pekelwagen

Voor alles wat met de HTM trams te maken heeft

Re: pekelwagen

Berichtdoor trambestuurder » 27 okt 2011 03:35

Jeronimo117 schreef:Wat moet instructie met een pekeltram als er verlopig geen nieuwe trambestuurders komen.


er zou altijd wel instructie gereden worden, is het niet voor herinstructie voor bestuurders die het allenmaal niet meer zo goed weten :mrgreen:
dan is het wel voor de nieuwe generatie trambestuurders die via het uitzendbureau gaan rijden :?

dus ook na de winter wordt er met deze trams gereden.

Je kan beter de vraag stellen of we nu wel ongeschonden door de Winter heen gaan komen :mrgreen:
Mijn gevoel zegt van niet, maar we zullen het zien
Avatar gebruiker
trambestuurder
 
Berichten: 545
Geregistreerd: 29 maart 2010 11:21

Re: pekelwagen

Berichtdoor Roland » 27 okt 2011 06:47

Ik hoop ook dat die gaten in de vloer een beetje goed zijn dichtgemaakt, met al dat pekelwater rot je tram in no-time weg.
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 837
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: pekelwagen

Berichtdoor trambestuurder » 28 okt 2011 11:29

Roland schreef:Ik hoop ook dat die gaten in de vloer een beetje goed zijn dichtgemaakt, met al dat pekelwater rot je tram in no-time weg.


Op dinsdag 25 oktober 2011 werden de nieuwe pekeltanks in de 3027 geplaatst. De zes pekeltanks staan verdeeld over de drie wagenbakken. De pekeltanks hebben een rechthoekige vorm en zijn gemaakt van een zwarte kunststof.

P4339 pekel.jpg
P4341 pekel.jpg
P4344 pekel.jpg
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
Avatar gebruiker
trambestuurder
 
Berichten: 545
Geregistreerd: 29 maart 2010 11:21

Re: pekelwagen

Berichtdoor trammelant » 25 nov 2011 11:40

Worden ze nog vernummerd??
trammelant
 
Berichten: 197
Geregistreerd: 23 jan 2010 19:08

Re: pekelwagen

Berichtdoor René W » 26 nov 2011 15:03

Inmiddels zijn ook de 3031, 3005 en 3034 voorzien van pekeltanks.
Eind november 2011 zijn alle vier de pekel GTL's voorzien van pekeltanks. Het tweede raam aan de instapzijde van de A-bak van de 3031 is vervangen door een raam met daarin een vulopening.

Foto's op http://www.haagstramnieuws.org
gr.
Rene
Avatar gebruiker
René W
 
Berichten: 257
Geregistreerd: 30 jan 2010 16:52

Re: pekelwagen

Berichtdoor Lange_Dre » 28 nov 2011 22:01

Waarom bouwd de HTM de PCC's 1180 en 1321 niet om naar Pekeltrams?
Deze twee PCC's zijn in 2004 terug gekomen in Den Haag en volgens mij staan ze nu nog steeds in de remise :?:
Lange_Dre
 
Berichten: 257
Geregistreerd: 18 jan 2010 07:54

Re: pekelwagen

Berichtdoor hharry » 28 nov 2011 22:34

Lange_Dre schreef:Waarom bouwd de HTM de PCC's 1180 en 1321 niet om naar Pekeltrams?
Deze twee PCC's zijn in 2004 terug gekomen in Den Haag en volgens mij staan ze nu nog steeds in de remise :?:


En waar zijn dan de 1187 & 1193 gebleven? in A'dam of in Den Haag?
hharry
 
Berichten: 260
Geregistreerd: 20 jan 2010 22:38

Re: pekelwagen

Berichtdoor Lange_Dre » 28 nov 2011 23:08

Die zijn ook een aantal jaar bij AOM geweest en op 26 november 2004 zijn ze weer terug gekomen in Den Haag.
Mooie wagens om een touristen tramlijn door Den Haag mee te rijden of voor pekelritten?
Lange_Dre
 
Berichten: 257
Geregistreerd: 18 jan 2010 07:54

Re: pekelwagen

Berichtdoor Roland » 30 jan 2012 12:31

Vannacht was de eerste inzet van de pekel-gtl, de komende week zullen ze vermoedelijk vaker gespot kunnen worden.
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 837
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: pekelwagen

Berichtdoor René W » 03 feb 2012 15:52

Vandaag is in Den Haag een aantal pekel GTL's op pad gegaan.
Daarnaast is ook de H5 ingezet.

Een aantal foto's is te vinden op www.haagstramnieuws.org

gr.
Rene
gr.
Rene
Avatar gebruiker
René W
 
Berichten: 257
Geregistreerd: 30 jan 2010 16:52

Re: pekelwagen

Berichtdoor Admin » 03 feb 2012 16:00

Rene, de thumbnails staan er wel op, maar aanklikken werkt niet, de grote versie is onvindbaar via die link.... ;)
Admin
Site Admin
 
Berichten: 744
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: pekelwagen

Berichtdoor René W » 03 feb 2012 16:22

Admin bedankt voor je reactie. Foto's zijn nu aanklikbaar.
gr.
Rene
Avatar gebruiker
René W
 
Berichten: 257
Geregistreerd: 30 jan 2010 16:52

Re: pekelwagen

Berichtdoor hharry » 03 feb 2012 21:37

ik heb vanmiddag omstreeks 17:30u 3031 zien rijden. Het daglicht was al te slecht om een goede foto te maken.
hharry
 
Berichten: 260
Geregistreerd: 20 jan 2010 22:38

Re: pekelwagen

Berichtdoor dAb » 26 jan 2013 18:29

hharry schreef:
Lange_Dre schreef:Waarom bouwd de HTM de PCC's 1180 en 1321 niet om naar Pekeltrams?
Deze twee PCC's zijn in 2004 terug gekomen in Den Haag en volgens mij staan ze nu nog steeds in de remise :?:
En waar zijn dan de 1187 & 1193 gebleven? in A'dam of in Den Haag?

+> Ja, dat zou heel verstandig zijn met PCC-cars, dus veel beter dan die GTL8, die nu al defect geraakt is :!:

Omroep RTV-West over het *sneeuwnet* http://youtu.be/KlR-m_g3_ac uit het half zes journaal = "te weinig pekeltrams* http://youtu.be/bqB88NDTXA4 ... 8-) D.A.Borgdorff :shock:
dAb
 
Berichten: 288
Geregistreerd: 17 jan 2010 22:29

Re: pekelwagen

Berichtdoor tetje » 27 jan 2013 14:58

dAb schreef:+> Ja, dat zou heel verstandig zijn met PCC-cars, dus veel beter dan die GTL8, die nu al defect geraakt is :!:

Huh, jij had die dingen toch onverwoestbaar ontworpen? :?
tetje
 
Berichten: 118
Geregistreerd: 18 jan 2010 19:20

Re: pekelwagen

Berichtdoor dAb » 27 jan 2013 16:30

tetje schreef:
dAb schreef:+> Ja, dat zou heel verstandig zijn met PCC-cars, dus veel beter dan die GTL8, die nu al defect geraakt is :!:

Huh, jij had die dingen toch onverwoestbaar ontworpen? :?

Ja, natuurlijk ... anders zou het niet meer dan 50 jaar meegaan, maar wel voor onze passagiers (als er tenminste nix aan "verbouwd of gewijzigd" wordt, dus afblijven = zeker de tractie-installatie *oorspronkelijk* laten, heb ik altijd sterk aan-bevolen) maar wel voor onze passagiers, met de reiziger dus, niét als pekelwagen. Daarvoor zijn de (oude) tweeassers, als de serie 290 en de 800-en, met hun zware asdruk, veel geschikter. Ook die door wijlen collega Jaap Heijne ontworpen en onder zijn leiding omgebouwde PCC-car 1315 voor pekel+instructie-doeleinden, welke thans voor Infra (helaas weer zonder pekelmogelijkheden) rond 2000 verbouwd is, moet met veel staal en lood verzwaard worden, en vooral: zónder vangraam, want dat schept sneeuw op. » Men had echter de oude pekelwagens = H1 t/m H10 [!] nooit en te nimmer moeten wegdoen, opruimen en/of verkopen of slopen, dat was ook goed om ervaring te houden door ouderwetse instructie met de handgeschakelde rijkruk en richtingwals, zoals wij onder oefenmeesters Fieman, Van Dam, Boone, De Vries, Huntelerslag, Kampfraat en Treffers leerden :mrgreen:
Groet en Toet Tetje 8-) D.André Borgdorff :shock:
dAb
 
Berichten: 288
Geregistreerd: 17 jan 2010 22:29

Re: pekelwagen

Berichtdoor René W » 09 aug 2013 19:43

Op de een themapagina op http://www.haagstramnieuws.org zijn enkele foto's geplaatst van de nieuwe in aanbouw zijnde pekel GTL's.
Het betreft de 3009, 3011, 3024 en 3044 die de 3005, 3027, 3031 en 3034 gaan vervangen.
gr.
Rene
Avatar gebruiker
René W
 
Berichten: 257
Geregistreerd: 30 jan 2010 16:52

Re: pekelwagen

Berichtdoor OVinDelft » 09 aug 2013 22:00

Ik vraag me eigenlijk al een tijdje af waar die pekel uit de tram komt. Het lijkt me logisch dat dat achter het laatste draaistel zou gebeuren omdat het anders tegen alle draaistellen en het frame spettert.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: pekelwagen

Berichtdoor René W » 10 aug 2013 07:12

Bij de eerste serie gebeurt dat bij het eerste draaistel.
gr.
Rene
Avatar gebruiker
René W
 
Berichten: 257
Geregistreerd: 30 jan 2010 16:52

Re: pekelwagen

Berichtdoor Roland » 12 aug 2013 07:23

OVinDelft schreef:Ik vraag me eigenlijk al een tijdje af waar die pekel uit de tram komt. Het lijkt me logisch dat dat achter het laatste draaistel zou gebeuren omdat het anders tegen alle draaistellen en het frame spettert.


Het komt er bij de voorkant uit, het wordt dan gelijk ingereden waardoor het beter werkt. Bij de 'nieuwe' pekeltrams worden de draaistellen daarom ook van een speciale coating voorzien. Verder wordt de vloer van een speciale coating voorzien en komt er afwatering in voor lekkende tanks en slangen. Dit was bij de vorige versie fout gegaan, toen is de hele elektrische installatie gepekeld van de 3005 en 31.
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 837
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

VorigeVolgende

Keer terug naar HTM tram

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten