Lijn 1

Voor alles wat met de HTM trams te maken heeft

Re: Lijn 1

Berichtdoor iljitsch » 08 apr 2024 14:18

West: Maandenlang geen trams van en naar Delft door werkzaamheden

In het voorjaar van 2025 moeten er grote werkzaamheden plaatsvinden aan het tramspoor tussen Rijswijk en Delft. Doordat deze belangrijke verbinding eruit ligt en doordat er tegelijkertijd wordt gewerkt aan de Reineveldbrug, oftewel de Trambrug, rijden zowel lijn 1 als lijn 19 zeker drie maanden niet naar Delft.


Er was een paar jaar geleden toch al aan het spoor langs de vliet gewerkt?
iljitsch
 
Berichten: 1758
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Lijn 1

Berichtdoor joostvansurksum » 08 apr 2024 14:31

Dat was wat kleinschaliger onderhoud, denk ik. Maar de perrons moeten volgens mij nog steeds verbreed worden. De spoorligging moet misschien ook nog verlegd worden hier en daar.
joostvansurksum
 
Berichten: 281
Geregistreerd: 11 feb 2010 21:47

Re: Lijn 1

Berichtdoor YC52000 » 08 apr 2024 18:44

Heftig.

Wat nu? Tram 19 naar Nootdorp?
Tram 1 naar 's-Gravenmade?
YC52000
 
Berichten: 304
Geregistreerd: 17 jan 2010 19:15

Re: Lijn 1

Berichtdoor joostvansurksum » 08 apr 2024 20:55

Lijn 19 naar Nootdorp zou nog kunnen, met de verlaagde ritfrequenties (ahum, kuch).

Lijn 1 naar 's-Gravenmade betwijfel ik, het stuk tussen Hoornbrug en de voormalige remise moet waarschijnlijk ook aangepakt worden. Dan eerder naar Voorburg, verwacht ik.
joostvansurksum
 
Berichten: 281
Geregistreerd: 11 feb 2010 21:47

Re: Lijn 1

Berichtdoor richard1074 » 08 apr 2024 21:47

Ik kan me herinneren dat tramverkeer langs de Vliet al eerder een keer een paar weken eruit lag. Er reed toen een bus vanaf 's-Gravenmade naar Delft station. Maar dit was zeker 10 jaar geleden volgens mij.
richard1074
 
Berichten: 110
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:24

Re: Lijn 1

Berichtdoor Chris » 09 apr 2024 06:59

Het traject tussen de Hoornbrug en Pasgeld en voorbij de Westelandseweg en eindpunt Tanthof is alles behalve geschikt voor breed materieel.
Chris
 
Berichten: 501
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: Lijn 1

Berichtdoor iljitsch » 10 apr 2024 14:00

Hm, en welk stuk van Delft blijft tram 1 dan nog bedienen? Er zijn voor zover ik weet geen mogelijkheden om te driehoeken tussen die oude remise en station Delft en als tweerichtingsmaterieel niet aan de andere kant van het station kan rijden dan wordt het allemaal toch wel erg lastig...

Het keerspoor in het midden van halte nieuwe plantage bedient nu alleen de andere richting, maar dat zou op te lossen zijn door het aan de zuidkant aan te sluiten op het westelijke spoor, dan kan je eea vanuit de richting Delft centrum voorbijrijden en dan via de bestaande wissel op dat keerspoor komen en dan weer terug. Of een soort M-beweging maken met twee keer terugsteken...

Oh, en je kan natuurlijk geen remises bereiken vanuit Delft, dus dan zal het toch echt wel een vervangende bus worden zolang de brug eruit ligt.
iljitsch
 
Berichten: 1758
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Lijn 1

Berichtdoor joostvansurksum » 10 apr 2024 14:14

Wat Chris al schreef, ook richting Tanthof moet er nog van alles aangepast worden. Dus geen trams daar. Ik verwacht dat de bussen van EBS en wellicht tijdelijke bussen van HTM het gaan overnemen. Bussen richting Den Haag zullen wellicht weer via Rijswijk rijden. Zoiets hebben ze al eerder eens gedaan.

De Reineveldbrug wordt een uitdaging. Dat is een drukke verkeersader daar in Delft Noord. Verkeer moet dan via Rijswijk of via Delft Centrum of Zuid de stad verlaten.
joostvansurksum
 
Berichten: 281
Geregistreerd: 11 feb 2010 21:47

Re: Lijn 1

Berichtdoor iljitsch » 10 apr 2024 16:32

Hm, probeer maar eens op een redelijke manier van het centrum van Delft naar het centrum van Rijswijk te komen zonder die brug. Dat wordt flink omrijden. De trein is dan zeer waarschijnlijk je snelste optie naar Den Haag.

Maar wellicht is een bus over de lange kleiweg naar halte hoornbrug een optie voor mensen die tussen Delft en Rijswijk reizen.

Met wat goede wil kan 19 de halte brasserskade nog enkelspoors bereiken met driehoeken bij ypenburg centrum, want dat is allemaal vrije baan. Daar zou je dan over kunnen stappen op een bus naar centrum/station Delft.

En/of: laat vanaf beide kanten bussen rijden langs die fietsers/voetgangersbrug tussen nieuwe plantage / geerweg en oostsingel, moet je wel even overstappen maar scheelt wel enorme slingers rond de zuidkant van Delft.
iljitsch
 
Berichten: 1758
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Lijn 1

Berichtdoor buschauffeur » 10 apr 2024 21:28

iljitsch schreef:Hm, probeer maar eens op een redelijke manier van het centrum van Delft naar het centrum van Rijswijk te komen zonder die brug. Dat wordt flink omrijden. De trein is dan zeer waarschijnlijk je snelste optie naar Den Haag.

Maar wellicht is een bus over de lange kleiweg naar halte hoornbrug een optie voor mensen die tussen Delft en Rijswijk reizen.

Met wat goede wil kan 19 de halte brasserskade nog enkelspoors bereiken met driehoeken bij ypenburg centrum, want dat is allemaal vrije baan. Daar zou je dan over kunnen stappen op een bus naar centrum/station Delft.

En/of: laat vanaf beide kanten bussen rijden langs die fietsers/voetgangersbrug tussen nieuwe plantage / geerweg en oostsingel, moet je wel even overstappen maar scheelt wel enorme slingers rond de zuidkant van Delft.

Natuurlijk is de trein de snelste optie. Maar dat is ie sowieso.
Bussen hebben al menigmaal naar Tanthof gereden. Dat is prima te doen. En de Reineveldbrug ook. Overstappen op de Haagweg en de bussen door naar het Leeghwaterplein. Zoiets zal het wel worden.
buschauffeur
 
Berichten: 296
Geregistreerd: 02 sep 2016 15:49

Re: Lijn 1

Berichtdoor Chris » 11 apr 2024 06:07

Rail Vervangend Vervoer zal HTM wel zelf verzorgen. Wordt een flinke klus maar er zijn meer wegen die naar Rome leiden.
Chris
 
Berichten: 501
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: Lijn 1

Berichtdoor Admin » 11 apr 2024 16:32

Zo'n eind weg is niet nodig hoor Chris, Delft is ver zat :mrgreen:
Admin
Site Admin
 
Berichten: 742
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Lijn 1

Berichtdoor HaagsePeter » 12 apr 2024 14:41

Helpt een veerpontje ergens niet?
HaagsePeter
 
Berichten: 41
Geregistreerd: 21 jul 2019 12:00

Re: Lijn 1

Berichtdoor Admin » 13 apr 2024 08:32

Het pontje bij Pasgeld is al weer een tijdje ter ziele en de aanlegsteigers zijn dan ook al lang verdwenen. Er is bij de locatie v/d oude Schutbrug bij 's Gravenmade een nieuwe fietsbrug voor in de plaats gekomen.
Admin
Site Admin
 
Berichten: 742
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Lijn 1

Berichtdoor Charles » 13 apr 2024 09:46

Klopt. Na de aanvaring op 31 januari 2012 is het veerpontje niet meer terug gekomen. Aan de Delftse zijde van de vliet stond destijds nog een originele betonnen abri uit lang vervolgen tijden. Geen idee wat daarmee gedaan is.
Afbeelding
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 892
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Vorige

Keer terug naar HTM tram

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 27 gasten