Meettram

Voor alles wat met de HTM trams te maken heeft

Meettram

Berichtdoor Charles » 12 feb 2010 23:17

...
Laatst bijgewerkt door Charles op 06 dec 2023 09:37, in totaal 2 keer bewerkt
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 892
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Meettram

Berichtdoor YC52000 » 13 feb 2010 19:32

die was waarschijnlijk aan t meten he,,,,, net zoals de railslijpwagen die je heel af en toe kan tegenkomen die rails aan t slijpen is
YC52000
 
Berichten: 304
Geregistreerd: 17 jan 2010 19:15

Berichtdoor Charles » 13 feb 2010 22:11

...
Laatst bijgewerkt door Charles op 31 okt 2013 14:46, in totaal 1 keer bewerkt
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 892
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Meettram

Berichtdoor Roland » 14 feb 2010 10:38

De meettram kan verschillende zaken meten zoals, boogstralen, verkanting, scheluwte (verdraaiing van het spoor om zijn as, gevolg van verzakkingen). De Citadis kan maar heel weinig scheluwte aan door z'n starre bouw. Lijn 17 valt onder de eerste fase voor het geschikt maken voor de citadis, dus dat zou kunnen verklaren waarom je em zag :-)
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 836
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: Meettram

Berichtdoor juannes » 14 feb 2010 13:23

oh vertel is meer gaat de gtl's er weg van lijn 17 en neem citadis lijn 17 over zou wel lekker zijn naar verluidt wil groen links lijn 17 door trekken naar Naaldwijk
via de veilingroute ze hebben dit idee geopperd aan de regio haaglanden

Je bericht mist heel wat leestekens en hoofdletters. Graag zelf toevoegen middels de "wijzig" knop. de Admin
juannes
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 17 jan 2010 22:28

Re: Meettram

Berichtdoor robert55 » 14 feb 2010 19:40

Lijn 17 wordt zeker niet de eerste lijn die nieuwe trams krijgt.
Er worden momenteel 18 regiocitadissen bijgebouwd, die gaan de eerste paar jaar op lijn 2 rijden.
En verder wordt momenteel de bestelling van 40 nieuwe trams voorbereid. Die worden iets van 32m lang en 2,65m breed. De keus is nog niet gemaakt [aanbesteding loopt nog], maar het worden zeker geen regiocitadissen. Levering is voorzien vanaf zomer 2012 en de lijnen waar ze dan gaan rijden zijn in ieder geval 2 en 11. Een combinatie van de Vrederust tak van 9 en de Wateringen tak van 17 is ook niet uit te sluiten. Bijvoorbeeld de Nieuwe Parklaan en de zoumtanstraat zullen namelijk dan nog niet aangepast zijn. 19 kan in principe ook.
robert55
 
Berichten: 190
Geregistreerd: 20 jan 2010 18:35

Re: Meettram

Berichtdoor Roland » 15 feb 2010 18:46

De wens van Haaglanden is dat de Citadis en daarop volgend breed materieel op elke lijn kan rijden, muv het RR buitengebied. De uitvoering hiervan is opgedeeld in een aantal fases, de indeling wil nog wel eens iets veranderen, maar de eerste fase bevat lijn 9, 11&17 op het moment. Gegevens van onder andere de meettram zijn nodig om een prijskaartje te bepalen voor de verbouwing. Lijn 2 is een proefgeval voor dit gigaproject, deze wordt momenteel uitgewerkt.
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 836
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: Meettram

Berichtdoor robert55 » 15 feb 2010 19:07

Toch niet helemaal. De regiocitadis blijft beperkt tot de lijnen 2,3 en 4 [en misschien wat stukjes omleidingsroute]. De nu te bestellen trams worden even breed, maar korter waardoor kleinere boogstralen mogelikj moeten zijn. Van een aantal trajecten hebben stadsgewest en gemeente aangegeven dat ze misschien niet verbouwd kunnen worden omdat dat teveel consequenties [vooral verlies aan parkeerplaatsen] zou hebben. De beslissing daarover hoeft pas genomen te worden als de vervanging van de 3100-en aan de orde komt en dan heb je het over 2022
robert55
 
Berichten: 190
Geregistreerd: 20 jan 2010 18:35

Re: Meettram

Berichtdoor dAb » 15 feb 2010 20:34

robert55 schreef: ... En verder wordt momenteel de bestelling van 40 nieuwe trams voorbereid.
Die worden iets van 32m lang en 2,65m breed. De keus is nog niet gemaakt (aanbesteding loopt nog), maar het worden zeker géén Regiocitadissen. Levering is voorzien vanaf zomer 2012 en de lijnen waar ze dan gaan rijden zijn in ieder geval 2 en 11. Een combinatie van de Vrederust tak van 9 en de Wateringen tak van 17 is ook niet uit te sluiten. Bijvoorbeeld de Nieuwe Parklaan en de zoumtanstraat zullen namelijk dan nog niet aangepast zijn. 19 kan in principe ook.
... :?: underlines from me :lol:
Beste Robert, hoe weet U dat, waar andere berichten van een 37 meter lange en 2,4 meter brede dubbelgelede Tram gewag maken ?
8-) D.A. Borgdorff :shock:
dAb
 
Berichten: 288
Geregistreerd: 17 jan 2010 22:29

Re: Meettram

Berichtdoor robert55 » 15 feb 2010 21:25

De commissie vervoer van Haaglanden heeft op 3 juni vorig jaar een aantal notities besproken waarin keuzes worden gemaakt t.a.v de ontwikkeling van het railnet. Die stukken staan nog steeds op www.Haaglanden.nl, maar die site is zo ingericht dat je niet naar een bepaalde subpagina kan linken [althans, mij lukt dat niet]. Je moet dus doorklikken, vanaf de hoofdpagina > bestuur > vergaderingen [in de bovenbalk] > openbare vergaderingen 2009 > commissie VVEZ > agenda en stukken 3 juni 2009. Er verschijnt dan een agenda waarin de punten 3, 4 en 5 voor ons van belang zijn. De link 'Materieelnota leidt dan tot het stuk waar het om gaat'. Het begint met een samenvatting, maar de laatste 2 pagina's bevatten de ontwerpeisen. De keus voor de eerste tranche van 40 trams is voor een tram van 32-33m lang en 2,65m breed. Ik heb in een andere discussie begrepen dat ze later nog iets zijn aangepast, oa. een iets grotere lengte, maar dat heb ik niet gedocumenteerd gezien.

Tweede bron is [die kent u ook] 100%haags, waar eind vorig jaar de namen bekend zijn geworden van de leveranciers die zijn uitgenodigd een offerte in te dienen. Dat zijn Bombardier, CAF en Siemens.
De foto's die op 100%haags staan zijn van smalle trams, maar al deze types kunnen in diverse lengtes en breedtes geleverd worden.

De Regiocitadis is een Alstom product, en 37m lang.
robert55
 
Berichten: 190
Geregistreerd: 20 jan 2010 18:35

Re: Meettram

Berichtdoor dAb » 16 feb 2010 12:33

Zeer hartelijk dank Robert, voor uw zo uitgebreide uitleg :idea: en verwijzingen dat ook ik het kan vinden.
Als ik het nu (wel) goed begrijp, is dit plan van het kortere en verdikte materieel ontstaan en besloten door ene (mij nog onbekende) Heer W.A. Mateman :?:, want een andere Naam kan ik onder al die gemeentelijke en/of gewestelijke stukken -- óók namens de Gemeente, die onze aandelen houdt -- nergens vinden, laat eventueel staan: de instemming van de eerder-genoemde Raad van Beheer of Bestuur der HTM ...??
Met vriendelijke groet 8-) Borgdorff :shock:
dAb
 
Berichten: 288
Geregistreerd: 17 jan 2010 22:29

Re: Meettram

Berichtdoor Roland » 16 feb 2010 18:39

Toch niet helemaal. De regiocitadis blijft beperkt tot de lijnen 2,3 en 4 [en misschien wat stukjes omleidingsroute]. De nu te bestellen trams worden even breed, maar korter waardoor kleinere boogstralen mogelikj moeten zijn. Van een aantal trajecten hebben stadsgewest en gemeente aangegeven dat ze misschien niet verbouwd kunnen worden omdat dat teveel consequenties [vooral verlies aan parkeerplaatsen] zou hebben. De beslissing daarover hoeft pas genomen te worden als de vervanging van de 3100-en aan de orde komt en dan heb je het over 2022


Ook niet helemaal :P Ik beweer niet dat de RegioCitadis op elke lijn ingezet gaat worden, het is de wens van Haaglanden dat ze in het geval dat het nodig is overal naar toe kunnen. Dat ze hoogstwaarschijnlijk niet ingezet gaan worden op andere lijnen dan 2,3 en 4 is een ander verhaal. Het komt erop neer dat Haaglanden één PVR (profiel van vrije ruimte) voor heel het tramnet wil hebben. Elk type tram moet dus overal kunnen komen, RR zal vanwege ZUB de enige uitzondering worden. Het PVR profiel van de nieuwe trams moet binnen dat van de Citadis vallen. De Citadis wordt daarom bepalend. Uiteraard kan er over 10 jaar gezegd worden dat een deel van de lijnen niet wordt aangepast op Citadis profiel, je weet maar nooit met politiek :P

Bij de lengte van de tram is de eis genoemd dat alle deuren binnen 30m lengte vallen (=minimale perronlengte), de totale lengte zal dan wel afhankelijk van het type tussen de 32m en 33m.

tot zover de infra update :D
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 836
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: Meettram

Berichtdoor robert55 » 17 feb 2010 07:41

OK, dat was ik nog niet tegengekomen. Het is wel logisch om met één PVR te werken. Het zou kunnen betekenen dat bogen ruimer [en daarom misschien ook duurder] worden dan voor de nieuwe stadstram noodzakelijk
robert55
 
Berichten: 190
Geregistreerd: 20 jan 2010 18:35

Re: Meettram

Berichtdoor dAb » 30 nov 2010 09:43

Charles schreef:Ja, inderdaad. Lijkt me wel dat ie aan het werk is :D Waarom zou de meettram anders door de stad rijden...
Maar wat is ie dan aan het meten gewoonlijk? Daarover kan ik geen info vinden.

Toch echt jammer dat die *meettram* door de recente ombouw niet meer voor z'n oorspronklijke taak als *pekel-instructie-tram* ingezet kan worden ... Enfin: :cry: D.A. Borgdorff :shock:
dAb
 
Berichten: 288
Geregistreerd: 17 jan 2010 22:29

Re: Meettram

Berichtdoor dAb » 21 dec 2010 18:11

dAb schreef:
Charles schreef:Ja, inderdaad. Lijkt me wel dat ie aan het werk is :D Waarom zou de meettram anders door de stad rijden...
Maar wat is ie dan aan het meten gewoonlijk? Daarover kan ik geen info vinden.

Toch echt jammer dat die *meettram* door de recente ombouw niet meer voor z'n oorspronklijke taak als *pekel-instructie-tram* ingezet kan worden ... Enfin: :cry: D.A. Borgdorff :shock:

... en dat schreef ik dus al vóór de sneeuw van 4 - 21 december dit jaar ... :x DA Borgdorff 8-)
Oplossing ?/ »» http://www.youtube.com/watch?v=frBh5vO_2g0 :twisted:
dAb
 
Berichten: 288
Geregistreerd: 17 jan 2010 22:29


Keer terug naar HTM tram

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 50 gasten