LIJN 9

Voor alles wat met de HTM trams te maken heeft

LIJN 9

Berichtdoor Tiktak » 16 aug 2012 19:33

Naar ik heb vernomen gaan de nieuwe trams eerst op lijn 9 rijden, de Melis Stokelaan word aangepast, want de tramhaltes moeten breder en langer worden gemaakt, de sporen worden hiervoor dichterbij elkaar gelegd om ruimte tecreeren.
Was het niet beter geweest om eilandperrons te maken, dan haltes aan de rechter zijkant van het spoor.
Hoe denken onze mede forumleden hierover.
Tiktak
 
Berichten: 689
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: LIJN 9

Berichtdoor Admin » 16 aug 2012 20:38

Kan niet. Simpelweg omdat er, zeker in de aanloop fase, onvoldoende wagens zullen zijn en je dus een gemengde exploitatie moet voeren. En GTL heeft nou eenmaal geen deuren a/d blinde zijde ;) Daarnaast zal het heus wel voor komen dat er een GTL op lijn 9 komt, rijden er ook nog museumtrams rond (PCC's! Al zal dat zeker niet doorslaggevend zijn) en is er een hoop samenloop met andere lijnen op diverse trajecten.
Admin
Site Admin
 
Berichten: 728
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: LIJN 9

Berichtdoor robert55 » 17 aug 2012 08:36

Ik denk dat eilandperrons meestal duurder in aanleg zullen zijn en er meer ruimte nodig is door de spoorslinger die je moet maken.
Een kruising met een weg of oversteekplaats wordt denk ik ook onoverzichtelijker.
robert55
 
Berichten: 190
Geregistreerd: 20 jan 2010 18:35

Re: LIJN 9

Berichtdoor OVinDelft » 19 aug 2012 16:22

Het enige haltes met een eilandperron in het Haagse tramnet waar ik vanaf weet is, behalve CS, het drietal haltes op de Laan van Meerdervoort. Zover ik weet kunnen daar ook geen eenrichtingstrams komen omdat er geen keerlus aanwezig is bij het eindpunt van lijn 3. Op dit moment keren lijn 2 en 4 ook in een keerlus (als ik het goed heb) en hebben geen eilandperrons dus zijn ook geschikt voor GTL's wat af en toe wel eens nodig is bij omleidingen.
Hier van losstaand heb ik overigens nooit begrepen waarom lijn 3 en 2 niet aan elkaar zijn gekoppeld omdat ze praktisch op elkaar aansluiten met een paar honderd meter ertussen.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: LIJN 9

Berichtdoor willem » 19 aug 2012 18:10

Er is in verhouding niet zoveel vraag naar een verbinding tussen die eindpunten, waardoor de kosten-batenverhouding laag ligt. De meeste mensen willen in noord-zuid richting reizen, dus naar of van de kant van het centrum (of in de andere richting het Westland).
Eigenlijk geldt voor meer eindpunten dat ze dicht bij een ander eindpunt liggen: Vrederust en De Uithof, de beide eindpunten in Scheveningen, idem in Leidschendam (hoewel je Leidschenhage als tusseneindpunt van de lijn naar Leidschendam Noord kunt zien).
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: LIJN 9

Berichtdoor hharry » 19 aug 2012 19:09

Een enkelsporig verbinding via de Lisztraat zou wel handig kunnen zijn. Dan hoeven de eerste en laatste dienstwagens lijn 3 niet zoveel om te rijden van/naar remise ZB.
hharry
 
Berichten: 260
Geregistreerd: 20 jan 2010 22:38

Re: LIJN 9

Berichtdoor OVinDelft » 19 aug 2012 20:29

Een verbinding tussen de eindpunten bedoel ik niet helemaal. Het is gewoon zo dat als je via de straat die hharry aangeeft doorrijdt (en dan inderdaad de laatste 2/3 haltes van lijn 2 opoffert) je een doorgaande verbinding hebt, wat voor een aantal straten en snellere verbinding op kan leveren maar ook misschien wel besparing van materieel? Die twee punten liggen zó dicht bij elkaar dat het bijna zonde is om dat niet te doen, althans dat is hoe ik er over denk.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: LIJN 9

Berichtdoor Roland » 20 aug 2012 10:36

De verbinding door de Lisztstraat is een typisch ijskastproject, er zijn al tig ontwerpen voor gemaakt. Ik heb zelf ook een aantal varianten gemaakt begin 2010, maar toen is het project weer de ijskast ingegaan. Mede omdat er toen ook een aantal Citadissen in remise LBS gestald zouden gaan worden. Als LBS ooit nog een keer moet gaan verdwijnen dan zal het plan wel weer voorbij komen, je kan namelijk enorm op de in- en uitrukkosten besparen.
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 836
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: LIJN 9

Berichtdoor wjhunt » 20 aug 2012 18:01

Of er wel of geen tramrails door de Lisztstraat komen is één ding, maar het idee om dan lijn 2 aan lijn 3 te koppelen en de laatste haltes van lijn 2 te laten vervallen vind ik persoonlijk geen goed idee. Je laat dan de bewoners van Kraayenstein (vooral het gedeelte ten oosten van de Kraayensteinlaan) en een stukje Houtwijk behoorlijk in de kou staan. Voor hen zou het openbaar vervoer vervallen tot het niveau van een dorp, met alleen bus 86 (en op gezette tijden 35) nog op de Escamplaan die allebei maar tot het Leyenburg rijden.
wjhunt
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 20 aug 2012 09:50

Re: LIJN 9

Berichtdoor Tiktak » 20 aug 2012 19:28

Volgens mij zijn de haltes op de Melis Stokelaan (m.u.v de halte voor de Minstreelstraat) breed en lang genoeg voor de nieuwe tram voertuigen.
Wat enkel moet gebeuren na mijn inziens is de perronrand wat inkorten, dit gebeurde ook op het baanvak van lijn 11 toen daar de brede trams uit Hannover daar op gingen rijden.

vraag, Zijn de pas aangelegde nieuwe en vernieuwde tramperrons niet gelijk op de maat van de Citadissen gemaakt.
Tiktak
 
Berichten: 689
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: LIJN 9

Berichtdoor trambestuurder » 20 aug 2012 22:56

Tiktak schreef:Naar ik heb vernomen gaan de nieuwe trams eerst op lijn 9 rijden, de Melis Stokelaan word aangepast, want de tramhaltes moeten breder en langer worden gemaakt, de sporen worden hiervoor dichterbij elkaar gelegd om ruimte tecreeren.
Was het niet beter geweest om eilandperrons te maken, dan haltes aan de rechter zijkant van het spoor.
Hoe denken onze mede forumleden hierover.


Beste Tiktak, helaas moet ik je teleurstellen want je hebt het verkeerd vernomen.
de eerste nieuwe trams stromen medio 2013 binnen en na een proefperiode en opleidingen voor de bestuurders zal de nieuwe tram begin 2014 als eerste ingezet gaan worden op lijn 11
Daarna zal deze ingezet gaan worden op lijn 15 en lijn 17 Denhaag Zuid, wat betekend dat zijn lijn 17 aan lijn 15 wordt gekoppeld en dus tussen Wateringen en Nootdorp gaat rijden via de stations en centrum.
Lijn 16 gaat dan naar statenkwatier rijden.
Pas daarna komen de wagens op lijn 9 omdat het hele traject van deze lijn moet worden aangepast en dat vergt nog al wat werk en inspraakrondes voor de bewoners waar deze tram rijdt.

Wat beteft een eilandperron dit is niet mogelijk zolang er ook nog GTL rijden

overigens komt er ook nabij de wouwermansstraat een tail-track te liggen die gebruikt gaat worden indien er een verstoring is op de trajecten van lijn 9 en 11

waar deze komt is nog niet helemaal duidelijk maar hoogwaarschijnlijk komt dit ter hoogte van de manege die daar weg gaat

hoop dat het een en ander een beetje duidelijker is nu [respect]
Avatar gebruiker
trambestuurder
 
Berichten: 544
Geregistreerd: 29 maart 2010 11:21

Re: LIJN 9

Berichtdoor Slagathor » 21 aug 2012 10:43

Duidelijk! Ik dacht ook dat er in eerste instantie sprake was van een introductie op lijn 9. Dat was toch ooit wel het plan?

Nu ja, in ieder geval bedankt voor de uitleg. :)
Avatar gebruiker
Slagathor
 
Berichten: 266
Geregistreerd: 20 jul 2011 10:17
Woonplaats: 's-Gravenhage

Re: LIJN 9

Berichtdoor Roland » 22 aug 2012 15:40

Slagathor schreef:Ik dacht ook dat er in eerste instantie sprake was van een introductie op lijn 9. Dat was toch ooit wel het plan?


Klopt, maar het wil nog wel eens wisselen hier in Haaglanden :? :| Als eerste zijn lijn 11, 17 en 9(Vrederust-HS) en het hele centrum opgepakt. Later bedacht men zich dat waarschijnlijk wel handig was om sommige lijnen intact te houden en dat niet alles in het centrum hoeft te keren.
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 836
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: LIJN 9

Berichtdoor rvo » 23 aug 2012 15:53

Inzet brede trams is een heel dynamisch proces waar men bij wijze van spreken over dagkoersen kan spreken. De lijnen 2,9,11,15,17 en 19 zijn genoemd. Daarvoor zijn meer wagens nodig dan de 40 bestelde trams. Dus vallen 2 en 19 tzt af. Overigens is er nog een bodemprocedure af te wikkelen en moeten we zien of de nieuwe trams goed functioneren. Allemaal geen vanzelfsprekende zaken hedentendage.Zolang dus maar zuinig zijn op de restgroep gtl.
rvo
 
Berichten: 21
Geregistreerd: 07 nov 2011 13:40

Re: LIJN 9

Berichtdoor robert55 » 23 aug 2012 18:47

Ik denk dat gezien de crisis er weinig gebouwd zal worden in Zoetermeer. Dat betekent dat de extra RegioCitadissen nog wel een aantal jaren voor lijn 2 beschikbaar blijven.

De bodemprocedure over de aanbesteding nieuwe trams kan geen invloed meer hebben op de levering van Avenio's. CAF heeft ook in hoger beroep de in kort geding geeiste stopzetting van de gunning verloren en dat beteketn dat HTM gerechtigd was een contract met Siemens te sluiten [en dat ook gedaan heeft]
robert55
 
Berichten: 190
Geregistreerd: 20 jan 2010 18:35

Re: LIJN 9

Berichtdoor rvo » 23 aug 2012 20:47

in het recht betekent een voorlopige voorziening veel maar niet alles. De omstandigheden maken een schadevergoeding aan CAF gezien de overwegingen,waarbij ook de nadruk is gelegd op het onderzoek ter bodemzitting mogelijk temeer nu sommige overwegingen van de vzrechter wel erg kort door de bocht om niet te zeggen niet zijn geformuleerd. Als HTM schade moet betalen ligt de verantwoordelijkheid bij HTM en dan zal de reiziger linksom of rechtsom er voor moeten bloeden vrees ik. Nu de jurisprudentie op Europees niveau vrij gedetailleerd zich uitkristalliseert gelijk ook op het terrein van de mensenrechten gebeurt zal CAF tot het gaatje gaan denk ik. Het Hof zal er best nog wel een dobber aan hebben.
rvo
 
Berichten: 21
Geregistreerd: 07 nov 2011 13:40

Re: LIJN 9

Berichtdoor robert55 » 23 aug 2012 22:26

Ik deel uw waardering van de vonnissen van de voorzieningenrechters niet. Maar die fase is gepasseerd. In tweede instantie heeft de rechter uitgesproken dat HTM aan Siemens mocht gunnen. De bodemprocedure kan alleen leiden tot een schadevergoeding, maar kan er niet meer toe leiden dat het contract tussen HTM en Siemens ontbonden wordt. Dat wil dus zeggen dat Siemens gaat leveren en contractueel zijn ze gebonden aan de data zoals die boven geschetst zijn.

Voorlopig is de beschikbaarheid van GTL ruim: 3 gesloopt, 4 pekel en ±5 in levensduurverlenging is minder dan het aantal dat vrij is gekomen van lijn 2 [als er niet te veel aanrijdingen zijn ...]
robert55
 
Berichten: 190
Geregistreerd: 20 jan 2010 18:35

Re: LIJN 9

Berichtdoor michaeldenhaag » 25 jun 2013 07:01

Vanochtend, dinsdag, zag ik bij de halte Buitenhof de tram richting Madurodam met lijnummer 8 voorbij komen. Is dit lijnnummer weer in het leven geroepen, of is dit een foutje/ grapje van de bestuurder?
michaeldenhaag
 
Berichten: 102
Geregistreerd: 27 apr 2011 16:57

Re: LIJN 9

Berichtdoor trambestuurder » 25 jun 2013 20:06

michaeldenhaag schreef:Vanochtend, dinsdag, zag ik bij de halte Buitenhof de tram richting Madurodam met lijnummer 8 voorbij komen. Is dit lijnnummer weer in het leven geroepen, of is dit een foutje/ grapje van de bestuurder?


dit is waarschijnlijk wagen 3045 geweest, op een of andere manier krijgt deze wagen niet zijn update goed binnen waardoor hij dus oude en verkeerde lijnvoering heeft.

op lijn 5 (rijdt op code 57) filmt deze tram dan ook 57

het is dus geen grapje van je bestuurder, die kan dit overigens niet wijzigen
Avatar gebruiker
trambestuurder
 
Berichten: 544
Geregistreerd: 29 maart 2010 11:21

Re: LIJN 9

Berichtdoor Slagathor » 25 sep 2013 10:17

Het traject Prinsegracht is inmiddels gerenoveerd en verder op rijdt de 9 na HS nog altijd via de route van de 16 wegens werkzaamheden.

Centraal en Bosbrug zijn dan natuurlijk ook nog in behandeling.

Waar moet men nu nog aan de slag om de route van de 9 geschikt te maken voor de Avenio's? In Scheveningen?
Avatar gebruiker
Slagathor
 
Berichten: 266
Geregistreerd: 20 jul 2011 10:17
Woonplaats: 's-Gravenhage

Volgende

Keer terug naar HTM tram

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 14 gasten

cron