Tram 1 naar TU Wijk???

Voor alles wat met de HTM trams te maken heeft

Tram 1 naar TU Wijk???

Berichtdoor michaeldenhaag » 17 jul 2013 13:55

Zie bijgaand bericht wat ook in een ander topic al genoemd werd:
http://www.htmfoto.net/nieuws/tonen.php ... 7&item=250

Ik zal even mijn reactie kopieren :D Wat een prestige-uitingen weer. Blablabla en niks presteren. Laat eerst maar de Sebastiaansbrug gereed komen voor de tram (pas op he, ook voor zwaardere trams in de toekomst, zie dit niet over het hoofd ) en dan praten we weer verder. En als dit plan er komt, wordt tram 1 in het weekend zeer onrendabel, omdat er in de weekenden niet veel te doen is op de TU. En doordeweeks de vele mensen uit Tanthof moeten dan weer overstappen om in Scheveningen of op de stations in Den Haag te komen. Echt werkelijk, welke druif heeft dit bedacht?
michaeldenhaag
 
Berichten: 102
Geregistreerd: 27 apr 2011 16:57

Re: Tram 1 naar TU Wijk???

Berichtdoor OVinDelft » 17 jul 2013 14:43

Ik zal ook even jouw reactie kopiëren, oh wacht... :D
Dit is hoe dan ook zoals je zegt onzin, wie wilt er in godesnaam van Tanthof/Buitenhof naar Ypenburg/Leidschendam/veen? Dat zullen maar heel weinig mensen zijn, zoals je kan zien als je even een ritje maakt in lijn 19. In theorie is het idee Den Haag - TU Delft leuk, maar de meeste mensen die naar de TU gaan komen toch echt met de fiets vanuit hun studentenkamer in Delft of met de trein naar station Delft en dan dus met de bus (in de toekomst lijn 19) naar de TU.

Verder heeft prorail aangegeven dat er al vier sporen zullen komen tussen Rijswijk en Delft-Zuid. Alleen het stukje zonder stations, Delft-Zuid - Schiedam Centrum, zal tweesporig blijven omdat er is uitgerekend dat (zelfs met capaciteitsverhoging meegerekend) daar geen bottleneck zit. Logisch, omdat alle treinen daar met 140km/u rijden, de sprinters krijgen zelfs een paar honderd meter 'aanloopspoor' in de richting Schiedam zodat ze met 140km/u op het hoofdspoor komen. Rijswijk - Delft en Rotterdam CS - Schiedam Centrum zullen volgens de planning in 2017 klaar zijn, het stukje tussen de spoortunnel Delft en station Delft-Zuid tegen 2020.

De verbinding naar Rotterdam Airport zou wel zinnig kunnen zijn, maar ik hoop dat de gemeente Delft in gedachte houdt dat er dan wel ruimte over moet blijven tussen de bedrijven in Technopolis om lijn 19 door te trekken. :P En dan meteen zoals het plan dat ik een tijd geleden had geplaatst in het topic over lijn 19: viewtopic.php?f=7&t=14&p=3824#p3824
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Tram 1 naar TU Wijk???

Berichtdoor willem » 17 jul 2013 18:51

Dit plan is duidelijk bedacht door iemand die op de kaart een aantal plaatsen heeft gezien waar veel buitenlanders komen en vervolgens daar een (tram-)lijn tussen getrokken heeft, zonder over andere consequenties na te denken.

Lijn 19 heeft vooral deelvervoer: tussen de TU en het station/centrum en voor andere reizigers van het station/centrum naar Ypenburg en/of Leidschenveen. En uiteraard vanaf daar weer voor anderen die in Leidschendam willen zijn. Er is niemand die van de TU het hele eind naar Leidschendam wil (hooguit een student die daar toevallig woont).
Op de spitsuren na zijn dit redelijk dunne stromen. Daarom past een doorgaande lijn daar goed bij, zodat de frequentie aan het aanbod aan reizigers kan worden aangepast.

Lijn 1 naar Tanthof bedient de "normale" Delftenaren. Vanuit Tanthof stappen er zat mensen uit bij het station of in het centrum, maar toch reizen er vanuit Delft genoeg mensen naar Den Haag (anders reed lijn 1 allang niet meer): scholieren, forenzen, winkelend publiek voor het Haagse centrum en vooral 's zomers, maar toch ook wel 's winters, zelfs naar Scheveningen. Lijn 1 voldoet zo goed aan de behoefte van de Delftenaren. De gemeente Delft heeft overigens in 1983 zelf nog geijverd voor een doorgaande lijn naar Scheveningen en die toen gekregen (ipv de Turfmarkt als eindpunt).

Een groot deel van Delft beroof je op deze manier van wat nu een goede tramverbinding is. Als reizigers uit Tanthof en Buitenhof moeten overstappen raak je een deel van de reizigers kwijt, zeker omdat een 10 minutendienst en een kwartierdienst nooit op elkaar kunnen aansluiten. Misschien is dat wel de bedoeling: dan kan lijn 1 terug naar een kwartierdienst en heeft het stadsgewest weer een bezuiniging binnen. Dat dan niemand meer met het ov wil reizen doet er kennelijk niet toe. De gemeente Delft zou eigenlijk wijzer moeten zijn.

In een doortrekking naar Zestienhoven zit weinig potentie. Dan kun je de lijn net zo goed via Overschie (heeft dat grote stadsdeel gelijk een tram) doortrekken naar Rotterdam, met een koppeling met het Rotterdamse tramnet.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 981
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Tram 1 naar TU Wijk???

Berichtdoor hharry » 17 jul 2013 20:25

Tussen Delft-Zuid en Schiedam-Centrum is toch ruimte zat om van twee sporen naar vier sporen te gaan? Er zijn alleen maar weilanden. Het grazende vee moet maar een strook van vier meter inleveren ;)

Ten noorden van Schiedam-Centrum ligt al een breed viaduct over de snelweg, daar is al plaats voor vier sporen.
hharry
 
Berichten: 260
Geregistreerd: 20 jan 2010 22:38

Re: Tram 1 naar TU Wijk???

Berichtdoor OVinDelft » 17 jul 2013 23:41

@willem
Ik ben het helemaal met je eens!

@hharry
Yep, er is genoeg ruimte, maar als deze goedkopere oplossing blijkbaar voldoende is dan valt er niet te zeuren. Zo rond 2017 zullen we wel zien hoe het uitpakt, voor die tijd zal er sowieso nog niet worden begonnen met de twee extra sporen.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Tram 1 naar TU Wijk???

Berichtdoor trambestuurder » 18 jul 2013 00:00

Wat een ophef over een omwisseling van 2 tramlijnen zeg pffff.
Is het dan echt zo groot probleem om op station delft over te stappen als je naar denhaag Scheveningen wilt.
Beide lijnen doen er ongeveer 10 minuten over dus als de dienstregeling goed is komen ze beide te gelijk aan of moet je misschien 2 minuten wachten poe poe wat erg.
Nu is TU nog een zandvlakte maar ook daar reist straks een woonwijk op hoor.

en dan krijgt lijn 1 zoals Willem al zei ook een 15 minuten dienst met misschien in het scheveningse/haagse deel een kort traject lijn tot bijvoorbeeld P&r Hoornwijk

ik kijk er al naar uit hoor! Rij al lang genoeg naar dat Tanthof en wat ik daar mee krijg in de tram is ook niet om over naar huis te schrijven.
dus een wisseling van lijnen is een prima idee!! [respect]
Avatar gebruiker
trambestuurder
 
Berichten: 545
Geregistreerd: 29 maart 2010 11:21

Re: Tram 1 naar TU Wijk???

Berichtdoor willem » 18 jul 2013 19:08

trambestuurder schreef:Is het dan echt zo groot probleem om op station delft over te stappen als je naar denhaag Scheveningen wilt.

Ja, uit onderzoek is gebleken dat een extra overstap voor veel reizigers een drempel is. Het aandeel reizigers dat bij het station blijft zitten is tussen Tanthof en Den Haag aanzienlijk groter dan tussen de TU en Den Haag. Voor het grootste deel van de reizigers is dit is een achteruitgang. Voor een heel kleine groep is het een verbetering.
Als er meer reizigers op achteruit gaan dan er op vooruit gaan is het een verslechtering en dan moet je het niet doen.

Dat je het als trambestuurder leuk vind om wat variatie te hebben kan ik me goed voorstellen. Dat mag ook (trambestuurders zijn mensen, iets wat reizigers wel eens vergeten), maar het gaat erom waar de meeste reizigers baat bij hebben.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 981
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Tram 1 naar TU Wijk???

Berichtdoor wattman » 18 jul 2013 20:12

willem schreef:Het aandeel reizigers dat bij het station blijft zitten is tussen Tanthof en Den Haag aanzienlijk groter dan tussen de TU en Den Haag.


Als zeer regelmatige passagier op lijn 1 heb ik het vermoeden dat er niet echt structureel passagiers vanaf Tanthof doorrijden naar Den Haag (vv). Het gaat volgens mij dan voornamelijk om scholieren die die school bij de Krakeelpolderweg bezoeken.
http://twitter.com/de_wattman
http://www.flickr.com/photos/mars1940/
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1097
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Tram 1 naar TU Wijk???

Berichtdoor willem » 18 jul 2013 20:29

Op het station is uiteraard sprake van een vervoerbreuk. Maar, en daar draait het in dit verband om, die is op lijn 1 minder absoluut dan wat er op lijn 19 te verwachten valt.
Een GTL heeft 77 zitplaatsen (?). Van een gemiddelde lijn 1 op het station blijft ongeveer een kwart van de tram zitten (als je het te hoog ingeschat vind roep je maar). Maakt 19 reizigers per rit. En dat bij (overdag) zesmaal per uur maakt alles bij elkaar nog behoorlijk aantal reizigers dat doorgaand is.

Het flauwe in dit geheel is dat lijn 19 nog niet naar de TU rijdt en dat het aantal doorgaande reizigers dus alleen geschat kan worden. Dan denk ik, zonder dat het te onderbouwen is, dat er op die lijn maar 5 a 10 reizigers per tram door zullen reizen. In combinatie met de lagere frequentie blijft er een veel lager aantal doorgaande reizigers over dan lijn 1 vervoert.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 981
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Tram 1 naar TU Wijk???

Berichtdoor wattman » 18 jul 2013 20:45

Het vervoersbedrijf beschikt natuurlijk over de chipkaartgegevens, dus men kan een goede afwezging maken.
Bij wat ik zelf zie, wisselt het heel erg.
a) Het vervoer op lijn 1 is de laatste jaren sterk teruggelopen. Alleen het scholierenvervoer zorgt nog voor volle trams. Dat is hoofdzakelijk vervoer naar de Brasserskade vanuit Den Haag. Ik zou zo zeggen dat je in Delft buiten de spits nog ca 25 mensen in de tram hebt. Als je aan mij vraag hoeveel doorijden voorbij het station, ca 5.
b) De huidige lijn 19 heeft natuurlijk een deel van het vervoer binnen Delft overgenomen.
c) Ik zie tussen Tanthof en Delft mensen meerijden tot Station / Prinsenhof, eigenlijk niet verder (of die allemaal betalen durf ik niet te zeggen... 8-) )
d) Uitzondering: standvervoer en ook koopavond in Den Haag. Dan zie je veel meer mensen tussen Tanthof en Den Haag / Scheveningen.

Ik ben het trouwens volledig met je eens dat er geen echt emplooi is voor een directe Den Haag - TU Wijk verbinding. Hierbij teken ik nog aan dat ik juist een van de weinige passagiers ben die vanuit Schevenignen naar de TU reis. Sinds een half jaar stap ik in de regel uit bij de Nieuwe Plantage. Scheelt mij geld, is gezonder, en als ik doorrij naar het station ben ik nauwelijks sneller. Dat zal wel gaan schelen als de tram doorrijdt naar de TU, maar echt missen doe ik die verbinding nu niet.
Laatst bijgewerkt door wattman op 19 jul 2013 13:29, in totaal 1 keer bewerkt
http://twitter.com/de_wattman
http://www.flickr.com/photos/mars1940/
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1097
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Tram 1 naar TU Wijk???

Berichtdoor trambestuurder » 18 jul 2013 23:38

willem schreef:Op het station is uiteraard sprake van een vervoerbreuk. Maar, en daar draait het in dit verband om, die is op lijn 1 minder absoluut dan wat er op lijn 19 te verwachten valt.
Een GTL heeft 77 zitplaatsen (?). Van een gemiddelde lijn 1 op het station blijft ongeveer een kwart van de tram zitten (als je het te hoog ingeschat vind roep je maar). Maakt 19 reizigers per rit. En dat bij (overdag) zesmaal per uur maakt alles bij elkaar nog behoorlijk aantal reizigers dat doorgaand is.

Het flauwe in dit geheel is dat lijn 19 nog niet naar de TU rijdt en dat het aantal doorgaande reizigers dus alleen geschat kan worden. Dan denk ik, zonder dat het te onderbouwen is, dat er op die lijn maar 5 a 10 reizigers per tram door zullen reizen. In combinatie met de lagere frequentie blijft er een veel lager aantal doorgaande reizigers over dan lijn 1 vervoert.


Aangezien ik regelmatig als bestuurder te vinden ben op lijn 1 zie ik dat de meeste reizigers bij Delft Station en Delft Centrum (prinsenhof) instappen, het aantal reizigers die instappen in Tanthof kan je op twee handen tellen dus dat is echt niet veel.
En de reizigers die we dan al mee nemen (veelal overlastgevende jongeren) stappen bij de krakeelpolder of het station weer uit.

dus sorry ik blijf voorstander van de omwisseling

Daarbij komt ook nog eens dat Delft de wens heeft om eindpunt Delft Tanthof door te trekken naar Rotterdam(Schiedam-Vlaardingen) en dat wordt dan toch echt Randstadrail
Avatar gebruiker
trambestuurder
 
Berichten: 545
Geregistreerd: 29 maart 2010 11:21

Re: Tram 1 naar TU Wijk???

Berichtdoor OVinDelft » 19 jul 2013 11:46

Doortrekken van Tanthof naar Schiedam is maar een vreemde verbinding. Het is 'maar' 4,5 km tussen het eindpunt van tram 1 en 21 maar er is echt helemaal niks daar en de ruimte is er binnen de gemeente Delft ook niet, het laatste stuk van lijn 21 is ook erg rustig qua passagiersaantallen dus of het zinvol is betwijfel ik. ('s avonds en zondagmiddag rijdt tram 21 namelijk niet)
Dan lijkt mij doortrekken van TU naar Rotterdam CS via het vliegveld een rendabelere oplossing. Als dan inderdaad lijn 1 via de TU gaat rijden krijg je een lijn 1 Scheveningen - TU - vliegveld - Rotterdam CS. Daar hebben we echt wat aan als dat met snel materieel wordt gereden! :D
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Tram 1 naar TU Wijk???

Berichtdoor Roland » 19 jul 2013 14:09

Kan ik ook lekker met m'n RET vierasser helemaal naar Scheveningen, lijkt me wel gaaf :roll: Kan ik m'n hobby nog eens met m'n werk combineren :D
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 841
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: Tram 1 naar TU Wijk???

Berichtdoor Admin » 19 jul 2013 19:53

Voorál blijven dromen... :roll:
Admin
Site Admin
 
Berichten: 746
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Tram 1 naar TU Wijk???

Berichtdoor hharry » 19 jul 2013 20:44

Als beide tramnetten met elkaar verbonden zijn, krijg je iets wat ook in het Ruhrgebied is. ;)
hharry
 
Berichten: 260
Geregistreerd: 20 jan 2010 22:38

Re: Tram 1 naar TU Wijk???

Berichtdoor OVinDelft » 19 jul 2013 21:53

Leuk toch! Kan je met de vierasser lekker doorscheuren? (hoe hard kan zo'n ding? :P)

Maar het is en blijft toch een beetje fantasie, hoewel de tramnetten van Den Haag en Rotterdam zo dichtbij elkaar liggen zal het totdat het gebied tussen Delft en Rotterdam is volgebouwd (en willen we dat wel?) het er denk ik niet van komen.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Tram 1 naar TU Wijk???

Berichtdoor trambestuurder » 19 jul 2013 23:29

OVinDelft schreef:Leuk toch! Kan je met de vierasser lekker doorscheuren? (hoe hard kan zo'n ding? :P)

Maar het is en blijft toch een beetje fantasie, hoewel de tramnetten van Den Haag en Rotterdam zo dichtbij elkaar liggen zal het totdat het gebied tussen Delft en Rotterdam is volgebouwd (en willen we dat wel?) het er denk ik niet van komen.


als ze de A4 al door trekken dwars door het natuurgebeid dan zal de volgende stap van volbouwen niet zo lang meer duren hoor schat ik zo in :(
of we dat wel willen is een hele andere vraag
Avatar gebruiker
trambestuurder
 
Berichten: 545
Geregistreerd: 29 maart 2010 11:21

Re: Tram 1 naar TU Wijk???

Berichtdoor OVinDelft » 20 jul 2013 00:49

Zover ik weet is de rechthoek ingeklemd tussen Delft-A13-Rotterdam-A4 geen gebied dat beschermd o.i.d. is. Die metropoolregio Den Haag-Rotterdam is wel een gevaarlijke stap in die richting... op dit moment is men bezig met Rijswijk-Delft vol te bouwen dus tja...
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Tram 1 naar TU Wijk???

Berichtdoor willem » 20 jul 2013 09:37

Midden-Delfland moet groen blijven als buffer tussen Rotterdam en Den Haag. Dat is daarom inderdaad een beschermd gebied.
Het vreemde is dat het Haagse tramnet wel verbonden is met het Rotterdamse metronet (via Randstadrail), maar niet met het tramnet van die stad.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 981
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Tram 1 naar TU Wijk???

Berichtdoor trambestuurder » 20 jul 2013 12:29

willem schreef:Midden-Delfland moet groen blijven als buffer tussen Rotterdam en Den Haag. Dat is daarom inderdaad een beschermd gebied.
Het vreemde is dat het Haagse tramnet wel verbonden is met het Rotterdamse metronet (via Randstadrail), maar niet met het tramnet van die stad.


Midden Delftland ligt vanuit de keerlus Tanthof achter hem dus bij de toekomstige aansluiting van de A4

de route die ze graag willen is lijn 1 door trekken naar de Harreweg Schiedam dat ligt rechts van de keerlus en links van de nieuwe ontsluiting van de A4
daar zitten als ik het goed heb twee Campings.
ze bouwen niet het hele gebied vol maar ze komen wel dichter naar elkaar toe

dit wilt Delft al een hele tijd overigens dus het gaat er echt een keer van komen

En je ziet het fout het haagse tramnet is niet verbonden met het Rotterdamse Metronet, beide voertuigen kunnen niet op elkaar netwerk rijden omdat ze met verschillende voertuigen en om een gegeven moment met
een ander aanvoer van spanning rijden.

Als de tram van delft tanthof naar Schiedam wordt door getrokken zal dat de eerste verbinding zijn met beide netwerken, al is het de vraag of we dan wel op elkaars netwerk gaan rijden
Avatar gebruiker
trambestuurder
 
Berichten: 545
Geregistreerd: 29 maart 2010 11:21

Volgende

Keer terug naar HTM tram

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten