3078 met gewijzigd kleurenschema

Voor alles wat met de HTM trams te maken heeft

3078 met gewijzigd kleurenschema

Berichtdoor René W » 26 jun 2011 12:18

Eind juni 2011 wordt op straat de 3078 gesignaleerd met een gewijzigd kleurenschema. Ten opzichte van het kleurenschema van de 3080 zijn de schortplaten van de 3078 nu rood in plaats van beige. De 3078 is nog niet voorzien van een botsneus.

Twee foto's zijn te zien op http://www.haagstramnieuws.org

gr.
Rene
gr.
Rene
Avatar gebruiker
René W
 
Berichten: 257
Geregistreerd: 30 jan 2010 16:52

Re: 3078 met gewijzigd kleurenschema

Berichtdoor OVinDelft » 26 jun 2011 12:59

Ik vind dat de GTL's nu er ineens veel ouderwetser uitzien, ze hadden die schortplaten gewoon wit/beige moeten houden.
Wel vreemd vind ik dat de twee jaar geleden de 3116 wit/rood hadden geverfd en die kleurstelling nooit gebruikt is. Het was ook niet echt mooi, maar nog beter dan hoe het er nu uitziet met die rode schortplaten.
Als ze nou een het beige van die 3078 eens echt wit verven i.p.v. beige, misschien ziet het er dan ook wel beter uit i.c.m. de botsneus. Dat wel ik wel eens zien.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: 3078 met gewijzigd kleurenschema

Berichtdoor wattman » 26 jun 2011 16:51

Het wit van de 3116 is te besmettelijk. Eigenlijk had men na de proefwagens 3006 en 3039 dit wel kunnen weten, maar dat was inmiddels ook weer ruim 20 jaar geleden.

De 3078 versie vind ik ook niet zo geweldig. Het rood is nu wel erg... "rood" om het zo te zeggen. Het subtiele van het oorspronkelijke ontwerp was het breken van het rood door de beige banen.
Het meest interessante is dat men reeds in de jaren '80 in de schildersafdeling van de CWP ging nadenken over een eenvoudiger versie van het rood/beige schema. Mijn vader heeft destijds het ontwerp (ingekleurd op een bouwtekening van de GTL-8) daarvan mee naar huis gekregen. Uit mijn hoofd gezegd, lijkt dit erg op de versie 3080. Ik zou die tekening waarschijnlijk nog ergens moeten hebben liggen... Maar waar...? Wellicht kan René nog in de originele versie van het Dossier GTL dit nakijken. We hebben doen een afdruk van dat ontwerp in zwart/wit afgedrukt.

Zie http://www.haagstramnieuws.org/gtl/schilder.htm
http://twitter.com/de_wattman
http://www.flickr.com/photos/mars1940/
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1091
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: 3078 met gewijzigd kleurenschema

Berichtdoor robert55 » 26 jun 2011 20:42

Dat wit te besmettelijk is, speelt kennelijk bij de bus geen rol.
Ik ben op zich niet aan het beige gehecht, maar de lijnen breken het oppervlak. Nu blijven alleen de strepen tussen de ramen over die dat effect veel minder hebben. Misschien kan je ze dan nog beter helemaal rood maken.

Een modernere uitstraling krijgen de wagens hierdoor zeker niet.

Overigens: het HTM logo kan m.i. heel slecht tegen zo groot uitvergroten, het wordt veel te spichtig
robert55
 
Berichten: 190
Geregistreerd: 20 jan 2010 18:35

Re: 3078 met gewijzigd kleurenschema

Berichtdoor Roland » 26 jun 2011 21:56

Rode schortplaten helpen in ieder geval wel om zo'n lelijke rode neus wat minder op te laten vallen. Ook de beplating onder de deuren valt dan niet meer zo uit de toon, ik heb nooit begrepen waarom dat rood moest zijn.

De kleurstelling van de 3100s vond ik zelf wel een veel modernere uitstraling geven, het is jammer dat ze toen gelijkgetrokken zijn met de 3000s.
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 836
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: 3078 met gewijzigd kleurenschema

Berichtdoor dAb » 30 jun 2011 10:25

Roland schreef:Rode schortplaten helpen in ieder geval wel om zo'n lelijke rode neus wat minder op te laten vallen. Ook de beplating onder de deuren valt dan niet meer zo uit de toon, ik heb nooit begrepen waarom dat rood moest zijn.

De kleurstelling van de 3100s vond ik zelf wel een veel modernere uitstraling geven, het is jammer dat ze toen gelijkgetrokken zijn met de 3000s.

Het is niet slechts een reactie op Roland, maar ook kort op de anderen. Zoals toch mogelijk uit het Dossier-GTL8-boek bekend mag worden verondersteld, is er vanaf 1979 meer dan voldoende tijd door de HTM i.s.m. een gerenommeerd archtectenbureau gekeken, of de huidige stomweg bottere kleurschakering die ook aanvankelijk in blauw-geel en groen-geel te zien was in aangenaam opzicht zou voldoen. Er bleek al gauw, dat de deze (nu wéér toegepaste) vlakverdeling nogal Oost-Europees zou opvallen, tewijl met de huidige nu al 30 jaar getoonde belijning een veel rustiger als het ware "verlengder" beeld zou worden verkregen. Vergelijk de lelijke afgedwongen OV-knalgele PCC's 1300/2100 met de veel prettiger en zachter ogende oorspronkelijke 1000/1100/1200-en, beige met donkergroene belijning. Er is over al die zaken inclusief het kleurenaspecten van het interieur zeer goed nagedacht, zo grondig, dat allerlei proefkleurstellingen het niet konden halen, want het moesten afleggen tegen het originele (grondig = niet oppervlakkig modieus) werk. Denk nogeens terug aan die metallic-donkergroen over de ramen bestikkerde GTL-tram, waarin en -van velen direct misselijk werden, ondanks het met veel reclame-tam-tam opgeklopte zgn. artistiek bekroonde KABK-werk, wat binnen no-time weer verwijderd moest worden. Zie eens op die lelijke, want niet beige of rood geschilderde, maar dom knalwit gebleven uit "de toon" vallende Airco's op de voordak, goedkoop prutsgezicht. Zelfs de beugel-panto's waren vroeger mee bruin geschilderd.!.
Alles was gebalanceerd, homogeen in evenwicht ... dat ziet elke beeldend kunstenaar. De lompheid die nu zijn intrede doet is kenmerkend voor de vergroving van de huidige tijd: dus zonder al teveel gevoel voor proporties ... dat is jammer en wordt zo een (zoveelste) gemiste kans. Er rest dan niets meer dan slechts afbreuk aan de oorspronkelijke = vooruitziende visie, die het gelukkig dertig jaar zonder al te veel kleerscheuren door afbraak en vernielzucht heeft vol kunnen houden.
Just my 2 cents /duiten / dimes: dAb +>
dAb
 
Berichten: 288
Geregistreerd: 17 jan 2010 22:29


Keer terug naar HTM tram

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 53 gasten