Pagina 5 van 10

Re: Lijn 1

BerichtGeplaatst: 27 aug 2018 23:43
door Chris
Eisenhowerlaan wordy zelfs een volledig dubbelsporige driehoek!

Re: Lijn 1

BerichtGeplaatst: 05 okt 2018 21:14
door mibia
ik liep vandaag in het heerlijke weer langs de scheveningseweg om eens te kijken hoe de werkzaamheden daar gaan.
Wat me opviel was op het kruispunt met de Johan de Witlaan de nieuwe dubbele aftakking van Forumgebied naar Scheveningen. Interessant en handig bij omleiding tgv stemmingen, doch leert mij de praktijk dat bij lijnstremmingen er m.i. niet omgereden wordt, maar de lijn ingekort wordt. Ik snap dat het de goedkoopste en makkelijkste manier is om op korte termijn om te gaan met belemmeringen en toch de dienstregeling gaande te houden, maar waarom legt de gemeente die dure kruisingen dan toch aan, als deze nagenoeg bijna niet gebruikt worden?

Re: Lijn 1

BerichtGeplaatst: 05 okt 2018 23:13
door Tiktak
Als men nou op het Statenplein ook nog een boog maken richting gemeentemuseum ( om de koffietent heen ) dan heb je een prima omleiding bv. op Prinsjesdag, veteranendag e.d.

Re: Lijn 1

BerichtGeplaatst: 06 okt 2018 09:46
door xCookiesolax
Volgensmij was het idee ook om de sporen bij de halte Duinstraat (richting tramlijn 11) te verwijderen zodra daar een rotonde wordt gebouwd. Dan worden de nieuwe bogen bij de halte World forum dagelijks gebruikt voor tramlijn 16.

Re: Lijn 1

BerichtGeplaatst: 06 okt 2018 17:20
door pduvekot
Niet volgens de laatst gepubliceerde plannen.
zie: https://www.denhaag.nl/fr/article/prins ... chting.htm
Maar misschien is er voortschrijdend inzicht: de afslaande sporen liggen wel heel uniek op het verkeersplein... :o

Re: Lijn 1

BerichtGeplaatst: 06 okt 2018 21:27
door iljitsch
Als ze een overloopwissel op de Eisenhowerlaan aanleggen dan wordt het een stuk makkelijker om trams naar het World Forum / Congresgebouw te laten rijden, zowel om die locatie te bedienen als om lijn 1 in te korten.

Re: Lijn 1

BerichtGeplaatst: 13 jan 2019 20:26
door wattman
Nog iets over de planning, uit de laatste projectrapportage "De Kust Gezond", alweer van 18 december 2018:
Tramlijn 1 wordt van de Kneuterdijk tot en met de kruising Gevers Deynootweg / Kurhausweg aangepast aan nieuw materieel. Voor het deel binnen het programmagebied (vanaf de Badhuiskade tot de kruising Gevers Deynootweg / Kurhausweg) is een Voorlopig Ontwerp (VO) gemaakt. Dit VO stond in de periode juli-september 2018 open voor inspraak. Tijdens de inspraakperiode is op 12 juli 2018 ook een inloopavond georganiseerd. Vooruitlopend hierop heeft een constructief overleg plaatsgevonden over het ontwerp met de Werkgroep De Kust Gezond. Dit heeft niet geleid tot aanpassingen. De beantwoording van de zienswijzen wordt in februari 2019 afgerond. De uitvoering van dit deelproject is voorzien in het laatste kwartaal van 2020 en zal in samenhang met de overige trajecten van Tramlijn 1 in Scheveningen (Prins Willemstraat - Badhuiskade) plaatsvinden.

Re: Lijn 1

BerichtGeplaatst: 06 feb 2019 21:40
door PAV
Als het goed is gaat lijn 1 binnenkort weer over de Scheveningseweg rijden. Is de Scheveningseweg nu geschikt gemaakt voor zowel Avenio als RegioCitadis?

En klopt het dat het stuk Kneuterdijk - Parkstraat - Alexanderstraat nog aangepast moet worden voordat het traject geheel geschikt is voor lagevloerstrams?

Re: Lijn 1

BerichtGeplaatst: 07 feb 2019 08:57
door Chris
En vanaf halte Duinstraat tot het Gevers Deynootplein (splitsing met lijn 9) ook nog niet.

Re: Lijn 1

BerichtGeplaatst: 07 feb 2019 11:50
door pduvekot
Er moet bij de Mauritskade zelfs nog een nieuwe brug komen had ik begrepen

Re: Lijn 1

BerichtGeplaatst: 07 feb 2019 16:27
door PAV
Al met al moet er dus nog aardig wat werk verricht worden voordat lijn 1 helemaal is aangepast.

Re: Lijn 1

BerichtGeplaatst: 07 feb 2019 16:57
door Tiktak
Zowel in Scheveningen, Den Haag, Rijswijk en Delft

Re: Lijn 1

BerichtGeplaatst: 08 feb 2019 09:40
door q-quan
Chris schreef:En vanaf halte Duinstraat tot het Gevers Deynootplein (splitsing met lijn 9) ook nog niet.


Dit staat volgens mij al op de planning van de gemeente, samenvallend met andere werkzaamheden in Scheveningen de komende paar jaar.

Re: Lijn 1

BerichtGeplaatst: 08 feb 2019 11:45
door wattman
q-quan schreef:
Chris schreef:En vanaf halte Duinstraat tot het Gevers Deynootplein (splitsing met lijn 9) ook nog niet.


Dit staat volgens mij al op de planning van de gemeente, samenvallend met andere werkzaamheden in Scheveningen de komende paar jaar.
Zie https://www.denhaag.nl/nl/in-de-stad/wo ... ootweg.htm
Verder komt er een rotonde bij de Duinstraat (een langlopende discussie trouwens, had men het in 2006 al over). Vandaar dat het nieuwe spoor op de Scheveningseweg vlak voor de halte Duinstraat een slinger maakt, terug naar de oude ligging. De halte Duinstraat is dan ook niet aangepast, zo ver ik weet.

Re: Lijn 1

BerichtGeplaatst: 08 feb 2019 17:38
door GTL
Wat ook opvalt is dat er in de nieuwe situatie nog steeds sprake is van de halte Ary van der Spuyweg. In de oorspronkelijke plannen zou deze halte worden opgeheven ten gunste van een naar het noorden verplaatste halte Vredespaleis. Blijkbaar is men hier toch op teruggekomen.

Re: Lijn 1

BerichtGeplaatst: 08 feb 2019 19:21
door Lijn L
Lijn 1 test Scheveningseweg 5-2-2019 5.jpg

Re: Lijn 1

BerichtGeplaatst: 09 feb 2019 01:48
door trambestuurder
GTL schreef:Wat ook opvalt is dat er in de nieuwe situatie nog steeds sprake is van de halte Ary van der Spuyweg. In de oorspronkelijke plannen zou deze halte worden opgeheven ten gunste van een naar het noorden verplaatste halte Vredespaleis. Blijkbaar is men hier toch op teruggekomen.


als ik het filmpje op digitaletram goed gezien hebt is wel de halte Adriaan Goekooplaan opgeheven

Re: Lijn 1

BerichtGeplaatst: 09 feb 2019 11:52
door GTL
Dat filmpje kan ik zo gauw niet vinden. Staat het op de website zelf?
In dat geval klopt de informatie op de website van HTM niet; daar staat dat alle voormalige haltes nu gemoderniseerd zijn (inclusief de halten Ary van der Spuyweg en Adriaan Goekooplaan).

Re: Lijn 1

BerichtGeplaatst: 09 feb 2019 13:47
door Chris
Beide halte's zijn gewoon aanwezig.
Van Ary vd Spuyweg zijn de halte's nu tegenover elkaar komende liggen aan de Scheveningse kant van de straat. Datzelfde geldt voor het Vredespaleis en Frankenslag ook. Bij de laatste liggen de perrons aan de centrumzijde.

Re: Lijn 1

BerichtGeplaatst: 10 feb 2019 23:43
door trambestuurder
GTL schreef:Dat filmpje kan ik zo gauw niet vinden. Staat het op de website zelf?
In dat geval klopt de informatie op de website van HTM niet; daar staat dat alle voormalige haltes nu gemoderniseerd zijn (inclusief de halten Ary van der Spuyweg en Adriaan Goekooplaan).


het filmpje staat hier

https://www.facebook.com/groups/628551860578029/

je moet zelf even naar beneden scrollen naar proefrijden scheveningseweg