Wisselverwarming

Voor alles wat met de HTM trams te maken heeft

Wisselverwarming

Berichtdoor Roland » 17 okt 2011 06:24

Afgeleid uit het baanwerkzaamhedentopic maar even een apart topic over de wisselverwarming inclusief de lijst met locaties

Uitvoering: vanaf week 41 tot en met week 48 (30 november)

De oorspronkelijke 9 locaties inclusief wisselnummers zijn:
54 Inrijwissel
Hollands Spoor/Rijswijkseplein
79 Inrijwissel / 80 uitrijwissel
Wouwermanstraat
119 Inrijwissel / 482 uitrijwissel
Noordwestbuitensingel
127 Inrijwissel / [128 uitrijwissel]>>614
Tram Tunnel Hollands Spoor
199 Inrijwissel / 418 uitrijwissel
Gevers Deynootplein
275 Inrijwissel / 276 uitrijwissel
Loosduinseweg/Apeldoornselaan
113 Inrijwissel
Rijswijkseplein
157 Inrijwissel
Hofweg
[607 Inrijwissel]>>613
Rijswijkseweg / Jan van der Heijdenstraat

update 19/09: De verwarming voor wissel 128 en 607 (TTHS en Rijswijkseweg / Jan van der Heijdenstraat) komen te vervallen, deze zullen worden gebruikt voor wissel 613 en 614 (Hoornbrug).
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 836
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: Wisselverwarming

Berichtdoor Jeronimo117 » 20 okt 2011 10:02

Wat is het nut van een wisselverwarming bij een normale uitrijwissel in de stad? Die wissels rij je toch 99% van de gevallen toch gewoon open of zit daar een andere logica erachter?
Jeronimo117
 
Berichten: 171
Geregistreerd: 17 jan 2010 22:39

Re: Wisselverwarming

Berichtdoor Admin » 20 okt 2011 13:13

Vrij simpel: ook voor uitrijwissels moeten de tongen goed aansluiten, anders sta je er alsnog naast... IJs is compacte sneeuw en iedere keer als het wissel omgaat komt er weer sneeuw tussen tong en spoorstaaf die weer wordt aangedrukt. Ook als het niet sneeuwt gebeurd dat: trams nemen het mee (zuiging) of door overige weggebruikers. Als het maar vaak genoeg gebeurd komt er vanzelf een moment dat de tong niet meer ver genoeg opengaat en er schade ontstaat aan baan en evt voertuig...
Admin
Site Admin
 
Berichten: 742
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Berichtdoor Charles » 20 okt 2011 14:49

...
Laatst bijgewerkt door Charles op 31 okt 2013 15:41, in totaal 1 keer bewerkt
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 892
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Wisselverwarming

Berichtdoor Roland » 20 okt 2011 17:44

Hier een foto van een wisselverwarmingselement op wissel 418 (Gevers Deynootplein), deze is niets anders dan een buisje met een verwarmingsspiraal erin langs de wisseltongen. De aansluitingen bevinden zich in de metalen bakjes aan de zijkant van het spoor thv de wisselbak. De verwarming wordt gevoed door de bovenleiding.
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 836
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: Wisselverwarming

Berichtdoor Slagathor » 20 okt 2011 18:14

Bedankt voor de foto! Zeer leerzaam.

Hoe effectief is zulke verwarming nu eigenlijk precies? Op het moment dat het echt stevig begint te sneeuwen (zoals afgelopen december), trekt 'ie het waarschijnlijk niet meer. Of wel?
Avatar gebruiker
Slagathor
 
Berichten: 266
Geregistreerd: 20 jul 2011 10:17
Woonplaats: 's-Gravenhage

Re: Wisselverwarming

Berichtdoor trambestuurder » 27 okt 2011 03:43

Slagathor schreef:Bedankt voor de foto! Zeer leerzaam.

Hoe effectief is zulke verwarming nu eigenlijk precies? Op het moment dat het echt stevig begint te sneeuwen (zoals afgelopen december), trekt 'ie het waarschijnlijk niet meer. Of wel?



Bij hevige sneeuwval rijden de tram denk ik ook niet, dat heeft helaas te maken met de antislip op de trams waardoor je in extreme gevallen stil komt te staan en dan niet meer wegkomt.

maar een trost de wissel zijn verwarmt dus deze lopen wel gewoon om :lol:
Avatar gebruiker
trambestuurder
 
Berichten: 545
Geregistreerd: 29 maart 2010 11:21

Re: Wisselverwarming

Berichtdoor Roland » 27 okt 2011 06:45

Ik denk dat tussen de 5 en 10cm sneeuw niet zoveel roet in het eten moet gooien als voorgaande jaren. In Rotterdam waar overal wisselverwarming ligt kon zo goed als de hele tijd worden doorgereden. Daarnaast is het gewoon belangrijk dat de sporen constant vrij gereden worden. Als alles 's nachts is dichtgesneeuwd dan geeft dat met het opstarten nog steeds een hoop problemen.
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 836
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14


Keer terug naar HTM tram

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 35 gasten