pekelwagen

Voor alles wat met de HTM trams te maken heeft

Re: pekelwagen

Berichtdoor dAb » 12 nov 2013 03:26

trambestuurder schreef:
Tiktak schreef:Ik ben benieuwd in welke kleur de bostneus er op komt, maar voor in de winter eigelijk overbodig
want er voor zit de sneeuwschuiver.


Een Sneeuwschuiver voorop :?: :?: :?: :?:
Is allemaal wel erg leuk maar is voor deze tram niet echt een optie.
Een GTL is namelijk uitgevoerd met een antislip systeem voor als de wielen doorslippen, dan gooit het Zand voor de wielen
en schakelt tijdelijk de tractie uit.
In het geval van een sneeuwschuiver voorop kom de tram dus niet meer vooruit als deze sneeuw zich voor de tram ophoopt. :?
Een Sneeuwborstel die ronddraait is daarin tegen denk ik nog wel net te doen, maar of de reizigers op de halte nou echt fijn vinden weet ik niet ;)

Men moet geen / had nooit GTL-wagens voor de pekeldienst [moeten] inrichten. De oude tweeassers H-1 t/m H-10 voldoen / voldeden -- met hun aanzienlijk hogere asdruk -- veel beter en men had ze nog verder kunnen opknappen. Ook de omgebouwde of vernietigde 1315 = PCC-pekel-instructie-wagen (met al haar mogelijkheden) had hiervoor ingezet kunnen worden. De ombouw/inzet van de GTL8-rijtuigen blijft toch onberekenbaar want onbenullig : ze zijn er gewoon ongeschikt voor als reeds is gebleken. En wil men zonodig (daarvoor weer) PCC's, dan staan er thans allang en nog genoeg in musea of rijden elders bijv. in Brussel rond. Amsterdam had bijv. al minstens 6 PCC's voor pekelombouw over, om van andere PCC's maar niet te spreken, bijv. ombouw van wagens (ook) uit Brussel enz.
Nu worden er telkenmale kostbare doch zinloos te hoge bedragen voor ombouw aan de GTL8 wagens uitgegeven. Wat een rommeltje blijft het toch. Tot slot hierbij ook nog even de wijze opmerking van *tokke* over nieuwere Trams in relatie met het eveneens nieuw MetroStation E "@Voogd: dank je, medevisionair?? Het is wel mogelijk praktisch half DH open te leggen voor verbrede sporen voor de Komst van de Avenio.!" op zondag in http://www.htmfoto.net/nieuws/tonen.php ... 0&item=250 ... :shock: D.A. Borgdorff 8-) >>
Zie ook van de Haagse Tram Vrienden : http://www.haagstramnieuws.org/pekel/
dAb
 
Berichten: 288
Geregistreerd: 17 jan 2010 22:29

Re: pekelwagen

Berichtdoor tetje » 12 nov 2013 20:09

tetje
 
Berichten: 118
Geregistreerd: 18 jan 2010 19:20

Re: pekelwagen

Berichtdoor dAb » 12 nov 2013 20:29

:shock: [respect]
Laatst bijgewerkt door dAb op 15 mei 2017 16:40, in totaal 3 keer bewerkt
dAb
 
Berichten: 288
Geregistreerd: 17 jan 2010 22:29

Re: pekelwagen

Berichtdoor Roland » 13 nov 2013 10:04

Toch hoe mooi de oude pekelwagens ook waren, in de huidige tijd en financiële situatie is een vloot oude tweeassers niet te betalen. De grootste kosten van de HTM zijn personeel en GTL-pekeltrams zijn personeeltechnisch heel goedkoop. Je hoeft er geen personeel voor op te leiden en onderdelen en materieelkennis zijn nog aanwezig. Daarnaast zijn ze voorlopig nog als instructiewagens te gebruiken. Ik acht de kans groot dat als de laatste exploitatie-GTL verdwenen is de pekel-GTL's ook het veld moeten ruimen.

Uiteindelijk zal het kwartje vallen dat wisselverwarming de oplossing is. Bij de RET bijvoorbeeld reden alle lijnen gewoon, omdat alle wissels verwarmd zijn. Je hebt dan helemaal geen pekeltrams meer nodig.
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 836
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: pekelwagen

Berichtdoor digitram » 13 nov 2013 16:15

De 3011 met zachte neus en tekst
pekel3011.jpg
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
digitram
 
Berichten: 49
Geregistreerd: 30 jan 2010 21:21

Re: pekelwagen

Berichtdoor robert55 » 14 nov 2013 20:49

Helemaal geen HTM [of ander] logo?
robert55
 
Berichten: 190
Geregistreerd: 20 jan 2010 18:35

Re: pekelwagen

Berichtdoor dAb » 15 nov 2013 02:54

Roland schreef:Toch hoe mooi de oude pekelwagens ook waren, in de huidige tijd en financiële situatie is een vloot oude tweeassers niet te betalen. De grootste kosten van de HTM zijn personeel en GTL-pekeltrams zijn personeeltechnisch heel goedkoop. Je hoeft er geen personeel voor op te leiden en onderdelen en materieelkennis zijn nog aanwezig. Daarnaast zijn ze voorlopig nog als instructiewagens te gebruiken. Ik acht de kans groot dat als de laatste exploitatie-GTL verdwenen is de pekel-GTL's ook het veld moeten ruimen.

Uiteindelijk zal het kwartje vallen dat wisselverwarming de oplossing is. Bij de RET bijvoorbeeld reden alle lijnen gewoon, omdat alle wissels verwarmd zijn. Je hebt dan helemaal geen pekeltrams meer nodig.

Afgezien van : "dat er pekeltrams meer nodig zijn" ??... heb je misschien wel gelijk, en zal ik je dan maar het voordeel van de twijfel geven, hoewel je dan juist niet moet inhalen: d.w.z. beter de oude situatie had moeten handhaven. Maar toch: wát een armoede dan bij die eens zo zeer betrouwbare, degelijke, hartelijke HTM = heel erg en zeer armoedig: dat snelle verval in nauwelijks twee (= 2) decennia, zeg maar sinds de voorlaatste directie vanaf 1992-93. Een grove lompheid komt ervoor in de plaats, die nooit goedgepraat kan worden, het gebrek aan service / dienstverlening / informatievoorzieningen is schrijnend, de opgemerkte aanzienlijk botte benadering nu kenmerkend voor de ontstellende en onbegrijpelijk onverschilligheid en het huidige aanmerkelijke gebrek aan (deskundige) kennis. :shock: D.A. Borgdorff - e.i. 8-)
dAb
 
Berichten: 288
Geregistreerd: 17 jan 2010 22:29

Re: pekelwagen

Berichtdoor René W » 18 nov 2013 18:30

pekel gtl.jpg
Vanmiddag zijn in de werkplaats aan de Lijsterbesstraat de vier pekel gtl's gepresenteerd.
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
gr.
Rene
Avatar gebruiker
René W
 
Berichten: 257
Geregistreerd: 30 jan 2010 16:52

Re: pekelwagen

Berichtdoor tetje » 18 nov 2013 19:51

Haast niet te geloven dat dit pekeltrams zijn :D
Toch wel leuke transformers die GLT bakkies.
tetje
 
Berichten: 118
Geregistreerd: 18 jan 2010 19:20

Re: pekelwagen

Berichtdoor OVinDelft » 18 nov 2013 21:14

Hé de stickerteksten zijn dus reflecterend! Dat is heel slim bedacht!
Ik vraag me af hoe deze trams nog zo glimmend zullen rondrijden. Na een dagje pekelen zullen ze er al wel niet meer uitzien. :P
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: pekelwagen

Berichtdoor Tiktak » 18 nov 2013 23:53

Het is toch wel een mooie kleur, dit valt meer op dan de rode kleur op de GTL's.
Tiktak
 
Berichten: 691
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: pekelwagen

Berichtdoor René W » 29 nov 2013 12:29

2013-363.jpg
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
gr.
Rene
Avatar gebruiker
René W
 
Berichten: 257
Geregistreerd: 30 jan 2010 16:52

Re: pekelwagen

Berichtdoor OVinDelft » 29 nov 2013 20:51

Waarom lijnnummer 3? :P
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: pekelwagen

Berichtdoor digitram » 14 jan 2014 19:31

Vandaag werd de 3011 overgebracht vanaf Zichtenburg naar de Lijsterbesstraat.
Deze pekeltram heeft inmiddels oranje borsteltjes (zie www.digitaletram.nl).
De pekeltrams hebben nu behalve de grijze en gele kleur ook een vleugje oranje als livrei
digitram
 
Berichten: 49
Geregistreerd: 30 jan 2010 21:21

Re: pekelwagen

Berichtdoor grizzler » 30 aug 2014 09:07

Pekelwagen 3044 staat alweer een maand of wat op het uiterste puntje van het achterterrein in Scheveningen, onder het Skotel. Hij staat daar met de voorste stroomafnemer tegen de draad en duidelijk hoorbaar (luchtverversing) 'onder stroom'. Is er een bepaalde reden dat pekelwagens (blijkbaar) niet stroomloos worden gezet als ze niet in gebruik zijn? Of is degene die deze daar heeft geparkeerd gewoon vergeten een schakelaar om te zetten?
Avatar gebruiker
grizzler
 
Berichten: 149
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:20
Woonplaats: Scheveningen (Noord)

Re: pekelwagen

Berichtdoor Roland » 08 sep 2014 10:24

Ik kan me voorstellen dat dat gedaan wordt om corrosie te voorkomen. Voertuigen die buiten zonder verwarming en luchtverversing staan gaan heel hard achteruit.
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 836
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: pekelwagen

Berichtdoor grizzler » 08 sep 2014 13:00

Klinkt logisch. Overigens is hij inmiddels kennelijk binnen gezet. Hij stond er afgelopen zaterdag in ieder geval niet meer.
Avatar gebruiker
grizzler
 
Berichten: 149
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:20
Woonplaats: Scheveningen (Noord)

Re: pekelwagen

Berichtdoor trambestuurder » 10 sep 2014 10:04

grizzler schreef:Klinkt logisch. Overigens is hij inmiddels kennelijk binnen gezet. Hij stond er afgelopen zaterdag in ieder geval niet meer.


Hij wordt alleen tijdelijk buiten gezet als er ruimte gebrek is in de werkplaats.
En hij blijft onderspanning staan omdat het anders te koste zou gaan van de batterij.
Een voertuig die te lang zonder stroom staat gaat technisch ver achteruit namelijk
Avatar gebruiker
trambestuurder
 
Berichten: 545
Geregistreerd: 29 maart 2010 11:21

Re: pekelwagen

Berichtdoor xCookiesolax » 14 sep 2014 17:45

Nu dat we ondertussen steeds sneller de herfst naderen heb ik een vraag die wellicht leden van dit forum kunnen beantwoorden.
Wordt er een bepaalde volgorde aangehouden omtrent het sneeuw/ijsvrij houden van de rails en bovenleidingen? Het is mij bijvoorbeeld opgevallen dat onder andere tramlijn 11 meestal vrij snel onder handen wordt genomen.
xCookiesolax
 
Berichten: 445
Geregistreerd: 09 jan 2014 21:27

Re: pekelwagen

Berichtdoor dAb » 15 sep 2014 06:54

xCookiesolax schreef: ... Het is mij bijvoorbeeld opgevallen dat onder andere tramlijn 11 meestal vrij snel onder handen wordt genomen ... [wat het pekelen betreft]

Het adagium is verschoven van "Met gepast geld [wordt] uw rit versneld" naar "Gemak dient de mens in dienst". :!: Het is [mij] volkomen duidelijk, dat TramLijn 11 wel het minst = dus het laatste gepekeld hoeft te worden, met name vanwege haar nagenoeg geheel vrije baan ... als eerste = 1e SnelTram- en GoederenMetroLijn van Nederland in 1927. \\\ :shock: D.André Borgdorff 8-) +>
dAb
 
Berichten: 288
Geregistreerd: 17 jan 2010 22:29

VorigeVolgende

Keer terug naar HTM tram

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: YC52000 en 25 gasten