LIJN 9

Voor alles wat met de HTM trams te maken heeft

Re: LIJN 9

Berichtdoor iljitsch » 03 feb 2017 08:57

Is het dan niet makkelijker om gewoon de remise Scheveningen te handhaven?

Zeker als de Lijsterbesstraat verdwijnt, want dan moeten sommige lijnen de hele stad door voor/na hun dienst.

Scheveningen heeft ook nog een flink achterterrein, dus eea zou nog wel iets langer gemaakt kunnen worden zodat je ook de wat langere trams efficiënt kwijt kan.

En is er anders niet in de binkhorst ruimte te vinden voor een remise? Lekker dicht bij CS en Rijswijkseplein waar nagenoeg alle lijnen voorbij komen.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: LIJN 9

Berichtdoor wattman » 03 feb 2017 11:57

Charles schreef:Waar je ook een remise wil bouwen, je krijgt tegenwoordig ongelooflijk veel bewonersprotesten waardoor veel bestuurders bang zijn om een positief besluit te nemen. Dat is voor locatie Zuiderweg al het geval.

Het lijkt er tegenwoordig op dat "men" niets meer wil accepteren in de eigen woonomgeving.
Of het nou gaat om een tramremise, een windmolen, of huisvesting van nieuwe Nederlanders, steevast steekt er een storm van protest op die vaak ook nog eens ongefundeerd blijkt te zijn. Oftewel: gebrek aan feitenkennis en het niet wéten waarover men het heeft.


Ik vind dit gevaarlijke uitspraken. Het oordeel of een juiste planologische afweging is gemaakt ligt uiteindelijk bij de onafhankelijke rechter en niet bij de bestuurder (met visie) of de voorstander van een project (zoals een projectontwikkelaar of investeerders). Het gezegde "Er zijn nog rechters in Berlijn" - uit de tijd van Frederik de Grote - illustreert dit. De stap naar de rechter is echter wel het sluitstuk.
Het kan - op zijn zachts gezegd - geen kwaad als een bestuurder naar de bewoners luistert, en ze niet het idee geeft dat alles in kannen en kruiken is, al was het maar voor het draagvlak van het besluit. Het kan ook geen kwaad om te erkennen dat mensen hun visie mogen geven. Om op voorhand dat weg te gaan zetten als ' "men" niets meer wil accepteren in de eigen woonomgeving' en te suggereren dat dat "vaak" ongefundeerd is. Tja. Dus had een protest tegen de Dwarsweg in de jaren '70 maar niet mogen plaatsvinden, idem het verzet tegen de reactor van Kalkar, hadden de bomen langs de Laan van Meerdervoort zonder meer moeten sneuvelen, had het plan van de herinrichting van het Lange Voorhout liever volgens het oorspronkelijke gemeenteplan uitgevoerd moeten worden, had men niet mogen protesteren tegen de illegaal neergezette containers voor het onderstation Conradkade, was de ombouw de Scheveningse bosjes naar het Internationale Park als voorzien door Revis zo geweldig dat de bewoners hun mond hadden moeten houden?
Tenslotte wil ik er nog op wijzen dat procedures, in het voordeel van de ontwikkelaar, steeds sneller zijn geworden (o.a. Crisis- en herstelwet). Je moet als burger wel heel goed opletten en toegang hebben tot de juiste informatie en juridische procedures. Wordt trouwens ook verwacht in de huidige participatiemaatschappij.
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1089
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: LIJN 9

Berichtdoor grizzler » 03 feb 2017 15:55

iljitsch schreef:Scheveningen heeft ook nog een flink achterterrein, dus eea zou nog wel iets langer gemaakt kunnen worden zodat je ook de wat langere trams efficiënt kwijt kan.

En kijk anders eens naar het voorterrein. Als in Zichtenburg Avenio's helemaal buiten worden geparkeerd, waarom zouden ze dan in Scheveningen per se helemaal binnen moeten staan?

Overigens valt dat achterterrein voor uitbreiding wat tegen (als je tenminste het gebouw bedoelt). Juist het deel dat geschikt is gemaakt voor Avenio's heeft aan de achterkant maar weinig ruimte.
Avatar gebruiker
grizzler
 
Berichten: 149
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:20
Woonplaats: Scheveningen (Noord)

Re: LIJN 9

Berichtdoor Tiktak » 17 jul 2018 19:58

Vanaf 16 - 07 - 2018 worden tijdelijk RR voertuigen ingezet als ondersteuning voor lijn 9.
Het eindpunt van lijn 4 is ingekort vanaf het Kerkplein terug naar de Brouwersgracht ( volgens facebook HTM ), omdat het uitstappen
op het Kerkplein te gevaarlijk is, mensen kunnen zich niet vast houden bij het uitstappen omdat perron ontbreekt.
In dit geval zou het mij logisch lijken dat alle AV voertuigen van lijn 9 worden ingezet op RR lijn 4 en de RR voertuigen lijn 4 op lijn 9.
Hiermee is dan ook weer de mogelijkheid geboden om met AV lijn 4 vanaf de Uithof naar de Laan van Nieuw Oost Indie laag te rijden
zonder te overstappen bij de Brouwersgracht op lijn 3.
Tiktak
 
Berichten: 689
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: LIJN 9

Berichtdoor MennoOV » 17 jul 2018 20:45

Vergeet niet dat je daarmee weer meer voertuigen nodig hebt op RR4, die er mogelijk niet zijn.
MennoOV
 
Berichten: 100
Geregistreerd: 22 sep 2013 16:15

Re: LIJN 9

Berichtdoor wattman » 18 jul 2018 09:27

Tiktak schreef:Vanaf 16 - 07 - 2018 worden tijdelijk RR voertuigen ingezet als ondersteuning voor lijn 9.
Het eindpunt van lijn 4 is ingekort vanaf het Kerkplein terug naar de Brouwersgracht ( volgens facebook HTM ), omdat het uitstappen
op het Kerkplein te gevaarlijk is, mensen kunnen zich niet vast houden bij het uitstappen omdat perron ontbreekt.
.

M.b.t. lijn 4. Het eindpunt Grote Kerk, voor passagiers opgeheven per 15 juli (aldus facebook mededeling), is weer hersteld (was gisteren al het geval). Zover ik weet is die opheffing nooit via de HTM website zelf gecommuniceerd en op twitter kan ik geen mededeling vinden. Ik weet niet wat er zich op 15 juli heeft afgespeeld, dus geef hier geen enkel oordeel over de gang van zaken, maar de berichtgeving is niet optimaal, en de discussie op facebook resulteert in een hoop meningen en een spreekbuis van de HTM die meent dat je publiek kunt aanspreken met "als je logisch nadenkt en in weet hoe de trams eruit zien dan zou je dit niet vragen. Veiligheid ga nu voor alles." (letterlijk citaat, inclusief taalfouten)
In dat verband, het kaartje van de maatregelen rond de TTGM werkzaamheden suggereert dat lijn 16 nog de normale route rijdt. Dat is niet het geval, want Kalvermarkt wordt niet aangedaan.
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1089
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: LIJN 9

Berichtdoor iljitsch » 18 jul 2018 15:32

Is er geen tijdelijk perron gebouwd?
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: LIJN 9

Berichtdoor Tiktak » 18 jul 2018 17:58

De nieuwe halte op de Prinsegracht wordt waarschijnlijk ook niet gebruikt om in en uit te stappen.
Tiktak
 
Berichten: 689
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: LIJN 9

Berichtdoor wattman » 18 jul 2018 18:17

Tiktak schreef:De nieuwe halte op de Prinsegracht wordt waarschijnlijk ook niet gebruikt om in en uit te stappen.
Halteperron wordt inderdaad niet gebruikt.
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1089
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: LIJN 9

Berichtdoor Chris » 19 jul 2018 02:41

Meer Citadis inzetten op 9 gaat problemen geven met de diensten omdat veel bestuurders daar geen Citadis nog kennen...
Zaterdagochtend wilde men delen van zo'n hulphalte gaan plaatsen maar zoals bij ons wel bekend is ligt er tegenwoordig een grote boog op het Kerkplein en de tijdelijke perrons kunnen alleen in een rechtstand gebouwd worden. Nog even is gedacht om dan maar delen te plaatsen maar dan komt het volgende probleem om de hoek kijken en dat is dat de middendeur een heel eind van zo'n perrondeel komt te zitten en de rest redelijk bij een deur is aan te leggen. Dat heeft weer te maken met de uitslag van de verschillende bakken in een boog.
Tot mijn verbazing werd er moeilijk gedaan over het in en uitstappen van valide passagiers te Grote Kerk omdat je je niet goed kan vasthouden. Dat men eventueel wat regelt voor invalide klanten kan ik begrijpen. Dat is eventueel met omroep en assistentie wel te doen.
Dat Grote Kerk weer in gebruik is genomen vind ik ook wel weer apart. 17 juli rond 1300u was dit nog niet het geval...
Chris
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: LIJN 9

Berichtdoor q-quan » 11 dec 2023 21:07

https://www.petities.com/kom_niet_aan_den_haag_tram_9

Weet iemand hier meer over, en waar deze plannen bekeken kunnen worden? Ik ben er wel benieuwd naar.
q-quan
 
Berichten: 85
Geregistreerd: 06 jun 2018 21:07

Re: LIJN 9

Berichtdoor xCookiesolax » 12 dec 2023 09:01

Ik heb nog geen documenten kunnen vinden die erop duiden dat tramlijn 9 wordt ingekort tot CS. Het is wel al bekend dat in de toekomst tramlijn 9 inderdaad via het Vredespaleis gaat rijden met Avenio's en dat tramlijn 1 via Madurodam gaat rijden met Tina's. Wanneer deze verandering wordt doorgevoerd weet ik niet. De HTM wacht sowieso totdat er Tina's op tramlijn 1 rijden, maar het zou ook zomaar kunnen dat men wacht totdat de Binckhorstlijn af is.
xCookiesolax
 
Berichten: 445
Geregistreerd: 09 jan 2014 21:27

Re: LIJN 9

Berichtdoor Tiktak » 12 dec 2023 11:14

Misschien heeft dat te maken met de inpassing van de nieuwe lijn 10 ?
Tiktak
 
Berichten: 689
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: LIJN 9

Berichtdoor iljitsch » 12 dec 2023 12:01

1 + 9 = 10, dat kan nooit toeval zijn...
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: LIJN 9

Berichtdoor mibia » 12 dec 2023 17:50

gaan lijn 1 en 9 vanaf HS niet van route ruilen/ wisselen?
mibia
 
Berichten: 69
Geregistreerd: 08 sep 2011 12:48
Woonplaats: Zoetermeer

Re: LIJN 9

Berichtdoor iljitsch » 12 dec 2023 18:08

Ik zou het wel zonde vinden als 1 die rare route van 9 gaat overnemen via eerst het centrum en dan CS. Dat haalt alle snelheid eruit. Laat 9 dat maar blijven doen en dan 1 de rechtstreekse route van centrum naar scheveningen via madurodam.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: LIJN 9

Berichtdoor HaagsePeter » 12 dec 2023 21:41

Vooralsnog is er nog niets besloten door HTM, MRDH of de gemeente over aanpassingen..
HaagsePeter
 
Berichten: 40
Geregistreerd: 21 jul 2019 12:00

Re: LIJN 9

Berichtdoor Chris » 13 dec 2023 06:27

Heb hier nog nooit van gehoord.
Van lijn 10 horen we ook nog weinig. De bedachte Spitslijn zou tussen Vrederust en Scheveningen via Moerwijk gaan rijden maar verder wel de route van lijn 9 gaan volgen.
Ik ben alleen benieuwd naar de bedachte lijnenloop als de tramlijn naar de Binckhorst geopend gaat worden. Mocht lijn 1 moeten gaan omrijden via de Geestbrugweg en het nieuwe tracé dan komt deze natuurlijk ook uit bij CS.
Ik zie lijn 9 voorlopig niet verdwijnen van CS. Er wordt in de Westland plannen ook gesproken over snelle tramverbindingen via lijnen 4 en 9 naar CS.
Chris
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: LIJN 9

Berichtdoor Roland » 14 dec 2023 15:44

De gemeente Den Haag is ook druk met allerlei toekomstontwikkelingen in het gebied rondom CS. In dat kader ziet de gemeente ook graag dat het spoor uit het Lage Zand verdwijnt. Daar valt wat voor te zeggen gezien de kruising met een van de drukste voetgangersstromen in Den Haag.

Er wordt continu over ontwikkeling nagedacht op allerlei fronten. Voorlopig is nog niets besloten, maar het is zeker dat er altijd veranderingen zullen blijven komen!
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 836
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: LIJN 9

Berichtdoor iljitsch » 14 dec 2023 15:56

Een oplossing zou kunnen zijn om 9 niet aan de noordkant langs het ijspaleis te laten rijden maar iets eerder de bocht naar de ammunitiehaven te nemen en dan gelijk na die kruising een halte. Dan zit je nog steeds heel dicht bij het centrum en het stadhuis maar je slaat wel die lastige kruising spui/grotemarktstraat/kalvermarkt en die oversteek van het voetgangersgebied lage zand over.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Vorige

Keer terug naar HTM tram

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten