik zal morgen eens naar de fasering kijken of de keerdriehoek nog terug komt.
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 837
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: Inkorting Lijn 1&19 Delft

Berichtdoor OVinDelft » 30 nov 2011 20:49

Ok, bedankt. :D
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Inkorting Lijn 1&19 Delft

Berichtdoor Roland » 01 dec 2011 07:41

Vanaf 12 december zitten we in fase 11, fase 12/13 is de laatste. Voor zo ver ik kan zien komt daar geen keerdriehoek meer in terug, het moet dan weer ongeveer zo worden als het was.
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 837
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: Inkorting Lijn 1&19 Delft

Berichtdoor Admin » 01 dec 2011 14:08

Is ook een beetje overbodig, een keergelegenheid aldaar: slechts een paar 100 meter verder ligt nl al een keerdriehoek. ;)
Admin
Site Admin
 
Berichten: 744
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Inkorting Lijn 1&19 Delft

Berichtdoor Roland » 01 dec 2011 15:06

Zo lang er niets meer aan de Irenetunnel hoeft te gebeuren wel. Met de sloop van die tunnel ga je nog wel wat stremming krijgen.

Op het moment is er bij de nieuwe situatie van Delft nog geen keergelegenheid opgenomen, het is echter wel een wens daar een aan twee kanten te gebruiken keerspoor neer te leggen. Halte Delft moet dan driesporig worden. Dit om tzt een 19K als studentenlijn in te kunnen bouwen.
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 837
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: Inkorting Lijn 1&19 Delft

Berichtdoor OVinDelft » 01 dec 2011 18:12

Admin schreef:Is ook een beetje overbodig, een keergelegenheid aldaar: slechts een paar 100 meter verder ligt nl al een keerdriehoek. ;)

Ja, maar niet aan de kant van de Irenetunnel die juist nodig is als de Irenetunnel niet kan worden gebruikt door werkzaamheden.

Roland schreef:Zo lang er niets meer aan de Irenetunnel hoeft te gebeuren wel. Met de sloop van die tunnel ga je nog wel wat stremming krijgen.

Op het moment is er bij de nieuwe situatie van Delft nog geen keergelegenheid opgenomen, het is echter wel een wens daar een aan twee kanten te gebruiken keerspoor neer te leggen. Halte Delft moet dan driesporig worden. Dit om tzt een 19K als studentenlijn in te kunnen bouwen.

Is dat een wens van de gemeente/overheid of van jezelf? Maar het zal vast wel niet gebeuren,ze zullen er wel weer geen geld voor hebben (maar wel voor zoiets nutteloos als R-net bijvoorbeeld) of vinden het overbodig.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Inkorting Lijn 1&19 Delft

Berichtdoor Roland » 04 dec 2011 11:43

Dat is een wens van Haaglanden, alleen de gemeente Delft moet nog overtuigd worden :?
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 837
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: Inkorting Lijn 1&19 Delft

Berichtdoor willem » 05 dec 2011 14:05

Een keerlus bij het station is heel zinvol. Zolang lijn 19 nog niet naar de TU rijdt kan die lijn bij het station blijven eindigen. Dan hoeft er geen overbediening van de tak naar Tanthof plaats te vinden.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 981
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Inkorting Lijn 1&19 Delft

Berichtdoor Roland » 05 dec 2011 16:54

Een keerlus zal het nooit worden, daar is nauwelijks ruimte voor in de nieuwe situatie en je moet twee bruggen aanleggen. Ook krijgen er dan een aantal stadsarchitecten een hartaanval... Een keerspoor of "tailtrack" is nog wel een optie. Daarom moet lijn 19 voor volgend jaar zomer aangepast worden voor de RegioCitadis. Anders moet lijn 19 ook helemaal naar de Dillenburgsingel aangezien de keerlus Antoniushove gaat verdwijnen volgend jaar. Zie daarvoor het lijn 19 topic.
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 837
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

VorigeVolgende

Keer terug naar HTM tram

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 27 gasten

cron