proef LED-verlichting

Voor alles wat met de HTM trams te maken heeft

proef LED-verlichting

Berichtdoor Roland » 02 mei 2011 12:52

De 3080 zou zijn uitgerust met LED-verlichting. In welke hoedanigheid weet ik niet, dus houd deze wagen in de gaten.
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 840
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: proef LED-verlichting

Berichtdoor trambestuurder » 02 mei 2011 13:09

Ik vind het zwaar irritant licht, als deze wagen je te gemoed komt rijden lijkt het net of er een grote vuurbal op je afkomt :?

Overigens rijdt deze tram al 2 maanden zo rond dus echt nieuw is het niet meer
Avatar gebruiker
trambestuurder
 
Berichten: 545
Geregistreerd: 29 maart 2010 11:21

Re: proef LED-verlichting

Berichtdoor OVinDelft » 02 mei 2011 15:18

Ik kan me ook herinneren een aantal weken geleden in een GTL te hebben gezeten die LED verlichting binnen had, alle lampen hadden in elk geval een meer wittere kleur dan normaal. Welke wagen dat was weet ik jammer genoeg niet meer.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: proef LED-verlichting

Berichtdoor Roland » 02 mei 2011 15:43

Ik kwam het toevallig tegen vanmiddag op het mededelingen scherm op remise Lijsterbesstraat en niemand had het nog gemeld, dus dacht ik dan doe ik het maar :D

trambestuurder schreef:Ik vind het zwaar irritant licht, als deze wagen je te gemoed komt rijden lijkt het net of er een grote vuurbal op je afkomt :?


Das toch best spannend zo onderweg :P Misschien dat de LED-modules nog wat naar beneden gericht kunnen worden.
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 840
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: proef LED-verlichting

Berichtdoor trambestuurder » 09 mei 2011 22:21

Roland schreef:Ik kwam het toevallig tegen vanmiddag op het mededelingen scherm op remise Lijsterbesstraat en niemand had het nog gemeld, dus dacht ik dan doe ik het maar :D

trambestuurder schreef:Ik vind het zwaar irritant licht, als deze wagen je te gemoed komt rijden lijkt het net of er een grote vuurbal op je afkomt :?


Das toch best spannend zo onderweg :P Misschien dat de LED-modules nog wat naar beneden gericht kunnen worden.


dat zou een enorme verbetering zijn idd
Ook zou de binnen verlichting een stukje minder fel mogen zijn.
Avatar gebruiker
trambestuurder
 
Berichten: 545
Geregistreerd: 29 maart 2010 11:21

Re: proef LED-verlichting

Berichtdoor robert55 » 11 mei 2011 06:33

Is er echt een wagen met LED binnenverlichting?
Wat ik tot nu toe aan dat soort licht heb gezien is direct, dwz er is geen plastic afschermkap over zoals bij TL
robert55
 
Berichten: 190
Geregistreerd: 20 jan 2010 18:35

Re: proef LED-verlichting

Berichtdoor little john » 13 mei 2011 13:47

door stroom toevoer te verminderen kan je led licht dimmen dus het is mogelijk
maar de vraag is hoeveel licht volume wil m'n in de tram zelf ?

ook daar zijn richtlijnen er voor (zover ik het weet)
little john
 
Berichten: 50
Geregistreerd: 05 apr 2011 10:39

Re: proef LED-verlichting

Berichtdoor OVinDelft » 14 mei 2011 17:48

robert55 schreef:Is er echt een wagen met LED binnenverlichting?
Wat ik tot nu toe aan dat soort licht heb gezien is direct, dwz er is geen plastic afschermkap over zoals bij TL

Daarom schreef ik ook dat ik het niet meer zeker wist. Voor mijn gevoel was de kleur van alle lampen in elk geval iets anders.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: proef LED-verlichting

Berichtdoor robert55 » 15 mei 2011 09:28

TL buizen heb je in verschillende lichtkleuren, van 'koud' [blauwer] tot 'warm'. De 'koude' hebben geloof ik een iets grotere lichtopbrengst.
Bij LED kan je meestal de kleur ook een beetje regelen. Techniek is nog vrij nieuw, maar je schijnt de investering nu al in een paar jaar terug te verdienen. Maar de meeste toepassingen zijn nog statisch: straatverlichting, verkeerslichten [vaak heel fel], parkeergarages.
robert55
 
Berichten: 190
Geregistreerd: 20 jan 2010 18:35

Re: proef LED-verlichting

Berichtdoor OVinDelft » 15 mei 2011 09:40

Dan zullen ze waarschijnlijk even geen 'warme' TL-buizen liggen en hebben ze de koudere in die tram gezet. Dan zal ik dat gezien hebben.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: proef LED-verlichting

Berichtdoor Henk B » 17 mei 2011 07:49

Bij NSR is ook al een materieelserie deels met LED verlichting uitgerust.
De nieuwe serie VIRM treinstellen heeft langs de wand binnen een LED strip als ik het toen goed gezien heb.
Warm-witte LED's zijn niet zo duur meer, voor de modelbouw heb ik 1000 voor zo'n 30 Euro.
Dus zal de prijs om een GTL hiermee te voorzien best meevallen.
De vervangingskosten zijn redelijk snel terug te verdienen.
Temeer als je in beschouwing neemt dat een strip LED's heel eenvoudig op de boordnetspanning is aan te sluiten en je voor TL buizen toch een of andere vorm van omzetting nodig hebt om ze te kunnen laten branden.
Een TL verbruit zo'n 36 Watt, een Ledstrip (even aangenomen op praktijkgronden) 6 watt.
Een besparing van 30 Watt per uur PER TL BUIS.
Aannemend dat de buis 8 uur per dag brandt is dat dus 240 watt per dag.
De materieeleenheid 300 dagen per jaar in dienst betekend dus 72000 Watt besparing per TL buis per jaar.
Met de huidige energieprijzen dus een leuk bedrag.
Ook de halogeenspotjes kunnen tegenwoordig al simpel omgezet worden in LED.
2,5 Watt in plaats van 20 Watt.
Koplampen, achterlichten, Remlichten.
Alles kan, kijk maar eens naar vrachtwagens momenteel en dagrijlampen bij gewone auto's.
En buiten dit alles hebben we het nog niet over de veel langere levensduur van LED verlichting tegenover TL, halogeen en gewone gloeilampen.
En daarmee dus minder millieubelastende afvoer van materialen.

Henk
Henk B
 
Berichten: 130
Geregistreerd: 21 dec 2010 14:29
Woonplaats: Toulon sur Arroux, Frankrijk

Re: proef LED-verlichting

Berichtdoor dAb » 17 mei 2011 12:33

Henk B schreef:Bij NSR is ook al een materieelserie deels met LED verlichting uitgerust. ..[...].. De vervangingskosten zijn redelijk snel terug te verdienen.
Temeer als je in beschouwing neemt dat een strip LED's heel eenvoudig op de boordnetspanning is aan te sluiten en je voor TL buizen toch een of andere vorm van omzetting nodig hebt om ze te kunnen laten branden.
Een TL verbruikt zo'n 36 Watt, een Ledstrip (even aangenomen op praktijkgronden) 6 watt.
Een besparing van 30 Watt per uur PER TL BUIS.
Aannemend dat de buis 8 uur per dag brandt is dat dus 240 watt per dag.
De materieeleenheid 300 dagen per jaar in dienst betekend dus 72000 Watt besparing per TL buis per jaar.
Met de huidige energieprijzen dus een leuk bedrag. [...] ... Henk

Als U het me niet kwalijk neemt Henk, even een kleine nuancering:
In tegenstelling met vrijwel al het andere (tram- en trein)materieel, waarin de TL-buizen door (extra) omzetters uit de AC gevoed worden, heeft de HTM altijd vastgehouden aan de klassieke doch even simpele gelijkspanningsschakeling van 2 x 120 V (36-40 W ) TL's in serie met 2 x 230 V 60 à 75 W gloeilampen, die in zulke groepen rechtstreeks op de (600 V) bovenleiding zijn aangesloten..!!.. Ja, ja, dat is ook nog veel goedkoper. :idea:
Allerlei convertortjes voor die LED-lampen geven (thans nog) een enorme netvervuiling + HF-emissie storing, ingeval zij dom genoeg vanuit een AC-wisselstroom boordnet bedreven moeten worden. Dus al te veel goedkoper dan reeds ruim 30 jaar het geval zal de HTM (naar mijn mening) waarschijnlijk toch niet uitkomen. :idea:
Verder ondersteun ik uw betoog voor kop- en achterlichten e.d. van harte hoor. Ik hoop dat U mij deze geringe correctie verder niet euvel wilt duiden, Henk ?/... :mrgreen:
Immer(s) met 'n beste Groet: 8-) D.A. Borgdorff :shock:
dAb
 
Berichten: 288
Geregistreerd: 17 jan 2010 22:29

Re: proef LED-verlichting

Berichtdoor Henk B » 18 mei 2011 05:48

Inderdaad is voeden rechtstreeks uit de bovenleiding goedkoper.
Maar dan zal men, om veiligheidsredenen, toch minstens een aantal noodarmaturen aanmoeten brengen die anderzins werken.
Mocht de bovenleidingspanning om een of andere reden wegvallen dan is de tram 's avonds niet geheel stikkedonker.
Hoe dan ook blijft een TL buis zijn vermogen opnemen en zijn LED's minder "energievreterig", mits goed gedimensioneerd.
In mijn camper heb ik diverse LEDstrips zitten van 0,5 en 1 meter, resp. 2,5 en 5 watt energieverbruik.
Daarnaast is de kleur van deze strips beter als van de Halogeen spots en warmwitte TL buisjes.

Maar ombouw van bestaand naar LED is afhankelijk van wat er allemaal gedaan moet worden.
Met nieuwe bekabeling leggen voor LED verlichting schieten de kosten al omhoog.
Maar nieuwe trams zullen steeks meer van LED verlichting voorzien worden.
Henk B
 
Berichten: 130
Geregistreerd: 21 dec 2010 14:29
Woonplaats: Toulon sur Arroux, Frankrijk

Re: proef LED-verlichting

Berichtdoor robert55 » 18 mei 2011 19:38

Vanaf de PCC's hebben trams daarvoor toch accu's?
Ik weet niet of je daar de hele binnenverlichting aan de praat houdt, maar toch wel een deel en de buitenverlichting.

Overigens was er afgelopen winter een stroomstoring in Amsterdam waarbij de trams zo volledig moesten worden uitgeschakeld dat zelfs de noodknipperlichten niet meer werkten. Ze stonden in de schemer midden op straat.
robert55
 
Berichten: 190
Geregistreerd: 20 jan 2010 18:35

Re: proef LED-verlichting

Berichtdoor Henk B » 18 mei 2011 20:12

De LED strip in mijn camper (60 leds) heeft een vermogen van 5 watt.
Bij 12 Volt neemt die dus zo'n 0,5 Ampere op uit de accu. = 0,5Ampere/uur
nemen we dan in een tram een accu van 100 Ampere/uur dan zouden deze 60 LED's dus een kleine 200 uur in geval van een totaal defect tramrijtuig nog kunnen blijven branden.
Om exploitatieve redenen zal dit defecte rijtuig echt wel binnen deze 200 uur weggehaald zijn, ;-)
Ik heb in dit voorbeeld wat simpele getallen genoemd, die echter wel reel zijn.
Het gaat er maar even om aan te tonen dat als noodverlichting LED's nog niet zo gek zijn.

Vroeger maakte het niet zoveel uit als in een PCC het licht uitviel, de straatverlichting gaf wel genoeg licht.
Maar het de huidige tunnels wordt het verhaal iets anders.
Lichtuitval kan gelijk stikdonker zijn.
Henk B
 
Berichten: 130
Geregistreerd: 21 dec 2010 14:29
Woonplaats: Toulon sur Arroux, Frankrijk

Re: proef LED-verlichting

Berichtdoor YC52000 » 10 jun 2011 13:37

rijdende vuurbal ,, lol deze tram moet ik in de avond zien lol
YC52000
 
Berichten: 309
Geregistreerd: 17 jan 2010 19:15

Re: proef LED-verlichting

Berichtdoor richard1074 » 31 dec 2011 17:20

Ik vind de led verlichting in de omgebouwde trams ook veel te fel. Ik ga maar een zonnebril opzetten denk ik.
richard1074
 
Berichten: 110
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:24

Re: proef LED-verlichting

Berichtdoor Slagathor » 01 jan 2012 15:39

Ik vind het niet zo fel, als ik eerlijk ben. En de kappen van de oude verlichting zien er bij alle trams zo smerig uit dat de LED verlichting per saldo wat mij betreft een verbetering is.
Avatar gebruiker
Slagathor
 
Berichten: 266
Geregistreerd: 20 jul 2011 10:17
Woonplaats: 's-Gravenhage


Keer terug naar HTM tram

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten