LIJN 9

Voor alles wat met de HTM trams te maken heeft

Re: LIJN 9

Berichtdoor wattman » 22 aug 2016 09:44

Hedenochtend, de eerste dag lijn 9 met Avenio, de 5009 rond 09:00uur als "wachtwagen" (geen idee hoe die reserve nu wordt aangeduid) op het extra spoortje bij de ingang van de verkeerstunnel in de Rijnstraat.
De dienstwagens Vrederust - Madurodam voerden "Scheveningen Noorderstrand".
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1090
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: LIJN 9

Berichtdoor René W » 22 aug 2016 14:57

Met ingang van maandag 22 augustus 2016 worden er op lijn 9 Avenio's ingezet. Lijn 9, geëxploiteerd vanuit remise Zichtenburg, rijdt vanwege werkzaamheden tot en met 10 december 2016 tussen Vrederust en Madurodam. De eerste dienstwagen is de 5042. Naast de 5042 zijn voor de ochtendspits de volgende trams waargenomen: 5004, 5021, 5023, 5035, 5054 en 5058. Tijdens de ochtendspits staat in de Rijnstraat naast de tunnel de 5009 opgesteld.
Aan het begin van de middag rijden de volgende wagens: 5002, 5004, 5019, 5021, 5033, 5042, 5054 en 5058. Reservetram 5009 staat niet meer in de Rijnstraat en wordt ook niet in de dienst waargenomen.
Tijdens de middagspits hebben volgens OV zoeker de volgende wagens gereden: 5002, 5004, 5006, 5019, 5021, 5023, 5027 (16:45u in remise), 5033, 5034, 5035 (gewisseld door 5009), 5039, 5042, 5054, 5058 en 5060.

Laatste GTL lijn 9: 3136.
Laatste GTL lijn 5: 3139.
gr.
Rene
Avatar gebruiker
René W
 
Berichten: 257
Geregistreerd: 30 jan 2010 16:52

Re: LIJN 9

Berichtdoor lcyerbanga3 » 23 aug 2016 14:57

René W schreef:Tijdens de ochtendspits staat in de Rijnstraat naast de tunnel de 5009 opgesteld.

een tram die daar staat heeft een bestuurder nodig... verveelt hij zich daar niet een beetje??
lcyerbanga3
 
Berichten: 94
Geregistreerd: 08 mei 2016 14:47

Re: LIJN 9

Berichtdoor grizzler » 24 aug 2016 06:53

Waarvoor is eigenlijk dat kopspoortje bij Madurodam aangelegd? De Avenio's gaan gewoon door de keerlus.
Avatar gebruiker
grizzler
 
Berichten: 149
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:20
Woonplaats: Scheveningen (Noord)

Re: LIJN 9

Berichtdoor trambestuurder » 24 aug 2016 13:49

grizzler schreef:Waarvoor is eigenlijk dat kopspoortje bij Madurodam aangelegd? De Avenio's gaan gewoon door de keerlus.

dit spoortje is nog niet vrij gegeven en door dat er nu te veel voertuigen rijden is het ook niet verstandig omdat allemaal via het kopspoortje af te handelen.
straks als alles weer normaal rijdt gaat deze gewoon gebuikt worden
Avatar gebruiker
trambestuurder
 
Berichten: 545
Geregistreerd: 29 maart 2010 11:21

Re: LIJN 9

Berichtdoor iljitsch » 24 aug 2016 14:38

Voordeel van het kopspoor is dat daar een 9K kan halteren zonder de 9s die vanaf 't zwarte pad komen in de weg te zitten. Normaal wachten trams vaak in de keerlus maar dat kan hier moeilijk omdat er geen mogelijkheid is de passagiers uit te laten stappen voordat je de keerlus ingaat. Nu zonder trams uit Scheveningen maakt dat niet uit, maar met 9K + 9 wel.

Of wacht: vroeger kon je in de keerlus uitstappen. Kan dat nu nog steeds?
iljitsch
 
Berichten: 1755
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: LIJN 9

Berichtdoor WKZH5A » 24 aug 2016 14:50

In de keerlus ligt nog steeds een uitstaphalte.
WKZH5A
 
Berichten: 188
Geregistreerd: 21 jan 2013 19:19

Re: LIJN 9

Berichtdoor grizzler » 29 aug 2016 12:19

Het bizarre omrijden van de tramvervanger (lijn 69) tussen Madurodam en Noorderstrand is er even uit: in plaats van rechtsaf de Harstenhoekweg in en via de Zwolsestraat naar de Gevers Deijnootweg nu gewoon rechtdoor over het Gevers Deijnootplein. Die omweg slaat ook helemaal nergens op, zolang op het plein niet wordt gewerkt.

[En intussen zie ik het nut van dat kopspoor bij Madurodam nog steeds niet...]
Avatar gebruiker
grizzler
 
Berichten: 149
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:20
Woonplaats: Scheveningen (Noord)

Re: LIJN 9

Berichtdoor richard1074 » 29 aug 2016 22:43

Ik heb die hele keerlus bij Madurodam überhaupt nooit begrepen. Geldverspilling. Dat ministerie daar gaat ook weg volgend jaar dus dan is het helemaal waardeloos.
richard1074
 
Berichten: 110
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:24

Re: LIJN 9

Berichtdoor Roland » 30 aug 2016 07:44

Alle ontwerpen voor de Avenio hebben als uitgangspunt de RegioCitadis gehad, gezien er over de Avenio nog niets bekend was in de ontwerpfase. De keerlus van Madurodam had en heeft een straal van 20m, daar mag de RegioCitadis niet doorheen. Daar is toen een keerspoor voor bedacht. Gezien de oude keerlus ook 'tijdelijk' was, is het idee de keerlus op termijn te verwijderen en het keerspoor over te houden. Of dat gaat gebeuren zal de tijd wel leren. De Avenio kan boogstralen van 20m makkelijk hebben, dus dat maakt de keerlus ook bruikbaar voor de Avenio. Eigenlijk had de oude dus gewoon kunnen blijven liggen :shock:
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 836
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: LIJN 9

Berichtdoor Tiktak » 30 aug 2016 09:36

Dus in feiten is het traject van lijn 9 geschikt ook voor RR voertuigen, want ik neem aan dat het spoor daar na toe ook geschikt is gemaakt.
Tiktak
 
Berichten: 691
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: LIJN 9

Berichtdoor grizzler » 30 aug 2016 13:11

@Roland,
Bedankt voor die informatie. Ik was er al bang voor dat het aanleggen van dat spoortje gebaseerd zou zijn op achterhaalde aannames. Kon me alleen niet voorstellen dat men zo weinig flexibel zou zijn dat een dergelijk project niet tijdig zou kunnen worden bijgesteld, zodat geldverspilling zou kunnen worden voorkomen. Helaas...
Avatar gebruiker
grizzler
 
Berichten: 149
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:20
Woonplaats: Scheveningen (Noord)

Re: LIJN 9

Berichtdoor Roland » 30 aug 2016 15:06

Dit soort ontwerptrajecten lopen vaak 3 a 4 jaar. 1 jaar voor uitvoering moet je spoor gaan bestellen, dan kan je in principe niet meer terug. Daarvoor moeten de ontwerpen al langs allerlei commissies geweest zijn, dat proces wil je ook niet graag herhalen. In theorie moet de RegioCitadis een eindje kunnen komen op de Avenio-lijnen, maar er is nog niets extra's vrijgegeven. Er zijn een aantal kleinere dingen die vlak voor testfase alleen op de Avenio aangepast zijn. Het kan zijn dat er ergens een halte gaat klemmen bijvoorbeeld.
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 836
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: LIJN 9

Berichtdoor OVinDelft » 30 aug 2016 15:25

Wanneer had de HTM precies de oorspronkelijke 40 stuks Avenio besteld? Zal dat niet zeker een jaar zijn geweest voordat men begon aan de aanleg van het keerspoor? Want dan had men theoretisch natuurlijk gewoon kunnen besluiten om het te project niet uit te voeren. Dan had men wel geld verspilt aan het voorafgaande bureaucratische werk, maar in ieder geval niet óók voor de daadwerkelijke bouw. De RegioCitadis zal hier waarschijnlijk toch nooit gaan komen.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: LIJN 9

Berichtdoor Tiktak » 30 aug 2016 15:36

Dus als ik het goed begrijp. Als alle verbouwingstrajecten op RC niveau waren uit gevoerd dan waren de vele testritten met de AV's niet nodig geweest, want waar een RC kan rijden kan in principe ook een AV rijden. Het kost misschien iets meer aan voorzieningen ivm de breedte van de RC maar je heb dan wel een netwerk waar alle tramvoertuigen die op het netwerk mogen rijden kunnen gebruiken.
Tiktak
 
Berichten: 691
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: LIJN 9

Berichtdoor Slagathor » 30 aug 2016 15:55

In principe wel, maar goed het is ook niet zo dat iedere vrachtwagen elk woonerf op kan rijden. Op een gegeven moment moet je toch een kostenafweging maken.
Avatar gebruiker
Slagathor
 
Berichten: 266
Geregistreerd: 20 jul 2011 10:17
Woonplaats: 's-Gravenhage

Re: LIJN 9

Berichtdoor wattman » 30 aug 2016 16:07

OVinDelft schreef:Wanneer had de HTM precies de oorspronkelijke 40 stuks Avenio besteld?

Het persbericht van Siemens dateert van 18 november 2011
http://www.siemens.com/press/de/feature ... hp?content[]=MO
De vervolgserie van 20 stuks is besteld in maart 2014
http://www.siemens.com/press/de/feature ... hp?content[]=MO
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1090
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: LIJN 9

Berichtdoor Chris » 31 aug 2016 00:43

Tiktak schreef:Dus als ik het goed begrijp. Als alle verbouwingstrajecten op RC niveau waren uit gevoerd dan waren de vele testritten met de AV's niet nodig geweest, want waar een RC kan rijden kan in principe ook een AV rijden. Het kost misschien iets meer aan voorzieningen ivm de breedte van de RC maar je heb dan wel een netwerk waar alle tramvoertuigen die op het netwerk mogen rijden kunnen gebruiken.
Dit is geen juiste conclusie. Zeker in bogen kan een Avenio anders uit de boog komen dan een Citadis. Dus er zijn her en der wat aanpassingen verricht voordat een traject voor Avenio werd vrijgegeven.
Chris
 
Berichten: 499
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: LIJN 9

Berichtdoor Roland » 01 sep 2016 07:22

Hieronder zie je het verschil tussen een Avenio en RegioCitadis
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 836
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: LIJN 9

Berichtdoor iljitsch » 01 sep 2016 09:25

AV blijft netjes binnen het profiel van een RC, toch?

Ben benieuwd hoe zich dit verhoudt tot een GTL.
iljitsch
 
Berichten: 1755
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

VorigeVolgende

Keer terug naar HTM tram

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 22 gasten