Eigen toekomstige ideeën

Voor alles wat met de HTM trams te maken heeft

Re: Eigen toekomstige ideeën

Berichtdoor willem » 25 sep 2013 22:54

In Nootdorp laat je de halte bij het winkelcentrum vervallen. Daar is de tram het enige openbaar vervoer (naast lijn 60, maar die rijdt naar Delft). Bij de Randstadrail-halte komt al de Randstadrail uit Rotterdam. Op het tussenliggende stuk kom je over een industrieterrein waar weinig vervoer te verwachten is.
De vervoervraag bij de tram naar en van het winkelcentrum zal daarom groter zijn dan naar de halte van de metro. Op die manier creëer je voor zowel de tram als de metro een eigen doelgroep, wat tot groter gebruik van beide vervoermiddelen zal leiden. Bovendien ontstaat zo een betere oppervlaktebediening van Nootdorp.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 981
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Eigen toekomstige ideeën

Berichtdoor MennoOV » 26 sep 2013 07:06

Maar zo creer je een snel (alternatief) vervoer tussen Rijswijk/Ypenburg/Nootdorp & Rotterdam.

Een industrieterrein vraagt toch inprincipe toch veel vervoer (vooral in de spits).
MennoOV
 
Berichten: 100
Geregistreerd: 22 sep 2013 16:15

Re: Eigen toekomstige ideeën

Berichtdoor Roland » 26 sep 2013 09:24

De vervoersvraag in bedrijven/industrieterreinen is juist vrij beperkt. De meeste mensen komen daar met de auto en buiten de spits is er nauwelijks vervoer nodig.
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 837
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: Eigen toekomstige ideeën

Berichtdoor Slagathor » 26 sep 2013 10:31

Ik zou lijn 12 niet naar Voorburg laten rijden. Maar om op Hollands Spoor te eindigen vind ik ook niet logisch (heb ik ook nooit logisch gevonden). Ik zou ervoor pleiten om een nu ontbrekende supersnelle verbinding tussen HS en CS te maken. De 12 rijdt dan:

Station Hollands Spoor
Bierkade
Centraal Station

De vraag wordt dan of de 12 vervolgens op de Schedeldoekshaven stopt of in de Rijnstraat, wat natuurlijk gevolgen heeft voor het terugkeren richting HS. De Rijnstraat is voor passagiers natuurlijk fijner, maar dan moet de 12 via het Korte Voorhout terug wat niet zo logisch is. Eigenlijk zou je dan een kort tramspoor door de Herengracht moeten aanleggen zodat je van de Rijnstraat via de Herengracht naar de Kalvermarkt kan.

De doelgroep van zo'n lijn zijn vooral medewerkers van de ministeries rond Centraal die met de trein op HS aankomen. Dat zijn er vrij veel, waardoor de 9 en de 17 tijdens de spits vaak bomvol zitten. Het probleem is dat de 9 en de 17 óók werknemers richting Prinsessegracht/Koninginnegracht respectievelijk World Forum (en omgeving) vervoeren. Daarom zou het, denk ik, een goed idee zijn om een tram in te zetten die zich uitsluitend richt op al die werknemers van de ministeries die alleen maar van HS naar CS moeten.
Avatar gebruiker
Slagathor
 
Berichten: 266
Geregistreerd: 20 jul 2011 10:17
Woonplaats: 's-Gravenhage

Re: Eigen toekomstige ideeën

Berichtdoor MennoOV » 26 sep 2013 10:38

In mijn idee, rijden er al 4 tramlijnen tussen HS & CS (1, 9 & 10) en lijn 7 via de Schedelhoekshaven.
MennoOV
 
Berichten: 100
Geregistreerd: 22 sep 2013 16:15

Re: Eigen toekomstige ideeën

Berichtdoor Slagathor » 26 sep 2013 11:33

^^ Je hebt gelijk, excuses. Ik was wat afgedwaald en ging in op de huidige situatie.
Avatar gebruiker
Slagathor
 
Berichten: 266
Geregistreerd: 20 jul 2011 10:17
Woonplaats: 's-Gravenhage

Re: Eigen toekomstige ideeën

Berichtdoor MennoOV » 26 sep 2013 12:24

Maar een ander idee, voor een alternatief eindpunt voor lijn 12 ??
Maar waarom vind jij dat er geen tram naar Voorburg Station hoeft te gaan ??
MennoOV
 
Berichten: 100
Geregistreerd: 22 sep 2013 16:15

Re: Eigen toekomstige ideeën

Berichtdoor Slagathor » 26 sep 2013 12:48

Ik was een frequent passagier van de 10 en die liep op HS steevast leeg. Daarna pikte die nog wel wat mensen op die van ergens in het Laakkwartier naar het oude centrum van Rijswijk wilden, maar dat was het wel zo'n beetje. Ik ben bang dat het gewoon niet rendabel is. Ik snap de behoefte wel om elk treinstation in de regio van een tram te voorzien, maar voor Voorburg is dat niet haalbaar.
Avatar gebruiker
Slagathor
 
Berichten: 266
Geregistreerd: 20 jul 2011 10:17
Woonplaats: 's-Gravenhage

Re: Eigen toekomstige ideeën

Berichtdoor MennoOV » 26 sep 2013 12:59

Maar waar wil je dan lijn 12 naartoe lijden ??
MennoOV
 
Berichten: 100
Geregistreerd: 22 sep 2013 16:15

Re: Eigen toekomstige ideeën

Berichtdoor Slagathor » 26 sep 2013 15:00

Ik denk dat stoppen op HS gewoon het beste is. Vraag je me toch verder te gaan, dan houd ik het bij:

Duindorp - Station Hollands Spoor

dan:

Bierkade
Kalvermarkt/Stadhuis
Centraal Station
Ternoot
Oostinje
Stuyvesantstraat
Station Laan van NOI

en dan via de keerlus rond Sociale Zaken weer terug.

Al ben ik bang dat de route Kalvermarkt - CS hoog niet mogelijk zal zijn wegens het invoegen met de trams vanuit het Spui... Daar weet ik het fijne echter niet van.
Avatar gebruiker
Slagathor
 
Berichten: 266
Geregistreerd: 20 jul 2011 10:17
Woonplaats: 's-Gravenhage

Re: Eigen toekomstige ideeën

Berichtdoor joostvansurksum » 26 sep 2013 15:06

willem schreef:In Nootdorp laat je de halte bij het winkelcentrum vervallen. Daar is de tram het enige openbaar vervoer (naast lijn 60, maar die rijdt naar Delft). Bij de Randstadrail-halte komt al de Randstadrail uit Rotterdam. Op het tussenliggende stuk kom je over een industrieterrein waar weinig vervoer te verwachten is.
De vervoervraag bij de tram naar en van het winkelcentrum zal daarom groter zijn dan naar de halte van de metro. Op die manier creëer je voor zowel de tram als de metro een eigen doelgroep, wat tot groter gebruik van beide vervoermiddelen zal leiden. Bovendien ontstaat zo een betere oppervlaktebediening van Nootdorp.

Als het huidige eindpunt Nootdorp bij het winkelcentrum opgeheven wordt, dan haal je wel de hoofdader dichtbij het centrum van het dorp weg. Dit lijkt me niet erg verstandig. De metrohalte ligt (te) ver buiten het dorp om te lopen.
joostvansurksum
 
Berichten: 283
Geregistreerd: 11 feb 2010 21:47

Re: Eigen toekomstige ideeën

Berichtdoor MennoOV » 26 sep 2013 15:16

Heeft iemand dan een idee/route , om de tram vanaf Nootdorp Centrum te verlengen naar metrostation Nootdorp, i.p.v. hem te verleggen.
MennoOV
 
Berichten: 100
Geregistreerd: 22 sep 2013 16:15

Re: Eigen toekomstige ideeën

Berichtdoor joostvansurksum » 26 sep 2013 15:29

MennoOV schreef:Heeft iemand dan een idee/route , om de tram vanaf Nootdorp Centrum te verlengen naar metrostation Nootdorp, i.p.v. hem te verleggen.

Dat was al eerder door iemand beschreven: voorbij het winkelcentrum linksaf, langs de voormalige brandweerkazerne en (globaal) door de Sytwinde-wijk richting de metrolijn.

Mogelijke route: vanaf De Parade linksaf Julianastraat, rechtdoor Eikendreef, rechtsaf Sytwinde en Larixlaan, linksaf Oosteinde, bocht naar rechts naar Kruisweg en weer links naar Industrieweg of De Poort (even verderop). Dan kom je richting de metrolijn.

Maar het is wel een ingrijpende aanpassing, aangezien de tram dwars door een woonwijk gaat die er volgens mij geheel niet op ingericht is. Het hele dorp niet, denk ik. Veel dichte bebouwing. ;-)

(Ik woon in de buurt.)
joostvansurksum
 
Berichten: 283
Geregistreerd: 11 feb 2010 21:47

Re: Eigen toekomstige ideeën

Berichtdoor MennoOV » 26 sep 2013 15:35

Daarom wilde ik om Nootdorp heen, om de woonwijken niet te ''storen'' :mrgreen: .
MennoOV
 
Berichten: 100
Geregistreerd: 22 sep 2013 16:15

Re: Eigen toekomstige ideeën

Berichtdoor OVinDelft » 26 sep 2013 23:51

Óf, komend vanuit Ypenburg naar Nootdorp Centrum -> keren -> station Ypenburg -> metro -> terug naar station Ypenburg -> Nootdorp Centrum en dan weer terug naar Den Haag. :mrgreen:
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Eigen toekomstige ideeën

Berichtdoor MennoOV » 27 sep 2013 05:32

Is dat niet een beetje om ??
MennoOV
 
Berichten: 100
Geregistreerd: 22 sep 2013 16:15

Re: Eigen toekomstige ideeën

Berichtdoor joostvansurksum » 27 sep 2013 07:37

MennoOV schreef:Is dat niet een beetje om ??

Volgens mij was dat ook als geintje bedoeld. ;-)

Zat nog effe na te denken over de route door Nootdorp. Het blijft behelpen, maar na de Julianastraat rechtsaf de Meidoornlaan in zou ook nog kunnen. Verderop linksaf langs het Oosteinde. Maar die weg is smal en ligt tussen twee belangrijke watergangen. Daar moet veel aangepast worden.

Wederom een dure operatie en in en rondom de wijk wordt daar veel gefietst (schoolgaande kinderen). De veiligheid (met name voor kinderen) gaat behoorlijk omlaag met een tram daar.
joostvansurksum
 
Berichten: 283
Geregistreerd: 11 feb 2010 21:47

Re: Eigen toekomstige ideeën

Berichtdoor MennoOV » 27 sep 2013 08:06

Ik zat misschien aan dit te denken:

Lijn 12 tussen Nootdorp Metro & Duindorp, i.p.v. Voorburg Station
Lijn 5*/11 tussen Nootdorp Centrum & Scheveningen Noorderstrand*/Scheveningse Binnenhaven, i.p.v. Nootdorp Metro.
MennoOV
 
Berichten: 100
Geregistreerd: 22 sep 2013 16:15

Re: Eigen toekomstige ideeën

Berichtdoor Tiktak » 27 sep 2013 10:42

Laten we de twee lijnen in tak houden na de oude situatie, lijn 11 van Scheveningen (zeerust) naar onder de kap van HS ( fietsenstalling verplaatsen naar achterzijde HS), hier kunnen dan twee kopsporen komen. En Lijn 12 Duindorp naar CS station, kopsporen maken vanaf het Hoogeveenspoor, langs spoor 1 van CS.

Om het gebruik van eigen auto terug te dringen om mee naar het werk te gaan (bedrijfsterreinen), is dat de bedrijven parkeerplaatsen op eigen terrein aan te bieden ( dat is bij vele niet of te weinig plaatsen) voor het personeel.
Op de openbare weg betaald parkeren invoeren.
Hierdoor worden bedrijven gedwongen om alternatief vervoer te regelen voor hun personeel ( ov kaart die op werkdagen geldig zijn tussen bepaalde uren ).
De HTM kan dan de tramroute inzetten zoals ik al eerder in deze topic heeft geschreven tussen diverse bedrijfsterreinen en winkelcentra's.
Een extra tramlijn vanaf Station Voorburg via de Maanweg - Binckhorstlaan - CS naar Scheveningen te cre-eren ( op werkdagen tussen 06.00 - 20.00 uur) en in het weekends (strand seizoen)
als strandexpres. Hierbij moet de gemeente bij het einde van de toekomstige Rotterdamsebaan wel een PT terrein maken (Parkeer overstap Tramterrein maken).
De gehele toekomstige trambaan komt geheel in een vrijliggende baan te liggen, zodat bij grote drukte bij evenementen met koppelstellen gereden kunnen worden.
Tiktak
 
Berichten: 694
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Eigen toekomstige ideeën

Berichtdoor MennoOV » 27 sep 2013 10:50

Mijn voornaamste idee van dit lijnennet is om bestaande lijnen te koppelen (10+12, wordt 12 / 11+15, wordt 11)
MennoOV
 
Berichten: 100
Geregistreerd: 22 sep 2013 16:15

VorigeVolgende

Keer terug naar HTM tram

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten