Henk B schreef: ... Laat iedereen zijn eigen mening hebben.
Feit is dat conventioneel materieel (en daar reken ik ook de Haagse PCC's, GTL en de Amsterdamse bolkoppen onder) bestonden door de ideen van constructeurs en eisen van de vervoersbedrijven.
Veelal werd er aan materiaal een opslag op de berekende sterkte genomen wat tot grote degelijkheid leidde.
De huidige generatie "toonbanktrams" worden met de computer doorgerekend en zonder opslag gefabriceerd.
Dus ook dat moet kunnen;
En ja, de huidige tractie-electronica geeft bij de Avenio wat lawaai, maar dat doe bijna alle electronische tractie-installaties. Ook de NS-VIRM stond in het begin bekend als "doedelzak speler".
Maar feit is daarentegen wel weer dat er een maximale aanzet uit gehaald kan worden waarbij bij een slipsituatie ingegrepen wordt op een dusdanige manier dat een bestuurder dat niet zo snel zou kunnen.
Even goede vrienden, als we elkaar maar in de waarde laten.
Henk Boshuyzen
Dank voor je support Henk: dat stel ik zeer op prijs, want tot vrij recent dacht ik voor nix te hebben gewerkt.
Mijn baas Ir. Diekhuis vond, mede na klachten van het rijdend personeel (bestuurders) over de aanvankelijke geluids-overlast door de zoemtoon van de in 1971 gefabriceerde PCC-HTM-thyristorwagenserie 1336-1337-1338-1339-1340, nodig de weigering verder af te nemen als de geluidsproductie niet aanzienlijk zou worden beperkt. Derhalve zijn enkele wagens naar de fabriek teruggestuurd, om van extra geluids-isolatie te worden voorzien, en de 1336 in de centrale werkplaats van de HTM gerevideerd aan de hand van een door mij bij de Technisch Physische Dienst TNO-TH en KEMA gevraagd en na uitgebreide geluidmetingen verkregen "Advies"-Rapport, waardoor het materieel circa 1½ jaar later dan gepland in dienst moest worden gesteld in de herfst van 1973 resp. voorjaar 1974. Dit woog (toen) zo zwaar : GEEN Geluidsoverlast ... dat er bij het ontwerp vanaf 1978 van het GTL8-materieel, nog veel stringentere eisen aan de reductie van de geluidsproductie en -trillingen werden gesteld, dan voor die 1e serie van deze 5 PCC-achtige maar pulsgestuurde thyristorwagens. Ook dat heeft soms tot forse conflicten geleid, maar bij de HTM werd een duidelijke zoem- of pieptoon (toen) echt NIET geduld !! ondanks de daarmee extra gemoeide kosten.!.
Voor wat betreft de maximale aanzet en snelheid van het GTL8-materieel, kan ik nog melden dat -- ook hier ten behoeve van het comfort etc. van de HTM-reizigers -- een beperking van de trekkracht (en dus versnelling) tot slechts 60 kN bij maximaal 2 x 205 A motorstroom werd ingesteld, terwijl deze wagens evengoed (op wens) wel tot 100 kN trekkracht bij 2 x 300 A en als PCC-car lange tijd ca. 40 kN (= ½ x 80 kN) bij 250 A motorstroom aanzet hadden / konden / kunnen hebben.!. Voorzoveel het de slip-installatie betreft, waren alle voordelen zoals bij de moderne locomotieven en treinen, reeds bij voorbaat (in advance) voorzien, tevens mogelijk door de (toen) zeer geavanceerde chopper-elektronica, de voorloper van de IGBT-sturing met draaiveldmotoren, zodat deze minstens zo goed presteert als de door U genoemde systemen, bijvoorbeeld in vergelijking met het oudere en PCC-materieel.
Het GTL8-materieel kon (zonder begrenzing en met de wind mee) derhalve wel bijna 80 km/h halen, wat ikzelf bij een proefrit heb kunnen waarnemen, want dit materieel werd wel heel erg grondig aan de tand gevoeld, waarvan ik nog alle bewijzen en registraties en metingen in huis heb liggen. Nogmaals met grote achting Henk ... ik vind ook een waardige reactie fijner.
D.A. Borgdorff
dus verontschuldiging voor een onheuse bejegening
Tenslotte nog een citaat over het andere *nieuwe* materieel, dat blijkbaar ook niet zo spoort :
Jeronimo117 schreef:Voor de lijnen RR2/RR19 mogen alle wagennummers ingezet worden, maar het wordt voornamelijk gereden met de vaste wagennummers en die zijn op dit moment 4055 t/m 4072 die je nu niet meer op RR3/RR4 ziet rijden. Dat heeft te maken met de onderstellen/wielen, op RR2/RR19 is de slijtage vele malen groter als op RR3/RR4 en volgens mijn zijn de onderstellen/wielen daarvoor iets aangepast voor alleen op RR2/RR19 te rijden, waardoor ze niet meer geschikt zijn voor het buitengebied vanwege een grote kans op ontsporen.