Roland schreef:Rode schortplaten helpen in ieder geval wel om zo'n lelijke rode neus wat minder op te laten vallen. Ook de beplating onder de deuren valt dan niet meer zo uit de toon, ik heb nooit begrepen waarom dat rood moest zijn.
De kleurstelling van de 3100s vond ik zelf wel een veel modernere uitstraling geven, het is jammer dat ze toen gelijkgetrokken zijn met de 3000s.
Het is niet slechts een reactie op Roland, maar ook kort op de anderen. Zoals toch mogelijk uit het Dossier-GTL8-boek bekend mag worden verondersteld, is er vanaf 1979 meer dan voldoende tijd door de HTM i.s.m. een gerenommeerd archtectenbureau gekeken, of de huidige stomweg bottere kleurschakering die ook aanvankelijk in blauw-geel en groen-geel te zien was in aangenaam opzicht zou voldoen. Er bleek al gauw, dat de deze (nu wéér toegepaste) vlakverdeling nogal Oost-Europees zou opvallen, tewijl met de huidige nu al 30 jaar getoonde belijning een veel rustiger als het ware "verlengder" beeld zou worden verkregen. Vergelijk de lelijke afgedwongen OV-knalgele PCC's 1300/2100 met de veel prettiger en zachter ogende oorspronkelijke 1000/1100/1200-en, beige met donkergroene belijning. Er is over al die zaken inclusief het kleurenaspecten van het interieur zeer goed nagedacht, zo grondig, dat allerlei proefkleurstellingen het niet konden halen, want het moesten afleggen tegen het originele (grondig = niet oppervlakkig modieus) werk. Denk nogeens terug aan die metallic-donkergroen over de ramen bestikkerde GTL-tram, waarin en -van velen direct misselijk werden, ondanks het met veel reclame-tam-tam opgeklopte zgn. artistiek bekroonde KABK-werk, wat binnen no-time weer verwijderd moest worden. Zie eens op die lelijke, want niet beige of rood geschilderde, maar dom knalwit gebleven uit "de toon" vallende Airco's op de voordak, goedkoop prutsgezicht. Zelfs de beugel-panto's waren vroeger mee bruin geschilderd.!.
Alles was gebalanceerd, homogeen in evenwicht ... dat ziet elke beeldend kunstenaar. De lompheid die nu zijn intrede doet is kenmerkend voor de vergroving van de huidige tijd: dus zonder al teveel gevoel voor proporties ... dat is jammer en wordt zo een (zoveelste) gemiste kans. Er rest dan niets meer dan slechts afbreuk aan de oorspronkelijke = vooruitziende visie, die het gelukkig dertig jaar zonder al te veel kleerscheuren door afbraak en vernielzucht heeft vol kunnen houden.
Just my 2 cents /duiten / dimes: dAb +>