Conducteur in aktie

Voor alles wat met de HTM trams te maken heeft

Conducteur in aktie

Berichtdoor wattman » 10 jun 2013 19:59

Ik had wel eens eerder iets gelezen dat de zogenaamde 'conducteurs', oftewel de mensen van HTM security die op een aantal lijnen meerijden kaartjes op zak hebben. Vandaag zag ik zowaar op lijn 1 een van hen kaartjes verkopen aan een aantal toeristen. Er was niet gecontroleerd, en ik kreeg de indruk dat deze passagiers zich spontaan gemeld hadden bij deze man.
Gebeurt dit wel vaker?
Het zou denk ik bij grote drukte, zoals zomers op de lijnen naar Scheveningen, geen kwaad kunnen om meer actief op deze manier te handelen om de bestuurder te ontlasten.
http://twitter.com/de_wattman
http://www.flickr.com/photos/mars1940/
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Conducteur in aktie

Berichtdoor willem » 10 jun 2013 20:28

In Amsterdam rijdt permanent op elke tram een conducteur mee. Het voorkomt zwartrijden, toeristen kunnen een kaartje kopen en tegelijkertijd verhoogt het de sociale veiligheid. Vanwege het verminderen van zwartrijden verdient een conducteur zijn/haar eigen salaris terug.
In Den Haag mogen ze dat ook invoeren.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 981
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Conducteur in aktie

Berichtdoor wattman » 10 jun 2013 20:39

De betreffende toeristen (ze gingen van HS naar World Forum) waarderden de service ook zeer. Ze zullen wel denken dat zo'n lopende conducteur standaard is. Ook voor mij was het weer eens een ouderwetse ervaring. :D
http://twitter.com/de_wattman
http://www.flickr.com/photos/mars1940/
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Conducteur in aktie

Berichtdoor Slagathor » 10 jun 2013 22:01

Dat Amsterdamse systeem vind ik zo dom, met zo'n telefooncel midden in de tram.

Bij de HTM moet je verdomd goed opletten of er "Security" of "HTM" op de jasjes van die mensen staat, want dat maakt wel een verschil. De ene verkoopt kaartjes, de andere niet. Daar zou best iets meer variatie in uniformen mogen zitten zodat ze makkelijker van elkaar te onderscheiden zijn, vind ik.
Avatar gebruiker
Slagathor
 
Berichten: 266
Geregistreerd: 20 jul 2011 10:17
Woonplaats: 's-Gravenhage

Re: Conducteur in aktie

Berichtdoor willem » 11 jun 2013 12:16

Het mag ook een lopende conducteur zijn zoals in Rotterdam.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 981
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Conducteur in aktie

Berichtdoor trambestuurder » 23 jun 2013 10:13

wattman schreef:Ik had wel eens eerder iets gelezen dat de zogenaamde 'conducteurs', oftewel de mensen van HTM security die op een aantal lijnen meerijden kaartjes op zak hebben. Vandaag zag ik zowaar op lijn 1 een van hen kaartjes verkopen aan een aantal toeristen. Er was niet gecontroleerd, en ik kreeg de indruk dat deze passagiers zich spontaan gemeld hadden bij deze man.
Gebeurt dit wel vaker?
Het zou denk ik bij grote drukte, zoals zomers op de lijnen naar Scheveningen, geen kwaad kunnen om meer actief op deze manier te handelen om de bestuurder te ontlasten.


deze security conducteur is een soort flex team die overdag door de hele regio mee rijdt, als je dus een goede hebt (zoals deze twee) dan gaan ze idd mee naar scheveningen maar meestal zie je ze niet.
komt omdat deze flex teams (zijn er 2) zelf de dag mogen indelen waar ze naar toe gaan.

verder komen er om 19:00 altijd security op de lijnen 9+16 op elke wagen 1 team
en bij de overige lijnen rijdt er 1 of twee teams mee over een deel van de route.
de route die ze mee rijden is meestal tussen Hollandsspoor en zuid-west Denhaag (wateringen-delft-nootdorp)

conducteur op de tram in Denhaag blijft dus een droom die nooit gaat uitkomen

helemaal niet als je weet dat er bezuinigd wordt op de klantenservice want die zie je ook niet meer op warme dagen op de drukke haltes :(
Avatar gebruiker
trambestuurder
 
Berichten: 545
Geregistreerd: 29 maart 2010 11:21

Re: Conducteur in aktie

Berichtdoor Zoef de Haas. » 23 jun 2013 23:59

Ik had wel eens eerder iets gelezen dat de zogenaamde 'conducteurs', oftewel de mensen van HTM security die op een aantal lijnen meerijden kaartjes op zak hebben. Vandaag zag ik zowaar op lijn 1 een van hen kaartjes verkopen aan een aantal toeristen. Er was niet gecontroleerd, en ik kreeg de indruk dat deze passagiers zich spontaan gemeld hadden bij deze man.
Gebeurt dit wel vaker?


Vroeger was dat vrij normaal, maar dan niet wachten tot de controle, want dan heb je een boete. Ik was eens met de trein vanuit Belgiƫ op weg naar Den Haag. In Brussel stapte een man in die naast mij kwam zitten, was een Engelsman, en hij moest ook naar Den Haag. Hij had echter een plaatsbewijs tot Roosendaal, omdat volgens de lokettiste geen trein meer ging naar Den Haag. Ik zei dat ik ook naar Den Haag ging en er dus nog wel een trein ging. Bij cotrole van de plaatsbewijzen zei ik tegen de conducteur dat mijn mede reiziger geen kaartje meer naar Den Haag kon krijgen. Hij vertelde mij dat ik in de trein wel een plaatsbewijs kon kopen, maar wel zelf er om moest vragen en niet wachten op controle. De overstap in Antwerpen was een gekkenhuis, mijn trein had vertraging en de trein naar Roosendaal stond op punt van vertrek, dus lichte paniek omdat het de laatste trein was. Alles kwam goed en een kaartje kopen was geen probleem en zo kwamen we toch in Den Haag. Trams en bussen reden niet meer, dus mijn gast moest verder gaan lopen of een hotel nemen. Mijn wagen stond in de Kraaijenhoffstraat, dus heb ik hem ook nog maar naar de Groot Hertoginnelaan gebracht. Op weg naar mijn huis heb ik nog naar een grote brand staan kijken in de Teijlerstraat hoek van Swindenstraat. Ik was al eerder terplaatse dan de brandweer!

Groetjes Hans.
Een half ons geluk doet meer dan een kilo wijsheid!
Avatar gebruiker
Zoef de Haas.
 
Berichten: 78
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:38
Woonplaats: Den Haag.


Keer terug naar HTM tram

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten

cron