Viering 150 jaar tram

Voor alles wat met de HTM trams te maken heeft

Re: Viering 150 jaar tram

Berichtdoor Tiktak » 03 jul 2014 19:38

TIP.
Hou de webcam van het HOVM zaterdagochtend vroeg in de gaten, hierop de tramvoertuigen samenstellen en vertrekken. :idea:
Tiktak
 
Berichten: 691
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Viering 150 jaar tram

Berichtdoor iljitsch » 03 jul 2014 22:33

OVinDelft schreef:Hoe laat zou dan een goede tijd zijn om bij de Eisenhowerlaan te staan?

De trams zouden er vanaf 13 u staan en 17 is vanaf 10.30 u omgeleid. Als je dus ze wilt zien staan is 13 - 14 u prima, vanaf 14 u wordt er ingestapt door genodigden. Alleen denk ik dat foto's maken hier verre van ideaal is vanwege alle begroeiing en omstanders. Wel heb je als voordeel dat je ze allemaal rustig op de plaat kan zetten, rijdend heb je er natuurlijk zo één gemist. Of misschien dat het toch mogelijk is een mooie overzichtsfoto te maken vanaf het linkerspoor.

Als je ze wilt zien arriveren en door de lus over de Frederik Hendriklaan zien rijden dan blijkbaar een stuk vroeger... Ik ga denk ik gewoon om 10.30 u staan en dan merk ik het wel.
iljitsch
 
Berichten: 1756
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Viering 150 jaar tram

Berichtdoor xCookiesolax » 04 jul 2014 13:44

Er is een flyer beschikbaar met informatie over de optocht en de voertuigen: http://www.htm.nl/media/117344/htm-tramoptocht-uitklapflyer_def.pdf
xCookiesolax
 
Berichten: 445
Geregistreerd: 09 jan 2014 21:27

Re: Viering 150 jaar tram

Berichtdoor OVinDelft » 04 jul 2014 14:01

Opvallend: geen GTL-I (zal wel omdat ze er allemaal niet meer uit zien) en geen RegioCitadis!
RegioCitadis kan natuurlijk niet meerijden maar wordt op deze manier wel totaal achterwege gelaten.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Viering 150 jaar tram

Berichtdoor OVinDelft » 04 jul 2014 14:32

De weersvoorspellingen zijn wel heel slecht. Vanavond onweer (wordt leuk met het uitladen van de Avenio) en daarna twee dagen lang regen voorspeld.
Meestal wordt er bij ritten met museummaterieel gemeld dat bij (zware) regen het wordt afgelast, maar nu moet er ook nog eens een optocht worden geopend en tram gepresenteerd door de koning die ook zal verregenen. (en ja ze zullen heus wel een paraplu bij hun hebben :mrgreen:)
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Viering 150 jaar tram

Berichtdoor iljitsch » 04 jul 2014 14:45

Er is wel grote kans op regen, maar de hoeveelheid is vrij beperkt. Af en toe een buitje dus, niet een doorlopende stortvloed...
iljitsch
 
Berichten: 1756
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Viering 150 jaar tram

Berichtdoor OVinDelft » 04 jul 2014 15:45

Nou ja alle weervoorspellaars voorspellen iets anders, maar ik neem m'n paraplu mee en voor de rest zien we 't wel.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Viering 150 jaar tram

Berichtdoor OVinDelft » 04 jul 2014 17:13

Ik ben nog steeds op zoek naar een mooi fotopunt. Bijna alle punten hebben nadelen. Ik heb niet zo vaak op deze route foto's gemaakt dus ik hoop dat iemand last-minute kan helpen. :oops:

Hieronder een lijstje van wat punten die ik eerder langs heb zien komen.

Parkstraat/Alexanderstraat: geen mooie omgeving
Plein 1813: Lange stoet moeilijk vast te leggen en veel kans op andere weggebruikers in beeld. In het midden staan werkt niet omdat je dan weinig ziet van de optocht en het licht zit tegen.
Scheveningseweg: Je moet vanwege lichtval, omdat je de deurkant wilt vastleggen en zodat je geen bovenleidingspalen voor je hebt aan de linkerkant staan maar daar is nauwelijks ruimte voor door de smalle strook gras en dan zitten de bomen er ook voor. Iemand ervaring met (half) tegen het licht in fotograferen op de Scheveningseweg? Ik doe het liever niet.

Kruisingen (ik neem aan dat er verkeersregelaars staan die het al kunnen verpesten voor de foto):
Burgemeester Patijnlaan - Scheveningseweg: veel kans op auto's in de weg
Scheveningsweg - Kanaalweg: kans op auto's in de weg
Jurriaan Kokstraat - Badhuiskade: schaduwen van huizen over de trams
Gevers Deynootweg: je moet omdat je de deurkant wilt vastleggen en zodat je geen bovenleidingspalen voor je hebt links staan maar dan zit je aan de schaduwkant
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Viering 150 jaar tram

Berichtdoor Lijn 999 » 04 jul 2014 18:28

-----
Laatst bijgewerkt door Lijn 999 op 13 sep 2018 12:18, in totaal 1 keer bewerkt
Lijn 999
 
Berichten: 69
Geregistreerd: 01 maart 2014 08:19

Re: Viering 150 jaar tram

Berichtdoor OVinDelft » 04 jul 2014 18:34

Nou ja dat er mensen staan dat zal best wel, maar het gaat er mij meer om dat je drukke autowegen beter kan vermijden want dan krijg je telkens auto's voor je beeld.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Viering 150 jaar tram

Berichtdoor Edwinamp » 04 jul 2014 18:35

Met de donkere wolken vrees ik dat ik helaas met paraplu in de hand moet filmen . :( Jammer natuurlijk dat je dat dan ook hoort .

Maar hoe zal het gaan vanaf de Eisenhowerlaan naar de Scheveningseweg .Wordt de laatste niet afgesloten ?
Overigens heeft het HOVM nog geen Facebook ?
Edwinamp
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 04 jul 2014 07:57
Woonplaats: Rotterdam

Re: Viering 150 jaar tram

Berichtdoor OVinDelft » 04 jul 2014 19:26

Nu je het zegt, als het bewolkt is lost de helft van mijn problemen zich vanzelf op. :geek:

Als ik het begrijp rukken de trams uit via lijn 17, keren via de lus in Statenkwartier en rijden de Eisenhowerlaan op waar ze zeker anderhalf uur zullen staan vanaf 13.00 tot 14.30 waarna ze naar het Zwarte Pad zullen rijden.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Viering 150 jaar tram

Berichtdoor iljitsch » 04 jul 2014 20:48

OVinDelft schreef:Ik ben nog steeds op zoek naar een mooi fotopunt. Bijna alle punten hebben nadelen.

Inderdaad. Ik heb hier flink over nagedacht want mijn foto's van de optocht van 2004 over dezelfde route (opening tramtunnel destijds) waren niet helemaal naar wens. Ik heb ook een paar keer de route bekeken, waaronder net nog. Ik zag trouwens veel trams vreemde trajekten of met nummers als 72 en 73 rijden.

Mijn conclusie is dat er geen ideale fotolocatie is. Ik splits mijn opnames dus in vier delen.

Parkstraat/Alexanderstraat: geen mooie omgeving

Voordeel van de Parkstraat is wel dat er geen auto's rechts van de tram kunnen rijden, maar inderdaad niet ideaal.

Plein 1813: Lange stoet moeilijk vast te leggen en veel kans op andere weggebruikers in beeld. In het midden staan werkt niet omdat je dan weinig ziet van de optocht en het licht zit tegen.

Mee eens. Had ik eerst op het oog maar nu niet meer. (Ik zag er wel net de restauranttram langskomen.)

Scheveningseweg: Je moet vanwege lichtval, omdat je de deurkant wilt vastleggen en zodat je geen bovenleidingspalen voor je hebt aan de linkerkant staan maar daar is nauwelijks ruimte voor door de smalle strook gras en dan zitten de bomen er ook voor. Iemand ervaring met (half) tegen het licht in fotograferen op de Scheveningseweg? Ik doe het liever niet.

Ah, maar wat nu als je de trams fotografeert onderweg van de Eisenhowerlaan naar 't Zwarte Pad? (Mijn plan.) Dan ineens zit je aan de boskant waar op veel plaatsen wel een paar meter vrije ruimte is langs het spoor waardoor alleen het tegenlicht als probleem overblijft. De zon staat min of meer loodrecht op de weg. Er staan genoeg hoge bomen dat je in de schaduw kan staan zodat de zon niet op je lens valt.

Wel fotografeer je de trams dan van de schaduwkant maar dat is niet een enorm probleem. Als de trams te donker op de foto zijn kan je de meeste camera's op stand P zetten. Da's bijna hetzelfde als AUTO maar je kan dan over het algemeen belichtingscompensatie (exposure compensation) van tussen de +0,5 en +1,3 instellen en dat lost dat waarschijnlijk prima op.

Gevers Deynootweg: je moet omdat je de deurkant wilt vastleggen en zodat je geen bovenleidingspalen voor je hebt links staan maar dan zit je aan de schaduwkant

Ik heb toch besloten de officiële richting hier aan het eind voor de hoek naar de Jurriaan Kokstraat te fotograferen omdat je zo mooi veel trams achter elkaar kan zien als je een moment zonder auto's ervoor kan pakken. De zon treft de trams waarschijnlijk nagenoeg recht vanvoren dus de zijkanten zullen iets donkerder zijn.

Verder ga ik het rijtje af als ze op de Eisenhowerlaan staan zodat ik in elk geval de lijst compleet heb zij het misschien vanuit een beetje moeilijke hoek en met mensen er omheen.

En voor 13 u de aanrijroute naar de Eisenhowerlaan. Tussen de Eisenhowerlaan en de Frederik Hendriklaan moeten de trams in twee richtingen langs dus dat is ook een mooie plek om te gaan staan. Wat me ook wel wat lijkt is een tweeasser en een RegioCitadis naast elkaar op de Waldeck Pyrmontkade.

Laatste tip: camera's willen nog wel eens langzaam reageren omdat ze moeite hebben met scherpstellen op een bewegend voertuig. Hoe groter de tram in beeld is en hoe dichter bij hoe erger dit wordt. Zoom dus een beetje uit en maak de foto met nog een redelijke hoeveelheid lege ruimte in beeld voor de tram. Die kan je er zonodig later altijd weer wegknippen, maar een foto van een halve tram schiet zo slecht op... Zet de tram ook wat laag in beeld, dan komt de stroomafnemer ook op de foto, is interessanter dan een zooi gras onderaan. (Maar teveel lucht in beeld kan tot donkere foto's leiden.)
iljitsch
 
Berichten: 1756
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag


Re: Viering 150 jaar tram

Berichtdoor Lijn 999 » 05 jul 2014 18:21

-----
Laatst bijgewerkt door Lijn 999 op 13 sep 2018 12:19, in totaal 1 keer bewerkt
Lijn 999
 
Berichten: 69
Geregistreerd: 01 maart 2014 08:19

Re: Viering 150 jaar tram

Berichtdoor htm_tram » 05 jul 2014 20:16

De 1022 heb helaas een storing waardoor hij niet mee kan rijden. De 36 is nog steeds in revisie. ;)
htm_tram
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 02 feb 2010 21:27

Re: Viering 150 jaar tram

Berichtdoor Edwinamp » 05 jul 2014 20:26

Ik was op de Scheveningseweg -Prof Teldersweg .
Opeens toch nog de zon .
Helaas is het geluid aan het einde een beetje verpest door auto`s die niet eventjes konden wachten .
Edwinamp
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 04 jul 2014 07:57
Woonplaats: Rotterdam

Re: Viering 150 jaar tram

Berichtdoor iljitsch » 05 jul 2014 20:33

Lijn 999 schreef:Leuk filmpje wat gelijk goed aangeeft hoe weinig ruimte men had om de trams in beeld te brengen.
Wat betreft (foto)standpunt worstelde ik met hetzelfde euvel als de voorgaande reageerders.
Ben enkele malen van plaats veranderd, afhankelijk van de rit v.d. optocht hoever ze waren.

Mijn filmpje was vanaf de rechterkant en toen het instappen van de genodigden al begonnen was. Aan de linkerkant viel heel redelijk foto's van individuele trams te maken, maar je kon niet de hele rij in beeld krijgen omdat er dan altijd wel iemand voor liep een eind verderop. Alle plaatsen hadden zo hun problemen, maar alles bij elkaar toch nog wel wat leuke foto's geschoten. Zie hier voor een selectie, inclusief een paar van de Nacht van de Avenio: blog post met foto's.

Wat viel mij verder nog op:
Ik zag meerdere gloednieuwe werkvoertuigen en die zijn allemaal spierwit.

Ja. Volgens mij is de meettram ook witter dan voorheen, had die eerst niet een rode bies ofzo?
iljitsch
 
Berichten: 1756
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Viering 150 jaar tram

Berichtdoor Lijn 999 » 05 jul 2014 22:16

-----
Laatst bijgewerkt door Lijn 999 op 13 sep 2018 12:20, in totaal 1 keer bewerkt
Lijn 999
 
Berichten: 69
Geregistreerd: 01 maart 2014 08:19

Re: Viering 150 jaar tram

Berichtdoor OVinDelft » 05 jul 2014 22:28

Nou ja met een digitale camera ben ik niet zuinig met foto's maken. Gewoon klikkerdeklik en je ziet later wel wat je weg gooit (of niet).
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

VorigeVolgende

Keer terug naar HTM tram

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 37 gasten