door dAb » 10 jun 2011 01:39
Ondanks alle reclamepraat, en wel of geen veronderstelde verbeterde stijl of smoel in vormgeving, dunkt me op het eerste gezicht met die aanpassing nu toch slechts juist een verslechtering van de veiligheid door die schijnbaar beoogde verbetering te worden bereikt, o.a. door verwijderen van het al een eeuw voor de veiligheid benutte vangraam, alsmede de stellige misleiding, dat die elastische botsneus de voorste zware stijlen, die te allen tijde ook de veiligheid van zowel bestuurder, alsook passagiers, van het GTL8-materieel bewezen (moeten) kunnen waarborgen, hiermee geheel niet (kunnen) zullen wijken, zodat effectief bij een botsing (ondanks deze franje) hetzelfde uiteindeljke resultaat verkregen wordt, als zonder deze extra omhulling. Mocht men de stijlen weggehaald (of verplaatst) hebben, dan wordt de bewezen constructieveiligheid van dit GTL8-materieel duchtig ondermijnd, met mogelijk zeer ernstige gevolgen, zoals recent bij een ongeval met de BN-kusttram zijn ondervonden, helaas thans met een half dozijn zwaar gewonden!. Naar mijn mening wordt het materieel met deze aanpassing dus beslist niet veiliger, integendeel. Voor onderbouwing ben ik (evenwel) bereikbaar en toegankelijk: D.A. Borgdorff - e.i.