Pagina 10 van 10

Re: Lijn 1

BerichtGeplaatst: 08 apr 2024 14:18
door iljitsch
West: Maandenlang geen trams van en naar Delft door werkzaamheden

In het voorjaar van 2025 moeten er grote werkzaamheden plaatsvinden aan het tramspoor tussen Rijswijk en Delft. Doordat deze belangrijke verbinding eruit ligt en doordat er tegelijkertijd wordt gewerkt aan de Reineveldbrug, oftewel de Trambrug, rijden zowel lijn 1 als lijn 19 zeker drie maanden niet naar Delft.


Er was een paar jaar geleden toch al aan het spoor langs de vliet gewerkt?

Re: Lijn 1

BerichtGeplaatst: 08 apr 2024 14:31
door joostvansurksum
Dat was wat kleinschaliger onderhoud, denk ik. Maar de perrons moeten volgens mij nog steeds verbreed worden. De spoorligging moet misschien ook nog verlegd worden hier en daar.

Re: Lijn 1

BerichtGeplaatst: 08 apr 2024 18:44
door YC52000
Heftig.

Wat nu? Tram 19 naar Nootdorp?
Tram 1 naar 's-Gravenmade?

Re: Lijn 1

BerichtGeplaatst: 08 apr 2024 20:55
door joostvansurksum
Lijn 19 naar Nootdorp zou nog kunnen, met de verlaagde ritfrequenties (ahum, kuch).

Lijn 1 naar 's-Gravenmade betwijfel ik, het stuk tussen Hoornbrug en de voormalige remise moet waarschijnlijk ook aangepakt worden. Dan eerder naar Voorburg, verwacht ik.

Re: Lijn 1

BerichtGeplaatst: 08 apr 2024 21:47
door richard1074
Ik kan me herinneren dat tramverkeer langs de Vliet al eerder een keer een paar weken eruit lag. Er reed toen een bus vanaf 's-Gravenmade naar Delft station. Maar dit was zeker 10 jaar geleden volgens mij.

Re: Lijn 1

BerichtGeplaatst: 09 apr 2024 06:59
door Chris
Het traject tussen de Hoornbrug en Pasgeld en voorbij de Westelandseweg en eindpunt Tanthof is alles behalve geschikt voor breed materieel.

Re: Lijn 1

BerichtGeplaatst: 10 apr 2024 14:00
door iljitsch
Hm, en welk stuk van Delft blijft tram 1 dan nog bedienen? Er zijn voor zover ik weet geen mogelijkheden om te driehoeken tussen die oude remise en station Delft en als tweerichtingsmaterieel niet aan de andere kant van het station kan rijden dan wordt het allemaal toch wel erg lastig...

Het keerspoor in het midden van halte nieuwe plantage bedient nu alleen de andere richting, maar dat zou op te lossen zijn door het aan de zuidkant aan te sluiten op het westelijke spoor, dan kan je eea vanuit de richting Delft centrum voorbijrijden en dan via de bestaande wissel op dat keerspoor komen en dan weer terug. Of een soort M-beweging maken met twee keer terugsteken...

Oh, en je kan natuurlijk geen remises bereiken vanuit Delft, dus dan zal het toch echt wel een vervangende bus worden zolang de brug eruit ligt.

Re: Lijn 1

BerichtGeplaatst: 10 apr 2024 14:14
door joostvansurksum
Wat Chris al schreef, ook richting Tanthof moet er nog van alles aangepast worden. Dus geen trams daar. Ik verwacht dat de bussen van EBS en wellicht tijdelijke bussen van HTM het gaan overnemen. Bussen richting Den Haag zullen wellicht weer via Rijswijk rijden. Zoiets hebben ze al eerder eens gedaan.

De Reineveldbrug wordt een uitdaging. Dat is een drukke verkeersader daar in Delft Noord. Verkeer moet dan via Rijswijk of via Delft Centrum of Zuid de stad verlaten.

Re: Lijn 1

BerichtGeplaatst: 10 apr 2024 16:32
door iljitsch
Hm, probeer maar eens op een redelijke manier van het centrum van Delft naar het centrum van Rijswijk te komen zonder die brug. Dat wordt flink omrijden. De trein is dan zeer waarschijnlijk je snelste optie naar Den Haag.

Maar wellicht is een bus over de lange kleiweg naar halte hoornbrug een optie voor mensen die tussen Delft en Rijswijk reizen.

Met wat goede wil kan 19 de halte brasserskade nog enkelspoors bereiken met driehoeken bij ypenburg centrum, want dat is allemaal vrije baan. Daar zou je dan over kunnen stappen op een bus naar centrum/station Delft.

En/of: laat vanaf beide kanten bussen rijden langs die fietsers/voetgangersbrug tussen nieuwe plantage / geerweg en oostsingel, moet je wel even overstappen maar scheelt wel enorme slingers rond de zuidkant van Delft.

Re: Lijn 1

BerichtGeplaatst: 10 apr 2024 21:28
door buschauffeur
iljitsch schreef:Hm, probeer maar eens op een redelijke manier van het centrum van Delft naar het centrum van Rijswijk te komen zonder die brug. Dat wordt flink omrijden. De trein is dan zeer waarschijnlijk je snelste optie naar Den Haag.

Maar wellicht is een bus over de lange kleiweg naar halte hoornbrug een optie voor mensen die tussen Delft en Rijswijk reizen.

Met wat goede wil kan 19 de halte brasserskade nog enkelspoors bereiken met driehoeken bij ypenburg centrum, want dat is allemaal vrije baan. Daar zou je dan over kunnen stappen op een bus naar centrum/station Delft.

En/of: laat vanaf beide kanten bussen rijden langs die fietsers/voetgangersbrug tussen nieuwe plantage / geerweg en oostsingel, moet je wel even overstappen maar scheelt wel enorme slingers rond de zuidkant van Delft.

Natuurlijk is de trein de snelste optie. Maar dat is ie sowieso.
Bussen hebben al menigmaal naar Tanthof gereden. Dat is prima te doen. En de Reineveldbrug ook. Overstappen op de Haagweg en de bussen door naar het Leeghwaterplein. Zoiets zal het wel worden.

Re: Lijn 1

BerichtGeplaatst: 11 apr 2024 06:07
door Chris
Rail Vervangend Vervoer zal HTM wel zelf verzorgen. Wordt een flinke klus maar er zijn meer wegen die naar Rome leiden.

Re: Lijn 1

BerichtGeplaatst: 11 apr 2024 16:32
door Admin
Zo'n eind weg is niet nodig hoor Chris, Delft is ver zat :mrgreen:

Re: Lijn 1

BerichtGeplaatst: 12 apr 2024 14:41
door HaagsePeter
Helpt een veerpontje ergens niet?

Re: Lijn 1

BerichtGeplaatst: 13 apr 2024 08:32
door Admin
Het pontje bij Pasgeld is al weer een tijdje ter ziele en de aanlegsteigers zijn dan ook al lang verdwenen. Er is bij de locatie v/d oude Schutbrug bij 's Gravenmade een nieuwe fietsbrug voor in de plaats gekomen.

Re: Lijn 1

BerichtGeplaatst: 13 apr 2024 09:46
door Charles
Klopt. Na de aanvaring op 31 januari 2012 is het veerpontje niet meer terug gekomen. Aan de Delftse zijde van de vliet stond destijds nog een originele betonnen abri uit lang vervolgen tijden. Geen idee wat daarmee gedaan is.
Afbeelding