pekelwagen

Voor alles wat met de HTM trams te maken heeft

pekelwagen

Berichtdoor ruud » 05 aug 2011 21:25

vandaag hoorde ik dat er 4 gtl's uit de rijdienst zijn gehaald om omgebouwd te worden naar pekelwagens.
Het betreft de 3005-3027-3031 en de 3034.Ben uiteraard in de remise gaan kijken...en inderdaad!! De wagens
zijn met tape dichtgeplakt en er zit een briefje op:
Dit word een pekeltram en moet daarom ingoede , veilige en rijbare staat blijven!!
Heb er een paar foto's van,maar krijg deze niet meegestuurd! ( te groot!! )
ruud
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 19 jan 2010 21:57

Re: pekelwagen

Berichtdoor Admin » 06 aug 2011 01:57

Foto's verkleinen dus ;)
Admin
Site Admin
 
Berichten: 741
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: pekelwagen

Berichtdoor FLJ » 06 aug 2011 09:17

Dan gaat het opeens snel met het buiten dienst stellen van GTL's. De 3003, 3007 en 3051 stonden bij mijn weten al buiten dienst en daar zijn deze vier wagens dus bijgekomen.
Avatar gebruiker
FLJ
 
Berichten: 40
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:14

Re: pekelwagen

Berichtdoor Jeronimo117 » 06 aug 2011 16:26

Hoeveel trams heeft HTM eigenlijk nodig bij normale exploitatie?
Jeronimo117
 
Berichten: 171
Geregistreerd: 17 jan 2010 22:39

Re: pekelwagen

Berichtdoor dAb » 06 aug 2011 21:27

Jeronimo117 schreef:Hoeveel trams heeft HTM eigenlijk nodig bij normale exploitatie?

Zoals nu al enige jaren duidelijk is: ongeveer 150 dubbelgelede GTL8-trams zonder RR-materieel dat hoofdzakelijk op Zoetermeer zou moeten rijden doch nu ook -- bij voorbaat uit de reserve van 72 Alstom Regio-Citadissen -- elders, als bijv. op Lijn 2, wordt ingezet, nadat een aanvankelijke reserve van ca. 10 Hannoverse dubbelgelede Tramwagens aan Boedapest is doorverkocht. Bovendien zijn of worden op korte termijn enkele Tramlijnen (als bijv. Lijn 10) opgeheven. Met een normale buitendienststelling wegens defecten en onderhoud van ca. 7 à 8 % zouden (er) maximaal 138-140 GTL8-wagens rond kunnen rijden, maar het is toch tamelijk duidelijk, dat er (tijdelijk) voor reserve naar RR-materieel wordt uitgeweken. :arrow: Reken dus maar uit :idea:

:shock: D.André Borgdorff - e.i. 8-)
dAb
 
Berichten: 288
Geregistreerd: 17 jan 2010 22:29

Re: pekelwagen

Berichtdoor hharry » 07 aug 2011 19:46

Een pekelwagen hoeft toch niet 28m lang te zijn en uit drie bakken te bestaan? Als van de 3003, 3007 & 3051 de B-bakken total-loss zijn kunnen die er tussenuit gehaald worden?
hharry
 
Berichten: 260
Geregistreerd: 20 jan 2010 22:38

Re: pekelwagen

Berichtdoor robert55 » 07 aug 2011 21:23

Traditioneel is de volgorde van de bakken A C B, dus de achterbak is de B.
De hele elektrische installatie is ingericht op 2 maal 4 motoren, dus je kunt de middenbak met één draaistel er niet zomaar uithalen.
robert55
 
Berichten: 190
Geregistreerd: 20 jan 2010 18:35

Re: pekelwagen

Berichtdoor Henk B » 07 aug 2011 21:45

Is A-C-A niet mogelijk?
Henk B
 
Berichten: 130
Geregistreerd: 21 dec 2010 14:29
Woonplaats: Toulon sur Arroux, Frankrijk

Re: pekelwagen

Berichtdoor ruud » 07 aug 2011 22:12

vanavond stond de 3005 op een werkput,met de deuren open. Ook de briefjes waren er af.
Toch weer de rijdienst in? Alleen de 3034 en de 3027 staan nog afgesloten op put 1.
Zal de komende week ff informeren hoe of wat met de wagens gaat gebeuren.
De 3031 stond niet binnen....ben erg nieuwsgierig !! Kom hier later op terug

groetjs Ruud
ruud
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 19 jan 2010 21:57

Re: pekelwagen

Berichtdoor hharry » 08 aug 2011 19:13

robert55 schreef:Traditioneel is de volgorde van de bakken A C B, dus de achterbak is de B.
De hele elektrische installatie is ingericht op 2 maal 4 motoren, dus je kunt de middenbak met één draaistel er niet zomaar uithalen.


Als er een draaistel en de middenbak eruit gaan, gaan er dus ook twee motoren uit? Dat houdt dus in dat het vermogen met een kwart afneemt. Is dat zo erg voor een pekelwagen die 's nachts rijdt? Als dat een probleem is, kunnen die twee motoren niet ergens anders geplaatst worden?
hharry
 
Berichten: 260
Geregistreerd: 20 jan 2010 22:38

Re: pekelwagen

Berichtdoor robert55 » 08 aug 2011 21:22

De tractie installatie bestaat uit 2 delen, die elk 4 motoren voeden. Misschien werkt het ook goed als zo'n installatie maar twee motoren voedt, weet ik niet.
De mogelijkheid om met een uitgevallen installatie te blijven rijden is natuurlijk bij sneeuw en smeltwater heel nuttig, dan gaat er nou eenmaal meer stuk. Bovendien wil je eigenlijk dat 100% van de pekelwagens in de winter inzetbaar is.

Maar goed, het is kennelijk nog niet bepaald zeker dat er ueberhaupt iets van komt.
robert55
 
Berichten: 190
Geregistreerd: 20 jan 2010 18:35

Re: pekelwagen

Berichtdoor dAb » 09 aug 2011 03:12

robert55 schreef:De tractie installatie bestaat uit 2 delen, die elk 4 motoren voeden. Misschien werkt het ook goed als zo'n installatie maar twee motoren voedt, weet ik niet.
De mogelijkheid om met een uitgevallen installatie te blijven rijden is natuurlijk bij sneeuw en smeltwater heel nuttig, dan gaat er nou eenmaal meer stuk. Bovendien wil je eigenlijk dat 100% van de pekelwagens in de winter inzetbaar is ...

Even tamelijk beknopt: Ontwerp ="dubbelgeleed" geworden, daar al-asaandrijving gewenst en (ivm hellingen en viaducten + tunnels) zelfs strikt noodzakelijk zou zijn en ook gebleken is, wegens bij storingen onder alle denkbare omstandigheden op eigen kracht: = óók met een ½ tractieinstallatie dus, weg te kunnen komen om (eventueel) zonder passagiers naar een eindpunt te kunnen rijden, of naar Remises in te rukken, en vergt derhalve redundante tractieuitrustingen, in casu: «2» onafhankelijke en bedrijfzekere (autonome) tractieinstallaties. De keuze voor een GTL6 viel al snel af. Dus restte er op basis van een PCC-vierasser = ongelede TL4 : dus de GTL8 of verder een GTL12. Steeds in groepen van vier motoren in twee draaistellen. Randstadrail heeft -- voorzover ik weet -- (weer) loop-draaistellen, dit is echter slecht voor de adhesie op genoemde hellingen bij slechtere weersomstandigheden enz. :shock: D.A. Borgdorff 8-)
Laatst bijgewerkt door dAb op 24 jan 2012 16:38, in totaal 2 keer bewerkt
dAb
 
Berichten: 288
Geregistreerd: 17 jan 2010 22:29

Re: pekelwagen

Berichtdoor Admin » 09 aug 2011 04:50

Sprinters (die op de Ztm-sl) hadden alle 8 assen aangedreven. Dat moest ook, wegens de vereiste hoge aanzet. VIRM heeft slechts 2 aangedreven assen op dezelfde aantal bakken. Toch is VIRM slechts weinig langzamer dan SGM. SGM mag slechts 120 km/h, VIRM theoretisch 160 (in de praktijk 140)... Het verschil zit in de motoren; SGM heeft klassieke DC-motoren in tramophanging met weerstanden, VIRM heeft een (modernere) draaistroom motor met een veel beter regelbare chopper besturing. Er kan dus makkelijker aangestuurd worden op/tot de adhesiegrens, hoewel dat als nadeel heeft dat VIRM veel makkelijker doorslaat, goed te horen bij nat weer.

Overigens is 1 v/d redenen om voor "gescheiden" tractie-circuits te kiezen de toenmalige stand der techniek, waarbij de Brusselse gelede PCC's al lieten zien dat met 6 aangedreven assen de vermogensgrens mbt de belasting v/d diverse componenten was bereikt. Daarom rijden de dubbelgelede 8-assers aldaar met 2 stroomafnemers tegen de draad. Dat de HTM dat niet hoefde te doen kwam hoofdzakelijk door het gebruik van een chopper regeling, die tov de klassieke PCC wals een enorme stroombesparing opleverde...
Admin
Site Admin
 
Berichten: 741
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: pekelwagen

Berichtdoor Henk B » 09 aug 2011 19:34

Admin schreef:Sprinters (die op de Ztm-sl) hadden alle 8 assen aangedreven. Dat moest ook, wegens de vereiste hoge aanzet. VIRM heeft slechts 2 aangedreven assen op dezelfde aantal bakken. Toch is VIRM slechts weinig langzamer dan SGM. SGM mag slechts 120 km/h, VIRM theoretisch 160 (in de praktijk 140)... Het verschil zit in de motoren; SGM heeft klassieke DC-motoren in tramophanging met weerstanden, VIRM heeft een (modernere) draaistroom motor met een veel beter regelbare chopper besturing. Er kan dus makkelijker aangestuurd worden op/tot de adhesiegrens, hoewel dat als nadeel heeft dat VIRM veel makkelijker doorslaat, goed te horen bij nat weer.

Overigens is 1 v/d redenen om voor "gescheiden" tractie-circuits te kiezen de toenmalige stand der techniek, waarbij de Brusselse gelede PCC's al lieten zien dat met 6 aangedreven assen de vermogensgrens mbt de belasting v/d diverse componenten was bereikt. Daarom rijden de dubbelgelede 8-assers aldaar met 2 stroomafnemers tegen de draad. Dat de HTM dat niet hoefde te doen kwam hoofdzakelijk door het gebruik van een chopper regeling, die tov de klassieke PCC wals een enorme stroombesparing opleverde...


Dat Sprinters alle assen aangedreven hadden had eigenlijk niets te maken met de hoge aanzet maar meer met het remmen.
Een plan V treinstel reed de dienstregeling hier ook zonder noemenswaardige vertraging maar de onderhoudsfrequentie van deze plan V stellen ging terug van 3 weken naar 1,5 weken door de hogere remblokslijtage. Electro-dynamisch remmen betekende hier dus minder remslof slijtage en dus langere onderhoudtermijn.

Gescheiden tractie-installaties bij de de GTL 8 bij de toenmalige stand van de techniek?
Dan had er ook makkelijk een GTL-6 kunnen komen met met 3 choppers voor 3 maal 2 motoren in serie.
Voor de tijd dat de GTL-8 gebouwd werd was de keuze voor de huidige uitvoering van de aandrijflijn nog niet zo gek.
Een vergelijking met bijv. de draaistroomaandrijving van een VIRM is eigenlijk niet terzake. We moeten alles voor deze serie in het licht zien van de tijd dat de 3001 werd afgeleverd.
En een beetje slip van een installatie is niet erg, Onderzoek heeft ooit uitgewezen dat een NS loc 1600 de beste trekkracht leverde bij een slip van 1 à 2 procent, hoe gek dat ook klinkt.
Maar electronische regelingen laten dit soort dingen toe.

Henk B
Henk B
 
Berichten: 130
Geregistreerd: 21 dec 2010 14:29
Woonplaats: Toulon sur Arroux, Frankrijk

Re: pekelwagen

Berichtdoor René W » 14 aug 2011 13:58

Het interieur (banken, stangen en ov chipkaartapparatuur) van de 3005 en 3031 is inmiddels verwijderd. De 3027 en 3034 staan nog in de depot werkplaats om ontdaan te worden van het interieur.
Laatst bijgewerkt door René W op 22 sep 2011 15:24, in totaal 1 keer bewerkt
gr.
Rene
Avatar gebruiker
René W
 
Berichten: 257
Geregistreerd: 30 jan 2010 16:52

Re: pekelwagen

Berichtdoor René W » 22 sep 2011 15:24

Eind augustus 2011 zijn de trams overgebracht naar Zichtenburg en is de ombouw begonnen.
Op de nieuws 2011 pagina van http://www.haagstramnieuws.org zijn enkele foto's geplaatst.
gr.
Rene
Avatar gebruiker
René W
 
Berichten: 257
Geregistreerd: 30 jan 2010 16:52

Re: pekelwagen

Berichtdoor René W » 25 okt 2011 18:27

Op 25 oktober 2011 is de 3027 als eerste voorzien van zes pekeltanks.
gr.
Rene
Avatar gebruiker
René W
 
Berichten: 257
Geregistreerd: 30 jan 2010 16:52

Re: pekelwagen

Berichtdoor Jeronimo117 » 25 okt 2011 22:24

Wat gebeurt er met de pekeltrams na de winter? Ik neem aan dat ze dan niet maanden aan 1 stuk stil blijven staan, want dat lijkt me niet goed voor een rijdend voertuig.
Jeronimo117
 
Berichten: 171
Geregistreerd: 17 jan 2010 22:39

Re: pekelwagen

Berichtdoor Roland » 26 okt 2011 10:27

Ik vermoed dat ze ook voor instructie gebruikt zullen worden.
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 836
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: pekelwagen

Berichtdoor Jeronimo117 » 26 okt 2011 18:17

Wat moet instructie met een pekeltram als er verlopig geen nieuwe trambestuurders komen.
Jeronimo117
 
Berichten: 171
Geregistreerd: 17 jan 2010 22:39

Volgende

Keer terug naar HTM tram

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], YC52000 en 39 gasten