Pagina 3 van 10

Re: Lijn 1

BerichtGeplaatst: 18 mei 2017 16:01
door OVinDelft
Ik denk dat de hoofdreden voor de halte Vlietbrug was dat je komende met lijn 1 uit Delft makkelijk aan de westzijde van de Vliet kon geraken. Sinds dat de fietsbrug bij 's-Gravenmade is geopend, is eigenlijk het nut van deze halte verdwenen. Daarom verbaas ik me er ook niet over dat de halte vervalt.

Opheffing van het traject langs de Delftweg heb ik ook niets meer over gehoord de laatste tijd. In elk geval is het traject via de Delftweg nog altijd sneller dan een route via bijvoorbeeld Ypenburg, dus ik heb er geen problemen mee.

Re: Lijn 1

BerichtGeplaatst: 19 mei 2017 12:35
door willem
Het is natuurlijk geen doorslaggevend argument, maar het zou jammer zijn als een van de oudste tramtrajecten ging verdwijnen. Al ruim een eeuw rijden daar trams.

Wat de doorstroming van lijn 1 betreft: overpaden beveiligen en dan de snelheid weer naar 70 brengen, net zoals vroeger?

Re: Lijn 1

BerichtGeplaatst: 21 mei 2017 09:38
door Tiktak
Misschien is het ook weer de mogelijkheid om op zaterdag en zondag lijn 1 te versterken als zg. strandexpres vanaf de remise 's-Gravenmade (driehoek).
Op het industrie terrein wat aansluit op de driehoek is voldoende parkeerplaatsen in de omliggende straten.
Het vertrek/eind punt en tevens opstelplaats van de extra tramvoertuigen is natuurlijk in de driehoek zelf. [perfect]

Re: Lijn 1

BerichtGeplaatst: 21 mei 2017 10:35
door trambestuurder
Tiktak schreef:Misschien is het ook weer de mogelijkheid om op zaterdag en zondag lijn 1 te versterken als zg. strandexpres vanaf de remise 's-Gravenmade (driehoek).
Op het industrie terrein wat aansluit op de driehoek is voldoende parkeerplaatsen in de omliggende straten.
Het vertrek/eind punt en tevens opstelplaats van de extra tramvoertuigen is natuurlijk in de driehoek zelf. [perfect]


Zie het nut er niet van in omdat de meeste passagiers uitstappen bij HS, daarnaast zouden de bewoners daar niet echt blij zijn om elk weekend trams voor de deur te hebben en dat het daar wordt vol geparkeerd door dagjesmensen

willem schreef:Het is natuurlijk geen doorslaggevend argument, maar het zou jammer zijn als een van de oudste tramtrajecten ging verdwijnen. Al ruim een eeuw rijden daar trams.
Wat de doorstroming van lijn 1 betreft: overpaden beveiligen en dan de snelheid weer naar 70 brengen, net zoals vroeger?


Als het om de hoeveelheid passagiers gaat dan kan lijn 1 makkelijk verdwijnen langs de vliet en via Ypenburg rijden, dat dit nog niet gebeurt is heeft te maken met het uitstel van de Hoornbrug tot naderorder
Als deze wordt vervangen dan gaat lijn 1 via Ypenburg en is de kans zeker aanwezig dat dit zo blijft

de snelheid weer naar 70 km zal ook geen echte bijdragen leveren aan de doorstroming en tijd

Re: Lijn 1

BerichtGeplaatst: 21 mei 2017 14:13
door OVinDelft
Ik zie niet zozeer het nut ervan in om lijn 1 via Ypenburg te laten rijden. Lijn 15 en 19 hebben al de taak om Ypenburg met respectievelijk Den Haag en Delft te verbinden. Het ergste is echter dat het traject van lijn 1 door de route via Ypenburg maar liefst 1,5 kilometer langer wordt. Dat levert een langere reistijd op voor doorgaande reizigers, met een daling van het reizigersaantal tot gevolg.

Ik zie in dat opzicht meer in óf de huidige situatie handhaven, óf lijn 1 bij de Plaspoelpolder de Vliet over te laten steken en daar aantakken op het traject van lijn 17. De laatste optie heeft een iets korter traject als de huidige route, echter is het een erge dure optie waarvan ik het daadwerkelijke nut niet zo van in zie (als dat niet zo is hoor ik het graag), waardoor ik toch weer uitkom op de huidige situatie handhaven.

Als men per se lijn 1 via Ypenburg wilt laten rijden, zou ik echter wel het lijnennet zodanig aanpassen zodat er geen dubbeling ontstaat op trajecten waar dat niet nodig is.

Re: Lijn 1

BerichtGeplaatst: 21 mei 2017 14:55
door Admin
Het verdwijnen van lijn 1 langs de Vliet heeft alles te maken met de komende nieuwbouw v/d Hoornbrug. Om de overlast van openen voor het verkeer te verminderen (wat ook gunstig is voor de scheepvaart!) moet de brug hoger worden, en dan wordt de oprit vanaf de Vliet naar de brug te steil omdat de tram wél ook nog onder de snelweg door moet! Daarnaast is er, zoals reeds gememoreerd, maar weinig vervoersvraag op het stuk langs de Vliet, terwijl de diverse uitritten al meerdere malen tot (flinke) ongevallen hebben geleid. Ook zal het verdwijnen v/h traject de kosten voor onderhoud significant verlagen, er zijn een flink aantal wissels die dan verdwijnen en ook het spoor zelf hoeft dan natuurlijk geen onderhoud meer. Ook de voorspelde reistijdverlenging voor doorgaande reizigers is van ondergeschikt belang, men kan nog altijd met de trein van Delft naar het Haagse. Plus: op het totaal is deze groep niet zo heel groot. En het tracé ligt in de gemeente Rijswijk, wat zoals bekend bepaald niet pro-tram is (zie aanleg lijn 17). :roll:

Wat niet wegneemt dat ik van mening ben dat het Vliettracé gewoon moet blijven! :!:

Re: Lijn 1

BerichtGeplaatst: 21 mei 2017 15:33
door willem
OVinDelft schreef:, óf lijn 1 bij de Plaspoelpolder de Vliet over te laten steken en daar aantakken op het traject van lijn 17.

In het verleden, toen er nog geen aanleiding voor lijn 17 was, is dit inderdaad een keer het plan geweest.

Re: Lijn 1

BerichtGeplaatst: 21 mei 2017 20:54
door hharry
Als de Hoornbrug vervangen gaat worden (wat ook al in 2000/2001 is gebeurd) dan zal er waarschijnlijk ook een buitendienststelling zijn. Lijn 19 kan wel blijven rijden. en lijn 15 naar Voorburg? En lijn 1-zuid (of een tijdelijk lijnnummer) Nootdorp-Delft Tanthof? En een lijn 1 Noord Scheveningen-HS?

Maar de op/afrit van/naar de Hoornburg voor lijn 1 kan toch ook via Madame Curielaan lopen?

Re: Lijn 1

BerichtGeplaatst: 22 mei 2017 02:53
door Admin
Die straat is niet echt geschikt voor tramverkeer, nog afgezien v/h feit dat er dan een gelijkvloerse kruising nodig is met het doorgaande verkeer richting A4/A13 en da's precies wat je daar echt niet wil! Ik zat eerder te denken aan een hoge aftakking: na de brug gaat lijn 1 een viaduct op om óver het verkeer (Laan van Hoornwijk) heen te gaan, er is genoeg ruimte (ca 280m) om het viaduct terug naar Vliet-niveau lang genoeg te maken om de stijging niet te brutaal te laten zijn. Wanneer lijn 1 tweerichtingstrams heeft is het mogelijk de halte Broekpolder als middenperron uit te voeren. Da's makkelijk, er is toch al ruimte tussen de sporen vanwege de verschillende boogstralen die nodig zijn om weer naar de Hoornbrug te komen. Kost een sloot geld, maar aangezien het hoort bij het project Hoornbrug zal het uit dat budget moeten komen. En het alternatief kost óók geld :roll:

(ff snel gekeken: wissels liggen op +5, halte Broeksloot ligt nu op +1, kruising lijn 19 over lijn 1 is +6. Da's dus een hoogteverschil van 5m, dus een viaduct zal dan op +11 gaan komen. Doe er voor de zekerheid nog een extra meter bij, dus +12. De helling is dan net zo steil als nu, zo'n 3,3%, terwijl de helling aan de Vlietzijde bij gebruikmaking van maximale lengte zo'n 2,3% is)

Re: Lijn 1

BerichtGeplaatst: 21 jun 2017 11:43
door richard1074
Tientallen bomen sneuvelen bij vervangen sporen tram 1 in Scheveningen
http://www.omroepwest.nl/nieuws/3443691 ... heveningen

Inderdaad als je op de Scheveningeweg rijdt is het nogal hobbelig.

Re: Lijn 1

BerichtGeplaatst: 21 jun 2017 16:06
door wattman
Er spelen twee zaken: vernieuwing (en wellicht verlegging) nodig wegens een nieuw tramtype, waarvan we nu nog niet weten wat de specificaties zijn, en inderdaad het optreden van verzakkingen op enkele plekken. Gisteren had ik nog een tram waarbij de bestuurder stevig doorreed en dan merk je het wel goed. Als iemand die de buurttram bij onze Zuiderburen heeft meegemaakt denk ik dat het nu nog wel meevalt. Maar er zit natuurlijk dé specialist op het forum. :P

Re: Lijn 1

BerichtGeplaatst: 28 jun 2017 19:16
door xCookiesolax
De sporen op de Scheveningseweg worden opgeschoven richting bos om zo meer ruimte te bieden aan de bomen tussen de trambaan en de autobaan.
Schatting is dat dit 3 maanden gaat duren. Ik hoop dat men het vernieuwen van de haltes tussen het Kurhaus en de Mauritskade ook gelijk doet. Dan kan het er meteen weer 30 jaar tegen aan!

Omroep west: https://www.youtube.com/watch?v=UEr1dFYecRk

Re: Lijn 1

BerichtGeplaatst: 28 jun 2017 21:34
door Charles
Ow, slechts 1 meter verleggen richting het bos.
En komt er daadwerkelijk meer groen (struikgewas?) tussen rijbaan en trambaan?
Het mooiste zijn zijn -eigen mening- om de bvl-masten enkel aan straatzijde te plaatsen i.p.v. in het midden.

Voorts hoop ik dat tegelijk, of nadien, het naastliggend fietspad aangepakt wordt. Nu is het nogal hobbelig van de boomwortels.

Re: Lijn 1

BerichtGeplaatst: 29 jun 2017 15:01
door grizzler
Charles schreef:Het mooiste zijn zijn -eigen mening- om de bvl-masten enkel aan straatzijde te plaatsen i.p.v. in het midden.

Op de Nieuwe Parklaan is dat ook gebeurd, dus ik denk dat de kans groot is dat ook op de Scheveningseweg geen masten meer in het midden komen te staan.

Re: Lijn 1

BerichtGeplaatst: 29 jun 2017 18:27
door wattman
Ik lees in het krantje Den Haag Centraal een mooie passage dat de trams inmiddels langzaam over de Scheveningseweg zouden rijden. Nu, een snelheidsbeperking is nog niet ingesteld. Wel heb ik de indruk dat de verzakkingen in korte tijd ernstiger zijn geworden. Met name bij vertrek vanaf de Duinstraat richting centrum krijgt de tram een flinke slinger.

Re: Lijn 1

BerichtGeplaatst: 29 jun 2017 19:58
door richard1074
Inderdaad. Sommige stukken kan je behoorlijk schudden. Ik vermoed dat dit niet zo kan blijven tot herfst 2018.

Re: Lijn 1

BerichtGeplaatst: 04 okt 2017 09:36
door Roland
Door nieuwe spitsritten op lijn 1 tot de Herenstraat in Rijswijk zijn er rond 8u weer planmatig trams te spotten op het oude baanvak van lijn 10.

Re: Lijn 1

BerichtGeplaatst: 10 okt 2017 13:59
door wattman
Op maandag 2 oktober is over de gehele Scheveningseweg een snelheidsbeperking ingesteld van 40 km/uur wegens de toestand van het spoor. Als regelmatig reiziger is mijn indruk dat het nu met de spoorverzakkingen rap gaat. Bijv. bij vertrek van de halte Duinstraat richting centrum maakte de tram al maanden lang een soort knikje naar rechts, maar vanmorgen was dat een forse gooi geworden.

Re: Lijn 1

BerichtGeplaatst: 12 okt 2017 18:38
door richard1074
Klopt, en niet elke bestuurder houdt zich aan die snelheid. :?

Re: Lijn 1

BerichtGeplaatst: 12 okt 2017 20:09
door xCookiesolax
wattman schreef:Bijv. bij vertrek van de halte Duinstraat richting centrum maakte de tram al maanden lang een soort knikje naar rechts, maar vanmorgen was dat een forse gooi geworden.

Dan zal daar de snelheid wel nog meer worden terug gebracht...