Omroep nu ook in het Engels

Voor alles wat met de HTM trams te maken heeft

Omroep nu ook in het Engels

Berichtdoor René W » 19 jul 2011 18:09

De dame in de tram die de haltes omroept heeft nu als proef ook bij sommige belangrijke haltes assistentie in het Engels.

Vanaf maandag 18 juli 2011 roept een andere stem in de GTL-8 voertuigen de belangrijke haltes zoals centrum, stations, Scheveningen etc in het Engels en noemt daarbij ook de bezienswaardigheden.

In de RR voertuigen komt de assistentie over een aantal weken.

Het viel mij vandaag op dat de 'andere dame' in de lage 3000'en nogal zacht klonk waardoor het e.e.a. onverstaanbaar is.
In scheveningen had ze het over beaches, maar ik verstond een andere variant :D
gr.
Rene
Avatar gebruiker
René W
 
Berichten: 257
Geregistreerd: 30 jan 2010 16:52

Re: Omroep nu ook in het Engels

Berichtdoor wattman » 20 jul 2011 06:45

De Duinstraat schijnt ook al een halte met internationale faam te zijn ("harbour").
Inmiddels heb ik dankzij de omroep, die bij de halte Centrum ook "tourist information" omroept ook geleerd dat er een VVV-kantoor zit in het Stadhuis.
http://twitter.com/de_wattman
http://www.flickr.com/photos/mars1940/
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1090
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Omroep nu ook in het Engels

Berichtdoor Roland » 20 jul 2011 09:56

Intranetbericht:

HTM heeft met de gemeente Den Haag afgesproken dat we een proef doen met het omroepen van teksten in het Engels in onze voertuigen.

Veel internationale gasten en bewoners maken gebruik van ons vervoer. De Engelse omroepteksten zijn bedoeld om internationale reizigers hulp te bieden bij het vinden van hun bestemming. De proef omvat een veertigtal haltes, waarbij de halte en aanvullende informatie in het Engels wordt omgeroepen, zoals ‘ziekenhuis’ of ‘station’ of informatie over bijzondere gebouwen en attracties in de buurt.

De proef gaat maandag 18 juli in en duurt tot eind oktober. We starten in tram en bus. RR volgt bij de start van de nieuwe dienstregeling in augustus. In deze periode wordt er ook een onderzoek gedaan onder reizigers en HTM’ers naar hun ervaringen. Daarna besluit HTM of de proef geslaagd is en of we hiermee doorgaan.
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 836
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: Omroep nu ook in het Engels

Berichtdoor Slagathor » 20 jul 2011 13:38

Allereerst: dit is mijn eerste post en hoewel ik weinig deskundige kennis over trams heb, ben ik wel een echte liefhebber. Als ik af en toe een domme vraag stel, bij voorbaat mijn excuses! :D

Voor wat betreft de Engelstalige omroepen: leuke proef! Het kan zeker van toegevoegde waarde zijn voor het internationale imago dat Den Haag toch graag wil uitstralen. Wel vind ik de stem een beetje amateuristisch: een zwaar Nederlands accent en qua geluidskwaliteit beneden het peil van de Nederlandstalige omroepstem.
Toen ik het voor het eerst hoorde, dacht ik dat de bestuurder gewoon voor de leut ook nog wat Engelse aankondigingen maakte. Bij de tweede keer leek het me wel érg toevallig en had ik door dat het een opgenomen stem was.

Mocht de HTM meelezen: ik stel me als gediplomeerd Engels leraar vrijwillig beschikbaar voor assistentie als daar prijs op wordt gesteld. ;)
Avatar gebruiker
Slagathor
 
Berichten: 266
Geregistreerd: 20 jul 2011 10:17
Woonplaats: 's-Gravenhage

Re: Omroep nu ook in het Engels

Berichtdoor michaeldenhaag » 20 jul 2011 15:01

@Rene W: Ook in de 3100'en klinkt deze Engelse dame niet echt luid door de tram heen. Ik had eerder het idee dat er een passagier enkele stoelen achter mij onverstaanbaar zat te mompelen ... Voor de rest vind ik het wel een goed idee, die Engelse omroepen: "Don't forget to check-out with your OV-Chipcard :D "
michaeldenhaag
 
Berichten: 102
Geregistreerd: 27 apr 2011 16:57

Re: Omroep nu ook in het Engels

Berichtdoor tetje » 20 jul 2011 19:21

wattman schreef:Inmiddels heb ik dankzij de omroep, die bij de halte Centrum ook "tourist information" omroept ook geleerd dat er een VVV-kantoor zit in het Stadhuis.


Nope, in de bibliotheek...
tetje
 
Berichten: 118
Geregistreerd: 18 jan 2010 19:20

Re: Omroep nu ook in het Engels

Berichtdoor wattman » 21 jul 2011 06:12

Ha, ha. :P Dank voor de correctie. Weet ik tenminste waar ik toeristen naar toe moet sturen. Zou het als Hegaaner echt niet geweten hebben.
http://twitter.com/de_wattman
http://www.flickr.com/photos/mars1940/
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1090
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Omroep nu ook in het Engels

Berichtdoor tetje » 21 jul 2011 17:48

Tja, lees je geen kranten dan? :?: Want daaruit heb ik deze info gehaald ;)
tetje
 
Berichten: 118
Geregistreerd: 18 jan 2010 19:20

Re: Omroep nu ook in het Engels

Berichtdoor trambestuurder » 22 jul 2011 16:46

Het Idee er achter kan ik alleen maar toe juichen maar de wijze waarop het wordt uitgesproken kan en moet
gewoon veel beter.
Bij sommige haltes hoor je alleen maar wat gebrabbel en bij de andere denk je wat ze ze nou weer :? zijn we bij de Bitches :lol:
Daarnaast is er ook voor gekozen om na de tekst "next Stop" de halte eerst in het nederland te noemen :?: om geen verwarring te krijgen met de naam op de halte :? vraag me af wat de rede hier voor is
En omdat het een proef is wordt het ingesproken door een collega, omdat de kosten voor een Professionele stem te hoog zijn.
maar is had er wel voor gekozen omdat je nu als een amateur over komt.
Heb het idee dat we als tram of buschauffeur worden uitgelachen over de uitspraak omdat er nog heel wat reizigers zijn die
denken dat wij zelf de haltes afroepen :oops:
Avatar gebruiker
trambestuurder
 
Berichten: 545
Geregistreerd: 29 maart 2010 11:21

Re: Omroep nu ook in het Engels

Berichtdoor michaeldenhaag » 25 jul 2011 07:10

Nu ook verkrijgbaar in de RandstadRail-voertuigen! Ik moet zeggen dat het in die voertuigen beter te verstaan is dan in de GTL's.
michaeldenhaag
 
Berichten: 102
Geregistreerd: 27 apr 2011 16:57

Re: Omroep nu ook in het Engels

Berichtdoor hharry » 25 jul 2011 19:45

Ik wist niet dat we een Universiteit hadden bij 't Leeghwaterplein? :D
Of is "Haagsche Hooge School" lastig te vertalen? :lol:
hharry
 
Berichten: 260
Geregistreerd: 20 jan 2010 22:38

Re: Omroep nu ook in het Engels

Berichtdoor René W » 25 jul 2011 20:20

Vanmiddag ook de Engelse mevrouw in de RR gehoord.
gr.
Rene
Avatar gebruiker
René W
 
Berichten: 257
Geregistreerd: 30 jan 2010 16:52

Re: Omroep nu ook in het Engels

Berichtdoor little john » 26 jul 2011 18:26

idd RR heeft het ook maar wat amateuristisch in gesproken teksten weet niet wie het heeft gedaan maar zou wel erg weinig gekost hebben om het in te laten spreken.... als er meer tijd en geduld voor haden gehad en goede opname apparatuur zou het stuk beter zijn geweest er zit dus nog wel upgrade in.
little john
 
Berichten: 50
Geregistreerd: 05 apr 2011 10:39

Re: Omroep nu ook in het Engels

Berichtdoor trambestuurder » 26 jul 2011 21:20

hharry schreef:Ik wist niet dat we een Universiteit hadden bij 't Leeghwaterplein? :D
Of is "Haagsche Hooge School" lastig te vertalen? :lol:


Het Probleem hiervan is dat de vertaling van Hoge School namelijk Universiteit is, vandaar dat er
bij het Leegwaterplein the Heque university wordt omgeroepen :lol:
Avatar gebruiker
trambestuurder
 
Berichten: 545
Geregistreerd: 29 maart 2010 11:21

Re: Omroep nu ook in het Engels

Berichtdoor wattman » 19 aug 2011 21:28

Heden hoorde ik de Engelse versie niet meer op lijn 1. Is deze in het geheel verdwenen, of toeval?
http://twitter.com/de_wattman
http://www.flickr.com/photos/mars1940/
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1090
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Omroep nu ook in het Engels

Berichtdoor HansW » 19 aug 2011 22:09

She has a day off, I presume.
HansW
 
Berichten: 37
Geregistreerd: 17 jan 2010 22:41

Re: Omroep nu ook in het Engels

Berichtdoor René W » 20 aug 2011 07:33

Gisteren ook niet gehoord in lijn 2.
gr.
Rene
Avatar gebruiker
René W
 
Berichten: 257
Geregistreerd: 30 jan 2010 16:52

Re: Omroep nu ook in het Engels

Berichtdoor Jeronimo117 » 20 aug 2011 07:36

Er rijden nog enkele trams/RR rond waar het wel wordt omgeroepen. Afgelopen week werd er in 4004 nog in het Engels omgeroepen, alleen Haha Leyenburg Hospital die hebben ze wel heel gauw eruit gehaald. Zowel in tram 6 als in RR4.
Jeronimo117
 
Berichten: 171
Geregistreerd: 17 jan 2010 22:39

Re: Omroep nu ook in het Engels

Berichtdoor michaeldenhaag » 25 jul 2012 09:57

Goed nieuws! Rond 1 augustus komen de Engelstalige omroepen weer terug in bus, tram en RR. De test van vorig jaar is geevalueerd en er is een aantal verbeterpunten doorgevoerd, ben benieuwd. Vorig jaar was bijvoorbeeld MCH Westeinde op zijn Engels elke keer weer humoristisch om naar de luisteren, zo slecht was dat ingesproken. Om over Scheveningen-bitches nog maar te zwijgen :D
michaeldenhaag
 
Berichten: 102
Geregistreerd: 27 apr 2011 16:57

Re: Omroep nu ook in het Engels

Berichtdoor trambestuurder » 06 aug 2012 21:09

het is idd een hele verbetering ten opzichten van verleden jaar.

maar om nu op elke halte "Next stop" om te roepen vind ik wel een beetje overdreven

om bij sommige haltes maar te zwijgen, hier is ze pas klaar met spreken als je al bijna bij de volgende halte bent :mrgreen:

And Remember to check out your Ov chip-card
Avatar gebruiker
trambestuurder
 
Berichten: 545
Geregistreerd: 29 maart 2010 11:21

Volgende

Keer terug naar HTM tram

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 27 gasten