Lijn 1

Voor alles wat met de HTM trams te maken heeft

Lijn 1

Berichtdoor Slagathor » 19 okt 2012 09:17

Misschien een goed idee om deze discussie niet al te ver door te voeren in het onderwerp over lijn 19?

OVinDelft schreef:
trammelant schreef:op de betonnen randen van de haltes wordt zelfs hardhout gelegd.
jaja ..... chique wijk ,chique haltes.... :D

Ik hoef echt geen hardhout bij mijn tramhaltes, maar de tramhaltes in Delft zijn serieus toe aan een complete renovatie. Zover ik heb gehoord zal lijn 1 voorlopig nog niet aan de beurt komen met het R-Net project dus begrijp ik dat een volledige renovatie nu niet gaat worden uitgevoerd.
De haltes die ik even buiten beschouwing laat zijn Brasserskade (recent opgeknapt in Ypenburg stijl maar met die oude Delftse abri's) en de haltes in de spoorzone die temidden hijskranen en hekken staan. Alle andere haltes zijn in best wel slechte staat, de hekken hangen er bij, de abri's zijn niet echt meer zoals ze geweest waren (niet te vergeten dat die Delftse nou niet echt de schoonheidsprijs winnen), de bestrating is niet echt top, en de ouderwetse halteborden zijn verbogen/de stickers vallen eraf, zo vies dat het onleesbaar is of op een andere manier kapot. De Hoven is recent "opgeknapt" maar ze hebben de oude hekken waar de verf van af bladert teruggeplaatst.

Overigens, was het niet zo dat na de renovatie Hoornbrug er geen plek meer is voor de bocht naar Delft omdat de te overbruggen hoogte te groot wordt?


wattman schreef:Zou mij inderdaad niet verbazen als deze omlegging van lijn 1 ook het definitieve einde van het historisch trace langs de Vliet wordt. Het aantal in- en uitstappers is niet extreem groot. Voor 's-Gravenmade (en dan vooral het bedrijventerrein) is Broekpolder het alternatief. Bij Vlietbrug zijn het zo te zien allemaal passagiers die de brug oversteken naar de Plaspoelpolder. Blijft alleen Verffabriek over. Dat is circa 1100 meter vanaf de Brasserskade. Over die enkeling die ik wel eens met golfclubs in de tram heb zien zitten en nu nog bij Verffabriek uit stapt zal ik het maar niet hebben...


Met de renovatie van de Hoornbrug zou lijn 1 via Ypenburg gaan rijden? Is dat niet een beetje flessenhalserig? Misschien kan er ook nog een (relatief beperkte) investering worden gedaan in een extra traject van Rijswijk naar Delft. Lijn 1 volgt dan vanaf het Lorentzplein het huidige traject van de 17 naar de Admiraal Helfrichsingel. Vanaf daar zou dan een stuk nieuw spoor moeten worden gelegd richting de Wateringsevest in Delft (via de Pr Beatrixlaan, Provinciale weg en Ruys De Beerenbroeckstraat). De ruimte is er alvast wel, maar dan heb je wel weer een stukje onbewoond gebied ertussen zitten (zoals nu).
Avatar gebruiker
Slagathor
 
Berichten: 266
Geregistreerd: 20 jul 2011 10:17
Woonplaats: 's-Gravenhage

Re: Lijn 1

Berichtdoor wattman » 24 okt 2012 12:07

Volgens mij staat in het beleid nog altijd voor lijn 1 de route Delft - Binckhorst (via Trekvliettrace) - Den Haag Centraal - Scheveningen op de agenda. Maar ongetwijfeld zijn er hier mensen die dichter op het vuur zitten.
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1089
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Lijn 1

Berichtdoor willem » 27 okt 2012 16:09

Slagathor schreef:De ruimte is er alvast wel[/url], maar dan heb je wel weer een stukje onbewoond gebied ertussen zitten (zoals nu).

Het is de bedoeling dat op vrij korte termijn de open ruimte tussen Rijswijk en Delft volgebouwd gaat worden. Door de crisis zal dat nu wellicht een stukje langer gaan duren. In ieder geval is er dan een OV-verbinding door die wijk (Rijswijk-Zuid heet het in de plannen) nodig, want nu rijdt er niets meer over de Beatrixlaan naar Delft.
Alleen heb je van HS tot Rijswijk een dubbeling met lijn 17. Voordeel van de route van lijn 1 via Ypenburg is dat je, zolang de tak naar de TU-wijk er nog niet ligt, lijn 19 tot Nootdorp ingekort kan worden. Dat levert een bezuiniging op zonder dat de dienstverlening extreem slechter wordt.

Overigens wordt de reistijd met de tram tussen Delft en Den Haag wel steeds langer:
- eerst is de max. snelheid langs de Vliet van 70 naar 50 gegaan (kost een minuut, misschien zelfs twee)
- vervolgens de langere route via HS (weer twee minuten erbij)
- in de toekomst de omleiding via Ypenburg (idem)

Al met al is de reistijd dan een slordige 5 minuten langer geworden.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Lijn 1

Berichtdoor trammelant » 30 okt 2012 11:33

Een sneltram langs de vliet in de spits is dat niks??
We noemen hem LIJN 1 S :D en dan om en om laten rijden b.v. alleen in de spits , gewone tram via ypenburg & sneltram via de vliet...
En dan lijn 19 tot nootdorp laten rijden wat willem voorstelde...
trammelant
 
Berichten: 197
Geregistreerd: 23 jan 2010 19:08

Re: Lijn 1

Berichtdoor Roland » 30 okt 2012 20:11

trammelant schreef:Een sneltram langs de vliet in de spits is dat niks??
We noemen hem LIJN 1 S :D en dan om en om laten rijden b.v. alleen in de spits , gewone tram via ypenburg & sneltram via de vliet...
En dan lijn 19 tot nootdorp laten rijden wat willem voorstelde...


Kom jij geld doneren :P
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 836
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: Lijn 1

Berichtdoor trammelant » 31 okt 2012 13:20

Waarom moet dit geld kosten dan,trambanen liggen eral en de verbingsboog in ypenburg wordt begin volgend jaar aangelegd opper jezelf in een het draadje van Lijn 19.
Of ik heb je antwoord niet goed begrepen.... :?
trammelant
 
Berichten: 197
Geregistreerd: 23 jan 2010 19:08

Re: Lijn 1

Berichtdoor Tiktak » 31 okt 2012 16:22

Laten we even bij het begin beginnen.
Het ging toch om het vernieuwen van de Hoornbrug.
Uit de eerdere berichtgeving in deze topic, gaan julie uit dat lijn 1 niet meer terug komt
langs de Vliet (Delftweg), mijn vraag is waaruit is dit gebaseerd :?:
Tiktak
 
Berichten: 689
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Lijn 1

Berichtdoor Roland » 31 okt 2012 23:32

Het vervallen van het tracé langs de Vliet hangt samen met een eventuele vervanging van de Hoornbrug en het geschikt maken van het tracé over de Haagweg voor breed materieel. Er zijn plannen bij de gemeente voor een 1m hogere Hoornbrug. Hierbij zou het niet mogelijk zijn (of niet lucratief) om de bogen naar het Vliettracé aan te kunnen leggen. Lijn 15 gaat binnen 2 jaar geschikt gemaakt worden voor breed materieel, dus binnen die periode gaat er iets met de Haagweg/Hoornbrug gebeuren.

Mijn opmerkingen op het bericht van trammelant had dus als achtergrond dat deze verbinding er niet meer zou zijn voor een spitstram, daarnaast kost spoor wat er al ligt ook geld. Het kost aardig wat om de boel berijdbaar te houden. Dienstregelingtechnisch lijkt het mij ook niet haalbaar.
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 836
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: Lijn 1

Berichtdoor rvo » 01 nov 2012 12:49

Vreemde discussie om uit te gaan van het vervallen Delftwegtrace. Naast in- en uitrukken en eventuele nieuwe remisebouw en omleidingsmogelijkheden is de route van lijn 1 via de Delftweg minimaal 8 minuten sneller dan de de route via lijn 19. Nog sneller wanneer niet defensief wordt gereden en 70 km wordt aangehouden. Voor de bulk van Delftse reizigers is die langere omweg naast extra chipkaartkm ook niet aantrekkelijk en zullen dan eerder de trein nemen. Wil men zo een bloeiende lijn afbouwen? NS als toekomstig vervoerspartner vindt dat natuurlijk heel fijn en het past in hun politiek de trein van niet al te veel concurrentie te voorzien maar voor het stedelijk en regionale OV is het slecht. Trouwens er zijn ook best wel reizigers op Het Delftwegtrace die dan ook gedwongen worden met de auto te gaan. En passant ondergraaft men lijn 19 ook nog eens. Heerlijk beleid maar niet heus.
rvo
 
Berichten: 21
Geregistreerd: 07 nov 2011 13:40

Re: Lijn 1

Berichtdoor hharry » 01 nov 2012 20:24

De afbuiging naar de Delftweg na de vernieuwde Hoornbrug (als deze te hoog is voor de huidige afbuiging) kan ook iets verder weg aangelegd worden, via de M. Curielaan.
hharry
 
Berichten: 260
Geregistreerd: 20 jan 2010 22:38

Re: Lijn 1

Berichtdoor wattman » 02 nov 2012 12:18

rvo schreef:Nog sneller wanneer niet defensief wordt gereden en 70 km wordt aangehouden.


Die tijden zijn reeds lang voorbij, en ik dacht dat i.t.t. een PCC een GTL die snelheid ook niet kan halen. In elk geval het aantal bestuurders dat 50 gaat rijden op dat stuk is zeer beperkt. Meestal zit men zo rond de 45 km/uur. Een paar jaar geleden zat ik in een tram waarbij de teller na verloop van tijd richting de 55 ging. De rijtijdwinst bij een hoge snelheid kan nooit veel zijn. De huidige dienstregeling geeft 5 minuten voor Broekpolder - Brasserskade en 2 minuten voor 's-Gravenmade - Verffabriek.

M.b.t. de passagiersvraag en de trein als alternatief, nu is de trein al sneller tussen Delft station en HS. Het voordeel ligt natuurlijk in het gemak van niet hoeven over te stappen en dat voor een hoop verplaatsingen de tramhalte gunstiger ligt dan het station in Delft. Dat zal ook zo blijven met 8 minuten extra rijtijd. Daarbij komt nog dat in de spits een groot deel van de passagiers uit Den Haag uitstapt op Brasserskade (scholen), en daarvoor is de trein geen alternatief. Voorts is het is mij opgevalen dat lijn 19 tussen Delft station en Ypenburg steeds populairder is geworden. Natuurlijk zijn dat mijn persoonlijke waarnemingen.

Om terug te komen op de discussie over het verlaten van het Delftwegtrace, in geen enkel stuk van Haaglanden wordt dat genoemd. Dat is simpel. Wat er wel ligt is dat plan om lijn 1 via de Binckhorst te leiden.
http://twitter.com/de_wattman
http://www.flickr.com/photos/mars1940/
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1089
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Lijn 1

Berichtdoor trammelant » 02 nov 2012 12:37

Lijn 1 &19 moeten gewoom hun route blijven volgen ,want je heb toch die twee tramlijnen nodig omdat je twee verschillende eindhaltes heb....tanthof en TU Delft (dadelijk).
Tramsporen in TU -delft zijn ze nu mee bezig dus dat gaat door.
Die verbindingsboog in ypenburg wordt alleen maar aangelegt om lijn 1 ''tijdelijk'' via ypenburg te laten rijden als ze met de hoornbrug beginnen.
Weet niet zeker maar zo zal het wel een beetje worden denk ik.... ;)
trammelant
 
Berichten: 197
Geregistreerd: 23 jan 2010 19:08

Re: Lijn 1

Berichtdoor Admin » 02 nov 2012 14:03

@Wattman: GTL haalt wel degelijk de 70, maar zijn nu begrenst door ARI op 50. De reden dat men langs de Vliet langzamer rijdt zijn de onoverzichtelijke uitritten langs het tracé. Daar zijn al vaker ongelukken gebeurd, die niet altijd beperkt bleven tot blikschade...
Admin
Site Admin
 
Berichten: 728
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Lijn 1

Berichtdoor trambestuurder » 02 nov 2012 14:19

zoals vele al zeggen hier is het dus idd een plan om lijn 1 defenitief via ypenburg te laten rijden en niet meer langs de vliet.
De rede hiervan is dat er weinig in en uitstappers zijn lang de vliet en er vele malen meer reizigers in en uit stappen op het
traject ypenburg.
Hiervoor gaat er dus een boog aangelegd worden tussen de plesmanlaan (RA) rijswijkse landngsbaan
daarnaast wordt de uitruktijden verminderd als er een Remise komt langs de A13 omdat deze via een simpelspoor aansluit op de sporen van lijn 15

De plannen dat lijn 1 via centraal en het trekvliettracee zou rijden is vooralsnog van tafel, de plannen zijn er om lijn 11 door te trekken naar de toekomstige
Vlietzone
Avatar gebruiker
trambestuurder
 
Berichten: 544
Geregistreerd: 29 maart 2010 11:21

Re: Lijn 1

Berichtdoor wattman » 02 nov 2012 21:11

Admin schreef:@Wattman: GTL haalt wel degelijk de 70, maar zijn nu begrenst door ARI op 50. De reden dat men langs de Vliet langzamer rijdt zijn de onoverzichtelijke uitritten langs het tracé. Daar zijn al vaker ongelukken gebeurd, die niet altijd beperkt bleven tot blikschade...


Ik dateer nog uit de tijd dat er bestuurders met een PCC zo reden dat het lijntje over de 80 van de tachoschijf schoot. 8-) Dat heb ik met een GTL-8 tussen 1983 en nu nog niet op dat baankvak mogen meemaken. Wellicht dat Da'b hier nog zijn licht over kan laten schijnen.
Maar om de discussie reeel te houden, of je nu 80 gaat rijden op dat stuk, de rijtijdwinst op een stuk van 1600 meter is te verwaarlozen. Zeker als je ziet hoe lang een tram soms aan de Herenstraat op "wit" moet wachten, of dat je 2x een geopende brug kan tegenkomen is dat natuurlijk niet waar het om gaat.
http://twitter.com/de_wattman
http://www.flickr.com/photos/mars1940/
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1089
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Lijn 1

Berichtdoor willem » 02 nov 2012 22:51

Met het bereiken van snelle reistijden tellen alle kleine beetjes. Het is namelijk de optelsom van die kleine beetjes die ervoor zorgen dat het geheel traag wordt. Kan die ARI echt niet anders begrenst worden?
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Lijn 1

Berichtdoor hharry » 02 nov 2012 23:11

Hoe gaat het nou in z'n werk als de Hoornbrug vervangen wordt? Ik lees hier dat lijn 1 omgeleid wordt via Ypenburg. Komt er dan een tijdelijk trambrug? Ik dacht eerst in de krant gelezen te hebben dat de lijnen 1 & 15 naar Voorburg omgeleid zouden worden.
hharry
 
Berichten: 260
Geregistreerd: 20 jan 2010 22:38

Re: Lijn 1

Berichtdoor trambestuurder » 03 nov 2012 12:54

hharry schreef:Hoe gaat het nou in z'n werk als de Hoornbrug vervangen wordt? Ik lees hier dat lijn 1 omgeleid wordt via Ypenburg. Komt er dan een tijdelijk trambrug? Ik dacht eerst in de krant gelezen te hebben dat de lijnen 1 & 15 naar Voorburg omgeleid zouden worden.


ze beginnen eerst met het verwijderen van het asvalt en de rails die naar beneden gaat.
De lijnen 1 + 15 kunnen dan nog steeds gebruik maken van de brug waarbij lijn 1 vanaf dat moment definitief een andere route gaat rijden
richting Delft.
Pas als het brug deel vervangen gaat worden dan stopt de explotaite over de hoornbrug en rijden we tijdelijk naar Voorburg Station met lijn 1+15
In delft en Ypenburg rijdt dan alleen nog lijn 19 en een vervangende bus die die reizigers tussen Broekpolder en Ypenburg naar Station Voorburg brengt
als alles weer gereed is voor explotatie dan rijden we weer over de Hoornbrug, alleen komt lijn 1 niet meer terug langs de vliet maar blijft deze rijden via Ypenburg
Avatar gebruiker
trambestuurder
 
Berichten: 544
Geregistreerd: 29 maart 2010 11:21

Re: Lijn 1

Berichtdoor trammelant » 03 nov 2012 20:06

Zodan ,dus toch ...... :shock:
Gaan dan lijn 1 &19 samen door ypenburg-de singels naar Delft rijden t.z.t. , .......wat een veranderingen,ben benieuwd... [respect]
trammelant
 
Berichten: 197
Geregistreerd: 23 jan 2010 19:08

Re: Lijn 1

Berichtdoor hharry » 03 nov 2012 21:41

In 2001 is de Hoornbrug ook al vervangen toen lijn 15 moest gaan rijden. Kon men toen niet al meteen de brug verhogen?
hharry
 
Berichten: 260
Geregistreerd: 20 jan 2010 22:38

Volgende

Keer terug naar HTM tram

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten