tetje schreef:dAb schreef:+> Ja, dat zou heel verstandig zijn met PCC-cars, dus veel beter dan die GTL8, die nu al defect geraakt is
Huh, jij had die dingen toch onverwoestbaar ontworpen?
Ja, natuurlijk ... anders zou het niet meer dan 50 jaar meegaan, maar wel voor onze passagiers (als er tenminste nix aan "verbouwd of gewijzigd" wordt, dus afblijven = zeker de tractie-installatie *oorspronkelijk* laten, heb ik altijd sterk aan-bevolen) maar wel voor onze passagiers, met de reiziger dus, niét als pekelwagen. Daarvoor zijn de (oude) tweeassers, als de serie 290 en de 800-en, met hun zware asdruk, veel geschikter. Ook die door wijlen collega Jaap Heijne ontworpen en onder zijn leiding omgebouwde PCC-car 1315 voor pekel+instructie-doeleinden, welke thans voor Infra (helaas weer zonder pekelmogelijkheden) rond 2000 verbouwd is, moet met veel staal en lood verzwaard worden, en vooral: zónder vangraam, want dat schept sneeuw op. » Men had echter de oude pekelwagens = H1 t/m H10 [!] nooit en te nimmer moeten wegdoen, opruimen en/of verkopen of slopen, dat was ook goed om ervaring te houden door ouderwetse instructie met de handgeschakelde rijkruk en richtingwals, zoals wij onder oefenmeesters Fieman, Van Dam, Boone, De Vries, Huntelerslag, Kampfraat en Treffers leerden
Groet en Toet Tetje
D.André Borgdorff