Opstelspoor Lekstraat

Voor alles wat met de HTM trams te maken heeft

Opstelspoor Lekstraat

Berichtdoor YC52000 » 10 jan 2013 02:05

Mag ik weten wat voor nut dit spoortje heeft :geek:

Het enige wat ik weet is dat tie er jarenlang leeg, ongebruikt en nutteloos stond ... daarna is vervangen... en daarna weer jarenlang leeg, ongebruikt en er nutteloos bijstaat ... en waarom is het geplaatst op zo'n onlogische plek :mrgreen:

Afbeelding
YC52000
 
Berichten: 307
Geregistreerd: 17 jan 2010 19:15

Re: Opstelspoor Lekstraat

Berichtdoor Roland » 10 jan 2013 07:54

De locatie gaat op zich nog wel, als extra trams op CS nodig hebt kan je ze daar tijdelijk stallen. Dat gebeurt alleen bijna nooit. Bij de plannen van de nieuwe halte Rijnstraat hoort ook het ombouwen van dit spoortje tot tailtrack. Het linker wissel op de foto zou dan vervangen worden door een half Engels wissel. Omdat dit nog nergens anders in het net ligt zijn de meningen nog verdeeld.
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 837
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: Opstelspoor Lekstraat

Berichtdoor wattman » 10 jan 2013 17:18

Uit mijn hoofd gezegd dateert dit spoortje (ooit bekend als "Hoogeveenspoortje", naar de naam van de chef die dit had voorgesteld) nog van voor de aanleg van de huidige sporensituatie in de Rijnstraat. Het was daarmee de enige opstelmogelijkheid voor met name de extra's op lijn 9 in de ochtendspits. Met de komst van het opstelspoor in de Rijnstraat zelf is het nut inderdaad minder geworden.
http://twitter.com/de_wattman
http://www.flickr.com/photos/mars1940/
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Opstelspoor Lekstraat

Berichtdoor trambestuurder » 12 jan 2013 12:27

Roland schreef:De locatie gaat op zich nog wel, als extra trams op CS nodig hebt kan je ze daar tijdelijk stallen. Dat gebeurt alleen bijna nooit. Bij de plannen van de nieuwe halte Rijnstraat hoort ook het ombouwen van dit spoortje tot tailtrack. Het linker wissel op de foto zou dan vervangen worden door een half Engels wissel. Omdat dit nog nergens anders in het net ligt zijn de meningen nog verdeeld.



Dit spoortje ook wel hoge Veen spoor genoemt wordt (werd) gebruikt om een extra voertuig te stallen tijdens evenementen, hiermee bedoel ik dus een voertuig die in uiterste nood in diversen kanten ingezet kon worden.
De overige extra's stonden bij CS laag (naast tunnel ingang)

Dit spoor gaat zoals Roland al zegt idd een tailtrack worden met onder het viaduct een Half Engels Wissel, dit gaat dan tijdens calamiteiten gebruikt worden voor RR als ze niet naar CS boven kunnen komen.

Ook is er ooit geoppert om Lijn 11 door te trekken naar CS (via Centrum) en het daar via dit spoor te laten kop maken zodat ze het voortuig dan op het spoor naast de tunnel kunnen zetten om de vertrektijd af te wachten
Maar hier hoor je niets meer over
Avatar gebruiker
trambestuurder
 
Berichten: 545
Geregistreerd: 29 maart 2010 11:21

Re: Opstelspoor Lekstraat

Berichtdoor René W » 13 jan 2013 13:02

Uit Haags Tram Nieuws

8 augustus 1985
Om 15.30u verspeelde de 1199/10 zijn valraam op het Rijswijkeplein.Omdat de 1199 in eerste instantie zo’n beetje het hele plein vastzette werd de 1199 teruggehaald naar de halte zodat alleen de lijnen 1,10 en 12 richting stad nog gestremd stonden. De achterganger van de 1199,
de 1147 duwde de 1199 om 16.00u via de Weteringkade en de Merwedestraat
naar het inhaalspoortje in de Lekstraat waar de 1199 werd neergezet. Daarna liep de 1147 om en sleepte de 1199 om 16.23u via het Forumgebied naar Zichtenburg.
3.JPG
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
gr.
Rene
Avatar gebruiker
René W
 
Berichten: 257
Geregistreerd: 30 jan 2010 16:52


Keer terug naar HTM tram

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten

cron