LIJN 9

Voor alles wat met de HTM trams te maken heeft

Re: LIJN 9

Berichtdoor iljitsch » 07 aug 2014 22:58

Drukte in/uitstappers lijkt me sterk, er zullen echt niet meer mensen richting Vrederust instappen dan normaal richting Scheveningen.

Het lijkt mij dat de reden is dat anders de reizigers langer onderweg zijn, het scheelt zo drie haltes. De extra afstand die de trams rijden valt reuze mee.

Ook is er zo de mogelijkheid om op het spoor tussen de kerk en het oude stadhuis te wachten tot het tijd is voor de volgende rit, als je gelijk doorrijdt dan is het niet mogelijk ruimte in te bouwen om vertragingen op te vangen.

Als je echt creatief wilt zijn zou je kunnen driehoeken op de bosbrug, of zelfs bij het station. 9 zou dan halte Schedeldoekshaven moeten gebruiken als eindpunt. Nadat passagiers daar uitgestapt zijn rijdt-ie naar de Rijnstraat, maar neemt dan het linkerspoor naast het eilandperron wat nu nog niet gebruikt wordt. Dan moet-ie achteruit de Lekstraat in. Normaal komt 17 uit die richting aan, maar het toeval wil dat er een extra spoor ligt van de Lekstraat naar CS, waarbij normaal het linkerspoor gebruikt wordt, maar 17 zou het rechterspoor kunnen gebruiken zodat er geen conflict is.
iljitsch
 
Berichten: 1756
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: LIJN 9

Berichtdoor trambestuurder » 10 aug 2014 23:43

iljitsch schreef:Drukte in/uitstappers lijkt me sterk, er zullen echt niet meer mensen richting Vrederust instappen dan normaal richting Scheveningen.

Het lijkt mij dat de reden is dat anders de reizigers langer onderweg zijn, het scheelt zo drie haltes. De extra afstand die de trams rijden valt reuze mee.

Ook is er zo de mogelijkheid om op het spoor tussen de kerk en het oude stadhuis te wachten tot het tijd is voor de volgende rit, als je gelijk doorrijdt dan is het niet mogelijk ruimte in te bouwen om vertragingen op te vangen.

Als je echt creatief wilt zijn zou je kunnen driehoeken op de bosbrug, of zelfs bij het station. 9 zou dan halte Schedeldoekshaven moeten gebruiken als eindpunt. Nadat passagiers daar uitgestapt zijn rijdt-ie naar de Rijnstraat, maar neemt dan het linkerspoor naast het eilandperron wat nu nog niet gebruikt wordt. Dan moet-ie achteruit de Lekstraat in. Normaal komt 17 uit die richting aan, maar het toeval wil dat er een extra spoor ligt van de Lekstraat naar CS, waarbij normaal het linkerspoor gebruikt wordt, maar 17 zou het rechterspoor kunnen gebruiken zodat er geen conflict is.


zou kunnen maar dat geeft veel meer werk voor de trambestuurder dan nodig en daarbij in de tijd dat hij daar is gekeerd want hij moet dan ook achteruit naar de Halte Centraal om mensen te laden is hij al 3x gekeerd via de Grote Kerk en heeft het ook geen vertraging voor de andere lijnen want lijn 15+16 rijden hier ook nog hé
Avatar gebruiker
trambestuurder
 
Berichten: 545
Geregistreerd: 29 maart 2010 11:21

Re: LIJN 9

Berichtdoor Roland » 11 aug 2014 10:07

Voor lijn 9 staan nog 3 projecten op stapel:
> Koninginnegracht - Madurodam
> Keerlus Madurodam
> Madurodam - Circusplein

Het rondje Lange Vijverberg gaat er dacht ik ook weer enige tijd uit vanwege de bouw van de parkeergarage al daar.
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 836
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: LIJN 9

Berichtdoor Slagathor » 11 aug 2014 10:29

De parkeergarage onder het Tournooiveld/Lange Voorhout, inderdaad. De bouw staat gepland te beginnen medio 2015.

Meer informatie hier.
Avatar gebruiker
Slagathor
 
Berichten: 266
Geregistreerd: 20 jul 2011 10:17
Woonplaats: 's-Gravenhage

Re: LIJN 9

Berichtdoor iljitsch » 11 aug 2014 20:57

Maar daar heeft lijn 9 toch geen last van?

De andere trams op CS laag zullen wel uit moeten wijken naar halte Schedeldoekshaven lijkt me.

Misschien toch een idee om eens een keerlus aan te leggen op het Koningin Julianaplein met al die werkzaamheden.
iljitsch
 
Berichten: 1756
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: LIJN 9

Berichtdoor Slagathor » 11 aug 2014 21:56

^^ Bijvoorbeeld, inderdaad. Laatst speelde ik zelfs met de gedachte dat een trambaan over de Herengracht (aansluiting KJ-Plein <> Kalvermarkt) nuttig zou zijn met al dit bouwgeweld!
Avatar gebruiker
Slagathor
 
Berichten: 266
Geregistreerd: 20 jul 2011 10:17
Woonplaats: 's-Gravenhage

Re: LIJN 9

Berichtdoor joostvansurksum » 12 aug 2014 13:47

Slagathor schreef:^^ Bijvoorbeeld, inderdaad. Laatst speelde ik zelfs met de gedachte dat een trambaan over de Herengracht (aansluiting KJ-Plein <> Kalvermarkt) nuttig zou zijn met al dit bouwgeweld!

Ja, jammer he? Laat die daar nou in de jaren '70 nog hebben gelegen... Ik liep er een tiental jaren later nog langs. :cry:

(De tramlijn is met de komst van het viaduct langs de Muzenstraat (vanaf CS hoog) komen te vervallen. Lijn 6 reed er als laatste, las ik ergens op wikipedia. Nog niet zo heel lang geleden zijn de rails weggebroken.)
joostvansurksum
 
Berichten: 281
Geregistreerd: 11 feb 2010 21:47

Re: LIJN 9

Berichtdoor Slagathor » 12 aug 2014 15:29

Ik vroeg me dat al af, er is immers plaats genoeg.

Gek genoeg had ik het nooit opgezocht. Interessant om te lezen!
Avatar gebruiker
Slagathor
 
Berichten: 266
Geregistreerd: 20 jul 2011 10:17
Woonplaats: 's-Gravenhage

Re: LIJN 9

Berichtdoor willem » 12 aug 2014 18:13

Er zou eigenlijk een verbindingsboog moeten zijn op de plek waar lijn 9 onder dat gebouw doorrijdt en de tramtunnel "kruist" om van CS hoog naar de Schedeldoekshaven te kunnen rijden.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: LIJN 9

Berichtdoor dAb » 12 aug 2014 19:04

willem schreef:Er zou eigenlijk een verbindingsboog moeten zijn op de plek waar lijn 9 onder dat gebouw doorrijdt en de tramtunnel "kruist" om van CS hoog naar de Schedeldoekshaven te kunnen rijden.

Vergeet de conclusie niet, dat er eigenlijk nooit die tramzwemtunnel had moeten komen, of op z'n minst de tramsporen er naast en erboven en rondom nooit hadden moeten weggebroken, maar als calamieteitenspoor beter benut hadden kunnen worden.
Enfin = niet meer zonder schade te herstellen, en/of nu tegen veel te hoge extra kosten :shock: D.A. Borgdorff 8-)
dAb
 
Berichten: 288
Geregistreerd: 17 jan 2010 22:29

Re: LIJN 9

Berichtdoor OVinDelft » 12 aug 2014 19:33

Je kan wel vanaf de Kalvermarkt naar CS hoog komen, maar niet vanaf Lage Zand. Je kan dus ook vanaf CS laag via Schedeldoekshaven en Spui op de Kalvermarkt komen en naar CS hoog.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: LIJN 9

Berichtdoor iljitsch » 12 aug 2014 21:03

Maar dat lost allemaal het probleem niet echt op: CS is erg inflexibel omdat er niet gekeerd kan worden en er geen uitwijkroute is voor CS hoog en de uitwijkmogelijkheden voor CS laag onbevredigend zijn.

Een keermogelijkheid in of net na de tramtunnel zou ook mooi zijn, dan kunnen lijnen 3 en 4 ingekort worden tot CS of het centrum en kan het andere deel van het trajekt met Avenio's gereden worden.
iljitsch
 
Berichten: 1756
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: LIJN 9

Berichtdoor OVinDelft » 12 aug 2014 22:05

Lijn 3 en 4 kan je inderdaad alleen inkorten vanaf de Haagse kant. Komend vanuit Zoetermeer moet je inkorten tot Laan van NOI, maar dat gaat veranderen met de komst van het ultralelijke, uitzichtsverpestende, torenhoge metrostation dat ergens in de lucht boven CS gaat worden gebouwd dat zowel lage als hoge perrons krijgt zoals op de rest van het stuk waar de tram samen rijdt met de metro.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: LIJN 9

Berichtdoor iljitsch » 12 aug 2014 22:07

Maar met twee sporen houdt dat bepaald niet over om naast lijn E nog een drukke tramlijn te laten keren en zeker geen twee.
iljitsch
 
Berichten: 1756
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: LIJN 9

Berichtdoor OVinDelft » 12 aug 2014 22:39

Maar waarom zou je? Of bedoelen je gewoon in het geval van noodgevallen/werkzaamheden?
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: LIJN 9

Berichtdoor iljitsch » 12 aug 2014 22:46

Waarom zou wie wat?
iljitsch
 
Berichten: 1756
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: LIJN 9

Berichtdoor OVinDelft » 13 aug 2014 00:05

Waarom zou je RR3 en 4 laten keren op het nieuwe metrostation Den Haag CS.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: LIJN 9

Berichtdoor iljitsch » 13 aug 2014 08:47

Die RRs hebben het lang niet makkelijk met het gewone tramspoor door de stad, ze voelen zich beter op het omgebouwde treinspoor naar Zoetermeer. Als je RR 3/4 inkort tot CS of het centrum kan je CS - Uithof en CS - Loosduinen met Avenio's rijden. Dat geeft ook meer capaciteit per voertuig.
iljitsch
 
Berichten: 1756
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: LIJN 9

Berichtdoor OVinDelft » 13 aug 2014 13:38

Maar het doorrijden en een directe verbinding creëren was juist de bedoeling van RR en dat gaan ze echt niet opgeven. Eigenlijk hadden ze dan beter daar ook metro's kunnen laten rijden. :roll:
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: LIJN 9

Berichtdoor WKZH5A » 13 aug 2014 17:15

Vandaag hangt er een sticker in de abri's van lijn 9. En daar staat het volgende (in eigen woorden):

Van maandag 1 september t/m zaterdag 13 december 2014 rijdt lijn 9 niet i.v.m werkzaamheden op de Koninginnegracht.
Lijn 9 wordt vervangen door tramlijn 29 en buslijn 69.
Tramlijn 29 rijdt tussen Vrederust en Centraal Station en vervolgens naar de Grote Kerk.
Buslijn 69 rijdt tussen CS/Schedeldoekshaven en Scheveningen Noorderstrand.
Overstappen op tramlijn 29 en buslijn 69 is op CS/Schedeldoekshaven.

Dat lijnvernummering lijkt precies op de manier wat bij lijn 12 is gedaan.
Vreemd dat deze informatie al in de abri's van lijn 9 hangen, maar niet op de website van HTM.
WKZH5A
 
Berichten: 188
Geregistreerd: 21 jan 2013 19:19

VorigeVolgende

Keer terug naar HTM tram

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 38 gasten