Werkzaamheden tramlijn 17

Voor alles wat met de HTM trams te maken heeft

Werkzaamheden tramlijn 17

Berichtdoor xCookiesolax » 10 jan 2014 17:17

Volgens de planning gaat rond eind 2014/begin 2015 de nieuwe tramlijn 17 rijden met de Siemens Avenio.
Het lijkt mij handig om hier alle informatie met elkaar te delen wat betreft deze tramlijn.

Voor zover mij bekend is zijn de volgende haltes tot nu toe aangepast/geschikt:

* Bierkade
* Centrum
* Korte Voorhout
* Centraal Station
* Jonckbloetplein
* Parijsplein
* Dorpskade

De halte Leeghwaterplein wordt tijdens de zomervakantie van 2014 verbouwd wanneer de kruising met de Neherkade op de schop gaat.

De halte Buitenhof wordt dacht ik ook voor de zomervakantie onder handen genomen. De brandweer had laatst het ontwerp van de Lange Vijverberg goedgekeurd. De tramhalte richting CS wordt een paar honderd meter verplaatst richting Tournooiveld.

Zijn er mensen die verder nog informatie hebben en/of opvallende dingen hebben gezien?
xCookiesolax
 
Berichten: 445
Geregistreerd: 09 jan 2014 21:27

Re: Werkzaamheden tramlijn 17

Berichtdoor cornepronk » 10 jan 2014 19:40

Tramlijn 17 wordt ingekort tot het Centraal Station, het stuk Centraal Station - Statenkwartier wordt overgenomen door de verlengde tramlijn 16. De Siemens Avenio kan niet door het zeeheldenkwartier rijden van wege te krappe straatjes.

Tramlijn 17 wordt dan door gekoppeld aan tramlijn 15 naar Nootdorp. De hele route wordt dan Wateringen - Rijswijk - Centraal Station <--17/15--> Centraal Station - Rijswijk - Ypenburg - Nootdorp
cornepronk
 
Berichten: 49
Geregistreerd: 26 sep 2011 04:39

Re: Werkzaamheden tramlijn 17

Berichtdoor Slagathor » 10 jan 2014 23:57

^^ Dus het idee dat de 17 in de Gravenstraat eindigt en met een 'rondje om de kerk' weer terugkeert is van de baan?

Over aangepaste haltes: als de perrons op het Lorentzplein nóg smaller worden, wordt het er daar ook niet comfortabeler op.

Ik dacht dat de halte Jonckbloetplein ook aangepast was toen vorig jaar de Goeverneurlaan op de schop ging.
Avatar gebruiker
Slagathor
 
Berichten: 266
Geregistreerd: 20 jul 2011 10:17
Woonplaats: 's-Gravenhage

Re: Werkzaamheden tramlijn 17

Berichtdoor xCookiesolax » 11 jan 2014 00:17

Slagathor schreef:^^ Dus het idee dat de 17 in de Gravenstraat eindigt en met een 'rondje om de kerk' weer terugkeert is van de baan?

Over aangepaste haltes: als de perrons op het Lorentzplein nóg smaller worden, wordt het er daar ook niet comfortabeler op.

Ik dacht dat de halte Jonckbloetplein ook aangepast was toen vorig jaar de Goeverneurlaan op de schop ging.

Dat was het oorspronkelijke plan. Het plan is nu om tramlijn 17 vanaf HS via t Zieken -> Spui -> Lange Vijverberg -> Bosbrug naar het CS te laten rijden.
Op het CS wordt het voertuig dan tramlijn 15 v.v.
Hoe dit de eerste paar maanden wordt gedaan totdat tramlijn 15 met de Avenio gaat rijden is mij niet bekend.

Volgens de documentatie van Haaglanden kan de halte bij het Lorentzplein niet verbreed worden. Deze blijft zijn huidige breedte houden.
Tevens is er richting Delft/Wateringen slechts plek voor een perron van 35 meter i.v.m. bevoorrading.

Halte Jonckbloetplein is inderdaad al aangepast.
xCookiesolax
 
Berichten: 445
Geregistreerd: 09 jan 2014 21:27

Re: Werkzaamheden tramlijn 17

Berichtdoor joostvansurksum » 14 jan 2014 11:07

Wellicht blijven 17 en 15 eerst gescheiden rijden, totdat de tijdelijke aanpassingen op het trace van lijn 15 gerealiseerd zijn. Er is een voorlopig ontwerp gepubliceerd, waarin het volgende staat:

Tijdelijke eindhalte Nootdorp
Totdat alle Avenio-voertuigen op lijn 15 zullen zijn ingestroomd en de exploitatie be-trouwbaar zal functioneren, zal het huidige eindpunt voor gebruik door de GTL8 voer-tuigen en door de Avenio voertuigen geschikt moeten zijn. De perrons worden tot 70 m verlengd, zodat twee Avenio voertuigen achter elkaar kunnen staan. Verder betekent dit, dat de bestaande perrons tijdelijk zullen worden versmald en dat in de bestaande keerlus een aantal bovenleidingsmasten verplaatst moet worden om deze doorgankelijk te maken voor de Avenio voertuigen. Hierbij wordt geen rekening gehouden met gebruik door Rand-stadRail voertuigen.

Bron: http://denhaag.nl/web/wcbservlet/com.gx ... 76f37c9eb6

N.B. Langs het hele trace van lijn 15 vanaf het Rijswijkseplein moet er nog van alles aangepast worden. Bovenstaand stukje is slechts een klein deel. Lees het hele document maar door.
joostvansurksum
 
Berichten: 281
Geregistreerd: 11 feb 2010 21:47

Re: Werkzaamheden tramlijn 17

Berichtdoor Roland » 14 jan 2014 11:44

Gezien er nog geen gegevens waren van de Avenio is alles ontworpen op de Regio Citadis en z'n PVR. In theorie moet je er dus wel kunnen komen :)
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 836
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: Werkzaamheden tramlijn 17

Berichtdoor dAb » 14 jan 2014 12:17

joostvansurksum schreef:Wellicht blijven 17 en 15 eerst gescheiden rijden, totdat de tijdelijke aanpassingen op het trace van lijn 15 gerealiseerd zijn. Er is een voorlopig ontwerp gepubliceerd, waarin het volgende staat:

Tijdelijke eindhalte Nootdorp
Totdat alle Avenio-voertuigen op lijn 15 zullen zijn ingestroomd en de exploitatie be-trouwbaar zal functioneren, zal het huidige eindpunt voor gebruik door de GTL8 voer-tuigen en door de Avenio voertuigen geschikt moeten zijn. De perrons worden tot 70 m verlengd, zodat twee Avenio voertuigen achter elkaar kunnen staan. Verder betekent dit, dat de bestaande perrons tijdelijk zullen worden versmald en dat in de bestaande keerlus een aantal bovenleidingsmasten verplaatst moet worden om deze doorgankelijk te maken voor de Avenio voertuigen. Hierbij wordt geen rekening gehouden met gebruik door Rand-stadRail voertuigen.

Bron: http://denhaag.nl/web/wcbservlet/com.gx ... 76f37c9eb6

N.B. Langs het hele trace van lijn 15 vanaf het Rijswijkseplein moet er nog van alles aangepast worden. Bovenstaand stukje is slechts een klein deel. Lees het hele document maar door.

Je moet wel volkomen blind zijn, om niet de meervoudige extra kosten voor de ombouw van ongeveer de hele infrastructuur op geschiktheid voor het nieuwe (Nota Bene : normaal Stads-Materieel) in te zien, en dat voor de afgeperste en volkomen onnodige verbreding van 2,35 m met slechts een decimeter ter weerszijden. De GTL8 kreeg indertijd ook een *groter* vrije ruimte-profiel, maar de noodzakelijke aanpassingen konden tot minimaal en geruisloos: zonder buitendienst- stellingen = zeer beperkt gehouden worden tot slechts een gering aantal verplaatsingen van bovenleidingmasten en verkeerslichtpalen en een paar boogverleggingen ... dus nauwelijks extra kosten. Hier, d.w.z. voor de Avenio belopen die (bewust verborgen gehouden, dus: extra) kosten wel vele malen de aanschafprijs van deze Siemens-serie, en per wagen omgerekend moet er wel 5 x zoveel betaald en derhalve op de diverse leningen afgeschreven worden.
Bedrog 1e klasse -» dus..!!.. :shock: Oud HTM Ir. D.A. Borgdorff 8-)
dAb
 
Berichten: 288
Geregistreerd: 17 jan 2010 22:29

Re: Werkzaamheden tramlijn 17

Berichtdoor Roland » 15 jan 2014 13:21

In den moderne vooruitgang ontkom je niet aan verbouwingen aan de infrastructuur. Door meer passagiers zijn simpelweg grotere trams nodig. Die kan je of langer of breder maken. Hoe je het ook wendt of keert trams worden de nieuwe trams dus groter en zwaarder. Door toename van gewicht moet een aantal spoorconstructies sowieso aangepast worden. Langere smalle trams (40m) vereisen ook weer aanpassing van alle wisselinstallaties en diverse verkeersregel- en waarschuwingsinstallaties. Dat de Avenio's breder zijn is dus niet de enige reden voor aanpassingen aan infra.
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 836
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: Werkzaamheden tramlijn 17

Berichtdoor dAb » 15 jan 2014 20:36

Roland schreef:In den moderne vooruitgang ontkom je niet aan verbouwingen aan de infrastructuur. Door meer passagiers zijn simpelweg grotere trams nodig. Die kan je of langer of breder maken. Hoe je het ook wendt of keert trams worden de nieuwe trams dus groter en zwaarder. Door toename van gewicht moet een aantal spoorconstructies sowieso aangepast worden. Langere smalle trams (40m) vereisen ook weer aanpassing van alle wisselinstallaties en diverse verkeersregel- en waarschuwingsinstallaties. Dat de Avenio's breder zijn is dus niet de enige reden voor aanpassingen aan infra.

Ik zou het (eigenlijk) niet mogen zeggen, beste Roland, maar een langere uitvoering van de GTL8, bijv. een 10-asser met 7,2+7,2+7,2+7,2 m hartafstand en 2 x 3,7 = 7,4 m overstekken, is 36,2 m lang, heeft dezelfde asdruk-lasten met één moot meer, en idem voor een GTL12 met 7,2+7,2+7,2+7,2+7,2 m hartafstand met 7,4 m overstekken en 43,4 m wagenlengte met 4 geledingen, terwijl een gekoppeld GTL8-stel ca. 56,5 m lengte heeft. Er hoeven daarvoor slechts en eventueel de halten verlengd te worden, geen enkele spoorverlegging, tailtracks e.d. nodig, er wordt zoöok in Zürich mee gereden (met dergelijke langere stellen) al die spoorconstructies hoeven dan niet verzwaard te worden, of aangepast te worden, met nieuwe kademuren, verscheidene bruggen, die anders zouden bezwijken, en zelfs bij de *put* moet de Muur langs de Parallelweg geheel "op de schop"... en alles wordt nu maar onnodig afgebroken, dus met die domme *voertuig*-keuze is het kwaad al geschied ...
De Avenio's zijn echt de enige redenen, buiten de al 5 à 10 maal hogere kosten voor de complete infra-ombouw en -tunnels voor het nog (leeg = 58 ton) zwaardere RegioCitadis RandstadRail-materieel, dat eigenlijk slechts op HoofdSpoorbanen zou mogen toegelaten worden om uitsluitend daarop te rijden. En kijk nogeens goed naar de situatie van pas 40 jaar geleden op lijn 11 http://www.htmfoto.net/algemeen/tonen2. ... 1389815947 welke tegenwoordig doodnormaal om nix buiten-dienst genomen wordt. En uit die jaren '70 tijd stam ik met mijn werk voor de toen zeer gerespecteerde HTM ... kom daar nu eens om behalve het gelal op zeer vluchtige en omwerkzame *sites* ... pfff. :geek:
Dat is mijn mening, en daar zult U het mee moeten doen ... 8-) D.A. Borgdorff :shock:
dAb
 
Berichten: 288
Geregistreerd: 17 jan 2010 22:29

Re: Werkzaamheden tramlijn 17

Berichtdoor trambestuurder » 20 jan 2014 14:31

xCookiesolax schreef:Dat was het oorspronkelijke plan. Het plan is nu om tramlijn 17 vanaf HS via t Zieken -> Spui -> Lange Vijverberg -> Bosbrug naar het CS te laten rijden.
Op het CS wordt het voertuig dan tramlijn 15 v.v.
Hoe dit de eerste paar maanden wordt gedaan totdat tramlijn 15 met de Avenio gaat rijden is mij niet bekend.

Volgens de documentatie van Haaglanden kan de halte bij het Lorentzplein niet verbreed worden. Deze blijft zijn huidige breedte houden.
Tevens is er richting Delft/Wateringen slechts plek voor een perron van 35 meter i.v.m. bevoorrading.

Halte Jonckbloetplein is inderdaad al aangepast.


Er is nooit een plan geweest om lijn 17 tot de grote kerk te laten rijden, het plan was om een tail-track (ala Leidschenhage) neer te leggen op het toernooiveld voor de Amerikaanse Ambassade zodat daar de lijnen 15+17 konden draaien
Nu wordt idd lijn 17 aan lijn 15 gekoppeld maar dan in omgekeerde route zoals jij zegt.

Lijn 17 rijdt normale route naar CS en dan via zijn huidige (nieuwe) route naar Nootdorp

Of de lijn nummers steeds wijzigen is nog niet duidelijk, kan net zo goed zijn dat een van de twee nummers wordt opgeheven

De halte Lorentzplein blijft net zo breed maar wordt in de richting van Delft/Wateringen korter dus je moet als tweede voertuig wachten tot de halte vrij is, dit komt door de oversteek die de vleeswarenfabriek van Dongen nodig heeft.
In de toekomst is het de bedoeling om de Haltes Lorentzplein en Oudemanstraat samen te voegen tot een (top)halte ter hoogte van de Issingstraat.

De Halte Jonckbloetplein is idd al aangepast, waarschijnlijk moet alleen de bovenleidingmast op de hoek een paar meter naar voren worden geplaatst zodat de Avenio de bocht kan maken

Dit is overigens pas medio 2015 dat de Avenio te zien zou zijn op lijn 17
Avatar gebruiker
trambestuurder
 
Berichten: 545
Geregistreerd: 29 maart 2010 11:21

Re: Werkzaamheden tramlijn 17

Berichtdoor xCookiesolax » 15 feb 2014 15:46

De werkzaamheden op het traject Rijswijkseplein - Rijnstraat via Weteringplein worden binnenkort uitgevoerd.

Vanaf 2014 gaan in de Haagse regio nieuwe trams rijden. Deze trams zijn comfortabeler, ruimer en hebben een gelijkvloerse instap zodat in- en uitstappen makkelijker wordt. Voro het zover is moet op een aantal plaatsen het spoor vervangen of verlegd worden en haltes worden aangepast. Op de Weteringkade tussen de Lekstraat en het Rijswijkseplein geberut dat vanaf 24 februari 2014. Het werk duurt tot eind maart.


http://www.denhaag.nl/home/bewoners/stadsdelen-en-wijken/to/Werkzaamheden-Weteringkade.htm
xCookiesolax
 
Berichten: 445
Geregistreerd: 09 jan 2014 21:27

Re: Werkzaamheden tramlijn 17

Berichtdoor OVinDelft » 15 feb 2014 19:37

Ik weet niet of ik ze serieus kan nemen als er twee spelfouten in zo'n klein stukje tekst zitten. :shock: Niet eens een spellingcheckprogramma erdoorheen laten gaan....
Vanaf 2014 gaan in de Haagse regio nieuwe trams rijden. Deze trams zijn comfortabeler, ruimer en hebben een gelijkvloerse instap zodat in- en uitstappen makkelijker wordt. Voro het zover is moet op een aantal plaatsen het spoor vervangen of verlegd worden en haltes worden aangepast. Op de Weteringkade tussen de Lekstraat en het Rijswijkseplein geberut dat vanaf 24 februari 2014. Het werk duurt tot eind maart.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Werkzaamheden tramlijn 17

Berichtdoor xCookiesolax » 15 feb 2014 21:09

OVinDelft schreef:Ik weet niet of ik ze serieus kan nemen als er twee spelfouten in zo'n klein stukje tekst zitten. :shock: Niet eens een spellingcheckprogramma erdoorheen laten gaan....
Vanaf 2014 gaan in de Haagse regio nieuwe trams rijden. Deze trams zijn comfortabeler, ruimer en hebben een gelijkvloerse instap zodat in- en uitstappen makkelijker wordt. Voro het zover is moet op een aantal plaatsen het spoor vervangen of verlegd worden en haltes worden aangepast. Op de Weteringkade tussen de Lekstraat en het Rijswijkseplein geberut dat vanaf 24 februari 2014. Het werk duurt tot eind maart.


Dit betreft slechts een deel van het artikel. :mrgreen:
xCookiesolax
 
Berichten: 445
Geregistreerd: 09 jan 2014 21:27

Re: Werkzaamheden tramlijn 17

Berichtdoor xCookiesolax » 06 maart 2014 20:53

Op dit moment is de halte Rijswijkseplein in beide richtingen afgebroken. Er zijn vervangende haltes geplaatst voor de passagiers aldaar.
xCookiesolax
 
Berichten: 445
Geregistreerd: 09 jan 2014 21:27

Re: Werkzaamheden tramlijn 17

Berichtdoor xCookiesolax » 21 jun 2014 17:31

Het is mij opgevallen dat men blijkbaar totaal geen haast heeft met het aanpassen van het Rijswijkse deel van het traject van tramlijn 17. Weet iemand op dit forum meer over de stand van zaken?
xCookiesolax
 
Berichten: 445
Geregistreerd: 09 jan 2014 21:27

Re: Werkzaamheden tramlijn 17

Berichtdoor Roland » 23 jun 2014 08:58

Voordat er Avenio's op lijn 17 komen zijn we 1,5 jaar verder. Dus men heeft nog wel even, maar er wordt wel degelijk aan gewerkt. De bogen bij de Beatrixlaan en de Volmerlaan zullen over niet al te lang op de schop gaan. Voor de rest zijn het voornamelijk haltes die aangepast moeten worden op het Rijswijkse deel.
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 836
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: Werkzaamheden tramlijn 17

Berichtdoor xCookiesolax » 27 sep 2014 15:07

Er wordt al een tijdje gewerkt aan de boog bij de halte Volmerlaan.
xCookiesolax
 
Berichten: 445
Geregistreerd: 09 jan 2014 21:27

Re: Werkzaamheden tramlijn 17

Berichtdoor xCookiesolax » 07 okt 2014 20:34

Tram 1, 16, 17 rijden om bij Leeghwaterplein 17 t/m 19 oktober
Van vrijdag 17 t/m zondag 19 oktober vinden er spoorwerkzaamheden plaats aan het Leeghwaterplein. Tram 1, 16, 17 rijden om via de Laakkade en de Rijswijkseweg. De halten Leeghwaterplein en Station HS komen tijdelijk te vervallen. De vervangende halten zijn Goudriaankade en Station HS/Rijswijkseplein (van tram 15).

Bron: https://www.htm.nl/reisinformatie/wijzigingen/tram-1,-16,-17-rijden-om-bij-leeghwaterplein-vr-17-tm-zo-19-oktober/
xCookiesolax
 
Berichten: 445
Geregistreerd: 09 jan 2014 21:27

Re: Werkzaamheden tramlijn 17

Berichtdoor Roland » 08 okt 2014 16:01

Aan het Leeghwaterplein wordt niet echt wat gedaan, maar het spoor op de brug zelf zal worden vervangen.
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 836
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: Werkzaamheden tramlijn 17

Berichtdoor Ravelman » 10 dec 2014 19:33

Ook in Rijswijk gaan nu de werkzaamheden van start. Zie hier de planning van de werkzaamheden.
Ravelman
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 03 dec 2014 13:07

Volgende

Keer terug naar HTM tram

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 41 gasten